Uppkörning Västerhaninge HJÄLP!

Grattis vet vilken härlig känsla det är när man lyckas. En skön boost för ditt självförtroende.
Ta vara på sommaren och njut
 
Grattis vet vilken härlig känsla det är när man lyckas. En skön boost för ditt självförtroende.
Ta vara på sommaren och njut
Tack så mycket! Jaa äntligen, känns som att det precis klev av 2 stora elefanter från mina axlar.
 
Taaack som faaan! Jaaa ett väldigt stort plus för dessa hjältar att de orkade komma ut och vara moraliskt stöd!

Tack för uppskattningen av det moraliska stödet! :tummenupp
Men hjälte, det är nog en liten överdrift... :rodnar
För oss som gillar att köra motorcykel är det ingen strapats utan ett nöje med mil i sadeln, och jag hade bara en Tammer enkel resa så motorn hannt knappt bli varm. :hihi
Se nu till å köra vettigt så du blir lika gammal motorcyklist som de du träffade idag! ;)
 
Lite kort om dagen.

Den började med att jag fick i mot 3 timmars sömn. Jag åkte och hyrde släp för att få dit hojen. Kom väll ca 2 timmar för tidigt till provolatsen. Fick låna farsta trafikskola bana och värma upp, och när jag åkte tillbaka till parkeringen stod Peter och Old Badger där och var supertrevliga och positiva.

Sen var det dags, säkerhetskontroll, fick kolla stötdämpare fram. Lågfartsbana, gick som på räls, högfart och bromstest, inga problem.

Nu var det dags för den riktiga körningen. Vi åkte små landsvägar och grusvägar endast, fick stanna och starta från backe och göra en vändning på landsväg. Här gäller det att vara uppmärksam på alla utfarter och cyklister/gående. Ca 20-30 min senare körde vi tillbaka där jag möttes av dessa två hjältar som väntade på positiv svar. Och det fick dem, jag blev godkänd! Obeskrivlig känsla!! Jag är såå glad att jag har lappen nu och att jag skrev här i forumet och fick sååå mycket positiv feedback. ❤️
Härligt! Stort grattis!
 
Tack så mycket! Tog första turen idag till bulten ?
Kör sen litet längre söderut.

Ta gamla Södertäljevägen förbi Södertälje. Därefter gamla Strängnäsvägen till Läggesta. Där svänger du ner mot laxne och Gnesta.

Fina vägar.

Appen calimoto bör passa dig som är ny på hoj och kanske inte har pejl på de fina vägarna.

Kör snyggt och ha kul!
 
Tänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner)
Absolut
Tänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner).
Absolut, jag kör alltid med inställningen att inte köra över min egna förmåga. Jag har även tänkt gå SMC kurs och försöka få licens för bana så man kan "åka av sig" riktigt ordentligt.
 
Absolut

Absolut, jag kör alltid med inställningen att inte köra över min egna förmåga. Jag har även tänkt gå SMC kurs och försöka få licens för bana så man kan "åka av sig" riktigt ordentligt.
Utan att ha gått SMC:s bankurser så tror jag att de är bra iom att du har instruktör som kollar och ger feedback. Licens är inte nödvändig - om du sedan vill köra lite mer fritt så finns flera arrangörer av bandagar där du kan köra med din gathoj i den grupp du finner lämpligast.
Kör själv på Kinnekulle när det ordnas där, men det finns kanske sådant som är närmare Stockholm.
 
Kör sen litet längre söderut.

Ta gamla Södertäljevägen förbi Södertälje. Därefter gamla Strängnäsvägen till Läggesta. Där svänger du ner mot laxne och Gnesta.

Fina vägar.

Appen calimoto bör passa dig som är ny på hoj och kanske inte har pejl på de fina vägarna.

Kör snyggt och ha kul!

Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
 
Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Undrar om jag inte tog in mot skanssundet idag, fanns en fin väg som jag körde in på och där fanns det ett fik som jag tog en macka på ?
 
Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Du har en poäng. Det är ju 17km kurvträning när man vikit av från vägen mellan Nykvarn och Järna. ?
 
Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?
 
Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?
Skulle tro att vi som är litet äldre nu än vi var då, och kört vägen regelbundet, antingen gått av själva eller hjälpt till att dra upp kamrat ur terrängen.

Särskilt den där kurvkombinationen i medlut som avslutas med en vänster som nyper litet. Om min minnesbild stämmer...
 
Skulle tro att vi som är litet äldre nu än vi var då, och kört vägen regelbundet, antingen gått av själva eller hjälpt till att dra upp kamrat ur terrängen.

Särskilt den där kurvkombinationen i medlut som avslutas med en vänster som nyper litet. Om min minnesbild stämmer...
Jo, senast för två år sen lekte jag "Skogsmulle" där. Farligt med alla träd och sten men satte hojen perfa mellan träden på en sten... ?FB_IMG_1688801422223.jpg
 
Lite kort om dagen.

Den började med att jag fick i mot 3 timmars sömn. Jag åkte och hyrde släp för att få dit hojen. Kom väll ca 2 timmar för tidigt till provolatsen. Fick låna farsta trafikskola bana och värma upp, och när jag åkte tillbaka till parkeringen stod Peter och Old Badger där och var supertrevliga och positiva.

Sen var det dags, säkerhetskontroll, fick kolla stötdämpare fram. Lågfartsbana, gick som på räls, högfart och bromstest, inga problem.

Nu var det dags för den riktiga körningen. Vi åkte små landsvägar och grusvägar endast, fick stanna och starta från backe och göra en vändning på landsväg. Här gäller det att vara uppmärksam på alla utfarter och cyklister/gående. Ca 20-30 min senare körde vi tillbaka där jag möttes av dessa två hjältar som väntade på positiv svar. Och det fick dem, jag blev godkänd! Obeskrivlig känsla!! Jag är såå glad att jag har lappen nu och att jag skrev här i forumet och fick sååå mycket positiv feedback. ❤️
Stort grattis till uppkörningen!!

Får man fråga om du vet ungefär vilka vägar du körde? Har själv uppkörning i Västerhaninge den 18/9 och är nervös som fan efter ett flertal missade uppkörningar på andra förarprov...
Ekonomin börjar tryta och denna gång ska jag fan sätta det.

Skulle väldigt gärna vilja öva runt omkring på vägar som de brukar låta en köra i Västerhaninge så man bekantar sig lite med området (självklart vet jag att det inte är säkert att just jag får just den vägen, men vill i alla fall vara lite förberedd på vad som KAN komma).
Hur gick rutten från Trafikverket typ?
:)

Tack som fan :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top