Unga rånare

benrangel skrev:

Lite väl radikalt tycker jag, inte behöver man skymfa deras religon? Som den ryske parlamentarikern som ville begrava alla tjetjenska terrorister från gisslandramat på teatern i grishudar, verkligen inte konstruktivt.

Markus skrev:
Lite väl radikalt tycker jag, inte behöver man skymfa deras religon? Som den ryske parlamentarikern som ville begrava alla tjetjenska terrorister från gisslandramat på teatern i grishudar, verkligen inte konstruktivt.

Jag syftade mer på debatten.

Markus skrev:
Jodå, om det gäller Islams rätt att existera ovillkorligt och obehindrat i Sverige så är jag beredd att ta till vilka medel som helst. ;)

Det trista är att de senaste 4-5 postningarna i denhär tråden var de enda intresanta postningarna.

benrangel skrev:
Det trista är att de senaste 4-5 postningarna i denhär tråden var de enda intresanta postningarna.

Tycker det fanns många andra skojsiga, fastän det fanns en del något onyanserade också. Men det är klart, det bästa är väl om alla låtsas om som inte problemet existerar...

Markus skrev:
Tycker det fanns många andra skojsiga, fastän det fanns en del något onyanserade också. Men det är klart, det bästa är väl om alla låtsas om som inte problemet existerar...

Eller att vi isolerar problemet över huvud taget. Huvudparten av de inlägg som gjorts har enbart handlat om symptom och inte om problemorsaker.

Gixxer 1 skrev:
Glöm inte att finnarna bär kniv också, farliga typer det där :skrämd

Skämt och sido, fördomar mot finnar har man hört sen barnsben. Vet ej om finnarna har standardskämt om oss svenskar, norrmännen har det iaf!
Jodå, det har vi... :D

benrangel skrev:
Eller att vi isolerar problemet över huvud taget. Huvudparten av de inlägg som gjorts har enbart handlat om symptom och inte om problemorsaker.

Jag kan inte säga att jag lusläst varenda inlägg (många var så dåligt stavade...) men min känsla var att främst åtgärder diskuterades. För egen del kan jag säga att det är det viktigaste, om någon är dum så bryr jag mig inte så mycket om - i första läget - om varför han är dum, snarare vill jag att hans dumhet ska sluta drabba andra. En del, du t.ex. gissar jag, kommer då säga att man inte kan lösa problemet innan man vet vad det beror på, det är delvis sant. Men man kan göra en hel del trots att man inte har alla bakomliggande fakta på bordet. Dessutom är det inte säkert att man vet lösningen på ett problem per automatik bara för att man vet hur det uppkom.

Markus skrev:
Jag kan inte säga att jag lusläst varenda inlägg (många var så dåligt stavade...) men min känsla var att främst åtgärder diskuterades. För egen del kan jag säga att det är det viktigaste, om någon är dum så bryr jag mig inte så mycket om - i första läget - om varför han är dum, snarare vill jag att hans dumhet ska sluta drabba andra. En del, du t.ex. gissar jag, kommer då säga att man inte kan lösa problemet innan man vet vad det beror på, det är delvis sant. Men man kan göra en hel del trots att man inte har alla bakomliggande fakta på bordet. Dessutom är det inte säkert att man vet lösningen på ett problem per automatik bara för att man vet hur det uppkom.

Ibland förvånar du mig, Markus, åt det riktigt positiva hållet.

Egentligen är det två olika perspektiv som vi angriper problemet ur som inte alls står i motsats till varandra. Bara för att man fokuserar på straffskala behöver man inte vara blind för brottets bakomliggande orsaker. På samma sätt som man inte behöver negligera straffets avskräckande betydelse, bara för att man intresserar sig för de sociologiska förklaringsmodeller som "kan" ligga bakom brotts uppkomst.

benrangel skrev:
Ibland förvånar du mig, Markus, åt det riktigt positiva hållet.
Det ingår i min strategi att verka labil, för att sedan lura med mig fler och fler anhängare. Så här når jag både mobben och er i biblioteket. :hihi

benrangel skrev:
Egentligen är det två olika perspektiv som vi angriper problemet ur som inte alls står i motsats till varandra. Bara för att man fokuserar på straffskala behöver man inte vara blind för brottets bakomliggande orsaker. På samma sätt som man inte behöver negligera straffets avskräckande betydelse, bara för att man intresserar sig för de sociologiska förklaringsmodeller som "kan" ligga bakom brotts uppkomst.

Ja, det är två olika perspektiv men i en så viktig fråga som att folk skadas och far illa så måste man fokusera - inte analysera ihjäl sig, vilket svensken i gemen är väldigt bra på. Mycket snack och liten verkstad för att skriva ut det i klartext.

De som redan är kriminella utgör problem som måste åtgärdas snarast, samtidigt kan man använda dem i någon typ av forskning för att verka preventivt. Det är inte samma sak som att man ska forska om dem som redan är kriminella och låta dem härja fritt under tiden.

Helt enkelt, kriminologer och sociologer kan få forska på om de vill och det ska även uppmuntras men samtidigt måste polis och övrigt rättsväsende kunna agera i mycket högre utsträckning än idag. Folkpartiets förslag om "barnfängelser" var riktigt intressant.

Sedan tycker jag du och andra gör helt fel som vänder klacken åt alla som oroas över det faktum att det främst är invandrare som begår denna typ av brottslighet (ungdomsrån t.ex.). Även vårat regeringsparti har sagt att de ska ta folks oro på allvar och föra debatten, något de mig veterligen inte gjort ännu.

Markus skrev:
Sedan tycker jag du och andra gör helt fel som vänder klacken åt alla som oroas över det faktum att det främst är invandrare som begår denna typ av brottslighet (ungdomsrån t.ex.). Även vårat regeringsparti har sagt att de ska ta folks oro på allvar och föra debatten, något de mig veterligen inte gjort ännu.

Jag vänder inte på klacken, jag säger att de har fel.
Har inte vi haft denhär diskussionen redan? Om orsaker för invandrares överrepresentation i fängelser? Har jag inte skrivit ihop statistik från BRÅ i lättläsligt format en gång redan? Vill minnas att jag har det.

benrangel skrev:

Okej, men det var inte det Partiet sade att de skulle göra. De skulle "ta debatten" och de skulle "ta folks oro på allvar", det har de inte gjort.

benrangel skrev:
Har inte vi haft denhär diskussionen redan? Om orsaker för invandrares överrepresentation i fängelser? Har jag inte skrivit ihop statistik från BRÅ i lättläsligt format en gång redan? Vill minnas att jag har det.
...länk tack !

För den som vill ta del av rånkulturen rekommenderar jag snarare Sydsvenskan än Aftonbladet, alltid är det något där nere man kan läsa om:

Ungdomsgäng rånade två pojkar
Av Bodil Brandoné 14 mars 2005

Mellan åtta och nio ungdomar överföll och rånade två pojkar, 16 och 15 år, på Delsjögatan i Malmö vid 19.30-tiden på måndagskvällen. Pojkarna var på väg till den enes mormor och kom med bussen.

LORENSBORG. Men de hann bara hoppa av, så överfölls de av rånargänget. Rånarna flög på sina offer, de slog och sparkade och tilltvingade sig mobiltelefoner och en mp3-spelare.
- De anföll direkt, berättar 16-åringen som kände sig ganska omskakad efter överfallet. De delade upp sig, så vi fick flera stycken var över oss, själv blev jag träffad i ansiktet.

Efter rånet flydde rånarna i riktning mot Kroksbäck medan deras offer sökte sig till OK-Q8-macken på Ärtholmsvägen. Där fick de hjälp att larma polisen, som kom och tog anmälan. Flera patruller deltog i sökandet efter de misstänkta men lyckades inte hitta någon.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10112740

Markus skrev:
För den som vill ta del av rånkulturen rekommenderar jag snarare Sydsvenskan än Aftonbladet, alltid är det något där nere man kan läsa om:

Ungdomsgäng rånade två pojkar
Av Bodil Brandoné 14 mars 2005

Jisses, är det samma gäng som är i farten igen? :3freak

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...