Typ av medel för smörjning av kedja?

Jag tycker om att underhålla mina motorcyklar... :rodnar
Man är så jämra illa tvungen när tre av tre uppstartade så här långt pinkat in sina revir. Passade på att kontrollera ventilspel, kamspännare (moddad så att den inte "blir sticky") och BYTTE OLJA <bonk, ljudet av tappade hakor> och filter.
 
Man är så jämra illa tvungen när tre av tre uppstartade så här långt pinkat in sina revir. Passade på att kontrollera ventilspel, kamspännare (moddad så att den inte "blir sticky") och BYTTE OLJA <bonk, ljudet av tappade hakor> och filter.
Jag ser det inte som tvång utan som en viktig del av mitt intresse. ?
Kärlek och omvårdnad av en SportHoj ger mer tillfredsställelse än att bara köra SportHoj. Att kedjan sedan håller längre med skötsel är grädde på moset! ?
 
Jag tycker om att underhålla mina motorcyklar... :rodnar

Det är inte tråkigt och jag kan ta en kopp te eller en öl ändå efter att jag smort kedjan.
??????:tomten
Jag brukar sjunga i garaget som underhållning :hihi Det finns ju lite annat och pyssla med än drickande under vintern förståss, ventilspelsskoll, fuggerengöring, oljebyte, förhoppningsvis någon effekthöjande åtgärd på nån hoj etc. :hej
 
Kom på att min kedja behöver lite kärlek. Bytte den för 3 veckor sedan och har bara torkat av den med lampolja en gång, skönt att få bort allt jävla fett som drar åt sig all skit. Idag får den en tvätt till med lampolja. Smörjer gör jag med Motul kedjespray till hösten innan vinterförvaring, vilket jag tvättar av till våren igen :)
 
Smått fantastiskt test..!! För den som inte kör i överdrivet skitiga miljöer torde en kombination av växellådsolja(för intern smörjning av kedjan), noggrann avtorkning av överflödet samt avslut med Motul C5 för smörjning av insida kedja/rullarna som går mot drevtänderna var ett svårslaget kalas för kedja och drev:tuttar
 
80W90 hypoidolja. Smörjs på varannan tur ungefär, med pensel. Det stänker en del, men håller kedjan ganska ren och en stark oljefilm som smörjer bra. Billigt och helt klart bäst för kedjan. Stänket kan jag stå ut med...
 
80W90 hypoidolja. Smörjs på varannan tur ungefär, med pensel. Det stänker en del, men håller kedjan ganska ren och en stark oljefilm som smörjer bra. Billigt och helt klart bäst för kedjan. Stänket kan jag stå ut med...


...och lukten då?
 
En fundering bara...är inte lampolja samma sak som fotogen, som är närbesläktat med diesel?
Jag rengör många saker med diesel, men det efterlämnar en fet hinna, som måste bort innan man oljar eller fettar in grejerna, annars tappar man ju en del av vitsen av att smörja.
Nu smörjer jag ju inte kedjan, men det borde vara samma princip som gäller, om man tvättar den med lampolja/fotogen/diesel, eller?
 
Smått fantastiskt test..!! För den som inte kör i överdrivet skitiga miljöer torde en kombination av växellådsolja(för intern smörjning av kedjan), noggrann avtorkning av överflödet samt avslut med Motul C5 för smörjning av insida kedja/rullarna som går mot drevtänderna var ett svårslaget kalas för kedja och drev:tuttar
Nu finns ingen insida annat än den som är permanentasmort innanför rullen ytter sida som är mot kuggarna. Rullen lixom snurrar när den träffar dreven av vridningen runt dreven så när kedjan gjort 3-4 kompletta varv har samtliga rullar snurrat minst 360° o så fortsätter det hela tiden du kör så rullarna snurrar några 100,000 varv under den tiden kedjan lever.
 
Märks inte alls. Speciellt inte när man kör... :fyllisar

Okay.
Själv är jag grymt känslig för EP-tillsatsen i vissa transmissionsoljor.

Verkligen äcklad av lukten.

Biltema hade en spray för några år sedan, en spray som bubblade och fräste när man lade på den.
Den hade EP-tillsats i sig och jag hatade cykeln hela den resan.

Dyra sprayer brukar jag tappa bort direCkt, men denna räckte hela vägen hem. Blä!
 
Filosoferar över #2 här.
Ytrosten är väl fienden som kan komma krypande.
Även jag kanske får krypa till korset och smörja kedjan......trots att jag vägrat hittils.
Den gnisslar och inte ännu, och har bara gått ca 1500 mil trots två år, jag skyller på pandemin som alla andra :fyllisar

Kedja.jpg
 
En fundering bara...är inte lampolja samma sak som fotogen, som är närbesläktat med diesel?
Jag rengör många saker med diesel, men det efterlämnar en fet hinna, som måste bort innan man oljar eller fettar in grejerna, annars tappar man ju en del av vitsen av att smörja.
Nu smörjer jag ju inte kedjan, men det borde vara samma princip som gäller, om man tvättar den med lampolja/fotogen/diesel, eller?
Varför skulle de feta hinnan efter dieseln vara ett problem? Typ att det skulle repellera den likaledes feta feta oljan?

och ja, fotogen och lampolja är samma sak. Diesel är väl en något tyngre fraktion än fotogenet, om jag inte minns fel.
 
Jag tänkte att eftersom jag tvättar ur gammalt fett från kullager mm med diesel, och då ser man vad som händer med fettet.
Så, ja, den gör ju helt klart någonting med fett och olja.
Men det kanske inte spelar någon roll för en kedja?
Jag skulle dock aldrig fettat in ett kullager som jag tvättar rent innan jag torkat det noga först.
Men, har inga vetenskapliga belägg alls för det, det är bara så jag har fått lära mig.
Så det kan ju vara helt meningslöst.
 
En fundering bara...är inte lampolja samma sak som fotogen, som är närbesläktat med diesel?
Jag rengör många saker med diesel, men det efterlämnar en fet hinna, som måste bort innan man oljar eller fettar in grejerna, annars tappar man ju en del av vitsen av att smörja.
Nu smörjer jag ju inte kedjan, men det borde vara samma princip som gäller, om man tvättar den med lampolja/fotogen/diesel, eller?
Varför inte tvätta kedjan med begagnad motorolja ? Finns inget skäl köpa lampolja/fotogen/diesel. Se # 8.
 
Jag tror inte att olja löser skiten lika bra som diesel.
Själv har jag aldrig tvättat såna saker i olja, men det finns kanske andra erfarenheter?
 
Jag tror inte att olja löser skiten lika bra som diesel.
Själv har jag aldrig tvättat såna saker i olja, men det finns kanske andra erfarenheter?
Foto från hushållspapper under kedjan. Kedjan rengjord / smord med SAE 50 ny olja från oljekanna.
Jag gissar de svarta prickarna är damm från kedjan. Som samlas där oljan droppar från länkarnas lågpunkter.
Större skitpartiklar centrifugeras bort från kedjan vid bakre och framför allt främre kedjedrev.
 

Bifogat

  • KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    143.4 KB · Visningar: 9
Jag TROR att valet av tvätt/smörjmedel främst påverkar livslängden hos o-ringarna. Smutsen tär inte lika hårt på dem som petroleumprodukter med okända tillsatser.
 
Jag TROR att valet av tvätt/smörjmedel främst påverkar livslängden hos o-ringarna. Smutsen tär inte lika hårt på dem som petroleumprodukter med okända tillsatser.
Precis vad Suzuki skriver efter rengöring med Kerosene (fotogen) så är det smörjning med Heavy weight motoroil. Inte "petroleumprodukter med okända tillsatser". Nedan från Servicemanualen till GSX1300R.
Själv skippar jag Fotogenen. För det är bara damm på min kedja när den rullar in i garaget.
Tyngre som sand har centrifugerats bort vid bakre och främre kedjedrev.
 

Bifogat

  • 20210805-Suzuki-om-kedja.png
    20210805-Suzuki-om-kedja.png
    12.1 KB · Visningar: 12
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top