Uppkörning Västerhaninge HJÄLP!

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Grattis vet vilken härlig känsla det är när man lyckas. En skön boost för ditt självförtroende.
Ta vara på sommaren och njut
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Taaack som faaan! Jaaa ett väldigt stort plus för dessa hjältar att de orkade komma ut och vara moraliskt stöd!

Tack för uppskattningen av det moraliska stödet! :tummenupp
Men hjälte, det är nog en liten överdrift... :rodnar
För oss som gillar att köra motorcykel är det ingen strapats utan ett nöje med mil i sadeln, och jag hade bara en Tammer enkel resa så motorn hannt knappt bli varm. :hihi
Se nu till å köra vettigt så du blir lika gammal motorcyklist som de du träffade idag! ;)
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Lite kort om dagen.

Den började med att jag fick i mot 3 timmars sömn. Jag åkte och hyrde släp för att få dit hojen. Kom väll ca 2 timmar för tidigt till provolatsen. Fick låna farsta trafikskola bana och värma upp, och när jag åkte tillbaka till parkeringen stod Peter och Old Badger där och var supertrevliga och positiva.

Sen var det dags, säkerhetskontroll, fick kolla stötdämpare fram. Lågfartsbana, gick som på räls, högfart och bromstest, inga problem.

Nu var det dags för den riktiga körningen. Vi åkte små landsvägar och grusvägar endast, fick stanna och starta från backe och göra en vändning på landsväg. Här gäller det att vara uppmärksam på alla utfarter och cyklister/gående. Ca 20-30 min senare körde vi tillbaka där jag möttes av dessa två hjältar som väntade på positiv svar. Och det fick dem, jag blev godkänd! Obeskrivlig känsla!! Jag är såå glad att jag har lappen nu och att jag skrev här i forumet och fick sååå mycket positiv feedback. ❤️
Härligt! Stort grattis!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack så mycket! Tog första turen idag till bulten ?
Kör sen litet längre söderut.

Ta gamla Södertäljevägen förbi Södertälje. Därefter gamla Strängnäsvägen till Läggesta. Där svänger du ner mot laxne och Gnesta.

Fina vägar.

Appen calimoto bör passa dig som är ny på hoj och kanske inte har pejl på de fina vägarna.

Kör snyggt och ha kul!
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Tänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner)
Absolut
Tänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner).
Absolut, jag kör alltid med inställningen att inte köra över min egna förmåga. Jag har även tänkt gå SMC kurs och försöka få licens för bana så man kan "åka av sig" riktigt ordentligt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Absolut

Absolut, jag kör alltid med inställningen att inte köra över min egna förmåga. Jag har även tänkt gå SMC kurs och försöka få licens för bana så man kan "åka av sig" riktigt ordentligt.
Utan att ha gått SMC:s bankurser så tror jag att de är bra iom att du har instruktör som kollar och ger feedback. Licens är inte nödvändig - om du sedan vill köra lite mer fritt så finns flera arrangörer av bandagar där du kan köra med din gathoj i den grupp du finner lämpligast.
Kör själv på Kinnekulle när det ordnas där, men det finns kanske sådant som är närmare Stockholm.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kör sen litet längre söderut.

Ta gamla Södertäljevägen förbi Södertälje. Därefter gamla Strängnäsvägen till Läggesta. Där svänger du ner mot laxne och Gnesta.

Fina vägar.

Appen calimoto bör passa dig som är ny på hoj och kanske inte har pejl på de fina vägarna.

Kör snyggt och ha kul!

Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Undrar om jag inte tog in mot skanssundet idag, fanns en fin väg som jag körde in på och där fanns det ett fik som jag tog en macka på ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Du har en poäng. Det är ju 17km kurvträning när man vikit av från vägen mellan Nykvarn och Järna. ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?
Skulle tro att vi som är litet äldre nu än vi var då, och kört vägen regelbundet, antingen gått av själva eller hjälpt till att dra upp kamrat ur terrängen.

Särskilt den där kurvkombinationen i medlut som avslutas med en vänster som nyper litet. Om min minnesbild stämmer...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Skulle tro att vi som är litet äldre nu än vi var då, och kört vägen regelbundet, antingen gått av själva eller hjälpt till att dra upp kamrat ur terrängen.

Särskilt den där kurvkombinationen i medlut som avslutas med en vänster som nyper litet. Om min minnesbild stämmer...
Jo, senast för två år sen lekte jag "Skogsmulle" där. Farligt med alla träd och sten men satte hojen perfa mellan träden på en sten... ?FB_IMG_1688801422223.jpg
 

Patric.G

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Lite kort om dagen.

Den började med att jag fick i mot 3 timmars sömn. Jag åkte och hyrde släp för att få dit hojen. Kom väll ca 2 timmar för tidigt till provolatsen. Fick låna farsta trafikskola bana och värma upp, och när jag åkte tillbaka till parkeringen stod Peter och Old Badger där och var supertrevliga och positiva.

Sen var det dags, säkerhetskontroll, fick kolla stötdämpare fram. Lågfartsbana, gick som på räls, högfart och bromstest, inga problem.

Nu var det dags för den riktiga körningen. Vi åkte små landsvägar och grusvägar endast, fick stanna och starta från backe och göra en vändning på landsväg. Här gäller det att vara uppmärksam på alla utfarter och cyklister/gående. Ca 20-30 min senare körde vi tillbaka där jag möttes av dessa två hjältar som väntade på positiv svar. Och det fick dem, jag blev godkänd! Obeskrivlig känsla!! Jag är såå glad att jag har lappen nu och att jag skrev här i forumet och fick sååå mycket positiv feedback. ❤️
Stort grattis till uppkörningen!!

Får man fråga om du vet ungefär vilka vägar du körde? Har själv uppkörning i Västerhaninge den 18/9 och är nervös som fan efter ett flertal missade uppkörningar på andra förarprov...
Ekonomin börjar tryta och denna gång ska jag fan sätta det.

Skulle väldigt gärna vilja öva runt omkring på vägar som de brukar låta en köra i Västerhaninge så man bekantar sig lite med området (självklart vet jag att det inte är säkert att just jag får just den vägen, men vill i alla fall vara lite förberedd på vad som KAN komma).
Hur gick rutten från Trafikverket typ?
:)

Tack som fan :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top