Vägverkets reklam

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Är det någon som sett Vägverkets reklam med totalt överdriven önskan att alla ska sänka hastigheterna? (Vi är i nollvisionens tider)

Det jag ogillar är dock att de visar en 90-skylt som flippar över till 80. För mig betyder det att dom rekommenderar att man köra 80 på en 90-väg och det är ju totalt överdrivet idiotiskt!

Jag absolut hatar folk som kör under skyltad hastighet med om ens 1 km/h och här visar Vägverket att det är OK att sänka till 80!? Jag anser nämligen den animeringen otroligt otydlig i vad dom menar.

Jag hoppas polisen har en annan uppfattning och stannar alla de som är först i kön och ger dom böter för att dom blockar trafiken och orsakar köbildning.

:mad: :huvet :glömdet
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag hoppas polisen har en annan uppfattning och stannar alla de som är först i kön och ger dom böter för att dom blockar trafiken och orsakar köbildning.

Kommer dock aldrig hända. Inte 80 på en 90 väg iaf.
Men jag håller med dig, få saker är lika irriterande som folk som kör för sakta, speciellt på 2+1 vägar.
Och sen idioterna som drar upp i 150-160 bara för att bromsa in till 90 när det blir 1-filigt igen.
:mad: :huvet
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
När jag gick i körskolan fick vi bannor om vi inte höll hastigheten, dvs det var inte tillåtet att köra varken för fort eller FÖR LÅNGSAMT.
Håller med om att det är förbannat störande när folk kör under gränserna. Och när de dessutom blir sura och blinkar när man kör om, ja då är hjärnblödningen nära.
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
De kanske vill att man håller 80 på 80vägar istället för 90 som det var tidigare?
Sen är det ju upp till var och en hur fort man ska köra men reklamen gör en medveten om riskerna och om att man faktiskt inte sparar spec. mkt tid på att köra, i detta fallet, 10kmh snabbare än skyltat... väldigt ofta svischar bilar förbi men på nästa avfart står man bakom dom ändå.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo den har man reagerat på. 70% större chans att man skadar sig om man kör 90 i stället för 80. mjojo. Hur har de kommit fram till det tro?

Kör Jag 80 på en 80-väg medan övrig trafik håller 90 eller 100 borde Jag löpa 82,9% större risk att skada mig och mina medtrafikanter.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
De kanske vill att man håller 80 på 80vägar istället för 90 som det var tidigare?
Sen är det ju upp till var och en hur fort man ska köra men reklamen gör en medveten om riskerna och om att man faktiskt inte sparar spec. mkt tid på att köra, i detta fallet, 10kmh snabbare än skyltat... väldigt ofta svischar bilar förbi men på nästa avfart står man bakom dom ändå.
Vägverket har på flertalet ställen gjort rätt skumma sänkningar av hastigheten. T.ex på motorvägen (2 filer vardera håll) förbi Södertälje och söderut. Det är 100, men inte en enda kotte håller 100. Inte heller är det en enda kotte som håller 100 på vägen till stockholm när det inte är någon trafik.

Det behövs VARIABLA hastigheter i Sverige som anpassas efter mängden trafik på vägen.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jo den har man reagerat på. 70% större chans att man skadar sig om man kör 90 i stället för 80. mjojo. Hur har de kommit fram till det tro?

Det är faktiskt så att VV har en magisk formel där man stoppar in km/h och ut ploppar antal döda/år. Det låter kanske konsktigt för oss vanliga svenssons men VV kan sin matematik, statistik och skrämselproppaganda :brynad
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Får lätt hjärnblödning av folk som sitter och kör under skyltad hastighet och snart kommer husvagnshelvetena ut igen för att inte tala om husbilarna med jätteskåp och 1,2L motor från en begagnad fiat uno!

Dagen jag får min james bond bil av Q kommer saktkörarna få....:kulspruta

Ontopic: Ja reklamen stör mig och är otydlig!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
De kanske vill att man håller 80 på 80vägar istället för 90 som det var tidigare?
Sen är det ju upp till var och en hur fort man ska köra men reklamen gör en medveten om riskerna och om att man faktiskt inte sparar spec. mkt tid på att köra, i detta fallet, 10kmh snabbare än skyltat... väldigt ofta svischar bilar förbi men på nästa avfart står man bakom dom ändå.

Ökar man farten med 10km/h spar man 50s/mil kör du 2000mil per år sparar du alltså in 27,8 timmar per år ;). Det är i snitt 8766h på ett år. Du spar alltså in 0,3% av årets timmar på att inte sitta och ha tråkigt i bilen/på hojen. 90-väg i detta fallet som är tråkigt nästan oavsett hur man kör. På 70väg spar jag ännu mer tid :).

Men å andra sidan kör man inte för fort för att spara tid (normalt sett iallafall), utan för att man vill hålla ett tempo man tycker är roligt och komfortabelt. Även om man kanske borde tänka på att använda tiden bättre eftersom att (en man) i snitt endast lever 0,69 miljoner timmar.
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Vägverket har på flertalet ställen gjort rätt skumma sänkningar av hastigheten. T.ex på motorvägen (2 filer vardera håll) förbi Södertälje och söderut. Det är 100, men inte en enda kotte håller 100. Inte heller är det en enda kotte som håller 100 på vägen till stockholm när det inte är någon trafik.

Det behövs VARIABLA hastigheter i Sverige som anpassas efter mängden trafik på vägen.

Vet inte hur det serut där men variabla hastigheter är kanon! ingen tvekan om saken. Men vägvärket vill fortfarande bara göra oss medvetna om riskerna vi utsätter oss för, oftast i onödan och försöker få oss att hålla hastigheten, likväl som att de med höjd böter ber oss hålla hastigheten.

Leden genom stan här i Göteborg är det 70 på, flesta håller minst 90, skulle någon lusa så är det 3filigt och bara o köra om.
Viss del av vägen har variabel hastighet men ändå 70 som max, irriterande för många men så är det. Tror inte de sätter, för oss, låg hastighet bara för att jävlas, säkerheten ligger nog högst upp på listan.
Skulle vi ha fri hastihet på många vägar så kan du nog själv tänka dig hur det skulle sluta... kör man inte ihjäl sig själv så finns det säkerligen gott om folk som skulle göra det åt en.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det behövs VARIABLA hastigheter i Sverige som anpassas efter mängden trafik på vägen.

WORD! Elektroniska skyltar som kan varna för olyckor längre fram, köer och ange max hastighet.

Bland det jobbigaste tycker jag är på 2+1 vägarna att folk är så jääkla slöa på att köra om! Skjut fram stolen så ni (inte för att de lär läsa här) når att trycka gasen i botten :dummer. Ok att det ligger en buss/lastbil framför men ligg kvar där bakom om ni ändå håller samma tempo :4skrika
 
Last edited:

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Ökar man farten med 10km/h spar man 50s/mil kör du 2000mil per år sparar du alltså in 27,8 timmar per år ;). Det är i snitt 8766h på ett år. Du spar alltså in 0,3% av årets timmar på att inte sitta och ha tråkigt i bilen/på hojen. 90-väg i detta fallet som är tråkigt nästan oavsett hur man kör. På 70väg spar jag ännu mer tid :).

Men å andra sidan kör man inte för fort för att spara tid (normalt sett iallafall), utan för att man vill hålla ett tempo man tycker är roligt och komfortabelt. Även om man kanske borde tänka på att använda tiden bättre eftersom att (en man) i snitt endast lever 0,69 miljoner timmar.

Som sagt... sa att det är upp till var och en hur fort man vill köra.
Men jag kör hellre i 80 än 90 på 80vägen om nu dödsrisken ökar med 70%.
hellre 27,8 timmar mer i bilen/på hojen per år än veckor på sjukhus, om man har turen med sig.
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Vet inte hur det serut där men variabla hastigheter är kanon! ingen tvekan om saken. Men vägvärket vill fortfarande bara göra oss medvetna om riskerna vi utsätter oss för, oftast i onödan och försöker få oss att hålla hastigheten, likväl som att de med höjd böter ber oss hålla hastigheten.

...Tror inte de sätter, för oss, låg hastighet bara för att jävlas, säkerheten ligger nog högst upp på listan..

Du har märkligt stort förtroende för Vägverket & co... :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Som sagt... sa att det är upp till var och en hur fort man vill köra.
Men jag kör hellre i 80 än 90 på 80vägen om nu dödsrisken ökar med 70%.
hellre 27,8 timmar mer i bilen/på hojen per år än veckor på sjukhus, om man har turen med sig.
Ja om det ökar chansen att dö från 1 på 10000 till 2 på 10000 så är det ju 100% större chans att DÖ!!!!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dom har ju digitala displayer i mataffären nu för att slippa byta lappar vid prissänkning/höjning numera, varför inte också på vägen?
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Dom har ju digitala displayer i mataffären nu för att slippa byta lappar vid prissänkning/höjning numera, varför inte också på vägen?

PS dom har sådanna i sthlm esingeleden mm ;)

@ SWEDIE du får väll göra som i filmen NU blåser vi snuten spraya skjulten men spray färg en 1 före :yoparty :yoparty :tummenupp

//Robin
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top