Uppkörning snart.

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Har Uppkörning snart, vad ska man träna på? Vad ska man tänka på när man väl är det och ska köra upp?

EazyD skrev:
Har Uppkörning snart, vad ska man träna på? Vad ska man tänka på när man väl är det och ska köra upp?

ehm.. vet du inte det borde du svänga förbi en trafikskola och köra några snabba lektioner, inge illa menat.

du vet väl momenten i uppkörningen, garagevändning, bromsning 50, 70, 90, serpentinbana, sen körning i trafik.

håll koll på skyltning, kolla alltid på alla skyltar när du svänger in på en väg så du vet vad som gäller där osv, var försiktig, kör med omdömme.

Jag tror att vv har tagit bort stora delar av manöverprovet och ersatt med nåt mindre krångligt. Ett tipps från en van uppkörake (tre gånger) är att gasa på rätt mycket på landsvägskörningen. Visst vill dom se att du är säkerhetsmedveten, men viktigare att du kan hantera bågen på kurviga vägar.
Tror t.o.m att jag körde lite för fort då och då. Men allt för att göra gubben där bak nöjd!

Sugar skrev:
Jag tror att vv har tagit bort stora delar av manöverprovet och ersatt med nåt mindre krångligt. Ett tipps från en van uppkörake (tre gånger) är att gasa på rätt mycket på landsvägskörningen. Visst vill dom se att du är säkerhetsmedveten, men viktigare att du kan hantera bågen på kurviga vägar.
Tror t.o.m att jag körde lite för fort då och då. Men allt för att göra gubben där bak nöjd!

ja det som du skrev nu e mkt sant var inte rädd för att köra lite fort på kurviga vägar det åkte jag på första gången men som sagt dom vill se att du har kontroll över bågen också!! lycka till! :tummenupp

EazyD skrev:
Har Uppkörning snart

Själv sitter jag och väntar på att VV ska skicka ut en tid!!!
Körskolan faxade in tidbokning den 4/3 och har inte kommit nåt än!!!
Körskolan säger att dom inte kan göra annat än vänta och se... :mad:
Dom hade faxat in 30 tider på en gång och fått svar på 3, hur fan ska man
få tag på en tid då??? :kocko

Vill inte köra som privatist... Har tyckt bra om skolan så långt men nu börjar
man ju funderar på va sjutton dom håller på med. Har skickat x antal mail
och frågat när tiden kommer och dom svarar bara att dom väntar...

Tips anyone??? :va

EazyD skrev:

Som ovanstående talare sa: En eller några körlektioner kan vara bra så de kan slipa bort brister inför uppkörningen.

Och på landsvägskörningen är det bättre å köra 2-5km för fort än 2-5 för långsamt...

Jag körde nån km över hastighetsgränsen men kontrollanten kläckte ändå ur sig följande efteråt:
- jag måste godkänna dig eftersom du inte gjorde några fel men vaffan.. du kör ju som en kärring.. du får se till å börja kör hoj som det ska köras! Bli mer aggresiv..

Blomquist #14 skrev:
Vill inte köra som privatist... Har tyckt bra om skolan så långt men nu börjar
man ju funderar på va sjutton dom håller på med.
Tips anyone??? :va

Kör upp som privatist. Det görs ingen som helst skillnad på dig bedömningsmässigt!

Jag körde hos en körskola men bokade tiden privat. Hyrde körskolans hoj på uppkörningen och fick sällskap av körskoleläraren även om de inte hade något med beställningen att göra..

Jag fick boka den 29 april, om vädret är bra. Om det blir bra innan så skulle vi ringa igen då dom kanske skulle kunna börja tidigare.

Har dom plockat bort några manöverprov hos vv redan nu i år? Hur ligger det till isf?!!

BlueNote skrev:
Jag fick boka den 29 april, om vädret är bra. Om det blir bra innan så skulle vi ringa igen då dom kanske skulle kunna börja tidigare.

Har dom plockat bort några manöverprov hos vv redan nu i år? Hur ligger det till isf?!!

Så som jag har fattat det så är det samma detta året. Ev. blir det ändringar till nästa år.

BlueNote skrev:
Jo så uppfatta jag det oxå, men nån annan där uppe i tråden sa annat?

Ändringarna ska gälla från 2005. Det var snack om att införa dom nu till den här våren men det dröjer, tyvärr... :(

Ska ju själv försöka ta lappen nu i vår...

EazyD skrev:

Klota inte när du ska visa hur duktig du är på slangen :lol

// TOK :fyllisar

EazyD skrev:

*Säkerhetskontroll
*Garagevädningen
*Bromsprov i 50, 70 och 90
*Serpentinbanan

Tips inför uppkörningen;
*Andas
* Försöka slappna av [jag skakade som ett löv]
* Se till att ha övat mycket innan

Lycka till

c9h13no3 skrev:
Ändringarna ska gälla från 2005. Det var snack om att införa dom nu till den här våren men det dröjer, tyvärr... :(

Ska ju själv försöka ta lappen nu i vår...

Samma här, ska lära mig göra garagevädningen med kawan :tuttar

Bikerbitch skrev:
*Säkerhetskontroll
*Garagevädningen
*Bromsprov i 50, 70 och 90
*Serpentinbanan

Tips inför uppkörningen;
*Andas
* Försöka slappna av [jag skakade som ett löv]
* Se till att ha övat mycket innan

Lycka till

Kan nån berätta för en mindre vetandes vad
"säkerhetskontrollen" går ut på...
och var man kan få tag i avstånden i "serpentinbanan" så man kan träna?

#2 skrev:

Allt detta står i körkortsboken för mc som du bör ha om du har gjort teoriprovet...

korvgubbe skrev:
Som ovanstående talare sa: En eller några körlektioner kan vara bra så de kan slipa bort brister inför uppkörningen.

Och på landsvägskörningen är det bättre å köra 2-5km för fort än 2-5 för långsamt...

Jag körde nån km över hastighetsgränsen men kontrollanten kläckte ändå ur sig följande efteråt:
- jag måste godkänna dig eftersom du inte gjorde några fel men vaffan.. du kör ju som en kärring.. du får se till å börja kör hoj som det ska köras! Bli mer aggresiv..

exakt det jag menade...... jag körde på en femtio väg som jag aldrig kört på innan som var lika krvig som en sexig kvinna :tungan o jag körde det förtaste jag kunde på ett säkert sätt ändå sa han till mig att nu kör vi lite hoj istället för att kärringköra, som sagt dom vill se att man kör lite mer aggresivt än att man tar det överdrivet försiktigt!! men iaf lycka till! :tummenupp

#2 skrev:

Banmåttena finns säkert på nätet. Annars i boken tror jag.

Säkerhetskontrollen jag fick göra var att kolla att bromsarna funkade. Att bromsbelägg var schysta. Att alla lampor lyste etc etc.
Om du går hos körskola får de lära dig vad dom går igenom.

Det är lite olika vad de vill att du skall visa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT