Vägverkets reklam

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Om du tycker att det är jobbigt, svårt eller läskigt att köra i närheten så fort som hastighetsgränserna tillåter, håll till höger, flytta på dig eller välj en annan väg. Så jävla svårt är det inte.

Eller ta bussen som någon påpekade tidigare...
klarar man inte att hålla hastigheten ska man inte ha körkort!

Dra in körkortet för alla som kör mer än 10km/h
under hastighetsbegränsningen (om inte situationen kräver det).
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eller ta bussen som någon påpekade tidigare...
klarar man inte att hålla hastigheten ska man inte ha körkort!

Dra in körkortet för alla som kör mer än 10km/h
under hastighetsbegränsningen (om inte situationen kräver det).
Och sedan även för de som kör 10km/h över så är trafikproblemen lösta.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Och sedan även för de som kör 10km/h över så är trafikproblemen lösta.

Gör man det ordentligt och inte lägger sig i baken på framförvarande och tutar å blinkar för att de ska flytta sig så borde det inte störa någon annan än självutnämnda poliser som tycker att alla ska göra som dom gör...
 

njelger

Guest
Vägverket har på flertalet ställen gjort rätt skumma sänkningar av hastigheten. T.ex på motorvägen (2 filer vardera håll) förbi Södertälje och söderut. Det är 100, men inte en enda kotte håller 100. Inte heller är det en enda kotte som håller 100 på vägen till stockholm när det inte är någon trafik.

Det behövs VARIABLA hastigheter i Sverige som anpassas efter mängden trafik på vägen.


Ja men vettiga skyltar. De på essingeleden visar 30 om kön håller 70.
 

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 modell grön
Ja men vettiga skyltar. De på essingeleden visar 30 om kön håller 70.

Kan bero på att de skylltar som finns på essingeleden anger rekomenderad hastighet när de är tända. (Alltså ingen gällande hastighetsbegränsning).
 

InkBash

SFS
Gick med
9 Mar 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
BMW G650 Xcountry 07
Vet någon hur det ser ut/funkar på E18 mellan Åkersberga och Danderyds sjukhus? Nu var det länge sedan jag körde just den biten, men då fanns det digitala hastighetsskyltar som, gissar jag, ändrar den högsta tillåtna hastigheten efter trafikflöde. Någon som åker där relativt ofta kanske kan berätta ifall hastighetsbegränsningen höjs efter typ 20 på vardagar, då det är märkbart glesare mellan bilarna. De digitala hastighetsskyltar som dyker upp på E4 södergående efter Järva Krog visar annars bara sänkt hastighet vid köer, undrar därför om skyltarna på E18 är av liknande karaktär.

Som ett inlägg i debatten om hysterin kring sänkt hastighet, på E4 norr var det förr 110 vid Kista-avfarten, den är nu flyttad ett par (hur många vet jag inte) kilometer längre norr ut till avfarten vid Häggvik, trots att vägavsnittet här emellan breddats vid av- och påfarter. Känns ibland som hängslen OCH skärp


Åker mellan Åkersberga och Danderyd varje dag och det är oftast 90 eller lägre (när det är mycket trafik) som gäller. Sällan högre, dvs 100, även om det är glest. Men ibland efter typ 10 på vardagkvällar och helgkvällar så ploppar 100 upp, så vid dom enstaka tillfällena är det ju ganska skönt.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan bero på att de skylltar som finns på essingeleden anger rekomenderad hastighet när de är tända. (Alltså ingen gällande hastighetsbegränsning).

Bra påpekande :tummenupp
(dock vet jag inte hur det är skyltat just där)

Det är en enorm skillnad på:

Variabel hastighetsskylt som visar rekommenderad högsta hastighet

och

Variabel hastighetsskylt som visar föreskriven högsta hastighet

Men detta är inte många som vet.
 

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 modell grön
Bra påpekande :tummenupp
(dock vet jag inte hur det är skyltat just där)

Det är en enorm skillnad på:

Variabel hastighetsskylt som visar rekommenderad högsta hastighet

och

Variabel hastighetsskylt som visar föreskriven högsta hastighet

Men detta är inte många som vet.


Tyvärr verkar det vara alltförmånga som inte vet om det. Och just därför kan det bli köer och segt, just för att vissa håller 50 bara för att skyllten står tänd oavsett om det är helt fritt fram...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Varför?

Varför ska jag behöva köra 65 på en 90-väg istället för 90? Varför kan inte de som inte kan hålla sig i närheten av hastighetsgränserna få orsaka irritation och omkörningsolyckor? Varför kan inte de hålla sig till vägar med lägre hastighetsgränser?

Varför ska dessa förare, som är i minoritet, få carte blanche och kräva anpassning från den majoritet som ligger betydligt närmare hastighetsgränserna?

Om du tycker att det är jobbigt, svårt eller läskigt att köra i närheten så fort som hastighetsgränserna tillåter, håll till höger, flytta på dig eller välj en annan väg. Så jävla svårt är det inte.

Självklart får du öka hastigheten till högsta tillåtna, om trafiken tillåter det!
Är det enbart personbilar som är irriterande? Att beskylla någon som håller laglig hastighet för omkörningsolyckor, är omoget!

Denna "minoritet" som kör i laglig hastighet samt efter sitt tycke har företräde, eftersom bakomvarande ska anpassa sin körning efter rådande trafik enligt gällande lagar.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top