Vägverkets reklam

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Nu har jag bara skummat igenom kommentarerna men är det inte bättre om vägverket skyltar med den hastigheten man ska hålla?:huvet
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu har jag bara skummat igenom kommentarerna men är det inte bättre om vägverket skyltar med den hastigheten man ska hålla?:huvet

Eftersom det finns fordon som inte får eller går över en viss hastighet, men har rätt att köra på vägar där högre hastighet gäller så blir det ett problem.

Dagens människor är så stressade att dom inte tänker på hur liten tidsvinsten verkligen är genom att köra "lite" över skyltad hastighet.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Eftersom det finns fordon som inte får eller går över en viss hastighet, men har rätt att köra på vägar där högre hastighet gäller så blir det ett problem.

Dagens människor är så stressade att dom inte tänker på hur liten tidsvinsten verkligen är genom att köra "lite" över skyltad hastighet.

därför dom kör "mycket" över skyltad hastighet :hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mjaa fast det hjälper väl inte mig att komma om lastbilen snabbare, han ligger ju fortfarande där å blockar... men visst ska man hålla avstånd.

Problemet är inte lastbilen, den får man leva med. Problemet är idioten bakom lastbilen som tar 1,5 km på sig att komma om, vilket leder till att bil 3< blir kvar bakom lastbilen nästa 1-filiga sträcka också.

Om folk höll avstånden innan, gasade i tid och gjorde "flygande omkörningar" så skulle det flyta smidigare, alla behövde gasa mindre (miljöräv :tummenupp ) och de längre bak i leden skulle slippa bli förbannade och göra idiotomköringar när det är 1 dm kvar av vägen på slutet av sträckan!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Vet någon hur det ser ut/funkar på E18 mellan Åkersberga och Danderyds sjukhus? Nu var det länge sedan jag körde just den biten, men då fanns det digitala hastighetsskyltar som, gissar jag, ändrar den högsta tillåtna hastigheten efter trafikflöde. Någon som åker där relativt ofta kanske kan berätta ifall hastighetsbegränsningen höjs efter typ 20 på vardagar, då det är märkbart glesare mellan bilarna. De digitala hastighetsskyltar som dyker upp på E4 södergående efter Järva Krog visar annars bara sänkt hastighet vid köer, undrar därför om skyltarna på E18 är av liknande karaktär.

Som ett inlägg i debatten om hysterin kring sänkt hastighet, på E4 norr var det förr 110 vid Kista-avfarten, den är nu flyttad ett par (hur många vet jag inte) kilometer längre norr ut till avfarten vid Häggvik, trots att vägavsnittet här emellan breddats vid av- och påfarter. Känns ibland som hängslen OCH skärp

Jorå jag åker där titt som tätt. Tja jag tror att tanken är att den ska ändra sig efter trafikflödet men den verkar leva sitt eget liv ibland. Fungerar oftast bra men ibland blir man frågande till hur den räknar. Tror att den går efter tiden mer än trafikmängden. Men jag tror faktiskt det fungerar bättre med en konstant hastighet som 90 så låter man folk få anpassa hastigheten själv (som på essingeleden). Nu har dom också börjat med att Danderyd har rätt att ändra hastigheten (sänka) om dom tycker att luftföroreningarna blir för höga, det är väl framtiden det :(
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vägverket håller just nu på en översyn av hastighetsgränserna på alla vägar.
Det innebär att många 90 vägar med "dålig" säkerhetsstandard kommer att skyltas om till 80 under hösten. Det blir även några 70 vägar som får 80.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Problemet är inte hastigheten, problemet är alla idioter som inte kan köra bil av olika orsaker. Alldeles för många som är alldeles för osäkra och mesiga i trafiken. Eller de som älskar att jävlas med andra, som ska ligga som bromsklossande söndagsåkare i ytterfil för att leka poliser, varför kan inte alla bara försöka att underlätta för varandra istället och va lite glada och trevliga i trafiken. (Säger jag som lätt blir förbannad och aggressiv på alla dessa mesfi***r. ;) )
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Eftersom det finns fordon som inte får eller går över en viss hastighet, men har rätt att köra på vägar där högre hastighet gäller så blir det ett problem.

Dagens människor är så stressade att dom inte tänker på hur liten tidsvinsten verkligen är genom att köra "lite" över skyltad hastighet.

Det handlar inte ens om stress. Det handlar om att VV sätter hastighetsgränserna så att ett dement fyllo med mobiltelefon och punktering inte ska ha några problem att säkert ta sig från A till B, medan vi andra dör av tristess.

Edit: Glömde:
Och elitist som jag är, så undrar jag alltid vad det är för fel på folk som kör för långsamt. Jag kan i viss mån förstå folk som väljer att inte bryta mot lagen, men att köra "på pricken" enligt hastighetsmätaren är ju bara korkat. Där ryker ju omedelbart flera sekunder per mil jämfört med rådande hastighetsbegränsning! :död

(Har VV någon statistik på det, tro? "Antal rattdöda pga fega hastighetsbegränsningar den senaste tioårsperioden". Imho kan man troligen räkna en märkbar andel del av dem som somnat vid ratten...)

Själv håller jag normalt sett vad jag anser vara bekväm och säker hastighet efter förhållandena, vilket inkluderar att jag faktiskt håller 30 (eller under, beroende på omständigheterna) där det är motiverat, och betalar när farbror blå kräver det av mig. Har fått två hastighetsböter på tio års körning, och har definitivt "tjänat in" de pengarna i, om inte vunnen, så åtminstone mindre förlorad, tid.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Konkreta tips:

Större skyltar
Någon jag oxå önskar är man har STÖRRE skyltar så är det 90 så SYNS DET... för vissa verkar ju även när det blir 70 över en sträcka som varit 50 skita i att köra upp till 70... bara för att de inte har "bråttom", vilket det inte handlar om egenligen, utan att få en trafikrytm där man inte hindrar andra medtrafikanter genom säregna körstilar.

Rondeller
Samma sak hur man blinkar in eller ut ur en rondell, suck vad nära olyckor det är ibland när folk blinkar på de mest ologiska sätt (blinkar höger innan rondellen när de ska rakt fram t.ex!!).

Påminnelseskyltar om vettig trafikbeteende som gyllar alla andra än en själv
Vi borde ha påminnelseskyltar utmed trafikleder om HUR man kör. "Ta det lugnt, lägg dig längst till höger, du kommer fram.". Eller "Trafik bakom? Släpp förbi dina medtrafikanter." "Tänk på att inte köra under skyltad hastighet. " Smarta snälla kommentarer och påminnelser.


Vad sägs VV? Jag vet att ni läser Sporthoj.com... Nu är iofs det här inte en bilsajt, men problemet finns överallt med folk som är i vägen i onödan och skapar köbildning.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vägverket håller just nu på en översyn av hastighetsgränserna på alla vägar.
Det innebär att många 90 vägar med "dålig" säkerhetsstandard kommer att skyltas om till 80 under hösten. Det blir även några 70 vägar som får 80.

Vild gissning, i höst står stora rubriker i Aftonbladet att "Nu höjjer VV hastigheten!" När det i själva verket sänks i 95% av fallen.
Det verkar ske varje gång, och vv slipper underhålla dåliga vägar.
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Konkreta tips:


Rondeller
Samma sak hur man blinkar in eller ut ur en rondell, suck vad nära olyckor det är ibland när folk blinkar på de mest ologiska sätt (blinkar höger innan rondellen när de ska rakt fram t.ex!!).

Jo detta stör fruktansvärt.

Men när man gör ett filbyte så ska man använda blinkers.
Vist är det så att man byter fil när man kör ur en rondell?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Problemet är inte lastbilen, den får man leva med. Problemet är idioten bakom lastbilen som tar 1,5 km på sig att komma om, vilket leder till att bil 3< blir kvar bakom lastbilen nästa 1-filiga sträcka också.

Om folk höll avstånden innan, gasade i tid och gjorde "flygande omkörningar" så skulle det flyta smidigare, alla behövde gasa mindre (miljöräv :tummenupp ) och de längre bak i leden skulle slippa bli förbannade och göra idiotomköringar när det är 1 dm kvar av vägen på slutet av sträckan!

Precis det jag skrev tidigare här någonstans... det är alltså killen framför mig som bör hålla avstånd så att han tar sig om lastbilen, och självklart jag också då. Förstod inte riktigt vad poängen var om killen framför mig låg och segade sig om lastbilen, vad ska jag då komma där bakom i raketfart för :tungan.
Flygande omkörningar is the shit... iallafall om man sitter i ett lite klenare fordon annars är det kul att accelerera kraftigt och flyga om ändå :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
"Tänk på att inte köra under skyltad hastighet. "

Swedie, tror du att VV skulle uppmana trafikanter att köra snabbare för att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet?

Skyltad högsta gällande hastighet är utsatt för att trafiknätet ska fungera på ett trafiksäkert sätt för alla trafikanter. Att ens tro att VV skulle ta hänsyn till testosteronstinna alfahannar som vill styra trafiken efter sitt egna körsätt påvisar endast ignorans alt brist av förståelse för andra medtrafikanter.

Jag förstår inte vart du ville komma med den här tråden överhuvudtaget :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Swedie, tror du att VV skulle uppmana trafikanter att köra snabbare för att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet?

Skyltad högsta gällande hastighet är utsatt för att trafiknätet ska fungera på ett trafiksäkert sätt för alla trafikanter. Att ens tro att VV skulle ta hänsyn till testosteronstinna alfahannar som vill styra trafiken efter sitt egna körsätt påvisar endast ignorans alt brist av förståelse för andra medtrafikanter.

Jag förstår inte vart du ville komma med den här tråden överhuvudtaget :va
Skrev jag att uppmana trafikanter att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet? Nej, läs vad jag skrev så bör du förstå att jag skrev att folk som kör under skyltad hastighet (vilket är många) ska bli påminda att INTE göra det då de allt som oftast hindrar och är ivägen för övriga trafikanter som håller en mer fungerande trafikrytm såsom skyltad hastighet + 10 (felmarginalen på mätarna).

Du försöker vrida det här till något det inte är. Och om din snorre fäller in sig till en kuvös pga andra som kör för fort och skärmmer dig så kanske du borde testa öka farten så slipper du bli rädd. Om det nu var så att du kände dig träffad av det du citerar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är aldrig den första som orsakar en kö,bara blåsa förbi så är problemet löst.
Blir ett jäla stort problem på mitträckesvägarnas enfiliga avsnitt dock,då vill jag ha något stort och tungt att knuffas med ibland.

Vad gäller den lilla tidsvinst man gör så handlar det väl bara om vad långt man ska,1min/mil i 35 mil ger mig sovmorgon.

Henrik
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är aldrig den första som orsakar en kö,bara blåsa förbi så är problemet löst.
Blir ett jäla stort problem på mitträckesvägarnas enfiliga avsnitt dock,då vill jag ha något stort och tungt att knuffas med ibland.

Vad gäller den lilla tidsvinst man gör så handlar det väl bara om vad långt man ska,1min/mil i 35 mil ger mig sovmorgon.

Henrik
Det är definitivt den först i kön som orsakar kön... Kan inte bli mer logiskt än så. Speciellt på motorvägar med ett höger och vänsterfält där köskaparna har en förmåga att lägga sig i vänsterfil med en omkörningsfart av +1km/h mot vad som körs i högerfältet.

Sedan på småvägar eller vägar inne i stan eller runt en stad som är 50/70 så samlas pensionärer, kärringar och ynglingar med nytagna körkort längst fram och stoppar trafiken genom fisköra och tycka att man är världens säkraste bilförare.

Jag anser och tror att de som orsakar köer och hindrar trafikrytmen är de som bidrar mest till olyckor genom att de som hamnar bakom långsamt gående och hindrade bilister gör att antalet omkörningar flerdubblas och därmed även olycksrisken för alla bakom den som är först i kön.

Sedan finns såklart riktiga fartdårar som kör som idioter hela tiden och för fort över allt och skiter i allt, men dessa går inte råda bot på vad än för regler VV sätter in.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skrev jag att uppmana trafikanter att underlätta för de som bryter mot högsta gällande hastighet? Nej, läs vad jag skrev så bör du förstå att jag skrev att folk som kör under skyltad hastighet (vilket är många) ska bli påminda att INTE göra det då de allt som oftast hindrar och är ivägen för övriga trafikanter som håller en mer fungerande trafikrytm såsom skyltad hastighet + 10 (felmarginalen på mätarna).

Du försöker vrida det här till något det inte är. Och om din snorre fäller in sig till en kuvös pga andra som kör för fort och skärmmer dig så kanske du borde testa öka farten så slipper du bli rädd. Om det nu var så att du kände dig träffad av det du citerar.

Om VV ska sätta upp skyltar där det står:

"Tänk på att inte köra under skyltad hastighet"
SKYLTAD HASTIGHET ÄR DEN HÖGSTA TILLÅTNA HASTIGHET

Och ja, man måste vrida och antyda vissa saker här på SH för att få reda på många "VARFÖR?"

Hastighet är ett hett ämne att diskutera.


Det är ENBART människor som räknar in fordonets mätarfelvisning samt polisens mätaravdrag samt de 3km/h personen framför håller under högsta tillåtna hastighet som irriterar sig, för helt plötsligt ligger framförvarande i 15km/h under istället för dom verkliga 3km/h som fordonet visar. Det är dessa människor som själva uppskattar vad verklig hastighet är som irriterar många andra i trafiken, men det inser inte dom själva iom att deras hastighet är den riktiga...och alla andra kör för sakta.

Och nej, jag har inte tagit åt mig...
Men jag har förståelse för dom som inte har ett tvångsbehov av att köra om allt och alla på våra vägar, utan tar den tid det tar att transportera sig i den hastighet dom själva känner för. Jag försöker inte sprida någon moral, utan försöker lyfta fram förståelsen över att alla människor är olika, där behovet att ligga exakt på angiven hastighet inte är så stort...

Försöka anpassa sig efter dessa människor istället för att försöka anpassa dessa människor efter dig.

På vägen hem från Anderstorp i söndags hade jag 2 st bilar med laser väntandes på mig efter 27:an strax innan Borås, efter samtal från andra trafikanter som hade synpunkter ang min framfart i 90~130km/h på 90-väg.
 

Bifogat

  • IMG_1055s.jpg
    IMG_1055s.jpg
    85.3 KB · Visningar: 44
  • IMG_1056s.jpg
    IMG_1056s.jpg
    105.5 KB · Visningar: 39

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Skyltad hastighet är väl rekommenderad hastighet ja...! Men VVs rekommendationer är inte förknippade med verkligheten på rätt många ställen.

Nåja, jag gör ju som alla andra och kör på mitt sätt och skiter i alla andra :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet en kompis som blev underkänd på sin uppkörning för att han gjorde som körskolan sagt och höll sig några kilometer i timmen (mätarfart) under gällande hastighet. Kan man bli kuggad för det på en uppkörning (de ska tydligen ha sagt att "det är viktigt att vi ser att du kan hålla gällande hastighet utan att köra för fort"), då ska man ge fan i att fisköra i vardagen också! Håll gällande hastighet!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Försöka anpassa sig efter dessa människor istället för att försöka anpassa dessa människor efter dig.

Varför?

Varför ska jag behöva köra 65 på en 90-väg istället för 90? Varför kan inte de som inte kan hålla sig i närheten av hastighetsgränserna få orsaka irritation och omkörningsolyckor? Varför kan inte de hålla sig till vägar med lägre hastighetsgränser?

Varför ska dessa förare, som är i minoritet, få carte blanche och kräva anpassning från den majoritet som ligger betydligt närmare hastighetsgränserna?

Om du tycker att det är jobbigt, svårt eller läskigt att köra i närheten så fort som hastighetsgränserna tillåter, håll till höger, flytta på dig eller välj en annan väg. Så jävla svårt är det inte.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top