Uppkörning, vilken fot vid stopp?

Jag sätter alltid högerfot när jag stannar.
Undantagsfall ska du alltid sätta ner vänsterfot i uppförsbacke och bromsa med bakbromsen istället för frambromsen... (när du står still alltså)

Är det en sne vägbana och/eller blåser väldigt mycket sätter jag ner båda fötterna såklart.

Jag fick för längesedan lära mig att man skall ha höger nere när man står still för att man inte skall ha växel i för att om någon kör på dig/knuffar till dig skall du inte riskera att tappa kontrollen över hojen och köra ut i korsningen. Det är vad jag fick lära mig.
Nu när du säger det så har jag ett svagt minne av att de ville att man skulle ha neutralen i och släppa ut kopplingen om stoppet antogs vara i mer än några sekunder.

Som du sett hittills så är det mest en fråga om tycke och smak. Jag sätter alltid ner den foten som för tillfället känns bäst, ibland båda.
På min uppkörning var det inget alls som sades om att jag växlade mellan höger/vänster vid olika stopp, eller ens bytte fot under tiden jag stod stilla.

Det finns andra, mycket viktigare saker att oroa sig för än vilken fot man sätter ner när man blir tvungen att stanna. :)

Förutom högerfot fick jag lära mig att också lägga i neutralläge vid rödljus eller längre stopp så att man kan sträcka ut både fötter och ben för bekvämlighetens skull. Samt att det skulle spara på kopplingen vilket jag dock tror är en myt.

Höger fot ska i vid stopp växla till vänster efter du stannat om du står i uppförsbacke! (Höger på fotbromsen)

Tog kortet i 2 år, jag VET att man får ha vilken fot som helst nere. Men jag föredrar att ha höger nere så man kan växla med vänster direkt. DOCK, så måste man ta upp foten/fötterna så fort man åker iväg, man får absolut INTE åka med fötterna nere i mer än vad som verkligen krävs. Det anmärker körskolorna på mycket.

Varför inte lägga i ettan när man bromsar in för rödljuset? Eller gillar dom inte att man håller in kopplingen å inte lägger ur växeln?:P
Tror inte du skulle gilla - eller ens orka - att hålla in kopplingen i flera minuter på en större hoj.

Höger alltså - annars är det väl skit samma vilket ben man sätter ner.

Ja på din tid hade ni väl tankväxel..:D
Japp! Å tändinställning på vänster handtag..:D

Eller Silverpilen :D

Höger enligt trafikskolan och den teoribok jag läste.
Har inget ändrats är inlägg som säger vänster fot baserat på rena tyckanden.
Nä påhängsmotor på cykel..
Tog körkortet rätt snabbt, kände körläraren rätt bra så jag behövde väl i ärlighetens namn inte läsa varenda sida i teoriboken kanske men krångligt för dig då om hojen tippar/lutar åt vänster..:rolleyes:

TS; Ner med en fot bara, skit i vilken!

Last edited:
Teoriboken säger höger fot. Kapitel Inledande manövrering, avsnitt stannande Nr 4 "Sätt ner höger fot".:tummenupp

Teoriboken säger höger fot. Kapitel Inledande manövrering, avsnitt stannande Nr 4 "Sätt ner höger fot".:tummenupp

Tack!
Som jag sade: det FINNS anvisningar, resten är tyckanden.

Sen om det spelar roll eller inte är en HELT annan debatt.

Tjena Bech =) När ska du komma å fota mig när jag åker omkring å busar då. Det va inte igår man hörde av dig. skrik till om du kommer ner till storstan å åker nåndag så ska vi dra en liten tur..

/ Bronka!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...