Marcus74 skrev:
Jag lånar tråden..
Hur ska man ligga om man kör på en mindre väg utan mittlinje då? Jag har alltid hållit mig på ungefär mitten av "min" del av vägen, är det korrekt? Blev lite fundersam när jag hade lektion sist...
Japp, du skall ligga i mitten av din del av vägbanan. Dvs. om vägen är enkelriktad skall du ligga i mitten av vägbanan. Om det är en tvåfilig väg skall du ligga i mitten av din egna körbana vare sig det finns väglinjer eller ej.
Om man INTE ser till att tydligt markera för bakomvarande trafik att "jag ÄGER den del av vägbanan jag fn. kör på" så riskerar man, obönhörligen, att få en bil som förr eller senare kör upp jämsides och försöker köra om med risk för att man blir trängd antingen av vägen eller i i mötande körbana.
Detta hände mig så sent som för några dagar sedan när en bilist förmodligen blev förbannad ör att jag under kökörning i sakta mak gled förbi. När det sedan öppnade upp sig kom Volvoföraren med släp ikapp och lade sig knappt 3 meter bakom mig.
Efter knappt 50 meter utan nämnvärd avståndsökning från hans sida släppte jag gasen varpp avståndet blev ännu mindre och han låste sina bromsar. Jag gasade då på lite för att få ut ett mer normalt avstånd, vilket jag fick. Killen i bilen gav sig dock inte utan gasade snabbt ikapp mig (vår hastighet var ca. 65-70 km/h och jag hade en bil knappt 30 m framför mig). Fast denna gången lade han sig om än möjligt ännu närmare. Jag tände då omedelbart bromsljuset utan att bromsa varpå han åter igen låste bromsarna.
Nu började han fäkta som vansinnigt med armarna, fan vet vad han ville. Samtidigt gasade jag åter igen på en aning för att få ut lite avstånd. Vilket höll i sig i ca. 10 sek. innan han, med släpkärra och allt, försökte tränga sig förbi mig på min högersida. För att lyckas med den manövern tvingades han köra på bussfilen.
Som tur är hade jag koll på var han var och var jag och vägen förhöll sig till varandra så jag vek inte en tum utan fortsatte mitt i filen. Jag fick dock gasa på lite för att han inte skulle komma förbi och tränga mig med släpet. Snabbt var vi naturligtvis ikapp bilen framför oss och killen i volvon med släpet fick bromsa ner.
När han var som närmast hade jag kunnat lägga höger hand på hans motorhuv om jag velat. Tanken slog mig också att jag skulle satt en fot i sidan av hans bil. Men killen verkade helt enkelt fullständigt galen så risk fanns för att han då hade tryckt till mig vilket obönhörligen hade resulterat i en massa personskador och risk för förstörd hojsäsong.
Killen valde att följa efter mig mot Biltema, dit jag var på väg. Han till och med svängde in på samma parkering men hittade förmodligen ingen parkeringsplats stor nog för bil och släp så jag fick aldrig reda på vad han ville!
När sådant händer, vilket det gör någon gång ibland, så blir man först riktigt förbannad sedan rädd att man skulle ha skadat sig. Men jag blir nog mest förbannad och ångar att jag inte följde efter och tog regnr. både på honom och på ev. vittnen för att sedan anmäla honom för vårdslöshet i trafik, vilket det är.
Nåväl, detta var ett litet extra utlägg och hade inte med debatten att göra, men det visar på vad som KAN hända. Så se för guds skull till att du tar upp såå mycket väg som möjligt när du kör för att på så sätt tydligt markera att du INTE viker dig oavsett vad som händer. Det kan rädda ditt liv!
// Niklas