Uppkörning Västerhaninge HJÄLP!

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Tjena gänget, nu vet jag inte ifall jag lägger ut tråden på rätt sida men gär ett försök.

Jag har försökt få A kortet sedan 2015 till och från, hänt olika saker i livet som satt stopp för det men nu gäller det! Imorgon har jag uppkörning i Västerhaninge och är såå nervös. Jag har även problem med GAD, ADHD och OCD så det förstärker bara min ångest tusenfaldigt. Har någon några bra tips att tänka på vid uppkörningen? Det som oroar mig mest är lågfart och landsväg. Jag ska träna en sista gång ikväll på lågfart men känner mig ändå så osäker på den, tänker bara att jag inte kommer klara mig och klankar ned på mig själv. Så självförtroendet är inte på topp, lite tips och idéer för att försöka få bort dessa tankar? Mycket tacksam för svar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena gänget, nu vet jag inte ifall jag lägger ut tråden på rätt sida men gär ett försök.

Jag har försökt få A kortet sedan 2015 till och från, hänt olika saker i livet som satt stopp för det men nu gäller det! Imorgon har jag uppkörning i Västerhaninge och är såå nervös. Jag har även problem med GAD, ADHD och OCD så det förstärker bara min ångest tusenfaldigt. Har någon några bra tips att tänka på vid uppkörningen? Det som oroar mig mest är lågfart och landsväg. Jag ska träna en sista gång ikväll på lågfart men känner mig ändå så osäker på den, tänker bara att jag inte kommer klara mig och klankar ned på mig själv. Så självförtroendet är inte på topp, lite tips och idéer för att försöka få bort dessa tankar? Mycket tacksam för svar.
Du kommer fixa det!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tjena gänget, nu vet jag inte ifall jag lägger ut tråden på rätt sida men gär ett försök.

Jag har försökt få A kortet sedan 2015 till och från, hänt olika saker i livet som satt stopp för det men nu gäller det! Imorgon har jag uppkörning i Västerhaninge och är såå nervös. Jag har även problem med GAD, ADHD och OCD så det förstärker bara min ångest tusenfaldigt. Har någon några bra tips att tänka på vid uppkörningen? Det som oroar mig mest är lågfart och landsväg. Jag ska träna en sista gång ikväll på lågfart men känner mig ändå så osäker på den, tänker bara att jag inte kommer klara mig och klankar ned på mig själv. Så självförtroendet är inte på topp, lite tips och idéer för att försöka få bort dessa tankar? Mycket tacksam för svar.
Jag är "bokstavsbarn" och mitt råd är att försöka se det som en trevlig tur, träffa andra kommande hojåkare och inte måla fan på väggen. Inte lätt, jag vet, men gissar du har en handledare som kan stötta. Har du kommit så här långt så kan du köra hoj en del. Vilken tid är det? Om efter 11.00 kan jag komma förbi imorgon då jag bor "granngårds" och se till att något av ångesten din lägger sig ?
 
Last edited:

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Jag såg min uppkörning som en extra körlektion. I värsta fall har man betalat pengar för att få veta vad man behöver träna på. I bästa fall får man ett körkort i handen. Båda utfallen är positiva.
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Jag är "bokstavsbarn" och mitt råd är att försöka se det som en trevlig tur, träffa andra kommande hojåkare och inte måla fan på väggen. Inte lätt, jag vet, men gissar du har en handledare som kan stötta. Har du kommit så här långt så kan du köra hoj en del. Vilken tid är det? Om inte för tidigt kan jag komma förbi imorgon då jag bor "granngårds" och se till att något av ångesten din lägger sig ?
Tack för de fina orden. Jag har en handledare men han jobbar över hela veckan så blir ingen körning för min del TILLSAMMANS med honom. Det jag har gjort är att jag bokat släp till ikväll och imorgon så jag får dit hojen. Tänkte träna i Älvsjö ikväll vid 17.30 ungefär. Uppkörningen är 10.20 imorgon. Tänkte om jag kommer tidigare kanske jag kan värma upp själv på parkeringen.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kom dit mätt och utvilad. Kör normalt som om det inte vore en uppkörning. Skiter det sig får du köra upp igen. Inget konstigt med det. Du har ju hela livet på dig. Träna inte på parkeringen innan uppkörningen. Då blir du hemskickad p g a olovlig körning.
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Kom dit mätt och utvilad. Kör normalt som om det inte vore en uppkörning. Skiter det sig får du köra upp igen. Inget konstigt med det. Du har ju hela livet på dig. Träna inte på parkeringen innan uppkörningen. Då blir du hemskickad p g a olovlig körning.
Tack för tipset. Är det inte inhägnat område där vid parkeringen?
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Inhägnat innebär att allmänheten inte har tillträde, och det har dom ju per definition.
Hmm.. Jag förstår. Men är det då samma sak vid mässans parkering där jag tänkte öva själv? Det är ju igenbommat på kvällstid så trodde att de skulle va okej o köra själv där ifall jag tog dit hojen med släp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm.. Jag förstår. Men är det då samma sak vid mässans parkering där jag tänkte öva själv? Det är ju igenbommat på kvällstid så trodde att de skulle va okej o köra själv där ifall jag tog dit hojen med släp.
Det är samma sak, ja. Och är det igenbommat så får du inte ta dig in där till att börja med, så har du riktig tur så åker du dit på det och körningen.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Ett misstag jag gjorde var att jag stressade för mycket innan själva momenten. Så sitt på hojen innan varje moment, ta 3-5 djupa andetag, slappna av i axlarna och...glid iväg. När du har stannat vid dubbelkonorna, ta ett djupt andetag igen innan du kör iväg.
Och, som sagt, går det så går det och går det inte så är du en erfarenhet rikare.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack för de fina orden. Jag har en handledare men han jobbar över hela veckan så blir ingen körning för min del TILLSAMMANS med honom. Det jag har gjort är att jag bokat släp till ikväll och imorgon så jag får dit hojen. Tänkte träna i Älvsjö ikväll vid 17.30 ungefär. Uppkörningen är 10.20 imorgon. Tänkte om jag kommer tidigare kanske jag kan värma upp själv på parkeringen.
Ge mig adressen var det är så ser jag till att dyka förbi i tid och "hålla handen". Men du, provkör inte så att någon ser dig imorgon på plats. Skulle vara jättetrevligt för mig detta också ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ge mig adressen var det är så ser jag till att dyka förbi i tid och "hålla handen". Men du, provkör inte så att någon ser dig imorgon på plats. Skulle vara jättetrevligt för mig detta också ?

Jag kan nog dyka förbi också. Ska byta däck och det känns alltid trevligt att skrubba dessa på sidorna. Och om jag dessutom har ett mål blir det ännu bättre.
Alltid trevligt att bjäla med Peter också. :hihi
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjena gänget, nu vet jag inte ifall jag lägger ut tråden på rätt sida men gär ett försök.

Jag har försökt få A kortet sedan 2015 till och från, hänt olika saker i livet som satt stopp för det men nu gäller det! Imorgon har jag uppkörning i Västerhaninge och är såå nervös. Jag har även problem med GAD, ADHD och OCD så det förstärker bara min ångest tusenfaldigt. Har någon några bra tips att tänka på vid uppkörningen? Det som oroar mig mest är lågfart och landsväg. Jag ska träna en sista gång ikväll på lågfart men känner mig ändå så osäker på den, tänker bara att jag inte kommer klara mig och klankar ned på mig själv. Så självförtroendet är inte på topp, lite tips och idéer för att försöka få bort dessa tankar? Mycket tacksam för svar.


Arbeta dig runt oron och ångesten som ligger och lurar. Spela ner dagens betydelse

Tänk så här:

Du har varit utan MC-kort ända sedan 2015, och det har gått bra, eller hur?
Lite trist att bli akterseglad på sommaren, men man överlever.

Du och jag vet att det inte är så enkelt egentligen, men vi låtsas det så länge.

Spela ner dramatiken, ta bort tryck på dig själv - det går fler tåg.

Lycka till!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som de andra redan sagt. Försök att ta det lugnt och slappna av prata lite skit med folk så har något annat att tänka på.

Ha inställningen att du gör så gott du kan och räcker det inte så blir det lättare nästa gång då vet du hur det funkar.
En kompis till mig behövde 3 försök innan han fixade det inte hela världen. Provledaren kanske säger vad han tycker du ska tänka på till nästa gång.
Lycka till och tro på dig själv så går det bra
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Tjena gänget, nu vet jag inte ifall jag lägger ut tråden på rätt sida men gär ett försök.

Jag har försökt få A kortet sedan 2015 till och från, hänt olika saker i livet som satt stopp för det men nu gäller det! Imorgon har jag uppkörning i Västerhaninge och är såå nervös. Jag har även problem med GAD, ADHD och OCD så det förstärker bara min ångest tusenfaldigt. Har någon några bra tips att tänka på vid uppkörningen? Det som oroar mig mest är lågfart och landsväg. Jag ska träna en sista gång ikväll på lågfart men känner mig ändå så osäker på den, tänker bara att jag inte kommer klara mig och klankar ned på mig själv. Så självförtroendet är inte på topp, lite tips och idéer för att försöka få bort dessa tankar? Mycket tacksam för svar.
Bara andas grabben..från magen o ta det lugn!...sen de där bokstavs problemen är nått nytt lökigt påfund!..fanns inga såna bokstavs kombinationer när jag var ung!! Lycka till! :krama
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Som de andra redan sagt. Försök att ta det lugnt och slappna av prata lite skit med folk så har något annat att tänka på.

Ha inställningen att du gör så gott du kan och räcker det inte så blir det lättare nästa gång då vet du hur det funkar.
En kompis till mig behövde 3 försök innan han fixade det inte hela världen. Provledaren kanske säger vad han tycker du ska tänka på till nästa gång.
Lycka till och tro på dig själv så går det bra
Bara tre? Amatör... ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top