Vägverkets reklam

Hela hysterin kring att hastighet dödar är så befängd.

Personligen tror jag också att om man sänker hastigheten så börjar folk göra massa annat i bilen än att köra bil, det är något vi ser redan idag när folk håller på med radion, gps'n, telefon, sms, dator, kollar film osv osv osv.

Att folk håller lite (5km/h) under max hastigheten tycker jag inte är något större problem där emot dom som inte han hålla jämn hastighet i vissa fall så kan det handla om +/-10km/h skillnad och folk som håller en jämn hastighet när det finns väggren och sedan sänker den när det inte finns väggrenen längre.

kom inte reklamen i samband med utvidgningen av sänkta hastigheter från 90 till 80, 70 till 60 osv..
kan hålla med om att det ger en liten skev bild av att hålla hastigheten.. eller att man ska ligga 10 km/h under..

Lite katastrof reklam..

vadå för sakta? 90 är ju en max gräns inte en minimum gräns

e de inte i cannonball run?? :näsblod :tungan :tungan :rolleyes:

ev minns ju inte :tungan :tungan :tungan :tungan tror den hette så den svenska översättningen,

men det va ju fler filmer i samband men burtan ju 1 , 2 om ja minns rätt :gnissla den första hette,

nu blåser vi snuten men det va ju cannonball i alla filmer va ja kan minnas men det ve brudarna me lambom ja tänkte på ;) me sprayen ju :hihi

//Robin

ev minns ju inte :tungan :tungan :tungan :tungan tror den hette så den svenska översättningen,

men det va ju fler filmer i samband men burtan ju 1 , 2 om ja minns rätt :gnissla den första hette,

nu blåser vi snuten men det va ju cannonball i alla filmer va ja kan minnas men det ve brudarna me lambom ja tänkte på ;) me sprayen ju :hihi

//Robin

då e de cannonball run haha :D, såg den för ngn dag sen o burtan är med i 1 och 2 hahaha

svart lambo med 2 snygga brudar är aldrig fel :D:tuttar

vadå för sakta? 90 är ju en max gräns inte en minimum gräns

Förvisso.

Å andra sidan är det en fråga om sunt förnuft. Att, såsom de flesta körskolor rekommenderar, anpassa hastigheten till omgivningen torde rimligen också innebära att man anpassar sig till trafikrytmen och inte kör exempelvis 65 på 90-vägar.

Personer som kör långt under hastighetsgränserna för att de tror att det är mer säkert tänker egentligen inte särskilt långt. Förutom den uppenbara risken att få ett annat fordon parkerat i bakluckan bidrar deras körning till irritation och onödigt risktagande när andra fordon lessnar och kör om i fel lägen.

Att vara kritisk och ifrågasättande till våra myndigheter, och inte villkorslöst köpa allt de gör - det tycker jag är sunt och hör hemma i ett demokratiskt samhälle.

+1 på den!

Jag skulle jääääättegärna vilja veta hur dom har räknat ut att
risken ökar med 70% för att man ökar får 80-90..
Det finns verkligen ingenting utom möjligtvis statistik som kan få fram
dom siffrorna!

+1 på den!

Jag skulle jääääättegärna vilja veta hur dom har räknat ut att
risken ökar med 70% för att man ökar får 80-90..
Det finns verkligen ingenting utom möjligtvis statistik som kan få fram
dom siffrorna!
Statistik går vrida hursomhelst till ens fördel eller nackdel! Och det nyttjar alla myndigheter och PR-byråer som VV definitivt använt sig av i det här fallet.

Du kan ju säga att om chansen att du dör är 2 på 10000 innan sänkningen och 1 på 10000 efteråt så har ju sänkt chansen att då med 100% ...

Statistik går vrida hursomhelst till ens fördel eller nackdel! Och det nyttjar alla myndigheter och PR-byråer som VV definitivt använt sig av i det här fallet.

Du kan ju säga att om chansen att du dör är 2 på 10000 innan sänkningen och 1 på 10000 efteråt så har ju sänkt chansen att då med 100% ...

Jo visst är det så men man tycker(!) ju att det borde vara olagligt för
en statlig myndighet att använda sig av statistik för att ljuga
men då skulle väl hela statsapparaten sitta inne... :hihi

Men som sagt var, det skulle vara kul att se hur dom kom fram till siffrorna...

Oftast ligger man väl 5-10 över gränserna, det är ju så trafikrytmen är allt som oftast. Dock sjukt irriterande när det dyker upp någon bakom och lägger sig precis i röven för att stressa på. Då blir det alltid 5 under rådande hastighetsbegränsning.

Oftast ligger man väl 5-10 över gränserna, det är ju så trafikrytmen är allt som oftast. Dock sjukt irriterande när det dyker upp någon bakom och lägger sig precis i röven för att stressa på. Då blir det alltid 5 under rådande hastighetsbegränsning.
Tröttskalle, sluta agera polis i trafiken. Hindra inte andra i trafiken med flit!

Vet någon hur det ser ut/funkar på E18 mellan Åkersberga och Danderyds sjukhus? Nu var det länge sedan jag körde just den biten, men då fanns det digitala hastighetsskyltar som, gissar jag, ändrar den högsta tillåtna hastigheten efter trafikflöde. Någon som åker där relativt ofta kanske kan berätta ifall hastighetsbegränsningen höjs efter typ 20 på vardagar, då det är märkbart glesare mellan bilarna. De digitala hastighetsskyltar som dyker upp på E4 södergående efter Järva Krog visar annars bara sänkt hastighet vid köer, undrar därför om skyltarna på E18 är av liknande karaktär.

Som ett inlägg i debatten om hysterin kring sänkt hastighet, på E4 norr var det förr 110 vid Kista-avfarten, den är nu flyttad ett par (hur många vet jag inte) kilometer längre norr ut till avfarten vid Häggvik, trots att vägavsnittet här emellan breddats vid av- och påfarter. Känns ibland som hängslen OCH skärp

Tröttskalle, sluta agera polis i trafiken. Hindra inte andra i trafiken med flit!

Polis och polis. har inte med det att göra. Inte så att jag hindrar någon från att köra om eller ligger och blockerar vänsterfil. Men det är inte upp till någon stressad jävel att avgöra hur jag skall köra, eller upp till han att riskera min nacke.

Folk ska väl ha rätt att ligga i 10 km/h under gällande hastighets begränsning om de vill, MEN då ska de ha vett nog att underlätt för folk som vill köra om.

Finns inget värre än folk som verkar ta det som sin personliga livs uppgift att se till att trafiktempot sjunker, eller blir uppriktigt förbanade av att bli omkörda.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!