Uppkörning, vilken fot vid stopp?

Tror inte du skulle gilla - eller ens orka - att hålla in kopplingen i flera minuter på en större hoj.

Höger alltså - annars är det väl skit samma vilket ben man sätter ner.


Bor nog i för liten stad, har då aldrig stått flera minuter i ett rödljus, om det inte är utryckning eller nå sånt.

Äre normalt rödljus stopp äre ju ingen fara å hålla in kopplingen, men klart står man en längre tid föredrar nog de flesta att lägga ur växeln.
 
Jag sätter alltid ner vänster fot och håller in kopplingen. Gjorde så på uppkörning och det gick fint :)
 
Snor tråden lite!

Har en fråga om lågfartsdelen.
Min körskolelärare hävdar att man får köra som de blå strecket på uppkörningen.
http://i51.tinypic.com/vopnpe.jpg
Alltså att man tar ut svängen som fan och att enda begränsningen är den röda linjen jag ritat in.

För isåfall förstår jag inte varför trafikverket skriver in att den där linjen i slutet ska vara 4m lång.
Jag uppfattar det som att man måste svänga runt på den där 4mX4m-rutan, rätt eller fel?
 
Jag körde upp för drygt en månad sedan(med lyckat resultat).
Jag gjorde det i Tullinge, och det stämmer, det som sägs är att du måste svänga innan strecket som är uppritat enligt bilden du har. På bredden så fanns sade det inget om hur bred eller inte bred sväng du gör.

Jag körde i farsta trafikskola och enligt deras banor så var det dock markerat med 4 meters bredd. Vilket egentligen inte skulle behövts.

Snor tråden lite!

Har en fråga om lågfartsdelen.
Min körskolelärare hävdar att man får köra som de blå strecket på uppkörningen.
http://i51.tinypic.com/vopnpe.jpg
Alltså att man tar ut svängen som fan och att enda begränsningen är den röda linjen jag ritat in.

För isåfall förstår jag inte varför trafikverket skriver in att den där linjen i slutet ska vara 4m lång.
Jag uppfattar det som att man måste svänga runt på den där 4mX4m-rutan, rätt eller fel?
 
Vid ett stopp såsom rödljus eller stoppskylt skall bägge fötterna vara i backen. PunGcKt!
 
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.

Jag har lärt mig att man ska växla ner till ettan innan man stannar och tar ner foten.
 
Jag har lärt mig att man ska växla ner till ettan innan man stannar och tar ner foten.

Och om man använder motorbromsen hela vägen ner, och börjar sakta av i lagom tid så slipper man bromsa, förutom den sista lilla halvmetern eller något sånt. Om ens det. :)
 
Jag smackar iaf ner vänsterfoten. Gör det vid alla stop av dessa simpla anledningar:

-Når inte ner med båda benen i backen utan att mosa "kronjuvelerna".
-Har mer styrka/balans om jag tippar lätt åt vänster.
-Vägen lutar ofta åt höger för att vatten ska avrinna vilket gör att vänster sida blir "kortare"

Rätt eller fel skiter jag i. Har gjort så på alla hojar jag ägt. Med största sannolikhet minst på en uppkörning med.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top