Underhållsladdar du hojbatteriet?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Gammal C-Tek laddare i kombo med Biltema gelbatteri funkar inte då dessa batterier verkar kräva något högre laddspänning försatt de inte skall börja sulfateras.
Gammal C-Tek startar underhållsladdningen vid för låg spänning för dessa gelbatterie.

Köpte i våras ett Lithium batteri från XL- Moto.
Bästa val jag kunde göra!
Behöver inte underhålladdas, om de inte blivit urladdade, och startmotorn drar runt som om den blivit kickad av en häst.
Så det var inte ens nödvändigt att skaffa en specialladdare för Lithium batterier.
På köpet så sänkte jag vikten på hoj med i alla fall två kilo, viktig psykologisk skillnad ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Gammal C-Tek laddare i kombo med Biltema gelbatteri funkar inte då dessa batterier verkar kräva något högre laddspänning försatt de inte skall börja sulfateras.
Gammal C-Tek startar underhållsladdningen vid för låg spänning för dessa gelbatterie.

Köpte i våras ett Lithium batteri från XL- Moto.
Bästa val jag kunde göra!
Behöver inte underhålladdas, om de inte blivit urladdade, och startmotorn drar runt som om den blivit kickad av en häst.
Så det var inte ens nödvändigt att skaffa en specialladdare för Lithium batterier.
På köpet så sänkte jag vikten på hoj med i alla fall två kilo, viktig psykologisk skillnad ?
Du blir lessen efter noll grader då dom tappar sugen iaf
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har hänt ett par gånger att man kommit ut i garaget, påklädd och klar och ska ta en tur, bara för att finna hojen död. Efter det har jag alla hojarna på underhållsladdning de perioder då jag inte kör regelbundet, så vet jag att de startar som de ska även om man bestämmer sig för att ta en spontan tur en fin höstdag eller så. Och på två av hojarna har jag snabbkoppling till laddaren, de kopplar jag in så fort jag ställer in hojen i garaget oavsett säsong mest för att varför inte. Skulle det bli att man någon gång tvingas till ett ofrivilligt uppehåll under sommaren så vet man iallafall att batterierna inte tar skada och att hojen startar snällt när man väl kan köra igen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag plockar ur batterierna, laddar dem och så står de svalt i källaren till jag ska ha i dem igen.
Jag gillar ju att putsa lite och har gärna rent och fint kring batteriet så det blir inget direkt merarbete.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag sätter på laddaren rätt ofta bara för att ha fullt batteri, de mår bäst av det inbillar jag mig. Min egen erfarenhet ger mig rätt också, jag byter otroligt sällan batterier i mina fordon, jag har batterier i drift som är över 10 år gamla. Jag har aldrig varit den där som alla måste vänta på för att det inte är ordning på skrotet…

Kör ju året runt, men när jag är iväg på tjänsteresa sätter jag hojen på laddning, har Ctek-kontakt så det tar ju ungefär 27,3 sekunder om jag är långsam. Sen får hojen så med laddaren på medan jag är borta.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nä, det brukar jag inte. Men det beror mest på att hojarna står i en mc-bur i ett delat garage.
Hade jag haft eget garage hade jag säkert anslutit en laddare någon gång under vintern bara för att.

Vanligtvis är det inga problem att få igång hojarna på vårkanten. Någon gång det varit ont om kräm har det inte varit värre än att ECUn vaknat och jag fått springa igång hojen.

Min CBR600 köpte jag 2014, trots batterimisshandel har jag bara behövt byta batteri en gång, det var i augusti 2019 och jag tror faktiskt det var originalbatteriet.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För några vintrar sen hade jag ett knippe laddare kopplade så garaget var som en hinderbana av alla sladdar och lika förbannat gav ett batteri upp. Nu kopplar jag bort batteriet på de som inte används.

Yamahan räknar jag med att köra minst en gång i månaden så den står startklar.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Underhållsladdar mina batterier.Bytte ett orginal HD batteri från 2005 i våras,ett gott betyg på både batteri och underhållsladdning efter 17år tycker jag.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ungefär en gång varannan månad brukar jag sätta mina på laddning under ett dygn. En del av dom förbrukar ström när tändningen är av. Att ha underhållsladdare på konstant på en bly-ack undviker jag. Har provat det och jag fick fylla på med ordentligt mycket vatten efteråt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
JA.
Efter upptäckt till min stora förvåning att min SV650S våren 2010 trots 12,9 Volt batterispänning inte startade (motorn gick runt men startade inte) så blev det batteriladdning några timmar och den startade.
Efter det började jag läsa på och lärde mig
Lågprisbatterier som Biltema har nyladdade batterispänning upp till 13,2 Volt. Pga av mer svavelsyra. Mer svavelsyra ger högre spänning och kortare livslängd och billigare batteri. Svavelsyra är billigt, bly är dyrt. Batteriet var alltså urladdat på 12,9 Volt.
Kvalitetsbatterier har fullladdade 12,7 till 12,8 Volt....
Yuasa och Tudor rekommenderar vid +20 C underhållsladdning med konstantspänning 13,65 V Yuasa, 13,7 Volt Tudor. Yuasa gav också en tolerans på + - 1% dvs i området 13,5 till 13, 8 Volt.
Så jag byggde en sådan laddare med dioder på utgångarna för att kunna ladda flera batterier Dioderna hindrar att batterierna kan laddas ur till ett nyinkopplat "lågladdat" batteri.
Så det har jag kört med sedan dess. Konstantspännings underhållsladdaning med 13,65 Volt över batteriet.
Alltid när hojen står i garaget. #
Batteriet i GSX1300R är original Yuasa från 2007. Jag köpte GSX1300R 2013.
Då hade den gått 1100 mil nu strax över 4000 mil.

# Eftersom temperaturen sjunker i garaget, ner mot +5C vid -15C utomhus så borde laddaren ha kompensation, högre spänning vid lägre garagetemp. Men något sådant har jag inte fixat.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dom flesta av mina tvåhjulingar står kallställda under vintern, i minusgrader.
Så jag ser till att batteriet är fulladdat, och lyfter bort minuspolen.
Jag tror att batterierna har ett ganska bra liv då, när dom får stå fulladdade och kallt, utan någon annan belastning än den interna självurladdningen.
Det har fungerat bra för mig i alla år.
Det enda man märker med så många batterier som jag har är att det är stor skillnad på jämnheten i kvaliteten beroende på fabrikat.
Biltema är ett lotteri, medan YUASA är ett premiumalternativ.

Som rolig kuriosa så skötte jag om farfars traktor i 20år, den användes en gång per år, vid potatisupptagningen, och då skulle ju batteriet fungera.
Körde den gamla "mobförråds principen", det vill säga tömde syran i en flaska, och ställde undan batteriet.
När det skulle användas så var det bara att hälla i syran, ladda en halvtimme, och köra.
Det var som nytt efter 20år, i och med att man helt avstannade processen i det.
Men......sådana batterikonstruktioner med hederliga "korkar" existerar ju knappt längre.
Och......vem ids idag??? Inte jag i alla fall.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Ja jag använder Litium Life och/eller gelbatterier, så kanske är annorlunda då.
Gelbatterier är ju fortfarande blybatterier och har en viss självurladdning men den är lägre än för konventionella blybatterier. Så behovet av underhållsladdning om du inte har något på hojen som drar ström är betydligt mindre. Men jag vet att exempelvis HISS på min Honda kan dra lite ström (i alla fall enligt Honda) vilket då tömmer batteriet.
Så ett gelbatteri skulle jag nog se till att toppa någon gång under vintern med även om det inte alls är lika noga.
Litiumbatterier mår ju egentligen bäst av att lagras med lite drygt halv laddning och har mycket låg självurladdning så dom finns det ingen mening med att underhållsladda.
Dom mår nog snarare bättre av om man låter bli och istället toppar upp batteriet när man ska ta fram hojen igen på våren.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
JA.
Efter upptäckt till min stora förvåning att min SV650S våren 2010 trots 12,9 Volt batterispänning inte startade (motorn gick runt men startade inte) så blev det batteriladdning några timmar och den startade.
Efter det började jag läsa på och lärde mig
Lågprisbatterier som Biltema har nyladdade batterispänning upp till 13,2 Volt. Pga av mer svavelsyra. Mer svavelsyra ger högre spänning och kortare livslängd och billigare batteri. Svavelsyra är billigt, bly är dyrt. Batteriet var alltså urladdat på 12,9 Volt.
Kvalitetsbatterier har fullladdade 12,7 till 12,8 Volt....
Yuasa och Tudor rekommenderar vid +20 C underhållsladdning med konstantspänning 13,65 V Yuasa, 13,7 Volt Tudor. Yuasa gav också en tolerans på + - 1% dvs i området 13,5 till 13, 8 Volt.
Så jag byggde en sådan laddare med dioder på utgångarna för att kunna ladda flera batterier Dioderna hindrar att batterierna kan laddas ur till ett nyinkopplat "lågladdat" batteri.
Så det har jag kört med sedan dess. Konstantspännings underhållsladdaning med 13,65 Volt över batteriet.
Alltid när hojen står i garaget. #
Batteriet i GSX1300R är original Yuasa från 2007. Jag köpte GSX1300R 2013.
Då hade den gått 1100 mil nu strax över 4000 mil.

# Eftersom temperaturen sjunker i garaget, ner mot +5C vid -15C utomhus så borde laddaren ha kompensation, högre spänning vid lägre garagetemp. Men något sådant har jag inte fixat.
Det är ju en bra lösning för att se till att batterierna hålls laddade.
Dock skulle jag säga att du inte behöver ha några dioder. Dom är onödiga och sänker bara effektiviteten i laddningen.
Anledningen är att blybatterier har en tröskel för att ta emot laddning. Dom behöver en viss överspänning för att ta emot laddning.
Dvs du kan aldrig ladda ett blybatteri genom att bara koppla på ett annat fullt batteri eftersom det inte är tillräckligt hög spänning.
Du behöver upp i ca 13,5 volt för att ett blybatteri skall börja ta emot laddning och ett fullt batteri har bara strax under 13 (13,2 i biltemas fall) vilket är för lite för att du skall kunna trycka någon ström in i det urladdade batteriet från det laddade.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har underhållsladdat bil och mc batterier efter säsong då och då med visst intervall sedan drygt 20 år och har bytt batterier sällan på de fordon jag ägt under tiden under många år.

Ganska övertygad om att underhållsladdning förlänger livslängden på batterier. Framförallt ökar tillförlitligheten att det är laddat när man ska använda bil eller motorcykel vilket sliter mindre på dem.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har underhållsladdat bil och mc batterier efter säsong då och då med visst intervall sedan drygt 20 år och har bytt batterier sällan på de fordon jag ägt under tiden under många år.

Ganska övertygad om att underhållsladdning förlänger livslängden på batterier. Framförallt ökar tillförlitligheten att det är laddat när man ska använda bil eller motorcykel vilket sliter mindre på dem.
Uh laddning förkortar livslängden , köldförvarat rent batteri som man toppar en gång per år gör att det håller i deceniet

Ju kallare ju bättre , den kemiska aktiviten är ju låg.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Uh laddning förkortar livslängden , köldförvarat rent batteri som man toppar en gång per år gör att det håller i deceniet

Ju kallare ju bättre , den kemiska aktiviten är ju låg.

Du har säkert rätt rent teoretiskt. I realiteten så som folk är som mest borde alla ha en underhållsladdare i sin ägo. Många har fått köpa nya batterier i förtid helt i onödan.

Batteriet i min 748:a är originalet som levererades när den var ny så det är drygt 20 år gammalt och aldrig bytt. Batteriet har stått i varmgarage alla år och toppats upp med underhållsladdning. Det är kanske ett unikum batteri. Det borde vara uttjänt sedan länge.

Är ganska övertygad att jag hade fått byta batterier oftare om jag inte underhållsladdat såväl mc som bilbatterierna genom åren. Särskilt på de fordon som används mer sällan. Man hade startat med dåligt laddade batterier och därmed förkortat livslängden avsevärt. Där tror jag en underhållsladdare bidrar till att förlänga livslängden på batterierna.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Inte motorcykelbatterier men jag jobbar med specialanpassningar och reparationer av elrullstolar och något som upprepar sig varje vår är när de patienter som inte kör med sin elrulle under vintermånaderna vill börja köra igen när våren slår igång och upptäcker att
batterierna dött.Självklart har de ju inte laddat sin stol för den används ju inte.

Det blir ett antal hundra byten av batterier varje vår.(Dubbla 12v batterier i varje stol)

Och ja,jag underhållsladdar batterierna i mina hojar några gånger under vinterhalvåret och kan faktisk inte minnas när jag bytte ett batteri senast.

Men rent teoretiskt så..................................?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Inte motorcykelbatterier men jag jobbar med specialanpassningar och reparationer av elrullstolar och något som upprepar sig varje vår är när de patienter som inte kör med sin elrulle under vintermånaderna vill börja köra igen när våren slår igång och upptäcker att
batterierna dött.Självklart har de ju inte laddat sin stol för den används ju inte.

Det blir ett antal hundra byten av batterier varje vår.(Dubbla 12v batterier i varje stol)

Och ja,jag underhållsladdar batterierna i mina hojar några gånger under vinterhalvåret och kan faktisk inte minnas när jag bytte ett batteri senast.

Men rent teoretiskt så..................................?
Nästan all utrustnimg har sjävurladdning och en så liten ström som 10mA tar sådär 7A från ett acc per månad.

10mA är skitlite , lika mycket som en lysdiod tar av den gamla sorten från förr när lysdioder vat lysdidoder o satt i fronten på stereon o så vidare
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top