Typ av medel för smörjning av kedja?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Vad använder ni för medel att smörja kedjan med. Vad jag förstår så smörjer man bara ”utanpå” kedjan, mellan drev och kedja s.a.s. eftersom det sitter O-ring eller X-ring som tätar inuti länkarna som är permanent smorda.
Då villl man ju ha något som klistrar fast på kedjan och inte kastas av. Själv använder jag en gammal burk Castrols kedjevax, finns det något bättre idag? Det verkar finnas mycket, men vilket är bäst, ni som kör mycket?
 
Finns en del trådar om detta om du söker, den här t.e.x
 
Ryan på fortnine (YouTube)gjorde en informativ och underhållande filmsnutt om kjedjesmörj.

 
Jag smörjer med transmitionsolja.


Varannan gång rengör jag med lampolja.

 
det nock inte så jävla noga om det heter x eller y, bara kedjan får lite smörja.
sen är det ju bäst med sån klister smörja, det stänker inte ner hela hojen så förbannad
eller också gör du som jag kör HARLEY den har belt :) problem solved
 
  • Trist
Reaktioner: JPT
Vad använder ni för medel att smörja kedjan med. Vad jag förstår så smörjer man bara ”utanpå” kedjan, mellan drev och kedja s.a.s. eftersom det sitter O-ring eller X-ring som tätar inuti länkarna som är permanent smorda.
Då villl man ju ha något som klistrar fast på kedjan och inte kastas av. Själv använder jag en gammal burk Castrols kedjevax, finns det något bättre idag? Det verkar finnas mycket, men vilket är bäst, ni som kör mycket?

klistrar det fast på kedjan så klistrar det också till sig all jävla skit och småsten, sand och damm. Men vill du ha kletig olja så kan jag varmt rekommendera kartkedjespray, den är så kletig att det bildar spindelnät där kedjan separerar från dreven. Med kletet kommer också ett betydligt större och frekventare rengöringskrav.
 
Jag smörjer med motorolja för
1) Det är enligt Suzukis instruktion till GSX1300R
2) En engelsk tidning hade intervjuat ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000 i jobbet.
Han smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Hojen rullade fortfarande med Suzukis Originalkedja efter 60000 miles, eller 10000 mil.
Det som behövs är bakre depåstöd, oljekanna och tidningar att lägga under hojen för att ta upp överflödig olja som rinner av kedjan.
Använder Biltemas SAE50 som har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 och dessutom duger fylla på med (tror jag) om hojen dragit olja mellan oljebytena. Men den drar inte olja mellan oljebytena.
På resor Biltema Racing olja. Men Biltema Racing är mycket jobbigare torka av bakfälgen.
Så jag föredrar Motorolja.
Men vill Senior Biker ha något som inte kastas av är det väl enklast att inte smörja kedjan alls ?
 
Last edited:
Jag smörjer med motorolja för
1) Det är enligt Suzukis instruktion till GSX1300R
2) En engelsk tidning hade intervjuat ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000 i jobbet.
Han smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Hojen rullade fortfarande med Suzukis Originalkedja efter 60000 miles, eller 10000 mil.
Det som behövs är bakre depåstöd, oljekanna och tidningar att lägga under hojen för att ta upp överflödig olja som rinner av kedjan.
Använder Biltemas SAE50 som har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 och dessutom duger fylla på med (tror jag) om hojen dragit olja mellan oljebytena. Men den drar inte olja mellan oljebytena.
På resor Biltema Racing olja. Men Biltema Racing är mycket jobbigare torka av bakfälgen.
Så jag föredrar Motorolja.
Men vill Senior Biker ha något som inte kastas av är det väl enklast att inte smörja kedjan alls ?
vem fan är så korkad att man smörjar kedjan varje kväll :dummer:dummer
tyckar det fungarar bra med klister smörja o inte fan fastnar sten o grus på kedjan, vart fick du det ifrån..
facebok :va
det fortfarrande inte så jävla noga va medlet heter, det lika dumt som att påstå att biltemas olja är skit
 
Jag smörjer med motorolja för
1) Det är enligt Suzukis instruktion till GSX1300R
2) En engelsk tidning hade intervjuat ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000 i jobbet.
Han smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Hojen rullade fortfarande med Suzukis Originalkedja efter 60000 miles, eller 10000 mil.
Det som behövs är bakre depåstöd, oljekanna och tidningar att lägga under hojen för att ta upp överflödig olja som rinner av kedjan.
Använder Biltemas SAE50 som har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 och dessutom duger fylla på med (tror jag) om hojen dragit olja mellan oljebytena. Men den drar inte olja mellan oljebytena.
På resor Biltema Racing olja. Men Biltema Racing är mycket jobbigare torka av bakfälgen.
Så jag föredrar Motorolja.
Men vill Senior Biker ha något som inte kastas av är det väl enklast att inte smörja kedjan alls ?
Så om man smörjer kedjan rätt så töjs inte kedjan och dreven får inte hajtänder? Sån olja vill jag också ha!
 
vem fan är så korkad att man smörjar kedjan varje kväll :dummer:dummer
tyckar det fungarar bra med klister smörja o inte fan fastnar sten o grus på kedjan, vart fick du det ifrån..
facebok :va
det fortfarrande inte så jävla noga va medlet heter, det lika dumt som att påstå att biltemas olja är skit

Nån som är så jävla dum att vederbörande använder en Gixxer 1000 som bud-hoj. Luktar tidnings-anka lång väg det där.
 
Smörjer när jag kommer på att det var nog ett tag sedan dock motvilligt, vita fälgar är snyggt när de är vita. Använt både vax och olja, klarat det länge ändå kan jag tycka. Bytte drev och kedja vid 4000 mil och dags nu igen vid 8000 mil.
 
Så om man smörjer kedjan rätt så töjs inte kedjan och dreven får inte hajtänder? Sån olja vill jag också ha!
När jag sålde Sprint RS hade den rullat 3000 mil med drivpaket från Addemoto. Jag tänkte att det är väl dags för kedjebyte men vid kontroll hade kedjan sträckt sig 0,4% (Haynes gräns 1,1%) och det fanns inte ett spår av Hajtand på främre kedjedrev. Men jag kör kanske lugnt ?
Så det blev inget drivpaketbyte.
Men kedjesmörjning är bara för hojar utan kardan så du behöver ingen sådan olja.....Bra va !
 
Nån som är så jävla dum att vederbörande använder en Gixxer 1000 som bud-hoj. Luktar tidnings-anka lång väg det där.
Ungefär som att köra en BMW735 till och från jobbet. Jag vet en man som gjort det.
 
Själv tycker jag en fjösdutt Silkolene för att hålla ringarna hala då och då funkar bra.
 
vem fan är så korkad att man smörjar kedjan varje kväll :dummer:dummer
tyckar det fungarar bra med klister smörja o inte fan fastnar sten o grus på kedjan, vart fick du det ifrån..
facebok :va
det fortfarrande inte så jävla noga va medlet heter, det lika dumt som att påstå att biltemas olja är skit
Vem fan är så korkad att han måste jobba varje dag ?
Citat: på kvällen efter varje arbetsdag
 
Last edited:
Finns en del trådar om detta om du söker, den här t.e.x
Jag testade att sluta med kedjesmörjning efter att ha läst det där.
Körde två säsonger med min Tenere, 2800mil, då var framdrevet slut, och jag bytte drivpaket.
Men smorde faktiskt med någon vanlig smörjolja som jag hade hemma, typ motorolja, inför vinterförvaringen för att förhindra ytrost.
Så jag fortsätter med det konceptet, det blir för många whiskeykvällar i garaget annars.
 
Vad använder ni för medel att smörja kedjan med. Vad jag förstår så smörjer man bara ”utanpå” kedjan, mellan drev och kedja s.a.s. eftersom det sitter O-ring eller X-ring som tätar inuti länkarna som är permanent smorda.
Då villl man ju ha något som klistrar fast på kedjan och inte kastas av. Själv använder jag en gammal burk Castrols kedjevax, finns det något bättre idag? Det verkar finnas mycket, men vilket är bäst, ni som kör mycket?
Det finns kedjespray av olika sort och i princip samma skit oavsett märke, biltema duger bra.
Smörj kedjan när du kommer efter en körning när kedjan är varm.
 
Jag testade att sluta med kedjesmörjning efter att ha läst det där.
Körde två säsonger med min Tenere, 2800mil, då var framdrevet slut, och jag bytte drivpaket.
Men smorde faktiskt med någon vanlig smörjolja som jag hade hemma, typ motorolja, inför vinterförvaringen för att förhindra ytrost.
Så jag fortsätter med det konceptet, det blir för många whiskeykvällar i garaget annars.
Kör på samma sätt förutom att jag inte oljar inför vinterförvaringen (varmgarage). :yoparty
Mer tid till öl och whisky i garaget om man inte behöver pyssla med tråkigt underhåll. :fyllisar
 
Kör på samma sätt förutom att jag inte oljar inför vinterförvaringen (varmgarage). :yoparty
Mer tid till öl och whisky i garaget om man inte behöver pyssla med tråkigt underhåll. :fyllisar
Jag tycker om att underhålla mina motorcyklar... :rodnar

Det är inte tråkigt och jag kan ta en kopp te eller en öl ändå efter att jag smort kedjan.
??????:tomten
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top