Underhållsladdar du hojbatteriet?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag undrar eftersom jag aldrig gjort det på någon av mina motorcyklar.
De har startat som de ska efter en vintersäsong i kallgaraget.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Brukar plugga in laddaren nån gång eller två under vintern för att hålla batterierna fräscha.

Jag har alltid gjort samma. När kommit att tänka på det gått och kopplat på laddaren det brukar visa fullt nästan meddetsamma. Har aldrig behövt byta något mc batteri
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Varför inte?

Alla batterier självurladdar, och det finns alltid någon spöklast på moderna motorcyklar, om inte annat någon klocka.

Det skadar inte att ladda på en stund
- Nu var jag väl iof nyfiken på fleece´s svar, men för din del då så märker du av så mycket effektförlust i batteriet att du tycker det behöver upp till 100%?

Jag tänker att om batteriet är snudd på fulladdat efter vintersäsongen, så gör det ingen nytta alls att ladda det.
Eller spelar det roll? Batterier "slits" väl också av antal laddningar, har jag för mig.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Mina hojar står i varmgarage. Behöver ladda typ varannan månad!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
- Så varför laddar du?

Varför inte? Tycker inte att det är så stor uppoffring att lägga ca5 minuter 1-2 gånger på vintern och ha vetskapen om att den startar utan problem till våren när man blir sugen på att ta en tur när solen skiner.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kopplar på en smartaddare när jag ställer bort, något år hade någon dragit ur den sladden typ dagar efter att jag hade ställt bort och hojen startade ändå.
Nu har den inte ens klocka.

Moderna hojar drar mer i spöklast och att stå med 25% kvar i batteriet är sämre än att laddas på några gånger till fullt (gäller bly/syra)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag kopplar på en smartaddare när jag ställer bort, något år hade någon dragit ur den sladden typ dagar efter att jag hade ställt bort och hojen startade ändå.
Nu har den inte ens klocka.

Moderna hojar drar mer i spöklast och att stå med 25% kvar i batteriet är sämre än att laddas på några gånger till fullt (gäller bly/syra)
- Ja om de landar på enbart 25% laddning förstår jag varför man vill/behöver underhållsladda.
Sen vet jag inte vad kriterierna för "modern" är, men mina gamla hojar har inte laddat ur många procent under vintern. (06:a och -14)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Näpp, min laddare har brunnit upp.

Senaste två motorcyklarna har inte tjuvdragit nämnvärt, och mitt uppehåll är så kort så det har aldrig behövts.
Kawajäveln ville ha lite laddning ibland.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Ja om de landar på enbart 25% laddning förstår jag varför man vill/behöver underhållsladda.
Sen vet jag inte vad kriterierna för "modern" är, men mina gamla hojar har inte laddat ur många procent under vintern. (06:a och -14)

Jovisst. Men egentligen mår blybatterier bäst om dom är relativt fullt laddade.
Lite beroende på exakt typ så har ett blybatteri en självurladdning på 2-10% per månad vid rumstemperatur.
Är det kallt är självurladdningen långsammare.
Dvs med lite otur så kan ett blybatteri tappa 30% av sin laddning på 3 månader.
Och när det står längre tider och inte är fulladdat så kan batteriet sulfatera och då tappar det kapacitet som du aldrig får tillbaka.
Visst. Laddcykler är också intressant men att det står långa tider och inte är fulladdat är sämre och det blir inte en hel laddcykel om man bara låter batteriet tappa 5% och sedan toppar upp det med laddaren.

Dvs batteriet håller bättre om det får lite laddning då och då under vintern. I synnerhet om det står i rumstemp. Lägger du batteriet i frysen så har det nog ingen betydelse.

När jag lämnat in hojen för vinterförvaring så har jag sett till att välja en firma som underhållsladdar under vintern.
När jag vinterförvarar den själv så ser jag till att koppla på laddaren några gånger under vintern för att toppa upp batteriet.
däremot har jag inte laddaren på hela tiden eftersom det finns nackdelar med att låta laddaren stå och trycka batteriet mot full laddning hela tiden.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hondan 500 är den enda mc jag haft som klara sig under vintern.
Lite synd på den jag har nu.
Får plocka bort delar från halva hojen för att ta ut batteriet å ladda det?
Garaget mitt har ej några uttag
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hondan 500 är den enda mc jag haft som klara sig under vintern.
Lite synd på den jag har nu.
Får plocka bort delar från halva hojen för att ta ut batteriet å ladda det?
Garaget mitt har ej några uttag

Ja, då plockar man isär halva hojen en gång och sätter laddkontakt.

På brorsans hoj satte vi ett cigguttag på laddkontakten så han har ström att ladda saker i packväskan när han kör också.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Efter att lite spontant flyttat utomlands i 10 månader så dog Kawans origina Yuasa batteri. Det hade tidigare överlevt vintrarna, men närmre ett år mellan körningarna blev för mycket.

Då jag är lat och har Biltema i stan jag jobbar köpte jag sådana batterier istället, men de verkar kräva laddning även vid "normal" vinterförvaring. Så det gör jag, ville ändå köpa en smartladdare till bilen. Först en biltema smartladdare, men när den ballade ur blev det nuvarande CTek som verkar fungera betydligt bättre. Har ett gammalt reserv bilbatteri som också får sig en slurk några gånger per år, bara för att det går.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kopplar man loss batteriet(en pol) klarar det 12 mån utan påkopplad laddare.Tvätta av batteriet ovan så man inte har krypströmmar.Förvarat i kyl fulladdat klarar det 2-3 år.Här gäller dock WAF(Wife Acceptan.. Factor) som begränsing
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top