Usel info om SM

Du har helt rätt.
Men då Svensk roadracing verkar drivas av totalt inkompetenta personer. Alternativt (vilket jag tror ligger närmare sanningen) några stackars kompetenta personer med för stor arbetsbörda. Så förväntade jag mig att intresset skulle vara större, när någon erbjuder sin kompetens.

Så flaskhallsen till att Svensk Roadracing ser ut som något man gör i sandlådan. Är för att man har en intern ryggdunkarpolitik ?

Skillnaden med ett parti och svemo är att gillar man inte hur ett parti fungerar, så kan man faktiskt starta ett till. Och det kan vi inte med Svemo.
Man måste in i svemo för att påverka svensk roadracing.

Och då man inte kommer in i Svemo så tar man upp diskusioner på ett forum för just roadracing. Men när man gör det så får man skit för att man gnäller i stället för att engagera sig. Lite moment 22.
Så ni som säger att folk ska sluta gnälla. knip brödinkastet och acceptera folks frustration över att dom lägger 100tals tusenlappar på en sport dom älskar. Men inte får vara med att påverka, när dom märker att den fungerar som ett garageföretag.

Edit: Garageföretag är nog att överdriva. Snarare ett garage med hobbymekar utan företag.

Jag håller med. Visserligen är jag helt ny på roadracing men vad jag uppfattat hitills så verkar det finnas mängder av saker som går att förändra till det bättre..

/ Svensken

Jag är inte intresserad av åka 44 mil för att diskutera om hur banan skall sopas eller om kaffestugan skall målas om. Det var därför jag kontaktade Svemo direkt.
Jag förstår vad du menar. Det känns ibland som att en grupp utanför den ordinarie organisationen skulle kunna prestera rätt mycket med en begränsad insats. Även om jag tycker att de jag haft tillfälle att prata med inom SVEMO är både förnuftiga och bra att prata med så känns det som att det på andra nivåer ibland är mer vilja än kunna.

Jag förstår vad du menar. Det känns ibland som att en grupp utanför den ordinarie organisationen skulle kunna prestera rätt mycket med en begränsad insats. Även om jag tycker att de jag haft tillfälle att prata med inom SVEMO är både förnuftiga och bra att prata med så känns det som att det på andra nivåer ibland är mer vilja än kunna.
Att berätta för andra vad som borde göras är inte att hjälpa till...

Tack du råkkar :yoparty

Last edited:
Du har helt rätt.
Men då Svensk roadracing verkar drivas av totalt inkompetenta personer. Alternativt (vilket jag tror ligger närmare sanningen) några stackars kompetenta personer med för stor arbetsbörda. Så förväntade jag mig att intresset skulle vara större, när någon erbjuder sin kompetens.

Hur skulle du själv reagera om någon via ett kortfattat mail erbjuder dig sin kompetens? Visst skulle du se på det hela med en viss skepsis. Jag säger inte att du är fel ute men att hela tiden göra jämförelser med företagsvärlden och ett ideellt idrottsförbund är lite skevt.
Prata mer med tex. Nordgren och Lodnert så kan du säkert få in en fot och börja med att göra svensk RR bättre. Skulle dock tro att det är en långsammare process än vad vissa hoppas och tror, på gott och ont.

Mitt tips från läktaren Eskilsson; Prova att lyfta luren och ring ngn inom LMS eller Mike på Karlskoga. Det är iallafall min erfarenhet att det funkar bättre att prata direkt med personer. Mejl kan så himlingens lätt missuppfattas och misstolkas. Try it - you might like it ;-)

Åsa :hej

Edit: såg precis Godstuffs inlägg, tror vi är inne på samma linje där

3108442 Mitt tips från läktaren Eskilsson; Prova att lyfta luren och ring ngn inom LMS eller Mike på Karlskoga. Det är iallafall min erfarenhet att det funkar bättre att prata direkt med personer. Mejl kan så himlingens lätt missuppfattas och misstolkas. Try it - you might like it ;-)

Åsa :hej

Edit: såg precis Godstuffs inlägg, tror vi är inne på samma linje där
E-post har ju lite alibistämpel över sig.
"Ja, men jag mailade ju XXX och sedan har dte inte hänt någonting."

Misstolka mig rätt.
Jag älskar e-post och skickar säkert hundra om dagen. Men ska man verkligen få något gjort är det inte det bästa sättet.
Precis vad jag menar - action is better than talking (i detta fall "writing")....

Last edited:
Att berätta för andra vad som borde göras är inte att hjälpa till...

tycker du ja, alla trycker inte så.. tillföra intryck och åsikter har ju alla rätt till.

eller förespråkar du det gamla talesättet " har ni inte vart här och krattat sandgravarna, så ska ni hålla käft om säkerheten" ?

tycker du ja, alla trycker inte så.. tillföra intryck och åsikter har ju alla rätt till.

eller förespråkar du det gamla talesättet " har ni inte vart här och krattat sandgravarna, så ska ni hålla käft om säkerheten" ?

Tomma tunnor skramlar mest, det finns vissa som har många åsikter om hur saker skall skötas, dock visar dessa individer sällan något intresse att vilja hjälpa till på riktigt.

Konstruktiv kritik är bra, oftast så påtalas gärna vilka fel och brister det finns i en ideell förening, detta utan en tanke på att folk gör så gott dom kan.

Kritik på Svenska innebär i regel något negativt, varför är det så svårt att ge positiv kritik?

Allt som föreningar gör kan ju inte vara av ondo.

RR licensen täcker knappast kostnaderna om folk skulle börja begära lön för det jobb som dom utför.

Dom som klagar mest gör i regel minst IRL, detta gör att många tröttnar och lägger av, är det verkligen det som är målet med alla negativa åsikter.

Du vurmar väldigt mycket om säkerheten på våra banor och det uppskattas verkligen.

...
Vad skulle vara svårt?
Jag fixar en tabell till kvällen för Rookie 1000.

Visst är det enkelt att räkna poäng hemmavid. När du gör det inofficiellt kanske du slipper de problem jag fick, nämligen de olika tävlingarnas status och enskilda förares vilja att rätta till livsviktiga fel....

Eftersom det var så lätt kan du ju hålla igång tabellen.... Speciellt på tävlingar som du själv kör. Du kommer hem söndag natt och orkar inte titta på tabellerna förräns söndag kväll och då har Nytekno och Sandst... spenderat ett dygn på att klaga över hur dåligt allt funkar och hur det borde göras av "någon"....

Eller så är DU rätt kille att sköta det här... Jag var det inte.

....Måttstocken bör inte anpassas efter personliga relationer. Det är den officiella sajten, remember?

Genom att använda förnamn gjorde jag mitt inlägg lite felvinklat. Personliga relationer är helt oväsentliga i sammanhanget.

Mer korrekt hade varit att jag hade sagt att blir provocerad av att man öser skit över ett par människors ideella arbete. I en liten sport finns det ganska begränsat utrymmer för krav, men gott om utrymme att hjälpa till.

Last edited:
Lugna och fina nu.
För egen del tar jag åt mig av den konstruktiva kritiken och jag har pratat med Nyteknik via pm och förklarat situationen som han förstår och det är i alla fall lugnt mellan oss två.

Jag tycker det finns grymt mycket att göra för svensk roadracing.
Tycker också att det finns många som aldrig lyfter ett finger själva, men som gärna gnäller på andra som försöker. Men så är det nog inom alla sporter.

Vad jag tror är att om vi ska lyckas lyfta sporten någon gång är att alla får ta och samarbeta lite. Vi är drygt 700 med roadracinglicens om jag inte minns fel. Inte lika många är aktiva. Således är sporten liten.
Ska vi skita i båten vi själva sitter i?

Sen ska jag och jP försöka lösa allt med resultat och poänglistor på rr.se, men en del måste också förstå att man sitter med heltidsjobb. Det blir på kvällar och helger man kan göra projekt på frivillig basis.

Ni får jättegärna höra av er till mig om ni har tankar och ideér om sporten, så tar jag mer än gärna upp dem på våra möten i rr sektionen där jag sitter som adj ledamot.

Kram till er alla rr nerdar.

Jag arbetar med att utveckla företag, tjänster och varumärken.
Och jag gör det som konsult i mitt egna företag.
Jag är inte intresserad av åka 44 mil för att diskutera om hur banan skall sopas eller om kaffestugan skall målas om. Det var därför jag kontaktade Svemo direkt.

Aktiv i klubbar har jag redan varit i andra sammanhang. Bla HSK "hockey" och Skå IK "Motorcross".

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte inställningen till att man ska bevisa något för att få göra en insatts i Svensk Roadracing. Svensk roadracing ser ut som något från 60 talet, eller to.m sämre. Där resultatet ser ut att ha utförts av dom som offrar sig och gör det ingen annan vill göra.

Dock måste jag ge kredd till hur det fungerat i år. Det är faktiskt betydligt bättre än det var förra året. Men det finns mycket kvar att göra.

Hmm jag tror jag har det!!! En kompetenet kille med din hunger borde ta över det Nordgren lämnade. RR-bilagan i Bike samt dra in sponsorpengar till tv-sändning. Varför Nordgen lämnade det tror jag beror på att det var för mkt pissande i motvind.
Bara ett tips:tummenupp

Hmm jag tror jag har det!!! En kompetenet kille med din hunger borde ta över det Nordgren lämnade. RR-bilagan i Bike samt dra in sponsorpengar till tv-sändning. Varför Nordgen lämnade det tror jag beror på att det var för mkt pissande i motvind.
Bara ett tips:tummenupp

Det är absolut ett möjligt uppdrag.
Även om tv inte är det första steget som behöver göras.

Back