Vad kravs egentligen for att komma in i Sverige?
Om du kommer till tullen utan inresetillstand blir du da automatiskt hemskickad eller far du en lagenheten och socialbidrag?
Jag befinner mig just nu mitt i processen for att fa ett greencard i USA, bor har med ett visa i passet sa lange.
For att fa detta visa och arbetstillstand (temporart) sa var jag tvungen att:
Skicka in:
- Utdrag ur polisregistret
- Mina militara betyg
- Personbevis dar mina foraldrars nationalitet och fodelseort finns med
- Affidavit of Support - Ett intyg dar en amerikansk medborgare gar med pa att forsorja mig under min tid i landet, om det skulle behovas.
- Supporterns anstallningsbevis. (Kravs en viss lon)
- Lakarintyg - HIV-test, syfilis-test, lungrontgen och en allmanundersokning
- Forteckning over var jag arbetat de senaste 10 aren och samtliga skolor jag studerat vid.
Dessutom har jag varit pa amerikanska ambassaden for intervju. Samtidigt togs mina fingeravtryck for kontroll i deras register.
For att fa ett temporart arbetstillstand var jag dessutom tvungen att komma in i landet via JFK. Val har sa har jag tre manader pa mig att skicka in den andra delen av min ansokan om greencard.
Denna andra ansokan ar i stort sett likvardig med den forsta men den har gangen kravs an mer ingaende intyg, tex supporterns tre senaste deklarationer.
Total kostnad hittills ar uppskattningsvis drygt 10k. Plus flygresor fram och tillbaka ett antal ganger.
Det star aven klart och tydligt i pappren att ansokande med HIV far avslag direkt. Vill du komma till Sverige ar testet frivilligt, enligt en artikel i Expressen for en tid sedan....
Jag har haft tur under resan och alltid skickat in ratt papper osv, sa jag fick mitt visa drygt tva manader efter ansokan skickats in. Raknar med ytterligare ca 12 manader tills allt ar klart. Da far jag forst ett villkorligt greencard i tva ar. Da ar jag anda ett easy case, da bada mina foraldrar ar svenskfodda och fortfarande gifta.
Hur lang tid tar motsvarande process i Sverige? Man far lite kanslan av att alla som knackar pa vid gransen blir gullade med ett bra tag...
Varfor?