Urusla Svenskar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Och detta m RR kommer att fortsätta vara litet så länge som kollektivet, där du också ingår, gör som det/man alltid har gjort.
Äh, kom igen... :rolleyes:

Man kör inte roadracing av idealistiska skäl. Man vill gasa!

Så länge svensk roadracing förlitar sig på ideellt arbete kommer det förbli en dåligt organiserad marginalverksamhet. Jag tror att det krävs att någon listar ut hur det går att tjäna pengar på roadracing för att klagomålen på Svemo ska upphöra.

Bifogat

• kimjong-il-2.jpg
    kimjong-il-2.jpg
    24.6 KB · Visningar: 59
  • wallstreet.jpg
    wallstreet.jpg
    30.9 KB · Visningar: 61
Last edited:
En bra start hade varit om svensk MC-press hade skrivit om tävlingarna!
Sist jag kollade fanns där inte en rad. Om inte Bike, Motorrad, MC-Nytt skriver något vad får er att tro att dagspressen skulle göra det? Och i förlängningen TV skulle visa intresse?

Nej, ska det bli något måste vi få våra egna tidningar att intressera sig. Reportage från SM, resultatlista från varenda rookie-tävling.
Skriv till redaktionerna, plåga dom. Utan press o TV inga sponsorer, utan sponsorer inga pengar och då stannar vi på hobbynivån.

Sista numret Motorrad har du en fin intervju med Backlund och Pappunen. Sen skriver ju Bike om racing på hemsidan, samt deras förare i deras blogg.. Även Motorrad har skrivit om racing på deras hemsida...

Äh, kom igen... :rolleyes:

Man kör inte roadracing av idealistiska skäl. Man vill gasa!

Så länge svensk roadracing förlitar sig på ideellt arbete kommer det förbli en dåligt organiserad marginalverksamhet. Jag tror att det krävs att någon listar ut hur det går att tjäna pengar på roadracing för att klagomålen på Svemo ska upphöra.

Det måste ju inte vara porriga brudar, Marlboro-loggor, slickade frillor och F1/STCC-stuket heller. Speedway är ju ett exempel på en folkligt förankrad gren med stor publik i Sverige och där Sverige har åtskilliga VM-titlar. Folkrejs är en annan populär folklig motorsport med enormt antal förare och stor publik irl men som inte syns i media.

RR kanske är trist att titta på, det tycker jag iaf. Inte ngt ljud att tala om är det heller. Dragrace är ju tex mer av en totalupplevelse för åskådarna vad gäller ljud, det tror jag har en del i orsaken till att så många kommer till sådana event.

Last edited:
Att sen läsa synpunkter som att SVEMO; STCC; BANÄGARE etc. skall göra si eller så är att återigen anamma den oerhört slitna devisen i RR-kretsar - att någon ANNAN skall göra jobbet för att nå resultat. Klart vi skall kräva förbundet (vi) på support men.... det krävs en insats oxså!!
Kan du nämna någon annan sport än RR där de åligger deltagarna att sälja evenemanget? Ska vi förare ragga publik för att arrangörerna av tävlingen (de som har möjlighet att göra en vinst) inte klarar av det?
RR kanske är trist att titta på, det tycker jag iaf. Inte ngt ljud att tala om är det heller. Dragrace är ju tex mer av en totalupplevelse för åskådarna vad gäller ljud, det tror jag har en del i orsaken till att så många kommer till sådana event.
Att påstå att ljudet är en stor del av upplevelsen för publiken är lite som att svära i kyrkan fast alla vet att det är sant. En topfuel-dragster som max låter 95 dB vill nog ingen se...

Tyvärr så tror jag att banägare, arrangörer, förbund mm binder ris för sin egen rygg när de "går med på" sänkta ljudnivåer. Att det dessutom finns grenar som får låta mer än RR, tex dragracing, speedway och STCC-bilar gör det hela ännu värre då de förstör för oss.

Jag tror att det måste till en bredare massa i botten för att spetsen ska kunna bli vassare och högre. Alla har inte möjlighet att börja med HRRAC å sen gå vidare till 125jr och R600/1000. Jag/mina föräldrar hade aldrig haft råd med det! I synnerhet inte som jag är uppvuxen i Gävle. Nu har jag börjat harva i R600 på gamla dagar, och där går det riktigt fort. Det gör nog att många drar sig för att börja tävla, om så bara för skojs skull, det finns inga bra instegsklasser för oss vuxna barn. Det tror jag gör att RR aldrig kan bli en bred sport som alla som vill vågar ge sig in i. Och mycket folk måste in för att få in pengar, sprida kunskapen och få RR till en accepterad sport. Vi kan inte ha enbart 15 motogp-förare i Sverige, vi måste ha tusentals förare som står bakom varje sån!

Kan du nämna någon annan sport än RR där de åligger deltagarna att sälja evenemanget? Ska vi förare ragga publik för att arrangörerna av tävlingen (de som har möjlighet att göra en vinst) inte klarar av det?
Att påstå att ljudet är en stor del av upplevelsen för publiken är lite som att svära i kyrkan fast alla vet att det är sant. En topfuel-dragster som max låter 95 dB vill nog ingen se...

Tyvärr så tror jag att banägare, arrangörer, förbund mm binder ris för sin egen rygg när de "går med på" sänkta ljudnivåer. Att det dessutom finns grenar som får låta mer än RR, tex dragracing, speedway och STCC-bilar gör det hela ännu värre då de förstör för oss.

Eftersom jag håller på med volleyboll också kan jag ge dej namnet på en sport där utövarna själva får hjälpa till med att ragga publik. Det samma gäller i stort sett all idrott på lägre nivå. Man kan inte resonera som en primadonna eller musikartist när det handlar om motorsport, om inte ALLA hjälper till kommer det aldrig att bli bättre.

Angående ljudet, man kan tycka vad man vill om sänkta ljuydnivåer, men som jag sagt tidigare; sänker vi dom inte själva kommer myndigheterna att sänka dom åt oss. Att jämföra med dragracing ger inte mycket, de ljudliga klasserna där får tävla 3 ggr per år i detta landet...
STCC kommer också att få sänka sina ljudnivåer, bilsportförbundet har bara vaknat lite sent i frågan.

...Att påstå att ljudet är en stor del av upplevelsen för publiken är lite som att svära i kyrkan fast alla vet att det är sant. En topfuel-dragster som max låter 95 dB vill nog ingen se...

Håller med, ljudkraven är en del i taktiken att hålla tillbaks motorsporten. När AC-DC spelade på Stadion hörde jag texten ståendes på båtklubben som ligger på Kungsholmen.

En annan sak som Speedwayen lyckats med är att det verkligen händer ngt, lite som en fotbollsmatch. Dvs hela maskineriet drar igång vid det utsatta klockslaget enligt programmet, sedan är det smattrande speaker och ett högt tempo utan dötid för publiken hela kvällen, smack smack smack, helt enligt programmet. Täta heat, en rejäl bullermatta kryddad med doft av ricinolja och metanol omsluter publiken. Dvs det levereras. Trots att så gott som alla inblandade jobbar ideellt

Håller med, ljudkraven är en del i taktiken att hålla tillbaks motorsporten. När AC-DC spelade på Stadion hörde jag texten ståendes på båtklubben som ligger på Kungsholmen.

En annan sak som Speedwayen lyckats med är att det verkligen händer ngt, lite som en fotbollsmatch. Dvs hela maskineriet drar igång vid det utsatta klockslaget enligt programmet, sedan är det smattrande speaker och ett högt tempo utan dötid för publiken hela kvällen. Täta heat, en rejäl bullermatta kryddad med doft av ricinolja och metanol omsluter publiken. Dvs det levereras. Trots att så gott som alla inblandade jobbar ideellt

Den ideella aspekten får du nog ompröva. Tex, den ideella verksamheten i vår by, Lejonen Speedway AB omsatte förra året 12 miljoner kronor, varav merparten var löner till förare. Speedway är inte så ideell som man kan tro.

Jag tittar på Gnistorna i Malmö. De tränar och tävlar i utkanten av stan. Jag gillar ljudet, men kan inte förstå hur de klarar av sina krav när motarderna åkte ut ifrån Lockarp.
Avundsjuka människor som tar död på motorsporten?

Den ideella aspekten får du nog ompröva. Tex, den ideella verksamheten i vår by, Lejonen Speedway AB omsatte förra året 12 miljoner kronor, varav merparten var löner till förare. Speedway är inte så ideell som man kan tro.

Jo men det är ju positivt, det är ju dit pengarna ska gå, inte sant?
Inom RR är det väl mer tvärtom vad gäller riktningen på pengaflödet kopplat till förarna. Men det beror ju på att man inte har just några publikintäkter. Målet måste ju vara att det funkar som tex folkparks-gig, att biljett- och korvförsäljningen räcker till underhåll av anläggningen och ersättning till banden. Men det funkar ju bara om man har ett attraktivt program, bra band och ett bra ljud.

Last edited:

En annan sak som Speedwayen lyckats med är att det verkligen händer ngt, lite som en fotbollsmatch. Dvs hela maskineriet drar igång vid det utsatta klockslaget enligt programmet, sedan är det smattrande speaker och ett högt tempo utan dötid för publiken hela kvällen, smack smack smack, helt enligt programmet. Täta heat, en rejäl bullermatta kryddad med doft av ricinolja och metanol omsluter publiken. Dvs det levereras. Trots att så gott som alla inblandade jobbar ideellt
Isracing är ju lite samma sak. Jag tror det var mer publik på finalen på Studenternas i våras än det har varit på alla RR-tävlingar totalt under året :gnissla Nu var nog många ganska omedvetna om vad som hände på planen, och mest var där för folkfesten, men dom var där iaf! Hur mycket folkfest är det inom svensk RR? Dom betalade inträde, dom köpte säkert nå tilltugg, program osv, dvs en hel del pengar in till sporten! Nu vet jag att du Stefan har berättat vad det kostade att flytta en sandfålla lite, minns inte beloppet, men grymt mycket pengar iaf. Nu kanske inte några hundra på läktarn lyfter hela sporten, men det är pengar in, pengar som vi nog alla är överens om behövs.

Busenkelt,
Det är alla sporter som idag är små men som vill VÄXA - emellanåt lär man sig en del av forumkommentarerna ibland inte...(?) De flesta här tycks förstå att man måste ha partners för att köra racing, men däremot verkar det vara 7-milakliv för att samma individer ska förstå att man ha ngt att sälja innan detta inträffar....
Och JA - trot eller ej men jag hävdar med bestämdhet att DU skall locka publik till dina race. Om inte du tror på din sport som intressant - vem skall då göra det?!

Roadracing,
Finns en enorm potential i sporten "vi" gillar, men om ingen räcker upp handen eller vill tala med TV/Radio och SÄLJA sig och sin sport så inse att det tar lång tid att växa upp i pouläritet f allmänheten. Jag har fått SVT, TV4, Radio + tidingar med mig - men - när inte ens förarna/teamen (som normalt sett skulle skrika efter publicitet) inte ens svarar på mailinbjudan att vara med... ja då har t om. jag fattat att utövarna inte är mogna uppgiften ännu - BASTA!

Valet är ditt/ert
Vill man nåt så får man satsa - även om det innebär att man får jobba..... Precis som för alla annan sport/företeelse är media en ibland en avgörande faktor för att få resultat. Utmaningen är att fler måste göra mer och då syftar jag inte på att skriva mer på detta forum utan att våga skapa samarbete och jobba för en större sak än sin egna satsning i en RR-klass.

Ovanstående ter sig mkt lätt med dagens teknik men det förutsätter att man vill jobba för det, och idag är det "åt-hvete" för många som säger/tycker/skriver om detta - men alltför få som faktiskt GÖR!

/Eric Hulth

Roadracing,
Finns en enorm potential i sporten "vi" gillar, men om ingen räcker upp handen eller vill tala med TV/Radio och SÄLJA sig och sin sport så inse att det tar lång tid att växa upp i pouläritet f allmänheten. Jag har fått SVT, TV4, Radio + tidingar med mig - men - när inte ens förarna/teamen (som normalt sett skulle skrika efter publicitet) inte ens svarar på mailinbjudan att vara med... ja då har t om. jag fattat att utövarna inte är mogna uppgiften ännu - BASTA!
Här tycker jag att vi ska dra lärdom av Mossberg! Han har ju haft utställningar i biblioteket, rest runt i skolorna och pratat om skydd/trafiksäkerhet(?) och varit med i tidningen många gånger. Nu är ju han grymt framåt och trevlig, självsäljande så att säga, men han har nog slitit ganska hårt för att få den publicitet han har fått. Och en sak är säker, när han engagerar småkillar på biblioteket eller pratar racing i skolorna så drar det mer folk till racingen än vad alla prestationer ute på banorna och sena tv-sändningar i världen gör! :fakta

Det tror jag gör att RR aldrig kan bli en bred sport som alla som vill vågar ge sig in i. Och mycket folk måste in för att få in pengar, sprida kunskapen och få RR till en accepterad sport. Vi kan inte ha enbart 15 motogp-förare i Sverige, vi måste ha tusentals förare som står bakom varje sån!

Ja hur kunde det bli så? Vart är marknaden på väg.

Jag tror inte man kan beskylla Svemo för att det går utför.
Tror att det handlar om politik och marknadens brutala verklighet som återspeglar sig.

Trenden speglar precis den negativa publicitet och antalet nya supersport MC som säljs.

Detta gör att Sverige en dålig liten marknad som intresserar få, knappt branchen bryr sig då knappt 1 av 20 hojar som säljs nya är av typen supersport.
Hur ska man annars förklara att Kawasaki ER6 leder nyförsäljnings statistiken.

Sporthojar får generellt en enormt negativ publicitet i massmedia. De anses sakna ett existens berättigande och beskrivs som dödsmaskiner. Vem vill sponsra en sportgren associerad med den stämpeln som tex IF ger "En dödsfälla kör omkring på de svenska vägarna. Den kallas Supersport och ligger bakom flertalet dödsolyckor med motorcykel på de svenska vägarna." Vem vill sponsra :brinnerup

En gnällig grisbonde eller en gammal tants röst väger tyngre när det gäller buller och miljö frågor på en motorbana än om dom gnäller över att120000 enduroåkare? (största mc sporten i Sverige) kör sönder marken och bullrar ute i skogarna.
Kanske det råkar vara någon i länsstyrelsens bullernämnd som har en anhörig eller varför inte själv som deltar, sånt påverkar....

Dessutom kan ingen vanlig människa med talang med en normal inkomster utöva en sport som kostar allt och lite till om du ska lyckas.

Därför tror jag att ni måste hitta tystare, billigare och säkrare racing.

Framtiden (bilden från highsider.se)
so_falken_125jr_4.jpg

Last edited:
Busenkelt, Det är alla sporter som idag är små men som vill VÄXA....
Jag förstår hur du tänker men som redan nämnts i tråden är RR i Sverige förnärvarande en väldigt egoistisk sport. De som i dag tillhör Sverige-eliten har lärt sig att det gäller att skaffa egna sponsorer i första hand och det tar så pass mycket tid att de inte kommer ihåg att sporten behöver sin del också för att växa.

Obefintlig markandsföring
Jag har kört ett antal tävlingshelger i år och tror inte att jag har sett en enda skylt i närheten av banan (med undantag för Gelleråsen) som berättar om vad som ska hända i helgen. Det är som att arrangörerna har vant sig vid att det inte kommer någon publik och att det är förarna de ska tjäna sina pengar på.

Jag försöker dra mitt strå till stacken men enskilda förare, så väl elit som amatör, kommer aldrig att kunna få sporten att växa. Det krävs något mer genomtänkt och strukturerat lett av någon/några som ser en potential och som tillåts tjäna pengar. Det ideella tänkandet med massor av olika arrangörer och separat marknadsföring fungerar bevisligen inte och har gjort att vi står där vi är idag.

Jag tror att det krävs att någon listar ut hur det går att tjäna pengar på roadracing för att klagomålen på Svemo ska upphöra.

Det krävs något mer genomtänkt och strukturerat lett av någon/några som ser en potential och som tillåts tjäna pengar. Det ideella tänkandet med massor av olika arrangörer och separat marknadsföring fungerar bevisligen inte och har gjort att vi står där vi är idag.
Gnuggar mina ögon...

:confused:

Vi tycker vi likadant!!!

:yoparty

Ja det är ju konstigt att Sverige kan hävda sig i många andra sporter trots att vi är ett så himla litet land....Simning, friidrott, fotboll, hockey, speedway, curling, golf tror till och med att vi haft några i toppen i beach-volleyboll. Listan kan göras hur lång som helst...Så att det handlar nog inte om att vi har för kort säsong eller att våra banor är för dåliga. Eller att Svensken hatar motorsport, han är bara inte intresserad av RR.

Det handlar om att vi inte har någon bredd alls, sip nada. Vi har en bunt 20-åringar som börjar och då är det för 99% för sent. Hade dom börjat tidigare så kanske. Vi har även 43 superbike serier och alvarligt, jag skulle inte släppa in min dotter på toaletten på LMS då hon skulle få cancer av mögeldoften. Till sist, vem fan vill se räjsing när man inte vet vem som leder!

Hur vänder man det här då? Jag vet inte. Pratade med Alex om att privatisera LMS och så sneglade vi på hur golfen ofta fungerar, men… vilken förare vill slänga upp låt säga 25000 i en aktie och sen 7000 tusen per år i medlemsavgift?

Det har stöpts och blöts länge nu utan att vi kommer någon stans och jag misstänker att det inte kommer att komma någonstans heller. Det känns som den lilla ankdamen där alla skyller på alla och det är banne mig inte mitt fel att det är fel typ. Ne puss och kram och lycka till det kommer behövas. För vem som ska styra upp det hela förstår jag inte. För det kommer krävas EN som styr upp det med rättning i leden för alla.

Ps mitt stalltips är att Alex håller på att göra en Hannes DS

Björn.e

Varför ska de göra det? Av solidariska skäl?

Merparten av läsarna är inte intresserade av att läsa om svensk roadracing. Knappt jag är det!

För att sporten ska växa och med den deras läsarunderlag, annonsörer.
Ointresset kanske beror på att bara dom närmast sörjande kommer på tävlingarna? Och att det i sin tur sänker kvalitet på anläggningar, arrangemang och antalet "bra" deltagare.

Om vi ska få in annat än "ideella" sponsorer, måste vi fatta att dom köper reklamplats för att tjäna pengar. Mer folk på tävlingarna = mer intresse från massmedia = lättare att jaga sponsorer. Det är väl ungefär vad alla sagt i den här tråden.
Om det ska komma mer folk på tävlingarna måste det skrivas om dom, MC-pressen är väl dom som borde vara lättast att påverka. = Börja med dom.

Även VFR-Guldvinge-Custom-Offroad gänget är intresserade av att se en eller någon tävling varje år men det är nästan omöjligt att hitta när och var om du inte redan är med i sekten.
En sida kalender och en sida resultat i varje nummer hade varit en bra början.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT