Underhållsladdar du hojbatteriet?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde lite i garaget 2 våningar. Den var lite seg på startmotorn redan nu. Körde i 10 minuter sen palla jag inte mer.
Blir nog å montera ner delar å sätta batteriet på laddning. Å nu vet jag ju hela proceduren ?
Å andra sidan rätt trevlig vintersyssla ?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Körde lite i garaget 2 våningar. Den var lite seg på startmotorn redan nu. Körde i 10 minuter sen palla jag inte mer.
Blir nog å montera ner delar å sätta batteriet på laddning. Å nu vet jag ju hela proceduren ?
Å andra sidan rätt trevlig vintersyssla ?
En ide kanske skulle kunna vara en mekanisk huvudbrytare till batteriet, då minimeras risken för att den tjyvar ström.
Det i kombination med ett kontaktstycke för anslutning av externt batteri eller "jumpstarter" skulle kanske göra att du slipper plocka isär hojjen. Så länge den ställs undan med full laddat batteri dvs.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Laddar ej. Litium, som jag monterar ur.
Svar till inlägg #1.

Obefintlig självurladdning....Så gott som.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
En ide kanske skulle kunna vara en mekanisk huvudbrytare till batteriet, då minimeras risken för att den tjyvar ström.
Det i kombination med ett kontaktstycke för anslutning av externt batteri eller "jumpstarter" skulle kanske göra att du slipper plocka isär hojjen. Så länge den ställs undan med full laddat batteri dvs.
Ja nån underlättande åtgärd måste jag komma på
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bra modern "Smart" laddare ska ju kunna sitta påkopplad året om utan att skada batteriet.

Den känner av batteriets självurladdning, kickar igång en liten stund för att ladda, går över till att floatladda en stund och går sedan ner i viloläge och monitorerar självurladdningen igen.

Sedan man har satt dit laddkontakten på batteriet tar det 20 sekunder att koppla in eller ur en smartladdare och man behöver inte tänka på det mer den vintern.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En bra modern "Smart" laddare ska ju kunna sitta påkopplad året om utan att skada batteriet.

Den känner av batteriets självurladdning, kickar igång en liten stund för att ladda, går över till att floatladda en stund och går sedan ner i viloläge och monitorerar självurladdningen igen.

Sedan man har satt dit laddkontakten på batteriet tar det 20 sekunder att koppla in eller ur en smartladdare och man behöver inte tänka på det mer den vintern.
Skulle förkorta det till
En bra laddare ska ju kunna sitta påkopplad året runt utan att skada batteriet.
Blyackumulatorn är ju över 150 år gammal.
Modern och smart och patenterad är bara säljsnack.
Men visst går det hem i stugorna.
När det faktiskt räcker med en sådan här för blybatteriladdning / underhållsladdning
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle förkorta det till
En bra laddare ska ju kunna sitta påkopplad året runt utan att skada batteriet.
Blyackumulatorn är ju över 150 år gammal.
Modern och smart och patenterad är bara säljsnack.
Men visst går det hem i stugorna.
När det faktiskt räcker med en sådan här för blybatteriladdning / underhållsladdning

Fast då laddar det konstant, en smartladdare laddar när det behövs.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast då laddar det konstant, en smartladdare laddar när det behövs.
Ja det är ju bara batteritillverkarna som tycker att blybatterierna för längst livslängd ska hållas laddade med konstantspänning ca 13,7 Volt. Exempel

Laddtillverkarna vet ju mycket bättre än batteritillverkarna hur ett batteri ska hållas laddat.:rofl
Snacka om att smart, modern och patenterad säljer bra 2022.
Till en produkt som är mer än 150 år gammal.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det är ju bara batteritillverkarna som tycker att batterierna för längst livslängd ska hållas med laddade med konstantspänning.
Laddtillverkarna vet ju mycket bättre än batteritillverkarna hur ett batteri ska hållas laddat.:rofl
Snacka om att smart, modern och patenterad säljer bra 2022.
Till en produkt som är mer än 150 år gammal.

Konstantströmsladdning kokar dock bort vatten, för 150 år sedan gick det att fylla på vatten, och folk gjorde det....

Det fanns till och med plats för att fylla 1½ cm över plattorna på den tiden.
Nu är batterierna oftast förseglade, eller har 2mm vatten över plattorna
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Konstantströmsladdning kokar dock bort vatten, för 150 år sedan gick det att fylla på vatten, och folk gjorde det....

Det fanns till och med plats för att fylla 1½ cm över plattorna på den tiden.
Nu är batterierna oftast förseglade, eller har 2mm vatten över plattorna
Du har helt rätt.
Konstantströmsladdning kan koka bort vatten.
Om strömmen är högre än vad som behövs för täcka självurladdningen.

Det är därför batteritillverkarna rekommenderar konstantSPÄNNINGsladdning.
Med lägre spänning (~13,7 V) än vad som behövs för att koka av vattnet (> 13,9 V).
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du har helt rätt.
Konstantströmsladdning kan koka bort vatten.
Om strömmen är högre än vad som behövs för täcka självurladdningen.

Det är därför batteritillverkarna rekommenderar konstantSPÄNNINGsladdning.
Med lägre spänning (~13,7 V) än vad som behövs för att koka av vattnet (> 13,9 V).
Det funkar i och för sig, men kräver ju också att du laddar batteriet fullt först.
Och med en konstantspänningsladdare får du inte batteriet fulladdat, tyvärr, och ett batteri bör vara fullt laddat för att minimera åldrandet.
Men spänningsaggregatet som du tipsar om är ju helt klart en alternativ lösning tycker jag, billig och klarar av att leverera en hyfsad ström.
Jag funderar däremot på om till exempel CTEK-laddarna har fått oförtjänt kritik från många på grund av att det finns så otroligt många batterier med tveksam och ojämn kvalitet idag?
Köper man ett batteri på Biltema så får man det man betalar för - i snitt.
En del har tur, andra har mindre tur.
Köper man däremot ett batteri av premiumkvalitet så får man oftare det man betalar för, det är min helt självupplevda och odokumenterade känsla.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det funkar i och för sig, men kräver ju också att du laddar batteriet fullt först.
Och med en konstantspänningsladdare får du inte batteriet fulladdat, tyvärr, och ett batteri bör vara fullt laddat för att minimera åldrandet.
Men spänningsaggregatet som du tipsar om är ju helt klart en alternativ lösning tycker jag, billig och klarar av att leverera en hyfsad ström.
Jag funderar däremot på om till exempel CTEK-laddarna har fått oförtjänt kritik från många på grund av att det finns så otroligt många batterier med tveksam och ojämn kvalitet idag?
Köper man ett batteri på Biltema så får man det man betalar för - i snitt.
En del har tur, andra har mindre tur.
Köper man däremot ett batteri av premiumkvalitet så får man oftare det man betalar för, det är min helt självupplevda och odokumenterade känsla.
Du har kanske rätt.
Men för egen del tycker jag det räcker med att mitt originalbatteri från 2007 startade GSX1300R 2022.
Jag behöver inte bättre underhållsladdare än en konstantspänningsladdare med ca 13,7 VDC.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du har kanske rätt.
Men för egen del tycker jag det räcker med att mitt originalbatteri från 2007 startade GSX1300R 2022.
Jag behöver inte bättre underhållsladdare än en konstantspänningsladdare med ca 13,7 VDC.
Bara att gratulera, och en vild gissning är att det inte kommer från Biltema.
Och du håller ju batteriet på en hyfsad nivå vad gäller laddning på det sättet du underhåller det, så det fungerar bevisligen tillräckligt bra.
Jag tror fortfarande att en laddare av typen CTEK eller motsvarande är alldeles utmärkt, men batterierna som många av oss köper är av oerhört varierande kvalitet.
Jag har personligen inga negativa erfarenheter av CTEK, så min förvåning ligger mest i att det finns kritik kring dessa typer av laddare, när man samtidigt köper skitbatterier, och inte tar med det i sin utvärdering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara att gratulera, och en vild gissning är att det inte kommer från Biltema.
Och du håller ju batteriet på en hyfsad nivå vad gäller laddning på det sättet du underhåller det, så det fungerar bevisligen tillräckligt bra.
Jag tror fortfarande att en laddare av typen CTEK eller motsvarande är alldeles utmärkt, men batterierna som många av oss köper är av oerhört varierande kvalitet.
Jag har personligen inga negativa erfarenheter av CTEK, så min förvåning ligger mest i att det finns kritik kring dessa typer av laddare, när man samtidigt köper skitbatterier, och inte tar med det i sin utvärdering.
Jag tycker i motsatts till dig att eftersom Ctek inte varnar för att deras laddare inte fungerar med lågprisbatterier, batteriet är urladdat pga högre spänning innan Ctek'en slår till ca 12,85 Volt att ansvaret ligger hos Ctek.
Men de säljer ju bra. Och det är det viktigaste för ett företag.
Det finns moderna laddare som först laddar med konstant ström tills spänningen når ca 14,3 Volt , sedan går över till konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt. Biltema har sålt en sådan (2A=>13,7 Volt).
Men den är nu borta ur sortimentet.

Själv är jag otroligt misstänksam mot Cteks ide att ladda till ca 14,3 Volt. Sedan slå till laddning igen vid ca 12,85 Volt. Det betyder ju att batteriet laddas och laddas ur, gång på gång.
Och hur många laddcykler tål ett blybatteri ?
Första gången jag mätte på en hoj med Ctek Zafir (Kawa ER5) tog det ca 2 timmar mellan varje gång Cteken var nere på ca 12,85 Volt. Dvs ca 12 laddcykler / dygn i garaget.
Vid en senare "mätning" på en BMW R1200 tog det ca 90 sekunder mellan varje laddning.
Dvs ca 960 laddcykler / dygn i garaget. Det original Exide batteriet var slut efter 4 år.

Och då blev det ett Biltema Underhållsfritt. Jag satte det på laddning med konstantspänning kvällen innan montaget. Det monterades och hojen startade. Sedan efter turen kopplades Ctek Zafiren in. Men nu laddades aldrig batteriet. I varje fall såg jag aldrig att Ctek'en slog till.
Och mycket riktigt så startade inte hojen när det var dags igen. Så ner till Biltema som bytte ut det någon månad gamla underhållsfria mot ett nytt underhållsfritt. Och BMW ägaren gick med på att jag ordnade med anslutningar för underhållsladdning med konstantspänning. Och det fungerade i ett år. Sedan i samband med service bytte ägaren till ett nytt Exide och skaffade en BMW laddare.
En BMW laddare som också fungerar enligt principen ladda, ladda ur. Dvs som Ctek.

Att sedan MC-tillverkarna har laddningsregulatorer som på moderna hojar laddar med konstantspänning ca 14,3 Volt när motorn är igång gör att var och en kan hitta något i laddarutbudet som passar den egna iden om hur ett batteri ska laddas.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ett batteri som är sulfaterat har ett skikt på plattorna som ökar dess inre resistans.
En laddare som reglerar på spänningen når då snabbt spänningstaket utan att det går någon stor ström genom det.
Där tycker jag att smarta laddare har en bra finess (inte bara CTEK), där dom driver upp strömmen, och låter den vara hög ändå upp till spänningstaket, för att sedan låta strömmen gå till noll och återstarta laddcykeln.
Om laddaren upplever tillräckligt många sådan snabba laddcykler så brukar den varna för att batteriet är dåligt, och troligtvis bortom all räddning.

Sedan vet jag inte varför dom som tillverkar batteriladdare som sköter ett batteri i enlighet med gällande standarder ska behöva anpassa sin produkt för skitbatterier?
Att kompensera en mindre mängd bly med en högre syravikt, som i sig kräver högre laddspänning och ger en förkortad livslängd känns inte som någonting laddningstillverkarna behöver ”klä skott” för, men det är min personliga åsikt.
Ett batteri av AGM-typ har lite högre syravikt på grund av sin konstruktion, och det klarar också en smart laddare av genom att justera spänningskurvan en aning.

Förutom detta så finns även temperaturkompensering hos många avancerade laddare, vilket också är en bra sak.

Men däremot så håller jag med om att om du har kunskapen och engagemanget så kan du hålla ett batteri vid liv länge med konstantspänningsmetoden, vi har i princip sådana laddare till våra backupsystem i elnätsbranschen.
Men dom är ändå lite smarta, eftersom dom kan ladda batteriet fullt, med en högre spänning, för att sedan gå ner på lämplig temperaturkompenserad spänningsnivå.
En nackdel är att man får en liten vattenavgång från batteriet, som man måste ha koll på.
Så därför skulle jag gå ner en eller två tiondels volt från den rekommenderade spänningsnivån om jag har ett helt slutet batteri som lämnas utan övervakning enlängre tid.
Batteriet kommer ändå att må hyfsat bra, och kan enkelt laddas fullt på kort tid när det ska tas i bruk.

Men det finns naturligtvis en gnutta av personliga åsikter i detta inlägg, så ni får ta det ur det perspektivet, men jag tycker att dom smarta laddarna har fungerat mycket bra för mig genom alla år.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Laddar på min Kawa då den inte gillar larmet som alltid drar lite ström. Sen att jag råkade köpa ett för litet batteri hjälper inte heller. Använder Biltemas mc-laddare. Om den är smart eller inte vet jag inte men den laddar iallafall både mina motorcyklar, gamla traktorn med 6-voltsystem och tvåförtin. ??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är batteriladdningstrådar dom nya oljetrådarna?

Om konstantspänningsladdning skulle vara så överlägset jävla bra, varför implementerar inte Cteck och dom andra en konstantspänningsfas på slutet av sin laddkurva då?

Är dom köpta av "big battery"?
Är det Soros och rymdödlorna som ligger bakom?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har aldrig stött på ett batteri som hållit så dåligt som min Ctek laddare. Skitprodukt.
Har förvisso några år på nacken, men hade inte laddat många timmar när den döden dog.
Farsgubben har en äldre, som levt ett hårt liv och lever kvar.
Min nya dyrare, not so much.

Blir nog annat fabrikat nästa gång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är batteriladdningstrådar dom nya oljetrådarna?

Om konstantspänningsladdning skulle vara så överlägset jävla bra, varför implementerar inte Cteck och dom andra en konstantspänningsfas på slutet av sin laddkurva då?

Är dom köpta av "big battery"?
Är det Soros och rymdödlorna som ligger bakom?
Det finns moderna "smarta" batteriladdare som går över till konstantspänning i slutet av laddningen. Biltema har sålt en sådan. Annat exempel är

Men om företaget tjänar pengar och "produkterna" säljer så finns ingen anledningen ändra.

Jag kan ta ett exempel från 1960-talet.
Några av Sveriges bästa klättrare besökte ett företag i branschen friluftsutrustning.
Dom påpekade att företagets liggunderlag gjort av tyg på utsidan med invändig isolering av syntetfiberull (som trycks ihop till nära "noll" tjocklek när man ligger på det) var uruselt, isolerade inte mot markkyla. Och fick svaret:
"Men det säljer väldigt bra !"
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker i motsatts till dig att eftersom Ctek inte varnar för att deras laddare inte fungerar med lågprisbatterier, batteriet är urladdat pga högre spänning innan Ctek'en slår till ca 12,85 Volt att ansvaret ligger hos Ctek.
Men de säljer ju bra. Och det är det viktigaste för ett företag.
Det finns moderna laddare som först laddar med konstant ström tills spänningen når ca 14,3 Volt , sedan går över till konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt. Biltema har sålt en sådan (2A=>13,7 Volt).
Men den är nu borta ur sortimentet.

Själv är jag otroligt misstänksam mot Cteks ide att ladda till ca 14,3 Volt. Sedan slå till laddning igen vid ca 12,85 Volt. Det betyder ju att batteriet laddas och laddas ur, gång på gång.
Och hur många laddcykler tål ett blybatteri ?
Första gången jag mätte på en hoj med Ctek Zafir (Kawa ER5) tog det ca 2 timmar mellan varje gång Cteken var nere på ca 12,85 Volt. Dvs ca 12 laddcykler / dygn i garaget.
Vid en senare "mätning" på en BMW R1200 tog det ca 90 sekunder mellan varje laddning.
Dvs ca 960 laddcykler / dygn i garaget. Det original Exide batteriet var slut efter 4 år.

Och då blev det ett Biltema Underhållsfritt. Jag satte det på laddning med konstantspänning kvällen innan montaget. Det monterades och hojen startade. Sedan efter turen kopplades Ctek Zafiren in. Men nu laddades aldrig batteriet. I varje fall såg jag aldrig att Ctek'en slog till.
Och mycket riktigt så startade inte hojen när det var dags igen. Så ner till Biltema som bytte ut det någon månad gamla underhållsfria mot ett nytt underhållsfritt. Och BMW ägaren gick med på att jag ordnade med anslutningar för underhållsladdning med konstantspänning. Och det fungerade i ett år. Sedan i samband med service bytte ägaren till ett nytt Exide och skaffade en BMW laddare.
En BMW laddare som också fungerar enligt principen ladda, ladda ur. Dvs som Ctek.

Att sedan MC-tillverkarna har laddningsregulatorer som på moderna hojar laddar med konstantspänning ca 14,3 Volt när motorn är igång gör att var och en kan hitta något i laddarutbudet som passar den egna iden om hur ett batteri ska laddas.
Okej okej, men om du föreslår en laddare för oss som bara vill plugga i och glömma, vilken skulle det vara isf?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top