Det tror jag gör att RR aldrig kan bli en bred sport som alla som vill vågar ge sig in i. Och mycket folk måste in för att få in pengar, sprida kunskapen och få RR till en accepterad sport. Vi kan inte ha enbart 15 motogp-förare i Sverige, vi måste ha tusentals förare som står bakom varje sån!
Ja hur kunde det bli så? Vart är marknaden på väg.
Jag tror inte man kan beskylla Svemo för att det går utför.
Tror att det handlar om politik och marknadens brutala verklighet som återspeglar sig.
Trenden speglar precis den negativa publicitet och antalet nya supersport MC som säljs.
Detta gör att Sverige en dålig liten marknad som intresserar få, knappt branchen bryr sig då knappt 1 av 20 hojar som säljs nya är av typen supersport.
Hur ska man annars förklara att Kawasaki ER6 leder nyförsäljnings statistiken.
Sporthojar får generellt en enormt negativ publicitet i massmedia. De anses sakna ett existens berättigande och beskrivs som dödsmaskiner. Vem vill sponsra en sportgren associerad med den stämpeln som tex IF ger
"En dödsfälla kör omkring på de svenska vägarna. Den kallas Supersport och ligger bakom flertalet dödsolyckor med motorcykel på de svenska vägarna." Vem vill sponsra
En gnällig grisbonde eller en gammal tants röst väger tyngre när det gäller buller och miljö frågor på en motorbana än om dom gnäller över att120000 enduroåkare? (största mc sporten i Sverige) kör sönder marken och bullrar ute i skogarna.
Kanske det råkar vara någon i länsstyrelsens bullernämnd som har en anhörig eller varför inte själv som deltar, sånt påverkar....
Dessutom kan ingen vanlig människa med talang med en normal inkomster utöva en sport som kostar allt och lite till om du ska lyckas.
Därför tror jag att ni måste hitta tystare, billigare och säkrare racing.
Framtiden (bilden från highsider.se)