Nu har jag bara skummat igenom kommentarerna men är det inte bättre om vägverket skyltar med den hastigheten man ska hålla?
Eftersom det finns fordon som inte får eller går över en viss hastighet, men har rätt att köra på vägar där högre hastighet gäller så blir det ett problem.
Dagens människor är så stressade att dom inte tänker på hur liten tidsvinsten verkligen är genom att köra "lite" över skyltad hastighet.
Mjaa fast det hjälper väl inte mig att komma om lastbilen snabbare, han ligger ju fortfarande där å blockar... men visst ska man hålla avstånd.
Vet någon hur det ser ut/funkar på E18 mellan Åkersberga och Danderyds sjukhus? Nu var det länge sedan jag körde just den biten, men då fanns det digitala hastighetsskyltar som, gissar jag, ändrar den högsta tillåtna hastigheten efter trafikflöde. Någon som åker där relativt ofta kanske kan berätta ifall hastighetsbegränsningen höjs efter typ 20 på vardagar, då det är märkbart glesare mellan bilarna. De digitala hastighetsskyltar som dyker upp på E4 södergående efter Järva Krog visar annars bara sänkt hastighet vid köer, undrar därför om skyltarna på E18 är av liknande karaktär.
Som ett inlägg i debatten om hysterin kring sänkt hastighet, på E4 norr var det förr 110 vid Kista-avfarten, den är nu flyttad ett par (hur många vet jag inte) kilometer längre norr ut till avfarten vid Häggvik, trots att vägavsnittet här emellan breddats vid av- och påfarter. Känns ibland som hängslen OCH skärp
Eftersom det finns fordon som inte får eller går över en viss hastighet, men har rätt att köra på vägar där högre hastighet gäller så blir det ett problem.
Dagens människor är så stressade att dom inte tänker på hur liten tidsvinsten verkligen är genom att köra "lite" över skyltad hastighet.
Vägverket håller just nu på en översyn av hastighetsgränserna på alla vägar.
Det innebär att många 90 vägar med "dålig" säkerhetsstandard kommer att skyltas om till 80 under hösten. Det blir även några 70 vägar som får 80.
Konkreta tips:
Rondeller
Samma sak hur man blinkar in eller ut ur en rondell, suck vad nära olyckor det är ibland när folk blinkar på de mest ologiska sätt (blinkar höger innan rondellen när de ska rakt fram t.ex!!).
Jo detta stör fruktansvärt.
Men när man gör ett filbyte så ska man använda blinkers.
Vist är det så att man byter fil när man kör ur en rondell?
Problemet är inte lastbilen, den får man leva med. Problemet är idioten bakom lastbilen som tar 1,5 km på sig att komma om, vilket leder till att bil 3< blir kvar bakom lastbilen nästa 1-filiga sträcka också.
Om folk höll avstånden innan, gasade i tid och gjorde "flygande omkörningar" så skulle det flyta smidigare, alla behövde gasa mindre (miljöräv ) och de längre bak i leden skulle slippa bli förbannade och göra idiotomköringar när det är 1 dm kvar av vägen på slutet av sträckan!
"Tänk på att inte köra under skyltad hastighet. "
Skrev jag att uppmana trafikanter att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet? Nej, läs vad jag skrev så bör du förstå att jag skrev att folk som kör under skyltad hastighet (vilket är många) ska bli påminda att INTE göra det då de allt som oftast hindrar och är ivägen för övriga trafikanter som håller en mer fungerande trafikrytm såsom skyltad hastighet + 10 (felmarginalen på mätarna).Swedie, tror du att VV skulle uppmana trafikanter att köra snabbare för att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet?
Skyltad högsta gällande hastighet är utsatt för att trafiknätet ska fungera på ett trafiksäkert sätt för alla trafikanter. Att ens tro att VV skulle ta hänsyn till testosteronstinna alfahannar som vill styra trafiken efter sitt egna körsätt påvisar endast ignorans alt brist av förståelse för andra medtrafikanter.
Jag förstår inte vart du ville komma med den här tråden överhuvudtaget
Det är definitivt den först i kön som orsakar kön... Kan inte bli mer logiskt än så. Speciellt på motorvägar med ett höger och vänsterfält där köskaparna har en förmåga att lägga sig i vänsterfil med en omkörningsfart av +1km/h mot vad som körs i högerfältet.Det är aldrig den första som orsakar en kö,bara blåsa förbi så är problemet löst.
Blir ett jäla stort problem på mitträckesvägarnas enfiliga avsnitt dock,då vill jag ha något stort och tungt att knuffas med ibland.
Vad gäller den lilla tidsvinst man gör så handlar det väl bara om vad långt man ska,1min/mil i 35 mil ger mig sovmorgon.
Henrik
Skrev jag att uppmana trafikanter att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet? Nej, läs vad jag skrev så bör du förstå att jag skrev att folk som kör under skyltad hastighet (vilket är många) ska bli påminda att INTE göra det då de allt som oftast hindrar och är ivägen för övriga trafikanter som håller en mer fungerande trafikrytm såsom skyltad hastighet + 10 (felmarginalen på mätarna).
Du försöker vrida det här till något det inte är. Och om din snorre fäller in sig till en kuvös pga andra som kör för fort och skärmmer dig så kanske du borde testa öka farten så slipper du bli rädd. Om det nu var så att du kände dig träffad av det du citerar.
Försöka anpassa sig efter dessa människor istället för att försöka anpassa dessa människor efter dig.
Bilder Custom Bike Show
När alla bilder till report... |
|
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam
Nu står det klart att Marc ... |
|
ISR Brakes sålt
För några år sedan bestämde... |
|
Honda laddar fullt på eldrivna fordon
I samband med 2024 års Busi... |
|
Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam
Marc Márquez ersätter Enea ... |
|
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |