Uppkörning i Jönköping

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag har *kuggat* i Linköping, Jönköping, och en gång här i Tullinge. Jagade tider på internet, tog det som fanns där och då, hyrde lastbil med el-hiss att frakta min 270 kg tunga XJ900 till världens olika ändar i jakten på A-kortet. När jag lugnat ner mig körde jag upp en gång till i Tullinge (med skolans MT07) och fick slutligen mitt "A" av Tommy Eriksson.

Jönköping nu, där jag kuggade #2 gången, hade dom snyggaste banorna, på ny fin asfalt. Stadskörningen var från test-banan, mot stan, genom stan, 30-vägar genom villaområden strax utanför stan, sedan rondell mot flygplats, lite landsväg och sen tillbaka. Ursäkta att jag inte kommer ihåg exakt följd, men allting känns som i en dimma idag. Mest för att jag var nervös och hade pulsen i halsen. Att jag kuggade, samtliga gånger, var enbart mina misstag pga hets (självförvållad), iver, och att jag helt enkelt inte var redo.

Det var viktiga läxor av en liten 150cm silverhårig, stenhård men rättvis tant på en BMW R1200 med vit Shoei Neotec2 hjälm, och en lugn-sträng attityd. Jag har högsta respekt för sådana kvinnor, skulle kunna vara rektorn i skolan.

View attachment 460625


Jag hade övat på lågfart, högfart, och 50/70/90 inbromsningar, så dessa klarade jag utan problem som en akrobat från yttre rymden. Men i trafiken gjorde jag ett antal missar, dessa har jag antecknat för att aldrig glömma:

1. Inbromsning, övrigt. Jag behöver tillämpa en bromsteknik som innefattar BÅDE BROMS FRAM OCH BAK, samt lära mig balansen mellan dessa så att inbromsningen blir fin och mjuk. Jag använder idag bakbromsen till dom flesta inbromsningar; på småvägar i villaområden, och stadskörning. Detta är inte bra då risken att få sladd på bakhjul under mindre gynnsamma situationer är stor. Jag behöver använda BÅDA bromsarna optimalt, och vid bromsberedskap hålla FYRA FINGAR på frambromshandtaget och bromsa så att jag börjar trycka lite på bakbromspedalen och strax väga över bromskraften på frambromshandtaget. Denna metod bromsar in cykeln på det mest effektiva och säkra sätt möjligt, i både låga som högre hastigheter.

2. Landsväg (korsning, HÖGERSVÄNG MED DOLD SIKT ÅT VÄNSTER). Mitt misstag var att jag, liksom med bil vanligtvis, svänger efter att jag tittat vänster, men nu på motorcykel direkt tar min position i mitten av vägen, som man vanligtvis ska göra. RISKEN på MOTORCYKEL är att det KAN KOMMA EN BIL I HÖG FART FRÅN VÄNSTER och köra på mig bakifrån. Denna risk minimeras om jag fortsatt placerar mig på höger sida intill väggrenen, accelererar och sedan gradvis förflyttar mig mot mitten av mitt körfält.

3. Riskbedömning, CYKLANDE UNGDOMAR FRAMFÖR mig på vägen i villaområde. Mitt misstag var att försöka köra förbi dessa ungar genom att placera mig så långt åt vänster möjligt, inom mitt körfält. Då vägen förvisso är tillräckligt bred, (här utan mittlinje av något slag) ska jag låta barn/ungdomar ligga framför mig tills dom försvunnit, jag ska alltså krypköra bakom dom. Principen är; har jag ett hinder framför i mitt körfält, så jag har väjningsplikt mot dom/det/allt framför mig. En omkörning här är inget klokt beslut.


Kring punkt 2 där, jag kommer särskilt ihåg när hon tittade mig i ögonen och sa "Om det kommer nån racer från vänster i 180 och kör in i dig bakifrån, sen finns du inte mer." - Jag hör den rösten varje gång jag svänger ut på en landsväg, dold sikt eller inte, jag håller mig alltid åt sidan tills jag fått upp en fart.
Bra beskrivning. När tog du tog kortet? Anledningen varför du blev kuggad förstod jag inte
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag fick kortet september i somras, sommaren 2020.

Ja, alltså jag gjorde ju en del missar där, enligt inspektören. Missar som faktiskt motiverar kuggandet. Inspektörer har väl olika toleranser, dom är ju människor och skiljer sig mellan varandra. Jag är hur som helst tacksam över att ha fått dom livsläxor gällande trafiken, alla motgångar är värdefull information.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Hoppas dem ser på alla som ska ta kortet som nybörjare och inte några stunt personer. Alla vill komma ut i trafiken men den dagen är så jävlig pga alla tankar i huvudet och stress så det inte är klokt. Dem måste ha lite överseende och en tollerans på att vi fixar det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl klart att de förstår att många är nervösa. Det betyder inte att de skall se mellan fingrarna och ge körkort till de som inte klarar av att köra hoj.

Öva öva öva och var ödmjuk inför att det inte är så jäkla enkelt att manövrera en motorcykel på ett tillfredsställande vis i trafik. Fixar man det inte vill ingen ha vederbörande ute bland andra trafikanter.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag behöver använda BÅDA bromsarna optimalt, och vid bromsberedskap hålla FYRA FINGAR på frambromshandtaget och bromsa så att jag börjar trycka lite på bakbromspedalen och strax väga över bromskraften på frambromshandtaget. Denna metod bromsar in cykeln på det mest effektiva och säkra sätt möjligt, i både låga som högre hastigheter.


Intressant.

När var detta?

Det du beskriver är korrekt bromsteknik så som den lärdes ut fram till det att någon tyckte att det var för besvärligt och dyrt att lägga tid på sådant.

Att initiera en inbromsning med bakbromsen först är A och O för en kort, kontrollerad inbromsning som är så stabil att man kan söka luckor och vågar byta riktning under inbromsningen.

Jag brukar roa mig med att plåga nya körkortsinnehavare med frågor kring inbromsning.

För 10 - 15 år sedan kunde folk ofta redogöra för den korrekta inbromsningen muntligt, men vissa erkände ibland att dom inte fick till det i praktiken. Av det man kunde se i trafiken var det sällan som en nybliven körkortstagare verkligen använde sig av tekniken = nötte in den för framtida bruk.

Under de senaste typ 10 åren har svaren jag fått varit annorlunda, och mest gått i linje med att "frambromsen är mest effektiv".

Vilket är sant. En sorts sanning.
Den sortens sanning som en tonåring berättar hemma efter en utekväll - en delsanning.


Det glädjer mig att du inte bara fått lära dig rätt bromsteknik, utan dessutom tagit till dig kunskapen och praktiserar den. Jag önskar att fler fick med sig den kunskapen ut i trafiken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...vilket föranleder mig att återigen påpeka att det är en bra idé även för övningskörande att åka på avrostningar och KNIX-kurser i SMC-s regi. Där får man för en struntsumma (några hundringar) en heldags utbildning i konsten att faktiskt köra motorcykeln och inte bara åka med.

På en avrostning bromsar man i allmänhet tio gånger mer än vad man annars gör på en hel säsong, så vad det gör för körtrimmet är troligen onödigt att påpeka.

Instruktörerna är en blandad kompott av kvinnor och män; alltifrån armbågsskrapare till touringgråskägg och enduroentusiaster - med det gemensamma att de gått in för det här med att få folk att bli bättre MC-förare.

En liten bieffekt är förstås att det är sjukt roligt också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Effe & Brook. En inspektör för Trafikverket genomgår väl också en utbildning, och liksom i alla situationer i livet samlar dom på sig erfarenheter. Framförallt lär *dom* sig av att dagligen träffa människor som i olika grad av vana framför motorcykeln i trafik, samt manövrerar den.

Till exempel vill jag berätta om en annan liten kvinna, denna gången en elev som jag träffade under en av mina kuggningar. Hon måste ha varit 145cm lång, liknade Patricia Arquette, nervös men trevlig. Vi stod vid stenarna på gamla Tullinge flygfält och småpratade medans vår tredje kollega skulle göra lågfartstestet. Hon berättade för mig att hon hållit på med hoj nu i tre år, ramlat en gång och slagit sig, och sen tog hon en paus i ca ett år. Men nu var hon tillbaka och skulle 'upp på hästen igen' med adrenalinet som jobbade för fullt. Jag var ju också nervös, ja vi var alla nervösa den dagen, och vi var alla lika måna om att inte visa att vi var nervösa! Nu var det hennes tur att leda hojen in i kvadraten och börja lågfarten. Jag snackade lite med tredje kollegan under tiden, ryggen vänd mot testbanan, då han pekade och sa "fyfan kolla", jag vände mig om och där stod vår lilla kollega frammåtböjd med MT07an liggande på asfalten som en död häst, och försökte ställa den upp. Och hon lyckades! Sen klarade hon väl lågfarten och gick vidare in i dimman med högfarten, och sist ut i trafik. - Här kommer poängen; jag satt på bänkarna i gräset och väntade på resultatet, plötsligt ser jag min lilla kollega skynda över området, tårögd med KORTET I HANDEN; ".. jag klarade det! Jag fick det!!" - Grattis på dig, sa jag. Förvånad men samtidigt glad och lättad att hon faktiskt lyckades trots fadäsen med att tappa hojen.

Det visar på hur inspektören tänker, det handlar mest om att ha just körvana och trafiksinne med motorcykeln, än hur nervös man är och eventuellt klantar sig pga det. Själv kuggade jag denna gången för att körde förbi en 30-skylt i 45 (dock inbromsande), och Tommy sa "Varför slarvar du så, nu får du ju komma tillbaka".
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Notright, tackar. Detta var nån gång augusti förra året, då jag kuggade i Jönköping. Inspektören var en äldre silverhårig liten kvinna, såg ut som .. "M" i James Bond Quantum of Solace 2008.

Och Brooklyn, jag går nog med i SMC, vill bara vänta ut coronan så att jag får möjligheten att faktiskt umgås med motorcyklister.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Någon som kört upp i Växjö då? Vad tycker ni om deras lågfartsbana? Lutar inte den vad man hört? Hur är det där?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Någon som kört upp i Växjö då? Vad tycker ni om deras lågfartsbana? Lutar inte den vad man hört? Hur är det där?
Jag körde upp för fem år sedan i Växjö, har dom inte flyttat lågfartsbanan så kan jag inte påstå att den lutar men den är lite ojämn om det är det du tänker på. Så man får både öva på att hålla igen med fotbromsen och möta med lite mer gas. Ska du köra upp här vet jag om två ställen med högerregel som man kan bli osäker på, varav den ena får alla testa då det är precis i anslutning till parkeringen som uppkörningen utgår ifrån. Sedan vet jag om ett ställe på landsväg med vänstersväng.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har *kuggat* i Linköping, Jönköping, och en gång här i Tullinge. Jagade tider på internet, tog det som fanns där och då, hyrde lastbil med el-hiss att frakta min 270 kg tunga XJ900 till världens olika ändar i jakten på A-kortet. När jag lugnat ner mig körde jag upp en gång till i Tullinge (med skolans MT07) och fick slutligen mitt "A" av Tommy Eriksson.

Jönköping nu, där jag kuggade #2 gången, hade dom snyggaste banorna, på ny fin asfalt. Stadskörningen var från test-banan, mot stan, genom stan, 30-vägar genom villaområden strax utanför stan, sedan rondell mot flygplats, lite landsväg och sen tillbaka. Ursäkta att jag inte kommer ihåg exakt följd, men allting känns som i en dimma idag. Mest för att jag var nervös och hade pulsen i halsen. Att jag kuggade, samtliga gånger, var enbart mina misstag pga hets (självförvållad), iver, och att jag helt enkelt inte var redo.

Det var viktiga läxor av en liten 150cm silverhårig, stenhård men rättvis tant på en BMW R1200 med vit Shoei Neotec2 hjälm, och en lugn-sträng attityd. Jag har högsta respekt för sådana kvinnor, skulle kunna vara rektorn i skolan.

View attachment 460625


Jag hade övat på lågfart, högfart, och 50/70/90 inbromsningar, så dessa klarade jag utan problem som en akrobat från yttre rymden. Men i trafiken gjorde jag ett antal missar, dessa har jag antecknat för att aldrig glömma:

1. Inbromsning, övrigt. Jag behöver tillämpa en bromsteknik som innefattar BÅDE BROMS FRAM OCH BAK, samt lära mig balansen mellan dessa så att inbromsningen blir fin och mjuk. Jag använder idag bakbromsen till dom flesta inbromsningar; på småvägar i villaområden, och stadskörning. Detta är inte bra då risken att få sladd på bakhjul under mindre gynnsamma situationer är stor. Jag behöver använda BÅDA bromsarna optimalt, och vid bromsberedskap hålla FYRA FINGAR på frambromshandtaget och bromsa så att jag börjar trycka lite på bakbromspedalen och strax väga över bromskraften på frambromshandtaget. Denna metod bromsar in cykeln på det mest effektiva och säkra sätt möjligt, i både låga som högre hastigheter.

2. Landsväg (korsning, HÖGERSVÄNG MED DOLD SIKT ÅT VÄNSTER). Mitt misstag var att jag, liksom med bil vanligtvis, svänger efter att jag tittat vänster, men nu på motorcykel direkt tar min position i mitten av vägen, som man vanligtvis ska göra. RISKEN på MOTORCYKEL är att det KAN KOMMA EN BIL I HÖG FART FRÅN VÄNSTER och köra på mig bakifrån. Denna risk minimeras om jag fortsatt placerar mig på höger sida intill väggrenen, accelererar och sedan gradvis förflyttar mig mot mitten av mitt körfält.

3. Riskbedömning, CYKLANDE UNGDOMAR FRAMFÖR mig på vägen i villaområde. Mitt misstag var att försöka köra förbi dessa ungar genom att placera mig så långt åt vänster möjligt, inom mitt körfält. Då vägen förvisso är tillräckligt bred, (här utan mittlinje av något slag) ska jag låta barn/ungdomar ligga framför mig tills dom försvunnit, jag ska alltså krypköra bakom dom. Principen är; har jag ett hinder framför i mitt körfält, så jag har väjningsplikt mot dom/det/allt framför mig. En omkörning här är inget klokt beslut.


Kring punkt 2 där, jag kommer särskilt ihåg när hon tittade mig i ögonen och sa "Om det kommer nån racer från vänster i 180 och kör in i dig bakifrån, sen finns du inte mer." - Jag hör den rösten varje gång jag svänger ut på en landsväg, dold sikt eller inte, jag håller mig alltid åt sidan tills jag fått upp en fart.
Imponerande! Alltför vanligt med gnäll istället idag! :tummenupp
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag körde upp för fem år sedan i Växjö, har dom inte flyttat lågfartsbanan så kan jag inte påstå att den lutar men den är lite ojämn om det är det du tänker på. Så man får både öva på att hålla igen med fotbromsen och möta med lite mer gas. Ska du köra upp här vet jag om två ställen med högerregel som man kan bli osäker på, varav den ena får alla testa då det är precis i anslutning till parkeringen som uppkörningen utgår ifrån. Sedan vet jag om ett ställe på landsväg med vänstersväng.
Jag körde upp för fem år sedan i Växjö, har dom inte flyttat lågfartsbanan så kan jag inte påstå att den lutar men den är lite ojämn om det är det du tänker på. Så man får både öva på att hålla igen med fotbromsen och möta med lite mer gas. Ska du köra upp här vet jag om två ställen med högerregel som man kan bli osäker på, varav den ena får alla testa då det är precis i anslutning till parkeringen som uppkörningen utgår ifrån. Sedan vet jag om ett ställe på landsväg med vänstersväng.
Skulle vara bra om du kunde länka punkter på kartan eller försöka förklara var det ligger. Kan inget om vxo
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Skulle vara bra om du kunde länka punkter på kartan eller försöka förklara var det ligger. Kan inget om vxo

Här kommer ett par tips att tänka på.

Capture I11.PNG

Gul ring. Parkeringen där uppkörningen utgår ifrån.
Gul pil. Korsning där höger regel gäller.
Röd pil. Utfart från Max hamburgare och OKQ8 där väljningsplikt gäller.
Så det som förvirrar är att i samma korsning gäller väjningsplikt eller högerregel, beroende på vilket håll du kommer ifrån.

Marklanda 2.PNG
Vid landsvägskörning kan du få visa att du behärskar vänstersväng vilket är ett farligt moment.
Du kommer körande enligt blå pil och ska svänga vänster till gul pil (vilket även blir grusväg). Här kan man vid behov använda busshållsplatsen (röd pil) för att tömma trafiken i båda riktningarna.

Nästa bild visar var detta är
Capture Marklanda.PNG
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Här kommer ett par tips att tänka på.

View attachment 460668

Gul ring. Parkeringen där uppkörningen utgår ifrån.
Gul pil. Korsning där höger regel gäller.
Röd pil. Utfart från Max hamburgare och OKQ8 där väljningsplikt gäller.
Så det som förvirrar är att i samma korsning gäller väjningsplikt eller högerregel, beroende på vilket håll du kommer ifrån.

View attachment 460670
Vid landsvägskörning kan du få visa att du behärskar vänstersväng vilket är ett farligt moment.
Du kommer körande enligt blå pil och ska svänga vänster till gul pil (vilket även blir grusväg). Här kan man vid behov använda busshållsplatsen (röd pil) för att tömma trafiken i båda riktningarna.

Nästa bild visar var detta är
View attachment 460671
Kanon alltså ? men får man använda busshållplatsen till vänstersväng eller är det det man SKA använda och kugga? Kan man inte åka förbi och vända någonstans och ta en säker höger sväng istället? Fick du göra den? Hur gjorde du?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Kanon alltså ? men får man använda busshållplatsen till vänstersväng eller är det det man SKA använda och kugga? Kan man inte åka förbi och vända någonstans och ta en säker höger sväng istället? Fick du göra den? Hur gjorde du?
Jag körde inte detta hållet på min uppkörning, det var min trafiklärare som under en lektion visade denna trafiksituation och hur den kan lösas. Precis som du säger kan man köra vidare och vända längre fram. Allt beror på trafiksituation och vilket man känner sig bekväm med. Att i sista sekund inse att busshållplatsen finns och panikbromsa för att svänga in där imponerar inte på kontrollanten….
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top