Vägplacering ännu en gång

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Har fått så olika bud på vart man ska ligga på vägen när man kör...denna infon fick jag av en:

"Ligger du på en landsväg mellan 70-90,så skall du ligga ca:0.5 m från kantmarkeringslinjen dvsa höger hjul spår på en bil fast på vänster av detta hjulspår, på klacken innan fåran börjar falla.

30-50:ligger du alltid i mitten av körfil
70-90:vid högerbilhjulspår.
Motorväg:Alltid i mitten,du skall inte samåka i samma fil.
Vänstersväng:vänster sida på vänsterhjulspår på en bil.
Ingen skall kunna köra om dig på vänster eller höger sida vidsväng.
Rondell:i mitten".

Efter detta snackar jag med en kille som säger att man ska ligga mitt i vägen när man kör, oavsett fart, så gjorde han och fick lappen då.
Handlar alltså bara om vad uppkörningsledaren vill se för stunden.

mvh Henke

Rolle85 skrev:
"Ligger du på en landsväg mellan 70-90,så skall du ligga ca:0.5 m från kantmarkeringslinjen dvsa höger hjul spår på en bil fast på vänster av detta hjulspår, på klacken innan fåran börjar falla.
I hellsike heller!!! :fatta! Då ligger du för långt åt höger. :7peta

Alltid i mitten enl. körskolelärare, handledare samt boken!!
Höll mig till mitten på uppkörningen och ingen påpekelse

Jag försöker hålla mig borta från däcksdikena, dvs hamnar naturligt i mitten, men det ändras ju bla i kurvor, och när man väjer för brunnslock, potthål osv :4skrika
Det viktigaste är väl att man inte blir trängd av bakomvarande. Jag fick lära mig av min lärare att moppar åker på vägrenen, vi med mc ligger mitt i! :tummenupp

Hoztic skrev:
Jag försöker hålla mig borta från däcksdikena, dvs hamnar naturligt i mitten, men det ändras ju bla i kurvor, och när man väjer för brunnslock, potthål osv :4skrika
Det viktigaste är väl att man inte blir trängd av bakomvarande. Jag fick lära mig av min lärare att moppar åker på vägrenen, vi med mc ligger mitt i! :tummenupp
Likaså ska man inte ligga mitt i hjulspåren eftersom det ökar risken för vattenplaning vid regn.

Rolle85 skrev:
Har fått så olika bud på vart man ska ligga på vägen när man kör...denna infon fick jag av en:

30-50:ligger du alltid i mitten av körfil
70-90:vid högerbilhjulspår.
Motorväg:Alltid i mitten,du skall inte samåka i samma fil.
Vänstersväng:vänster sida på vänsterhjulspår på en bil.
Ingen skall kunna köra om dig på vänster eller höger sida vidsväng.
Rondell:i mitten".

Efter detta snackar jag med en kille som säger att man ska ligga mitt i vägen när man kör, oavsett fart, så gjorde han och fick lappen då.
Handlar alltså bara om vad uppkörningsledaren vill se för stunden.

mvh Henke

Jag blev skolad så här iallafall,och fick kortet på första uppkörningen utan anmärkning.
Det skiljer inte mycket mellan egna mittsträngen i egna körfältet och högerhjulspår på en bil.
Rolle85 kör på det du tycker känns är bäst under uppkörningen,det finns bara 2 alternativ:godkänd eller kuggad.

Du ska ha en sak i huvudet, vägen är din och ge ingen bil chansen att tränga dig!

Ingen moppe körning på höger sida av vägen!

Vip skrev:
Du ska ha en sak i huvudet, vägen är din och ge ingen bil chansen att tränga dig!

Ingen moppe körning på höger sida av vägen!
Kör på mitten som utgångs läge, och sen markerar du din placering innan svängar, avfarter osv. hur ska du annars kunna markera din placering innan dina handlingar... det tjatar dom mycket om på skolan iallafall... jag fick mitt kort.....

Hoztic skrev:
Jag fick lära mig av min lärare att moppar åker på vägrenen, vi med mc ligger mitt i! :tummenupp

Kan inte annat än hålla med om det där...

Tänk en bilist som ska svänga ut på en väg, tittar och ser nånting komma efter kanten. Första tanken är att då det är litet och håller kanten går det 30km/h som max... Kan bli hemska resultat, och då vi med MC är smartare än bilister bör vi tänka åt dem med... Eller var det för att vi inte har deformationszoner? :va

Själv ligger jag i möjligaste mån strax till höger om det vänstra spåret, och finns en vänsterfil används den i regel då den filen ofta är i bättre skicka...

mvh//Micke

Läste lite statistik över olika förarprovskontor i någon tidning för ett tag sedan.
Ganska stor skillnad i antal godkända förarprov i procent räknat mellan olika kontor (vilket givetvis kan bero på att trafiksituationen är något lite olika i t.ex. Motala och Stockholm) men även en stor skillnad i antal godkända uppkörningar mellan de inbördes inspektörerna på samma kontor.
Störst var skillnaden mellan två inspektörer i just Linköping där den ena hade någonstans runt (hoppas jag inte missminner mig totalt nu)75% underkända elever och den andra hade någonstans runt 35% underkända aspiranter.

Kan det vara så att den ena får alla idioter och den andra inga idioter alls?

Eller tror ni att det kan vara så att hela förfarandet tyvärr är väldigt subjektivt???

Har diskuterade det är med några förare av olika ålder. De äldre hade blivit skolade att man ska placera sig olika beroende på vägtyp och dyl. De yngre hade fått lära sig att man alltid ska ligga i mitten (förutom vid sväng o.s.v.)

Det "nya", korrekta verkar således vara mittplacering. Så kör jag.

Ta för dig av din väghalva annars kommer nån biljävel och tränger dig. Vad lagen eller trafikskolan säger om detta minns jag inte och jag bryr mig inte heller. Jag kör för att överleva.

Utan mittlinje då?

Jag lånar tråden..
Hur ska man ligga om man kör på en mindre väg utan mittlinje då? Jag har alltid hållit mig på ungefär mitten av "min" del av vägen, är det korrekt? Blev lite fundersam när jag hade lektion sist...

Marcus74 skrev:
Jag lånar tråden..
Hur ska man ligga om man kör på en mindre väg utan mittlinje då? Jag har alltid hållit mig på ungefär mitten av "min" del av vägen, är det korrekt? Blev lite fundersam när jag hade lektion sist...

Japp, du skall ligga i mitten av din del av vägbanan. Dvs. om vägen är enkelriktad skall du ligga i mitten av vägbanan. Om det är en tvåfilig väg skall du ligga i mitten av din egna körbana vare sig det finns väglinjer eller ej.

Om man INTE ser till att tydligt markera för bakomvarande trafik att "jag ÄGER den del av vägbanan jag fn. kör på" så riskerar man, obönhörligen, att få en bil som förr eller senare kör upp jämsides och försöker köra om med risk för att man blir trängd antingen av vägen eller i i mötande körbana.

Detta hände mig så sent som för några dagar sedan när en bilist förmodligen blev förbannad ör att jag under kökörning i sakta mak gled förbi. När det sedan öppnade upp sig kom Volvoföraren med släp ikapp och lade sig knappt 3 meter bakom mig.

Efter knappt 50 meter utan nämnvärd avståndsökning från hans sida släppte jag gasen varpp avståndet blev ännu mindre och han låste sina bromsar. Jag gasade då på lite för att få ut ett mer normalt avstånd, vilket jag fick. Killen i bilen gav sig dock inte utan gasade snabbt ikapp mig (vår hastighet var ca. 65-70 km/h och jag hade en bil knappt 30 m framför mig). Fast denna gången lade han sig om än möjligt ännu närmare. Jag tände då omedelbart bromsljuset utan att bromsa varpå han åter igen låste bromsarna.

Nu började han fäkta som vansinnigt med armarna, fan vet vad han ville. Samtidigt gasade jag åter igen på en aning för att få ut lite avstånd. Vilket höll i sig i ca. 10 sek. innan han, med släpkärra och allt, försökte tränga sig förbi mig på min högersida. För att lyckas med den manövern tvingades han köra på bussfilen.

Som tur är hade jag koll på var han var och var jag och vägen förhöll sig till varandra så jag vek inte en tum utan fortsatte mitt i filen. Jag fick dock gasa på lite för att han inte skulle komma förbi och tränga mig med släpet. Snabbt var vi naturligtvis ikapp bilen framför oss och killen i volvon med släpet fick bromsa ner.

När han var som närmast hade jag kunnat lägga höger hand på hans motorhuv om jag velat. Tanken slog mig också att jag skulle satt en fot i sidan av hans bil. Men killen verkade helt enkelt fullständigt galen så risk fanns för att han då hade tryckt till mig vilket obönhörligen hade resulterat i en massa personskador och risk för förstörd hojsäsong.

Killen valde att följa efter mig mot Biltema, dit jag var på väg. Han till och med svängde in på samma parkering men hittade förmodligen ingen parkeringsplats stor nog för bil och släp så jag fick aldrig reda på vad han ville!

När sådant händer, vilket det gör någon gång ibland, så blir man först riktigt förbannad sedan rädd att man skulle ha skadat sig. Men jag blir nog mest förbannad och ångar att jag inte följde efter och tog regnr. både på honom och på ev. vittnen för att sedan anmäla honom för vårdslöshet i trafik, vilket det är.

Nåväl, detta var ett litet extra utlägg och hade inte med debatten att göra, men det visar på vad som KAN hända. Så se för guds skull till att du tar upp såå mycket väg som möjligt när du kör för att på så sätt tydligt markera att du INTE viker dig oavsett vad som händer. Det kan rädda ditt liv!

// Niklas

Avarage skrev:
Japp, du skall ligga i mitten av din del av vägbanan. Dvs. om vägen är enkelriktad skall du ligga i mitten av vägbanan. Om det är en tvåfilig väg skall du ligga i mitten av din egna körbana vare sig det finns väglinjer eller ej.
// Niklas

Okej, tack! Vilken historia förresten, och vilken j-a idiot! :mad:

När jag körde upp så låg jag i mitten, inga problem enligt uppkörningsmannen, jag fick ju körkortet :)

Avarage skrev:
Nåväl, detta var ett litet extra utlägg och hade inte med debatten att göra, men det visar på vad som KAN hända. Så se för guds skull till att du tar upp såå mycket väg som möjligt när du kör för att på så sätt tydligt markera att du INTE viker dig oavsett vad som händer. Det kan rädda ditt liv!

// Niklas

Jag cyklar en hel del racer, på landsväg, och upplever samma sak där, folk tränger sig nått så förbannat! Jag håller gärna till sidan, men har en halvmeter mot asfaltskanten så att jag har en sista utväg om det blir för trångt. Är det en refug i mitten av vägen, eller allmänt jättetrångt ändå går jag ut mitt i vägen för att inte bil trängd.
En gång klickade det däremot för en snubbe, jag kom till en refug, jag lägger mig i mitten, en god stund före (tittade mig självklart över axeln innan). Men gubben i volvon kom i 100+ skulle bara förbi, så han woschar förbi mig, inser att refugen är ivägen, bredsladdar in i den när han vejer och retursladdar halvt ut i diket, sen bränner han iväg så fort det bara går. Han tjänade väl ca 5s på den vansinnesomkörningen, jag höll runt 40, på 50-väg! Men riskerade inte bara mitt liv, utan sitt eget och att totalkvadda bilen! :4skrika :kocko :gnissla

Med mc är det däremot som sagt annorlunda, då anser jag mig ta minst lika mycket plats som en bil! :tummenupp

De flesta här tycks hålla med mig om vad jag sa igår till dig på MSN. Kör på det och du har kortet inom räckhåll! :yoparty

Hoztic skrev:
Jag cyklar en hel del racer, på landsväg, och upplever samma sak där, folk tränger sig nått så förbannat! ...

Jag tycker att ni som är ute och kör i grupp på trampcykel utnyttjar era mc-åkande kamrater för jävla dåligt.

Nere i Tyskland och Holland ser man nästan alltid följande:

En mc med signalgul eller orange väst.
10 m lucka.
5-15 cyklar
50-60 m lucka
en mc med signalgul väst.

På västarna finns ett "varningsmärke" för cyklar. Samma som används vid cykeltävlingar där nere.

Avståndet till den bakomvarande hojen varierar kraftigt. I den situationen som du beskriver så hade den kortat in markant och blockerat omkörningsmöjligheterna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park