Vänsterpartiet har visat sig igen!

Wunder skrev:
Du dömmer alltså ut ett helt parti p.g.a. enskilda medlemmars åsikter? Jag vet inte vilket parti du sympatiserar med, men jag vågar nog lova dej att det finns en och annan tomte även i "ditt" parti.

/Vänsterpartist, Liberal, Antikonservativ, Antikapitalist
Nä bara för att alla vänsterpartister som jag läst om eller hört nått förslag från är "tomtar" så behöver jag ju inte tycka att vänsterpartiet är nånting dåligt för sverige. :rolleyes:

Fast det där angående Ljungbergs kalsongbilder. Jag kommer ihåg att det blev ett jävla liv när någon av damlandslaget syntes på avklädda bilder. Men nu heter det att dom är sensuella och vackra istället för "porr".

Fixx_ skrev:
Saken är väl den att det är rätt många... enskilda medlemmar med skumma ideer i det partiet, inte minst farbror partiledare...
Ett parti består väl av sina medlemmar eller?
Ett parti består mycket riktigt av sina medlemmar. Men den politik ett parti för bestäms demokratiskt och en medlem har inte mer än en röst.
Valen skrev:
Tror vänstern dömmer ut sig själva om jag ska vara ärlig. Finns inget annat parti som har så många tomtar som får komma till tals. Självsanering kallas det för.

/Antivänsterpartist
Det inlägget speglar förståss mest dina egna åsikter i frågan. Själv tycker jag det är flest tomtar hos borgarna.
honkiie skrev:
Nä bara för att alla vänsterpartister som jag läst om eller hört nått förslag från är "tomtar" så behöver jag ju inte tycka att vänsterpartiet är nånting dåligt för sverige. :rolleyes:
Märkligt resonemang... Hade jag bara hört tomtar från något parti så hade jag nog tyckt det partiet vore dåligt för landet.

Seså pojkar! Kivas inte nu!
*delar ut bullar och saft*

Lägg energin på att puckla på Kommusarna ist! ;)

Det är märkligt att Kommunismen har blivit rumsrent i Sverige!
Har man någon åsikt lite till höger om moderaterna så klassas man lätt som nynazist eller extrem-höger. Vad hade hänt om jag hade sagt i en partidebatt att jag vill införa sanktioner mot tex. somalia där det inte finns någon rättsäkerhet över huvud taget och att vi därför ska neka alla somalier inträde till landet och de som redan finns här måste säga upp sitt medborgarskap i Somalia? Antagligen hade jag blivit anmäld för hets mot folkgrupp!

Vad i helvet hade en svensk kille gjort i ett träningsläger för Al kaida eller vad det var? Jag tror inte han hade gått vilse! Och när han släpps skickar Persson ett privatplan för att hämta hem honom! För helvete var inte så blåögda! Bara så att ni vet så är det tydligen OK att vara med i någon sådan organisation. Men nämn inte VAM eller någon sådan organisation för då åker ni in fortare än kvickt! Det vill jag lova!

Jag sympatiserar inte med extremhöger så det behöver ni inte hoppa på mig för men minst av allt sympatiserar jag med kommunismen!
Vår kommunalpolitiker Curt Vang för fd KPML(r) stod och skrek att vi ska krossa kapitalismen och de rikas förtryck. Efter det brände han USA:s flagga. Det stod Amerikanska medborgare bland åskådarna och skakade på huvudet. Sen står där en gruppa av andra invandrare och jublar. Vad hade hänt om jag hade bränt en flagga från forna Jugoslavien?

Wunder skrev:
Ett parti består mycket riktigt av sina medlemmar. Men den politik ett parti för bestäms demokratiskt och en medlem har inte mer än en röst.

Så kan man iofs bortförklara precis allting, det som är mest skrämmande med vänsterpartiet är just att det INTE var enskilda personer som på eget initiativ ägnade sig åt medlöperi och hyllningar åt massmördardiktaturer.

Jag skulle nog säga att VPK i kraft av antalet personer som röstar på dem, är det enskilt största hotet mot demokratin i Sverige i dagsläget. Sverigedemokraterna och liknande ligger åt samma håll men är avsevärt mindre.

Har bara ett argument mot det här och det är: Man biter inte den hand som föder en. I det långa lopet är svergie extremt beroende av usa.

Rohlen skrev:
Ja där ser man vad vänstern kan hitta på, snubblade över detta av en ren slump (dock inte vänsterpartiet) http://www.kommunistiskapartiet.org/Skrifter/Sanningen.html
Herregud...
Har precis läst Anne Applebaums utmärkta bok om Gulag. I artikeln finns några få korn av sanning, det stämmer att det inte var de extrema mängderna avrättningar som en del påstår (förutom 37-38), men hur 17 kan man bagatellisera ett sådant system, och försvara Stalin över huvud taget???

Kontrarevolutionär, det var ganska enkelt att bli, finns grymma exempel i boken hur lite som krävdes. NKVD hade kvoter att fylla, hur många kontrarevolutionära de skulle hitta, och det var förutbestämt hur många som skulle avrättas och hur många som skulle till läger...
Ett annat exempel, på slutet trodde Stalin att han var utsatt för en komplott av sionistiska läkare, stor "utredning" för att sätta dit dem, Stalin dog, Berija tog över, och plötsligt satt de som ledde utredningen i läger för att ha fabricerat lögner. Vilken härlig miljö att arbeta i, ena dagen måste man hitta sionistiska konspirationer, annars blir det läger, nästa dag bestraffas man för samma jobb...

Är ni historieintresserade, läs boken, mycket intressant!

arnoldsson skrev:
Vår kommunalpolitiker Curt Vang för fd KPML(r) stod och skrek att vi ska krossa kapitalismen och de rikas förtryck. Efter det brände han USA:s flagga. Det stod Amerikanska medborgare bland åskådarna och skakade på huvudet. Sen står där en gruppa av andra invandrare och jublar. Vad hade hänt om jag hade bränt en flagga från forna Jugoslavien?

Var och när hände detta?
Sitter KPML(r) i kommunfullmäktige någonstans?

HansJ skrev:
Herregud...
Har precis läst Anne Applebaums utmärkta bok om Gulag. I artikeln finns några få korn av sanning, det stämmer att det inte var de extrema mängderna avrättningar som en del påstår (förutom 37-38), men hur 17 kan man bagatellisera ett sådant system, och försvara Stalin över huvud taget???

Kontrarevolutionär, det var ganska enkelt att bli, finns grymma exempel i boken hur lite som krävdes. NKVD hade kvoter att fylla, hur många kontrarevolutionära de skulle hitta, och det var förutbestämt hur många som skulle avrättas och hur många som skulle till läger...
Ett annat exempel, på slutet trodde Stalin att han var utsatt för en komplott av sionistiska läkare, stor "utredning" för att sätta dit dem, Stalin dog, Berija tog över, och plötsligt satt de som ledde utredningen i läger för att ha fabricerat lögner. Vilken härlig miljö att arbeta i, ena dagen måste man hitta sionistiska konspirationer, annars blir det läger, nästa dag bestraffas man för samma jobb...

Är ni historieintresserade, läs boken, mycket intressant!

Solsjenitsyn, Conquest och KG Karlsson är också läsvärda för den som är intresserad av ämnet.

Ang antalet offer för Sovjetkommunismen så är det sant att svammelpellar som Staffan Skott och oseriös litteratur som "Kommunismens svarta bok" överdriver. Men hur man än räknar (på ett seriöst sätt som tål en granskning vill säga) är det tiotals miljoner som man räknar offren i. Svenska kommunistiska partiet är lika selektiva som alla andra som febrilt letar stöd för sin tes.

Det dumma med att använda nonsenssiffror för att överdriva oerhörda brott som dessa, eller sprida demoniserande rövarhistorier utan verklighetsförankring (tex historien om människohud som användes till lampskärmar av nazisterna) är att man ger just revisionister som dessa vatten på sin kvarn. "Om de ljugit om detta så är säkert det andra också lögn". Obegriplig logik visst, men det funkar uppenbarligen för vissa.

Sanningen är tillräckligt motbjudande. Den behöver inte överdrivas.

Chris Ash skrev:
...
Sanningen är tillräckligt motbjudande. Den behöver inte överdrivas.
Så sant, och som vanligt gäller att man alltid skall fråga sig: Vem har skrivit detta, och varför? I fallet med ryssarna så har västvärlden säkerligen fått överdrivna doser av antikommunistpropaganda, "Segrarna" skriver alltid historien, men som sagt, sanningen räcker gott och väl. Gulag var bra på så sätt att den gav en något mer nyanserad bild av "sanningen", exemepelvis så är det sant att många icke-fängslade ryssar dog under perioden också (säkerligen onödigt många pga kommunismens systemfel)

Intressant också att dåvarande NKVD hade ihjäl fler tyska kommunister än den mustaschprydde österrikiske vaktmästaren mäktade med... Trist att fly från Tyskland till revolutionens högborg, bara för att misstänkliggöras för kontrarevolutionär verksamhet och bli arkebuserad...

J.Porta skrev:
I karlshamn har de 6 mandat.
Länk till karlshamn

Susning om flera ställen

Även om de kallar sig kommunistiska partiet nu och har utelämnat de revolutionära :tomten

Fy fan vad vidrigt, som om NSF satt med 6 mandat i någon kommun. :zpy
Det enda som lindrar min oro är att vänsterpartiet är hälften så stora så det lär ju vara deras röster som ur-kommunisterna fick.

Hur går det för Solpartiet nowadays? De var ju vansinngt läbbiga också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti