Välkommen till det nya Sverige!

Status
Ej öppen för fler svar.
M.G.F skrev:
2463696 Fortfarande, vad handlar filmen om?

Ett reportage om problem för polis mfl. att utföra sitt arbete pga våld, i ex. rosengård i Malmö, som sänts i amerikansk TV.

Last edited:
KGK skrev:
2463706 Ett reportage om problem för polis mfl. att utföra sitt arbete pga våld, i ex. rosengård i Malmö, som sänts i amerikansk TV.

Tack! Då ska jag kolla direkt när jag kommer hem. Onekligen intressant även om jag vet hur det ser ut.

Sydsvenskan gjorde en undersökning om det bästa och sämsta med Malmö:

Sämst med Malmö, otryggheten 20%
Sämst med Malmö , Mångfald av kulturer 11%

Bäst med Malmö, Mångfald av kulturer 17%

Synd att Mona Sahlin är ju jääääääävla dum i huvet, annars hade kanske Malmös kommunalråd fått försöka göra något åt problemen.

smallsocks skrev:
2463634 Inse att någon som kan göra något borde göra det också utan att bara tänka eller prata om det... t ex regeringen...

Stort problem, hur ska man lösa det?

diskutera fint nu...

Någon har ju uppenbarligen gått helt åt helvete.

Folk kommer hit och bosätter sig bland folk från sitt eget land i Rosengård. Eftersom det pratas så många olika språk i Rosengård lär de sig inte prata svenska och får därmed inga jobb. Vem vill anställa en som inte kan ett ord svenska? De lever helt enkelt på bidrag.

Vad är egentligen skillnaden på dagens integrationspoliktik jämfört med den som vi hade förr?
De invandrare som är i mina föräldrars ålder har lyckats hur bra som helst med att komma in i samhället och jag vet en del som ogillar dessa "nya" invandrare eftersom de drabbas av deras skit bara för att folk drar alla över samma kant.

Vad som kan göras åt saken är en svår fråga. Det har nog redan gått för långt.

stoooffe skrev:
2463871 Vad är egentligen skillnaden på dagens integrationspoliktik jämfört med den som vi hade förr?

Framför allt så är det en enorm skillnad på hur många som kommer.
Beviljade uppehållstillstånd 1980-2005:

1980 13 617
1981 13 104
1982 14 055
1983 10 925
1984 13 861
1985 16 206
1986 23 039
1987 28 649
1988 33 333
1989 44 683
1990 37 383
1991 42 248
1992 34 817
1993 58 928
1994 78 987
1995 32 486
1996 31 664
1997 36 565
1998 39 433
1999 37 376
2000 45 164
2001 44 505
2002 44 664
2003 46 857
2004 50 491
2005 56 108

TOTALT 929 148

Hur det såg ut på 60/70-talet när finnarna, grekerna, turkarna och jugoslaverna kom vore intressant att veta.

Markus skrev:
2463984Hur det såg ut på 60/70-talet när finnarna, grekerna, turkarna och jugoslaverna kom vore intressant att veta.
Framförallt så invandrade de under en period då vi hade kraftigt arbetskraftsunderskott i sverige. Vilket alltså betydde att de fick arbete tämligen omgående.

Som vi alla nog kan enas om är ett arbete en grundförutsättning för att en "integratiospolitik" skall fungera. Då fanns det jobb och invandringen skapade inga större problem.

Bärgren skrev:
Eller så tar vi inte emot dessa hopplösa fall från början och sparar således 100%
Jag antar att du missförstod hela mitt inlägg eftersom det rör sig om vad vi skall göra med de som redan finns inom landets gränser (vilket också är ett svar på OP's frågeställning). Gör om, gör rätt.

SSB skrev:
2464099 Framförallt så invandrade de under en period då vi hade kraftigt arbetskraftsunderskott i sverige. Vilket alltså betydde att de fick arbete tämligen omgående.

Jo det vet jag men jag tänkte närmare på hur många som kom.

Markus skrev:
2464101 Jo det vet jag men jag tänkte närmare på hur många som kom.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0701_1950I02_BR_BE51ST0405.pdf#search="invandring"

sid 20 bland annat.

Visar på en invandring mellan 20 och30 tusen invandrare per år mellan 1950 och 1963 ungefär. 1967-1970 hoppar siffrorna upp till 35, 60 och 70'000, mest beroende på orolighter i europa, främst Grekland och Ungern, men jag vill minnas att det väl var lite strul i Chile också.

Under 60-talet var fortfarande invandringen i huvudsak nordisk med inslag av europeiska invandrare. Interssant rapport iaf.

SSB skrev:
2464099 Framförallt så invandrade de under en period då vi hade kraftigt arbetskraftsunderskott i sverige. Vilket alltså betydde att de fick arbete tämligen omgående.

Som vi alla nog kan enas om är ett arbete en grundförutsättning för att en "integratiospolitik" skall fungera. Då fanns det jobb och invandringen skapade inga större problem.

Med nästan omgående jobb och "placering" i områden med relativt lite invandrare så kommer integrationen per automatik då de " tvingas" in i samhället.

Man skulle säga att vi har ett slags moment 22 nu. Få jobb: de jobb som finns går till bäst lämpade, och kan man språket flytande så är ju det ett STORT steg i rätt riktning.
Även en bidragande orsak till arbetslösheten bland invandrare är även att företag är ovilligt inställda till att anställa invandrare, gissningsvis till viss del pga den bild som målas upp i medier.

Så fler jobb och att invandrarna blir "utplacerade" jämnare över sveriges yta skulle enl. mig öka integrationen.
Att sedan göra det möjligt att utvisa och ta tillbaka medborgarskapet för de som missköter sig grovt (upprepade grövre brott och brott som ger mer än 2 års fängelse eller något i den stilen tänker jag mig) skulle visa att det inte är fritt fram att göra vad man vill - bilden av invandrare skulle bli bättre.

Så ser jag på saken.

Japp. Jag vet dock att man idag har den uppfattningen att vi inte kan "placera" ut invandrare eftersom det skulle inkränka på de friheter vi har i vårt land att som medborgare få bosätta sig vart man vill.

Sen är väl egentligen problemet flyktinginvandringen. Vanliga invandrare kommer oftast hit då de redan har ett jobb och är välmotiverade. Flyktingar kommer inte hit för att de vill vara här, de kommer hit för att de inte vill vara där.

En annan sak man kan fundera på är varför en irakisk flykting inte söker sig till Saudi Arabien eller Syrien osv. Ett land med samma klimat, kultur, religion och språk. Jag menar....om jag skulle fly till ett land skulle jag hellre åka till Norge eller Danmark, att fly till Kuwait skulle inte direkt vara mitt förstahandsval. :confused:

FreddaAbborre skrev:
2464187 ............Att sedan göra det möjligt att utvisa och ta tillbaka medborgarskapet för de som missköter sig grovt (upprepade grövre brott och brott som ger mer än 2 års fängelse eller något i den stilen tänker jag mig) skulle visa att det inte är fritt fram att göra vad man vill - bilden av invandrare skulle bli bättre.

Så ser jag på saken.

Skicka hem de som inte sköter sig och låt dem avtjäna sitt straff i hemlandet så folk slipper betala för dem.

Minska invandringen kraftigt, använd dom pengar som sparas in på bistånd som hjälper flera gånger mer där än vad dom kan här.

stoooffe skrev:
2464217 Skicka hem de som inte sköter sig och låt dem avtjäna sitt straff i hemlandet så folk slipper betala för dem.

Det hade vart det bästa, men till saken hör att det landet antagligen inte vill bekosta deras straff.

Det verkar vara riktigt dålig stämming nere i landet.

Jag hoppas det blir värre och värre och till slut så uppstår undantagstillstånd och millitär kallas in.

Sedan är det bara att gripa alla som inte sköter sig och hyra en stor fraktbåt och skicka dom till en öde ö.

Då får vi några färre invandrare att försörja.

Last edited:
SSB skrev:
2464196 Japp. Jag vet dock att man idag har den uppfattningen att vi inte kan "placera" ut invandrare eftersom det skulle inkränka på de friheter vi har i vårt land att som medborgare få bosätta sig vart man vill.

Sen är väl egentligen problemet flyktinginvandringen. Vanliga invandrare kommer oftast hit då de redan har ett jobb och är välmotiverade. Flyktingar kommer inte hit för att de vill vara här, de kommer hit för att de inte vill vara där.

En annan sak man kan fundera på är varför en irakisk flykting inte söker sig till Saudi Arabien eller Syrien osv. Ett land med samma klimat, kultur, religion och språk. Jag menar....om jag skulle fly till ett land skulle jag hellre åka till Norge eller Danmark, att fly till Kuwait skulle inte direkt vara mitt förstahandsval. :confused:

"Placera" är inom "" för att det låter fel, men det bör gå att göra något i stil med att de "placeras" ut på olika ställen under första tiden, för att sedan, när livet börjar stabilisera sig bosätta sig på valfri ort.
Finns nackdelar med detta helt klart (fientligt inställda till samhället som inte låter dem bo var de vill etc).

SSB skrev:
2464196

Inte för att vara elak, men om inte araberna står ut med varandra, hur ska vi då göra det?

Som parentes gav USA de muslimska tsunamioffren runt nån miljard, Saudiarabien/Förenade Arabemiraten runt 30 miljoner (och det är väl inte dom fattigaste länderna precis).

Det finns ingen solidaritet mellan araber/muslimer uppenbarligen. Eller?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!