Väj ditt jävla mähä!

Kul att se att du också har en gräns någonstans 🙂
Jag har ingeting emot hastighet, tvärtom, jag älskar att köra fort men under rätt förutsättningar. Hastighet har ingeting med det som står på mätaren att göra, hastighet handlar bara om tid. Hur många meter per sekund jag färdas i förhållande till omgivningen, hur många sekunder ger det mig att reagera, hur många sekunder ger det omgivningen att reagera. Om den ekvationen gör att tiden blir för kort för att ta ett väl genomtänkt och vettigt beslut så kan det genera en olycka.

Precis som du själv skriver så har alla människor olika reaktionstid och den tiden är beroende av många parametrar. Hur fokuserad är vederbörande, har vederbörande grälat med sin partner eller ungarna på morgonen, har man ett problem på jobbet man tänker på, stängde jag verkligen av vattnet i stugan förra helgen osv.
Allt detta måste vi låta alla andra trafikanter ta hänsyn till. Ingen ska behöva dö eller skadas av att tänka på "fel" sak när man kör sitt fordon.

När jag jobbar med att utbilda MC-förare så kommer jag aldrig med pekpinnar. Att säga åt någon att de inte får köra på bakhjulet kommer bara att leda till att de slutar lyssna på mig och då är ju hela funktionen meningslös. Kan jag däremot få någon att vänta med att lyfta framhjulet till efter korsningen så har jag nått långt. Det enda jag vill är att få en person att börja använda hjärnan. Fundera på konsekvens av ett riskbeteende, räkna på ekvationen tid.

Mitt hastighetsrekord på allmän väg är 335 km/h och mitt längdrekord på bakhjulet är ca 2 km. Inget av detta har skett när det varit andra trafikanter i närheten, och det var många år sedan. Även om många tycker att det är omdömeslöst och fullständigt vansinnigt så har jag gjort det, och jag står för det. Men jag försökte iallafall göra det så säkert det bara gick för min omgivning, jag gjorde det inte på Bergnäsbron mitt i trafiken. Det finns en tid och en plats för allting.

Vi kör hoj för att det är roligt, men det är inte roligt att bli skadad, dödad eller att skada eller döda någon annan, speciellt om det bara handlade om att jag är en egoistisk rövhatt som fullständigt skiter i andra människor. Ha kul, kör som en idiot om du vill det, men välj plats med omsorg så att det kan fortsätta att vara roligt... 🙏
Bara 2 km på bakan!...app app.. får du nog träna lite mera på Nicke.. om du ska slå mig 😎

E4an mellan Stockholm och Södertälje är ett galet bra exempel :hihi

Där ligger alltså folk i mittfilen (omkörningsfil), under hastighetsgränsen medan högerfilen är helt tom :dummer
Så är det överallt tyvärr.

Ja då brukar miggen bryta mot trafikreglerna och köra om till höger när han ligger i skyltad hastighet, tänker inte slösa däck, bränsle, blinkers och kalorier för att alla andra viktiga trafikanter prompt vill ligga mitt i vägen :7peta
Farligt, de ser inte dig så svänger de in...BAM

Det hade faktiskt varit intressant att kunna få se olycksstatistik baserat på namn och härkomst, men lycka till med den :rofl
Yepp, lycka till.

Farligt, de ser inte dig så svänger de in...BAM
Jag satt i bilen (King Cab) för några år sedan och såg två hojar närma sig snabbt bakifrån. Den ena körde om mig som vanligt men med väldigt mycket mötande trafik som då fick väja för idioten. Jag väjde åt höger för att släppa fram honom men såg i sista sekunden hur hans rövhatt till kompis körde om mig på insidan. Jag var bara 30 cm från att trycka av honom i skogen om jag inte hade haft uppsikt i höger backspegel. Jag höll 75 och han körde om med rejält mycket högre fart. Hade jag inte sett honom hade han dött...

Dagen efter hade samma snubbe krockat med en 15-årig tjej som körde vespa... på en cykelväg

Kul att se att du också har en gräns någonstans 🙂
Jag har ingeting emot hastighet, tvärtom, jag älskar att köra fort men under rätt förutsättningar. Hastighet har ingeting med det som står på mätaren att göra, hastighet handlar bara om tid. Hur många meter per sekund jag färdas i förhållande till omgivningen, hur många sekunder ger det mig att reagera, hur många sekunder ger det omgivningen att reagera. Om den ekvationen gör att tiden blir för kort för att ta ett väl genomtänkt och vettigt beslut så kan det genera en olycka.

Precis som du själv skriver så har alla människor olika reaktionstid och den tiden är beroende av många parametrar. Hur fokuserad är vederbörande, har vederbörande grälat med sin partner eller ungarna på morgonen, har man ett problem på jobbet man tänker på, stängde jag verkligen av vattnet i stugan förra helgen osv.
Allt detta måste vi låta alla andra trafikanter ta hänsyn till. Ingen ska behöva dö eller skadas av att tänka på "fel" sak när man kör sitt fordon.

När jag jobbar med att utbilda MC-förare så kommer jag aldrig med pekpinnar. Att säga åt någon att de inte får köra på bakhjulet kommer bara att leda till att de slutar lyssna på mig och då är ju hela funktionen meningslös. Kan jag däremot få någon att vänta med att lyfta framhjulet till efter korsningen så har jag nått långt. Det enda jag vill är att få en person att börja använda hjärnan. Fundera på konsekvens av ett riskbeteende, räkna på ekvationen tid.

Mitt hastighetsrekord på allmän väg är 335 km/h och mitt längdrekord på bakhjulet är ca 2 km. Inget av detta har skett när det varit andra trafikanter i närheten, och det var många år sedan. Även om många tycker att det är omdömeslöst och fullständigt vansinnigt så har jag gjort det, och jag står för det. Men jag försökte iallafall göra det så säkert det bara gick för min omgivning, jag gjorde det inte på Bergnäsbron mitt i trafiken. Det finns en tid och en plats för allting.

Vi kör hoj för att det är roligt, men det är inte roligt att bli skadad, dödad eller att skada eller döda någon annan, speciellt om det bara handlade om att jag är en egoistisk rövhatt som fullständigt skiter i andra människor. Ha kul, kör som en idiot om du vill det, men välj plats med omsorg så att det kan fortsätta att vara roligt... 🙏

Bra skrivet :tummenupp Miggen har bara lyckats med 320 hittills :gråta O wheelies ska vi inte snacka om :rofl Det roliga med sånna siffror är dock just att många tycker det är "vansinne" dIrEcKT. Kan i princip garantera att när vi kört 320 och 335 har risken för komplikationer varit betydligt mindre än i vissa situationer i tex 150. Men när man säger en siffra som 335 till någon så verkar det som om de automatiskt kopplar det till sina egna trafikupplevelser, vilket kan vara rusning på essingeleden, och därefter föreställer sig en tokdåre som flyger fram i 335 där :tungan

Säger man däremot att man kört 140 i snitt på nån kurvigare landsvägs så tolkas det inte lika illa generellt, folk tänker "jaha men jag har kört 120 ibland på landsväg så 140 är väl inte sådär jätte galet, inte som skokgstokiga 335!", de glömmer helt ordet snitt :crash Men vi som har ett körningsintresse är väl medvetna om att 300+ på en rak tom väg inte går att jämföra med att ligga 150 med 50 graders lutning ur ett risk perspektiv.

Du har en en bra taktik där som utbildare, kan man ta bort risker som inte ens påverkar rolighetsfaktorn, why not? :tummenupp Brukar själv nämna att man tänker på hastighet i meter/sekund istället för kmh. Det blir mer påtagligt då hur fort man faktiskt rör sig. Om du frågar alla som rör sig i trafiken ungefär hur fort 110 kmh är i meter sekund, hur många kommer kunna svara korrekt? Här i stockholm blir det nog en minoritet...

8.jpg

Bjuder på en kopia på din Kingcab incident, med annat utfall. Du ser vart hojen som filmar ligger, och du kan därav lista ut varför bilen framför rörde sig åt höger ett par sekunder innan bilden utspelade sig :tummenupp

Att köra runt på cykelbanor/gångvägar/trottoarer osv med MC, ööh... Näe då har liksom miggen tappat sin princip om att han ska vara den oskyddade trafikanten i sammanhanget, det funkar icke :fakta Hoppas det gick bra för vespa-föraren :gnissla

Hur vet du det? Men framför allt, hur gick det med tjejen?
Som jag förstod det gick det ganska bra för henne. Det gick inte så fort så skadorna blev mindre allvarliga men det var tydligen ingen lek.

Eftersom jag är hojnörd så kände jag igen hojen på bilderna. Luleås enda kawagröna ZX7:a…😊

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!