Uppkörning, vilken fot vid stopp?

Vid rödljus är det ingen fara att smyga långsamt framåt tills det blir grönt. Vid stopplikt (stoppskylt) däremot är det inte bra att göra så. :) Vid stoppplikt ska man ha minst en fot i backen och stå still.

Däremot finns det, mig veterligen, ingen stopplikt vid rödljus, bara ett förbud att köra så länge det är rött.

fan hjärnsläpp.. mena såklart stoppskylt,

jasså, gör det hela tiden :rolleyes:

Jag brukar luta mig lite nonchalant med axeln mot rödljusstolpen.

På trafikskolan sade de däremot som till de flesta andra här att höger ska ned. Just på grund av att vänstern sköter växlingarna. Men det var mest för att det inte såg så snyggt ut att behöva byta sida om man kom på att man stannat utan att ha ettan i. Lättare att kontrollera detta med vänster fot uppe.

Last edited:
Verkar som det finns alla varianter.. Jag fick lära mig att vänster fot skulle i backen. Fast det var ju några år sen iofs..:rolleyes:
Oavsett så är det redan sagt, du blir inte kuggad för det så snöa inte in på det. Då slutar det med att du tänker för mycket och ser osäker ut vid uppkörning.

Lycka till å väl mött!

tog körkortet 1 juni i år och kan säga att dom var på som fan att man ska tvunget sätta ner högerfoten så kör på den! även om många vill sätta ner vänstern.. körläraren envisas med höger!

Om man precis ska dra en tjetting i tacket så är det bra att sätta ner båda fötterna, annars så brukar jag primärt använda mig av högern.

Vid helvetesrödlysen som aldrig slår om, neutralen och ner med båda fötterna så slipper man ju sitta och krampa med kopplingen också.

Sen återigen för att de/denne tittar efter om du verkar "bekväm" i trafiken så kan du inte sitta o sparka på växelspaken i nervositet för att se om ettan verkligen är i om vänsterfoten är nere.

Men men som de flesta andra så skickar jag per automatik ned högerfoten vid rödljus, förmodligen för att det är enklast och att man blev lärd så på körskolan även om jag inte kommer ihåg vad de sa om just det. Kan kanske vara ett säkerhetstänk också = att man inte ska skicka/vingla ut benet mot trafiken.

Tänk på att hålla avstånd just för att du ska slippa behöva skicka ned foten alltför ofta, behärskar du krypkörning hyffsat så ser det städat ut (personlig åsikt) att ligga på sakta rull inför rödljus eller framförvarande bil vid kö. Något jag utövar varje dag.

Har inget ändrats är inlägg som säger vänster fot baserat på rena tyckanden.

Till skillnad från höger fot då eller?
Har någon någonsin blivit kuggad för nedsättning av fel fot? Finns fotteknik på uppkörningsledarens kontrollkort?

På min uppkörning i våras hade jag höger fot nere förutom när jag fick starta i backe. Jag tror inte kontrollanten bryr sig ärligt talat.

//MVH

Det är väl bara att dra ner någon fot, bättre det än ingen. Tog mitt kort förra året, jag kommer inte ihåg att dom sa något om det. Huvudsaken man har någon fot nere, hehe

Ha det bra alla.

När du stannar oavsett vad det än gäller så ska höger fot ner och när det gäller stopp i uppförsbacke så är det tvärtom, då ska vänster fot ner och ettans växel ska vara i eftersom du använder fotbromsen för att inte rulla bakåt och kunna komma igång utan "kärringstopp eller kaninstart" :)
Svårare än så är det inte, hur du sen gör när du har kortet i handen är ju din ensak!

Jag fick för längesedan lära mig att man skall ha höger nere när man står still för att man inte skall ha växel i för att om någon kör på dig/knuffar till dig skall du inte riskera att tappa kontrollen över hojen och köra ut i korsningen. Det är vad jag fick lära mig.
Rätt eller fel så stannar jag oftast med höger fot i men ibland använder jag vänster då jag kanske av ngn anledning skall använda händerna till annat än att hålla i styret.
då blir det ofta ganska muppigt när man skall iväg och skiftar vikt samtidigt som man lägger i växel.

Sen återigen för att de/denne tittar efter om du verkar "bekväm" i trafiken så kan du inte sitta o sparka på växelspaken i nervositet för att se om ettan verkligen är i om vänsterfoten är nere.

Men men som de flesta andra så skickar jag per automatik ned högerfoten vid rödljus, förmodligen för att det är enklast och att man blev lärd så på körskolan även om jag inte kommer ihåg vad de sa om just det. Kan kanske vara ett säkerhetstänk också = att man inte ska skicka/vingla ut benet mot trafiken.

Tänk på att hålla avstånd just för att du ska slippa behöva skicka ned foten alltför ofta, behärskar du krypkörning hyffsat så ser det städat ut (personlig åsikt) att ligga på sakta rull inför rödljus eller framförvarande bil vid kö. Något jag utövar varje dag.

Det sista håller jag med om, brukar jag också göra :) Då tränar man även på att krypköra vilket är väldigt nyttigt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph