Uppkörning i ösregn!

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Jag körde upp i det militära med kronans 258A en morgon med snö. När jag på isen gled förbi inspektören i nivå med hans knän insåg jag att det inte skulle bli ngt körkort...
Det tog ytterligare 30 år innan jag körde upp nästa tillfälle.
I ösregn, men denna gång gick det bra.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Njaaa, tusan vet om du ska vara speciellt upprörd.
Det är väl inte helt orimligt att den gode eleven har varit nervös upp över öronen och oroat sig en längre period över första uppkörningstiden, medan den nervositeten släppte till tillfälle 2?

Det är ju just det som är grejen - vid provningstillfällen så är även vuxna människor påverkade av att bli bedömda i realtid. Det är en situation som de flesta av oss ytterst sällan hamnar i och den psykologiska faktorn ska inte underskattas.

Det är verkligen inget lotteri om vilka som får körkort. Inte heller är det en black box utan någon form av insyn. Visst, jag kan låta som provförrättarnas största förkämpe i mitt argumenterande, men samtidigt så tycker jag att det klagas otroligt mycket, där det inte borde klagas.

Och jo, jag har missat min första uppkörning - både på bil och mc.
I retrospekt så inser jag att båda kuggningarna var helt korrekta och att jag helt enkelt inte skulle ha körkort den dan.
Tog jag till mig av feedbacken?
Självklart - så nu har jag körkort sen länge.
Under alla normala prov/förhållanden hade jag hållt med dig här. Men nu är det inte "normala fall". Missar du första kanske du har nästa uppkörning efter två,tre månader! då har du även tappat teoriprovet. Alltså - nya kostnader igen för att klara något du "bara var var normalt helhispig" för. Den kan jag förstå, men vi hade möjligheten att boka om relativt snabbt. Den lyxen har de inte idag.

Hade två tjejer som båda var så nervösa att de inte kunda äta samma dag de körde upp... Många uppkörningar blev det...... Men teorin hade de båda klarat på första utan problem och det klarade provet låg kvar.

Jag förstår inte heller alla dessa olika MC körkort.. Vad är det för något!?

Eller så börjar jag bli en "grinig gammal gubbe" - också möjligt!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag bommade första gången på grund av bristande förmåga att sköta bromsarna. Det blev träning på det och sen körkort.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är en gammelman men också yrkeschaufför. Man kan inte lära sig trafikens dynamik vid teorihörnan. Den måste upplevas under uppsikt och med goda råd från läraren. Tummen upp för grundtanken!

Men varför ha olika Mc körkort?? Första körkortet klarar vår maxfart på vägarna. Andra körkortet klarar vår maxfart och tredje körkortet även det..

Vem tror att bara för att vi har en mängd olika mc-körkort att vi klarar oss bättre!? De lär inte ut något annorlunda i de olika körkorten, så varför??? (Jag tror att tanken är att få Mc bort från vägarna till slut).

Enda lilla "vinsten" är att eleven blir påmind om vad de lärt sig tidigare. Men vilka av oss som kör mc kan nämna något vi lärde oss unikt där som vi faktiskt har nytta av idag!?

Jag har faktiskt en lärdom jag fick sent "gångväg" alltså där man kan köra men gående har alla företräenden. typ påfart på färja. Den visste jag inte om förrän jag tog om ett körkort. Den kan ju även dyka upp i centralorten har jag märkt.

Faktum är att "andersbrink" säger det vi alla vet gäller - och det enda som de inte lär ut i körskolan. Dvs "alla i trafiken är ute för att köra ihjäl dig" - glöm ALDRIG det.
 

BjornF

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2021
Hoj
Yamaha
Jag körde upp nu i veckan i Tullinge. Det regnade och dessutom hade Tullinge dagen innan fått mest regn i Sverige. Manöverbanorna kördes som vanligt (antar att de gamla landningsbanorna är väl dränerade), däremot skippade de grusvägen de tar ibland då den var ren gyttja. Enda problemet var några rejäla sjöar på vägen, upp mot en halvmeter djupa. Inget jag hade övat på direkt :) Men roligt var det och körkort blev det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är en gammelman men också yrkeschaufför. Man kan inte lära sig trafikens dynamik vid teorihörnan. Den måste upplevas under uppsikt och med goda råd från läraren. Tummen upp för grundtanken!

Men varför ha olika Mc körkort?? Första körkortet klarar vår maxfart på vägarna. Andra körkortet klarar vår maxfart och tredje körkortet även det..

Vem tror att bara för att vi har en mängd olika mc-körkort att vi klarar oss bättre!? De lär inte ut något annorlunda i de olika körkorten, så varför??? (Jag tror att tanken är att få Mc bort från vägarna till slut).

Enda lilla "vinsten" är att eleven blir påmind om vad de lärt sig tidigare. Men vilka av oss som kör mc kan nämna något vi lärde oss unikt där som vi faktiskt har nytta av idag!?

Jag har faktiskt en lärdom jag fick sent "gångväg" alltså där man kan köra men gående har alla företräenden. typ påfart på färja. Den visste jag inte om förrän jag tog om ett körkort. Den kan ju även dyka upp i centralorten har jag märkt.

Faktum är att "andersbrink" säger det vi alla vet gäller - och det enda som de inte lär ut i körskolan. Dvs "alla i trafiken är ute för att köra ihjäl dig" - glöm ALDRIG det.

De olika stegen på kortet är för att unga män har en tendes att köra ihjäl sig på effektstarka motorcyklar, varken mer eller mindre. Att samma inte gäller för bilar är för att det är svårare att köra ihjäl sig i en skyddsbur med absorbtionszoner.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vem tror att bara för att vi har en mängd olika mc-körkort att vi klarar oss bättre!? De lär inte ut något annorlunda i de olika körkorten, så varför??? (Jag tror att tanken är att få Mc bort från vägarna till slut).
Motorcyklar passar inte in i Noll Vision. Det inte är hastigheten utan slumpen som avgör om en motorcykelolycka blir allvarlig eller inte. Efter åratal av mantrat hastigheten dödar och siffror visar går det naturligtvis inte att erkänna detta. Men om man gör det dyrt och besvärligt kommer färre att ta körkort. Med lägre hastigheter kommer ingen vilja puttra runt i mopedhastighet så till slut finns det inga motorcyklister kvar.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
”tre månader! då har du även tappat teoriprovet. Alltså - nya kostnader igen”

Gäller bara B behörighet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Motorcyklar passar inte in i Noll Vision. Det inte är hastigheten utan slumpen som avgör om en motorcykelolycka blir allvarlig eller inte. Efter åratal av mantrat hastigheten dödar och siffror visar går det naturligtvis inte att erkänna detta. Men om man gör det dyrt och besvärligt kommer färre att ta körkort. Med lägre hastigheter kommer ingen vilja puttra runt i mopedhastighet så till slut finns det inga motorcyklister kvar.
Det där är väl ändå lite väl svartvitt. Att säga att hastigheten inte har någon betydelse är uppenbart felaktigt. Klart som tusan att det är större risk att du träffar något stillastående som dödar dig om du håller 200 km/h jämfört med om du kör i 50 km/h. Dels blir stoppet våldsammare och dels så kommer du att glida längre och har därigenom större sannolikhet att hitta något som kan döda dig under tiden du glider (eller tumlar). Om man bara fick köra 30km/h och man alltid var tvungen att ha full skyddsmundering så skulle väldigt få köra ihjäl sig på motorcykel men det skulle bli enormt opraktiskt och tråkigt.
Men det går ju för den saken inte att rakt av säga att det endast är hastigheten. Det finns en viss slump inbyggd i det hela. Det är ju självklart. Du har en viss sannolikhet att gå ifrån en omkullkörning i 150 helt oskadad samtidigt som du faktiskt kan dö efter att ha kört omkull i 50.

Det hela handlar om kombinerade sannolikheter. I 50 är risken att en olycka får dödlig utgång betydligt mindre än den är i 150. Det betyder att hastigheten har betydelse men eftersom det handlar om sannolikheter så har också slumpen betydelse.
 

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Tacka vet jag dom gamla bestämmelserna. Jag tog mc kortet 1961 för lätt mc, det uppgraderades till tung mc när jag fyllde 18. Jag har med glädje kört sedan dess
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där är väl ändå lite väl svartvitt. Att säga att hastigheten inte har någon betydelse är uppenbart felaktigt. Klart som tusan att det är större risk att du träffar något stillastående som dödar dig om du håller 200 km/h jämfört med om du kör i 50 km/h. Dels blir stoppet våldsammare och dels så kommer du att glida längre och har därigenom större sannolikhet att hitta något som kan döda dig under tiden du glider (eller tumlar). Om man bara fick köra 30km/h och man alltid var tvungen att ha full skyddsmundering så skulle väldigt få köra ihjäl sig på motorcykel men det skulle bli enormt opraktiskt och tråkigt.
Men det går ju för den saken inte att rakt av säga att det endast är hastigheten. Det finns en viss slump inbyggd i det hela. Det är ju självklart. Du har en viss sannolikhet att gå ifrån en omkullkörning i 150 helt oskadad samtidigt som du faktiskt kan dö efter att ha kört omkull i 50.

Det hela handlar om kombinerade sannolikheter. I 50 är risken att en olycka får dödlig utgång betydligt mindre än den är i 150. Det betyder att hastigheten har betydelse men eftersom det handlar om sannolikheter så har också slumpen betydelse.
Det som skiljer är att med bil går det att räkna hur stor skadan blir eftersom bilisten sitter kvar i bilen. Där har hastigheten otvetydigt betydelse.

Men med motorcykel är det skillnad eftersom föraren normalt lämnar fordonet. Så om du får motorcykeln över dig, fastnar i ett räcke eller glider ut på en gräsmatta ger olika skador även om hastigheten är densamma.

Räckena, som räddar bilisters liv, riskerar redan i 60 kph plocka av armar och ben av en motorcyklist istället för att denne glider ner i ett dike.
Sverige är världsledande i andelen räckesdödade motorcyklister...

En hyfsat lättläst sammanfattning ur Mc-Folket
Under många år har rådet varit att köra långsammare, för att vara säkrare i trafiken. Lägre hastighet ger föraren, och medtrafikanter, mer tid att reagera och mindre rörelseenergi för kroppen att utstå. Men, den nyligen publicerade rapporten The Dynamics of Motorcycle Crashes visar att en MC- krasch är en betydligt mer komplicerad och slumpmässig händelse där motorcykelns hastighet inte alltid är avgörande för om föraren skadas allvarligt, eller inte.
Hela rapporten...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top