Underhållsladdar du hojbatteriet?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om man inte gillar just CTEK av något skäl, så finns ju Noco.
Jag har en sån här, för att den går att köra i &V-läge:
Noco.jpg

Önskar man en kraftigare, som dock blir lite klumpig, så har jag även den här:
Laddare.jpg
Den har en traditionell transformator i sig, med järnkärna, och går att köra hjälpstart med.
Dock ingenting jag har någonting inkopplat till under flera veckor, även om den är "smart".

Tyvärr inget svar på just din fråga "laidback", men kan vara alternativ att titta på.
Dom jobbar dock efter liknande principer vad gäller algoritmerna för laddkurvor som CTEK.
Så gillar man inte det har jag tyvärr inga bra tips eftersom jag kör CTEK och Noco själv med upplevt bra resultat.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tycker i motsatts till dig att eftersom Ctek inte varnar för att deras laddare inte fungerar med lågprisbatterier, batteriet är urladdat pga högre spänning innan Ctek'en slår till ca 12,85 Volt att ansvaret ligger hos Ctek.
Men de säljer ju bra. Och det är det viktigaste för ett företag.
Det finns moderna laddare som först laddar med konstant ström tills spänningen når ca 14,3 Volt , sedan går över till konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt. Biltema har sålt en sådan (2A=>13,7 Volt).
Men den är nu borta ur sortimentet.

Själv är jag otroligt misstänksam mot Cteks ide att ladda till ca 14,3 Volt. Sedan slå till laddning igen vid ca 12,85 Volt. Det betyder ju att batteriet laddas och laddas ur, gång på gång.
Och hur många laddcykler tål ett blybatteri ?
Första gången jag mätte på en hoj med Ctek Zafir (Kawa ER5) tog det ca 2 timmar mellan varje gång Cteken var nere på ca 12,85 Volt. Dvs ca 12 laddcykler / dygn i garaget.
Vid en senare "mätning" på en BMW R1200 tog det ca 90 sekunder mellan varje laddning.
Dvs ca 960 laddcykler / dygn i garaget. Det original Exide batteriet var slut efter 4 år.

Och då blev det ett Biltema Underhållsfritt. Jag satte det på laddning med konstantspänning kvällen innan montaget. Det monterades och hojen startade. Sedan efter turen kopplades Ctek Zafiren in. Men nu laddades aldrig batteriet. I varje fall såg jag aldrig att Ctek'en slog till.
Och mycket riktigt så startade inte hojen när det var dags igen. Så ner till Biltema som bytte ut det någon månad gamla underhållsfria mot ett nytt underhållsfritt. Och BMW ägaren gick med på att jag ordnade med anslutningar för underhållsladdning med konstantspänning. Och det fungerade i ett år. Sedan i samband med service bytte ägaren till ett nytt Exide och skaffade en BMW laddare.
En BMW laddare som också fungerar enligt principen ladda, ladda ur. Dvs som Ctek.

Att sedan MC-tillverkarna har laddningsregulatorer som på moderna hojar laddar med konstantspänning ca 14,3 Volt när motorn är igång gör att var och en kan hitta något i laddarutbudet som passar den egna iden om hur ett batteri ska laddas.
Ungefär det som har kommit fram till. Kör man Ctek på en bly-ack så får man fylla på vatten efteråt. Finns inte på kartan att jag skulle låta en Ctek sitta på ständigt och jämnt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag åkte jag till garaget med fröken, hon skulle plocka ur sin skit ur min skåpbil, och jag städa garaget lite och koppla in lite laddare till hojarna. Såhär tyckte batteriet i min racehoj om livet. Dags att byta.

IMG_20221203_150510.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Idag åkte jag till garaget med fröken, hon skulle plocka ur sin skit ur min skåpbil, och jag städa garaget lite och koppla in lite laddare till hojarna. Såhär tyckte batteriet i min racehoj om livet. Dags att byta.

View attachment 479045
Skulle du kopplat loss så skulle du haft 1000 spänn o supa för istället

Bara o ta fram strumpstickorna o sitta o virka strumpor åt ett avsnitt med hem till gården från 96 inspelat på vhs me rullande bild o brus i tven
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Idag åkte jag till garaget med fröken, hon skulle plocka ur sin skit ur min skåpbil, och jag städa garaget lite och koppla in lite laddare till hojarna. Såhär tyckte batteriet i min racehoj om livet. Dags att byta.

View attachment 479045
Det var djupurladdat deppigt!
Men många laddade frågor väcks….
Var det dags att byta…liv, racehoj, fröken eller bara batteri?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag laddar mina mc batterier en gång per månad under vinterförvaringen. Två dygn efter senaste laddningen kollade jag volthalten på mina batterier. batteri1 12.9v, batteri2 13.0v. Vid vilken volt ska man byta dom? Om dom visat 12,5v byte?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej okej, men om du föreslår en laddare för oss som bara vill plugga i och glömma, vilken skulle det vara isf?
Det tråkiga är att jag har ingen aning om vilka laddare på marknaden som laddar med konstant ström till 14,3 Volt och sedan övergår konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt.
Jag har lika stor / liten chans som någon annan att av "produktbeskrivningen" räkna ut vad som är vad.

Det här är det bästa färdiga jag hittat.
Till "rimligt" pris.
Annars finns Biltema 37908 15 VDC. För att sänka spänningen till ca 13,65 Volt behövs 2 st likriktardioder kopplade i serie och gärna i serie med en 12V 10W lampa som säkring och skydd i serie med likriktardioderna.
Lysdioderna i lådan med dioder är inkopplade efter lampan/säkringen/överlastskyddet och tänd diod visar att lampan är hel. Laddaren bör ladda.
 

Bifogat

  • Laddare13k8Volt-20A.jpg
    Laddare13k8Volt-20A.jpg
    126 KB · Visningar: 11
  • BiltemaNätadapter15VplusLådaMedDioderOchLampa.jpg
    BiltemaNätadapter15VplusLådaMedDioderOchLampa.jpg
    128.6 KB · Visningar: 11
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag laddar mina mc batterier en gång per månad under vinterförvaringen. Två dygn efter senaste laddningen kollade jag volthalten på mina batterier. batteri1 12.9v, batteri2 13.0v. Vid vilken volt ska man byta dom? Om dom visat 12,5v byte?
Startar hojarna när det är vår efter du laddat dom så fungerar din metod. Så varför byta batteri ?
Kruxet är att det är omöjligt att från batterispänning avgöra om batteriet är laddat eller oladdat. # Mitt Underhållsfria Biltemabatteri på SV650S hade utan laddats på 4 månader 12,9 Volt. Motorn gick runt men startade inte. Efter laddning så startade hojen.

# 1) Batterispänningen beror på svavelsyrahalten, mer svavelsyra höjer spänningen från ca 12,7 till 12,8 Volt för kvalitetsbatterier med låg svavelsyra halt upp till 13,2 Volt med hög svavelsyrahalt 1 dygn efter laddning. Vid ca +20C.
2) Batterispänningen beror på temperaturen.
Batterispänningen för laddat batteri ökar med sjunkande temperatur ca 0,18 Volt för 10 grader kallare, dvs ett batteri som håller 12,7 Volt laddat vid +20C bör vid +-0C i garaget ha spänningen 13,06 Volt om det är laddat.
Citat (något fixat till 6 celler av mig)
"Heat is the worst enemy of batteries, including lead acid. Adding temperature compensation on a lead acid charger to adjust for temperature variations is said to prolong battery life by up to 15 percent. The recommended compensation is a 3mV drop per cell for every degree Celsius rise in temperature. If the float voltage is set to 2.30V/cell (13,80V/6 cells) at 25°C (77°F), the voltage should read 2.27V/cell (13,62V/6 cells) at 35°C (95°F). Going colder, the voltage should be 2.33V/cell (13,98V/6 cells) at 15°C (59°F) and 14,16V/6 cells at 5°C. These 10°C adjustments represent 180mV change for 6 cells.
slut "citat" från
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag funderar däremot på om till exempel CTEK-laddarna har fått oförtjänt kritik från många på grund av att det finns så otroligt många batterier med tveksam och ojämn kvalitet idag?
Köper man ett batteri på Biltema så får man det man betalar för - i snitt.
En del har tur, andra har mindre tur.
Jag har personligen inga negativa erfarenheter av CTEK, så min förvåning ligger mest i att det finns kritik kring dessa typer av laddare, när man samtidigt köper skitbatterier, och inte tar med det i sin utvärdering.

Jag är helt enig. Jag hämtade hem ytterligare en klassisk Yamaha (snöskoter) i somras, enligt uppgift utrustad med ett sprillans nytt Biltemabatteri...Startade helt OK då och ytterligare en gång lite senare under sommaren. Men inte nu i veckan och inte heller efter en omgång CTEK. Det verkar som att all laddning försvinner redan i ögonblicket man vrider på startnyckeln. Man får helt enkelt inte igång startmotor, bränslepump och insprutning tillsammans...

Som tur är så har man redan köpt hem ett Yuasa YTX20L-BS (på Yamaha's artikelnummer naturligtvis...). Kommer att monteras vilken vecka som helst tillsammans med bl.a. lite nya reläer.

Det enda rackel jag haft med CTEK-laddare är relaterat till utomhusanvändning av deras icke polar-variant. Har lyckats bryta av kablar på sådana och även fått själva regleringsknappen att haverera. Dock inte på den orange polar-varianten och själva laddningsfunktionen kan jag inte klaga på.

EDIT: Den här alltså:

 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag laddar mina mc batterier en gång per månad under vinterförvaringen. Två dygn efter senaste laddningen kollade jag volthalten på mina batterier. batteri1 12.9v, batteri2 13.0v. Vid vilken volt ska man byta dom? Om dom visat 12,5v byte?
Det är väl snarare dags att byta dem är de tappar spänningen fort, eller inte tar laddning. eller helt enkelt inte levererar tillräckligt med knuff för att veva runt motorn.
Men ett djupurladdat batteri är antagligen inte helt friskt längre. Speciellt ett lithiumbatteri, de kan bli lite eldfängda av sånt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har lyckats bryta av kablar på sådana och även fått själva regleringsknappen att haverera.
Har haft samma problem med 25A-varianten, kabeln blev stel som bakelit redan vid 15-20 minusgrader och knäcktes vid hantering.
Detta är dock förbättrat i den nyare varianten som jag har nu, det var drygt 10år sedan, och den jag har nu känns mycket smidigare i kyla vad gäller kabeln.
 

TomBee

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2020
Ort
Nyköping
Hoj
2022 Triumph Street Triple RS - 2010 Kawasaki ER-6N
Har gjort en hel del praktiska "experiment" inom området med olika typer av batterier.

Dels i olika fordon (just nu en Er6:a och Striple), bilar med eller utan startstopp, robotgräsklippare men inte minst mina astro-prylar.
Teleskop för astrofotografering kräver en hel del ström och den måste vara av hög kvalitet.

Enligt mig är underhållsladdning kanon för att hålla batterier (blysyra eller modernare) i trim och både kapacitet och livslängd blir klart bättre.

En MC i kallgarage med fräscht batteri skulle jag ladda minst en gång undet vintersäsongen.
I varmgarage bör man nog ladda dubbelt så ofta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är helt enig. Jag hämtade hem ytterligare en klassisk Yamaha (snöskoter) i somras, enligt uppgift utrustad med ett sprillans nytt Biltemabatteri...Startade helt OK då och ytterligare en gång lite senare under sommaren. Men inte nu i veckan och inte heller efter en omgång CTEK. Det verkar som att all laddning försvinner redan i ögonblicket man vrider på startnyckeln. Man får helt enkelt inte igång startmotor, bränslepump och insprutning tillsammans...

Som tur är så har man redan köpt hem ett Yuasa YTX20L-BS (på Yamaha's artikelnummer naturligtvis...). Kommer att monteras vilken vecka som helst tillsammans med bl.a. lite nya reläer.

Det enda rackel jag haft med CTEK-laddare är relaterat till utomhusanvändning av deras icke polar-variant. Har lyckats bryta av kablar på sådana och även fått själva regleringsknappen att haverera. Dock inte på den orange polar-varianten och själva laddningsfunktionen kan jag inte klaga på.

EDIT: Den här alltså:

Citat: MXS 5.0 POLAR är en avancerad mikroprocessorstyrd batteriladdare med specialanpassade AC- och DC-kablar som enkelt kan hantera temperaturförhållanden ner till -30 °C (-22 ºF). Den ger dig oöverträffad laddningsprestanda för blybatterier från 1,2 Ah till 110 Ah och har även batteridiagnos för att fastställa om batteriet kan ta emot och behålla en laddning, patenterat automatiskt program för avsulfatering, ett AGM-alternativ som maximerar hållbarhetstiden för de flesta start/stopp-batterier och ett särskilt Recond-läge för rekonditionering av djupt urladdade batterier. I underhållsläge använder MXS 5.0 POLAR CTEK patenterat float/pulse-system.
slut citat
Vad sade CTEK's batteridiagnos på Biltema batteriet ?
Har du kört CTEK's Recond-läge på Biltema batteriet ?

Fick du kvittot på Biltema batteriet så borde det gå att byta till ett nytt, mindre än 1 år gammalt.

Vad dett gäller CTEK's produkter vet jag inget om garantierna.
Men sa Batteridiagnosen att batteriet var OK så verkar det ju som du köpt en CTEK produkt utan alla funktioner korrekt inprogrammerade. Väl ?
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har en gammal ctek som suttit ute men under tak i minst 15 år fortfarande hel men här blir inte så kallt kanske som mest -10 är kanske de sista graderna som tar knäcken på dem
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en gammal Ctek, som alltid har gjort sitt jobb, och jag kan inte direkt påstå att det är pga den jag har fått byta något batteri under åren på familjens fordonspark. Enda anledningen till jag köpte en Noco är att jag behövde en som kunde ladda litiumbatterier också. Men den har å andra sidan diverse funktioner för att sparka liv i ledsna batterier också, som åtminstone bitvis verkar kunna göra nytta. Sen har säkert Ctek det på nyare laddare också.

Det vore ju kul att göra en mer empirisk test med både olika laddare och olika metoder, och batteriernas livslängd över tid, men det tar dels åtskilliga år, om man ska simulera långtidsförvaring och användning i fordon, och det kräver en rejäl uppsättning helt homogena batterier, vilket bara det är en utmaning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Citat: MXS 5.0 POLAR är en avancerad mikroprocessorstyrd batteriladdare med specialanpassade AC- och DC-kablar som enkelt kan hantera temperaturförhållanden ner till -30 °C (-22 ºF). Den ger dig oöverträffad laddningsprestanda för blybatterier från 1,2 Ah till 110 Ah och har även batteridiagnos för att fastställa om batteriet kan ta emot och behålla en laddning, patenterat automatiskt program för avsulfatering, ett AGM-alternativ som maximerar hållbarhetstiden för de flesta start/stopp-batterier och ett särskilt Recond-läge för rekonditionering av djupt urladdade batterier. I underhållsläge använder MXS 5.0 POLAR CTEK patenterat float/pulse-system.
slut citat
Vad sade CTEK's batteridiagnos på Biltema batteriet ?
Har du kört CTEK's Recond-läge på Biltema batteriet ?

Fick du kvittot på Biltema batteriet så borde det gå att byta till ett nytt, mindre än 1 år gammalt.

Vad dett gäller CTEK's produkter vet jag inget om garantierna.
Men sa Batteridiagnosen att batteriet var OK så verkar det ju som du köpt en CTEK produkt utan alla funktioner korrekt inprogrammerade. Väl ?
Jag har också råkat ut för detta på flera batterier från Biltema.
Skulle vara intressant att veta vad som egentligen har hänt med batteriet? :unsure:
Som tidigare diskuterat så kanske en smart laddare inte är programmerad att hantera den något högre spänning som uppstår i billiga batterier, där man kompenserat bristen på bra material med högre syravikt?
Men jag provade att "våldföra" mig lite på ett batteri som hade detta symptom, i syfte att se om jag kunde väcka liv i det, och ladda det fullt.
Använde ett labbaggregat för att kunna styra både ström och spänning.
Men det gick inte, hojen startade första dagen, men inte efter att den stått ett par dagar då var det för dåligt med startström, vilospänningen var dock "hygglig".
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad sade CTEK's batteridiagnos på Biltema batteriet ?
Har du kört CTEK's Recond-läget på Biltemabatteriet ?

Biltemabatteriet passerade CTEK-laddarens steg med avsulfatering (även om jag tycker att det tog ovanligt lång tid) och det passerade även det efterföljande diagnossteget. Jag har dock inte kört recondläget och jag tänker inte lägga någon tid på det heller.

Min tidigare erfarenhet är att "recondning" av djupt urladdade batterier aldrig blir 100% bra. Visst, de fungerar direkt efteråt, men inte om ett halvår. Den här maskinen ska dessutom originalrenoveras och således inte vara utrustad med ett batteri från Biltema...

Det som var överraskande för mig var den snabba urladdningen ur ett enligt uppgift nytt Biltemabatteri. Maskinen är startad senast för några månader sedan, men nu i veckan var batteriet stendött och efter laddning fortfarande inte kapabelt att få igång maskinen. Och den här maskinen har ingen utrustning som ligger och tjuvar från batteriet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top