Kul att se att du också har en gräns någonstans

Jag har ingeting emot hastighet, tvärtom, jag älskar att köra fort men under rätt förutsättningar. Hastighet har ingeting med det som står på mätaren att göra, hastighet handlar bara om tid. Hur många meter per sekund jag färdas i förhållande till omgivningen, hur många sekunder ger det mig att reagera, hur många sekunder ger det omgivningen att reagera. Om den ekvationen gör att tiden blir för kort för att ta ett väl genomtänkt och vettigt beslut så kan det genera en olycka.
Precis som du själv skriver så har alla människor olika reaktionstid och den tiden är beroende av många parametrar. Hur fokuserad är vederbörande, har vederbörande grälat med sin partner eller ungarna på morgonen, har man ett problem på jobbet man tänker på, stängde jag verkligen av vattnet i stugan förra helgen osv.
Allt detta måste vi låta alla andra trafikanter ta hänsyn till. Ingen ska behöva dö eller skadas av att tänka på "fel" sak när man kör sitt fordon.
När jag jobbar med att utbilda MC-förare så kommer jag aldrig med pekpinnar. Att säga åt någon att de inte får köra på bakhjulet kommer bara att leda till att de slutar lyssna på mig och då är ju hela funktionen meningslös. Kan jag däremot få någon att vänta med att lyfta framhjulet till efter korsningen så har jag nått långt. Det enda jag vill är att få en person att börja använda hjärnan. Fundera på konsekvens av ett riskbeteende, räkna på ekvationen tid.
Mitt hastighetsrekord på allmän väg är 335 km/h och mitt längdrekord på bakhjulet är ca 2 km. Inget av detta har skett när det varit andra trafikanter i närheten, och det var många år sedan. Även om många tycker att det är omdömeslöst och fullständigt vansinnigt så har jag gjort det, och jag står för det. Men jag försökte iallafall göra det så säkert det bara gick för min omgivning, jag gjorde det inte på Bergnäsbron mitt i trafiken. Det finns en tid och en plats för allting.
Vi kör hoj för att det är roligt, men det är inte roligt att bli skadad, dödad eller att skada eller döda någon annan, speciellt om det bara handlade om att jag är en egoistisk rövhatt som fullständigt skiter i andra människor. Ha kul, kör som en idiot om du vill det, men välj plats med omsorg så att det kan fortsätta att vara roligt...