Typ av medel för smörjning av kedja?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag tycker om att underhålla mina motorcyklar... :rodnar
Man är så jämra illa tvungen när tre av tre uppstartade så här långt pinkat in sina revir. Passade på att kontrollera ventilspel, kamspännare (moddad så att den inte "blir sticky") och BYTTE OLJA <bonk, ljudet av tappade hakor> och filter.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man är så jämra illa tvungen när tre av tre uppstartade så här långt pinkat in sina revir. Passade på att kontrollera ventilspel, kamspännare (moddad så att den inte "blir sticky") och BYTTE OLJA <bonk, ljudet av tappade hakor> och filter.
Jag ser det inte som tvång utan som en viktig del av mitt intresse. ?
Kärlek och omvårdnad av en SportHoj ger mer tillfredsställelse än att bara köra SportHoj. Att kedjan sedan håller längre med skötsel är grädde på moset! ?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tycker om att underhålla mina motorcyklar... :rodnar

Det är inte tråkigt och jag kan ta en kopp te eller en öl ändå efter att jag smort kedjan.
??????:tomten
Jag brukar sjunga i garaget som underhållning :hihi Det finns ju lite annat och pyssla med än drickande under vintern förståss, ventilspelsskoll, fuggerengöring, oljebyte, förhoppningsvis någon effekthöjande åtgärd på nån hoj etc. :hej
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kom på att min kedja behöver lite kärlek. Bytte den för 3 veckor sedan och har bara torkat av den med lampolja en gång, skönt att få bort allt jävla fett som drar åt sig all skit. Idag får den en tvätt till med lampolja. Smörjer gör jag med Motul kedjespray till hösten innan vinterförvaring, vilket jag tvättar av till våren igen :)
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Smått fantastiskt test..!! För den som inte kör i överdrivet skitiga miljöer torde en kombination av växellådsolja(för intern smörjning av kedjan), noggrann avtorkning av överflödet samt avslut med Motul C5 för smörjning av insida kedja/rullarna som går mot drevtänderna var ett svårslaget kalas för kedja och drev:tuttar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
80W90 hypoidolja. Smörjs på varannan tur ungefär, med pensel. Det stänker en del, men håller kedjan ganska ren och en stark oljefilm som smörjer bra. Billigt och helt klart bäst för kedjan. Stänket kan jag stå ut med...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En fundering bara...är inte lampolja samma sak som fotogen, som är närbesläktat med diesel?
Jag rengör många saker med diesel, men det efterlämnar en fet hinna, som måste bort innan man oljar eller fettar in grejerna, annars tappar man ju en del av vitsen av att smörja.
Nu smörjer jag ju inte kedjan, men det borde vara samma princip som gäller, om man tvättar den med lampolja/fotogen/diesel, eller?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Smått fantastiskt test..!! För den som inte kör i överdrivet skitiga miljöer torde en kombination av växellådsolja(för intern smörjning av kedjan), noggrann avtorkning av överflödet samt avslut med Motul C5 för smörjning av insida kedja/rullarna som går mot drevtänderna var ett svårslaget kalas för kedja och drev:tuttar
Nu finns ingen insida annat än den som är permanentasmort innanför rullen ytter sida som är mot kuggarna. Rullen lixom snurrar när den träffar dreven av vridningen runt dreven så när kedjan gjort 3-4 kompletta varv har samtliga rullar snurrat minst 360° o så fortsätter det hela tiden du kör så rullarna snurrar några 100,000 varv under den tiden kedjan lever.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Märks inte alls. Speciellt inte när man kör... :fyllisar

Okay.
Själv är jag grymt känslig för EP-tillsatsen i vissa transmissionsoljor.

Verkligen äcklad av lukten.

Biltema hade en spray för några år sedan, en spray som bubblade och fräste när man lade på den.
Den hade EP-tillsats i sig och jag hatade cykeln hela den resan.

Dyra sprayer brukar jag tappa bort direCkt, men denna räckte hela vägen hem. Blä!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Filosoferar över #2 här.
Ytrosten är väl fienden som kan komma krypande.
Även jag kanske får krypa till korset och smörja kedjan......trots att jag vägrat hittils.
Den gnisslar och inte ännu, och har bara gått ca 1500 mil trots två år, jag skyller på pandemin som alla andra :fyllisar

Kedja.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En fundering bara...är inte lampolja samma sak som fotogen, som är närbesläktat med diesel?
Jag rengör många saker med diesel, men det efterlämnar en fet hinna, som måste bort innan man oljar eller fettar in grejerna, annars tappar man ju en del av vitsen av att smörja.
Nu smörjer jag ju inte kedjan, men det borde vara samma princip som gäller, om man tvättar den med lampolja/fotogen/diesel, eller?
Varför skulle de feta hinnan efter dieseln vara ett problem? Typ att det skulle repellera den likaledes feta feta oljan?

och ja, fotogen och lampolja är samma sak. Diesel är väl en något tyngre fraktion än fotogenet, om jag inte minns fel.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tänkte att eftersom jag tvättar ur gammalt fett från kullager mm med diesel, och då ser man vad som händer med fettet.
Så, ja, den gör ju helt klart någonting med fett och olja.
Men det kanske inte spelar någon roll för en kedja?
Jag skulle dock aldrig fettat in ett kullager som jag tvättar rent innan jag torkat det noga först.
Men, har inga vetenskapliga belägg alls för det, det är bara så jag har fått lära mig.
Så det kan ju vara helt meningslöst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fundering bara...är inte lampolja samma sak som fotogen, som är närbesläktat med diesel?
Jag rengör många saker med diesel, men det efterlämnar en fet hinna, som måste bort innan man oljar eller fettar in grejerna, annars tappar man ju en del av vitsen av att smörja.
Nu smörjer jag ju inte kedjan, men det borde vara samma princip som gäller, om man tvättar den med lampolja/fotogen/diesel, eller?
Varför inte tvätta kedjan med begagnad motorolja ? Finns inget skäl köpa lampolja/fotogen/diesel. Se # 8.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror inte att olja löser skiten lika bra som diesel.
Själv har jag aldrig tvättat såna saker i olja, men det finns kanske andra erfarenheter?
 

Jaegrlicious

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Yamaha FZS 1000 -01
Lite WD40 för att hålla rosten borta, resten är bara myt sen o-ringkedjorna kom
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror inte att olja löser skiten lika bra som diesel.
Själv har jag aldrig tvättat såna saker i olja, men det finns kanske andra erfarenheter?
Foto från hushållspapper under kedjan. Kedjan rengjord / smord med SAE 50 ny olja från oljekanna.
Jag gissar de svarta prickarna är damm från kedjan. Som samlas där oljan droppar från länkarnas lågpunkter.
Större skitpartiklar centrifugeras bort från kedjan vid bakre och framför allt främre kedjedrev.
 

Bifogat

  • KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    143.4 KB · Visningar: 9

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag TROR att valet av tvätt/smörjmedel främst påverkar livslängden hos o-ringarna. Smutsen tär inte lika hårt på dem som petroleumprodukter med okända tillsatser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag TROR att valet av tvätt/smörjmedel främst påverkar livslängden hos o-ringarna. Smutsen tär inte lika hårt på dem som petroleumprodukter med okända tillsatser.
Precis vad Suzuki skriver efter rengöring med Kerosene (fotogen) så är det smörjning med Heavy weight motoroil. Inte "petroleumprodukter med okända tillsatser". Nedan från Servicemanualen till GSX1300R.
Själv skippar jag Fotogenen. För det är bara damm på min kedja när den rullar in i garaget.
Tyngre som sand har centrifugerats bort vid bakre och främre kedjedrev.
 

Bifogat

  • 20210805-Suzuki-om-kedja.png
    20210805-Suzuki-om-kedja.png
    12.1 KB · Visningar: 10
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top