Typ av medel för smörjning av kedja?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Vad använder ni för medel att smörja kedjan med. Vad jag förstår så smörjer man bara ”utanpå” kedjan, mellan drev och kedja s.a.s. eftersom det sitter O-ring eller X-ring som tätar inuti länkarna som är permanent smorda.
Då villl man ju ha något som klistrar fast på kedjan och inte kastas av. Själv använder jag en gammal burk Castrols kedjevax, finns det något bättre idag? Det verkar finnas mycket, men vilket är bäst, ni som kör mycket?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns de som kör 3000 mil utan att smörja kedjan innan paketet behöver bytas. Det skyddar mot rost - som är kedjans fiende #2 efter #1 som är FÖR sträckt kedja. Ptja, det är väl allt som behöver vetas om kedjor och smörjning.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Finns en del trådar om detta om du söker, den här t.e.x
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ryan på fortnine (YouTube)gjorde en informativ och underhållande filmsnutt om kjedjesmörj.

 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Jag smörjer med transmitionsolja.


Varannan gång rengör jag med lampolja.

 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det nock inte så jävla noga om det heter x eller y, bara kedjan får lite smörja.
sen är det ju bäst med sån klister smörja, det stänker inte ner hela hojen så förbannad
eller också gör du som jag kör HARLEY den har belt :) problem solved
 
  • Trist
Reaktioner: JPT

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad använder ni för medel att smörja kedjan med. Vad jag förstår så smörjer man bara ”utanpå” kedjan, mellan drev och kedja s.a.s. eftersom det sitter O-ring eller X-ring som tätar inuti länkarna som är permanent smorda.
Då villl man ju ha något som klistrar fast på kedjan och inte kastas av. Själv använder jag en gammal burk Castrols kedjevax, finns det något bättre idag? Det verkar finnas mycket, men vilket är bäst, ni som kör mycket?

klistrar det fast på kedjan så klistrar det också till sig all jävla skit och småsten, sand och damm. Men vill du ha kletig olja så kan jag varmt rekommendera kartkedjespray, den är så kletig att det bildar spindelnät där kedjan separerar från dreven. Med kletet kommer också ett betydligt större och frekventare rengöringskrav.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag smörjer med motorolja för
1) Det är enligt Suzukis instruktion till GSX1300R
2) En engelsk tidning hade intervjuat ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000 i jobbet.
Han smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Hojen rullade fortfarande med Suzukis Originalkedja efter 60000 miles, eller 10000 mil.
Det som behövs är bakre depåstöd, oljekanna och tidningar att lägga under hojen för att ta upp överflödig olja som rinner av kedjan.
Använder Biltemas SAE50 som har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 och dessutom duger fylla på med (tror jag) om hojen dragit olja mellan oljebytena. Men den drar inte olja mellan oljebytena.
På resor Biltema Racing olja. Men Biltema Racing är mycket jobbigare torka av bakfälgen.
Så jag föredrar Motorolja.
Men vill Senior Biker ha något som inte kastas av är det väl enklast att inte smörja kedjan alls ?
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Jag smörjer med motorolja för
1) Det är enligt Suzukis instruktion till GSX1300R
2) En engelsk tidning hade intervjuat ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000 i jobbet.
Han smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Hojen rullade fortfarande med Suzukis Originalkedja efter 60000 miles, eller 10000 mil.
Det som behövs är bakre depåstöd, oljekanna och tidningar att lägga under hojen för att ta upp överflödig olja som rinner av kedjan.
Använder Biltemas SAE50 som har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 och dessutom duger fylla på med (tror jag) om hojen dragit olja mellan oljebytena. Men den drar inte olja mellan oljebytena.
På resor Biltema Racing olja. Men Biltema Racing är mycket jobbigare torka av bakfälgen.
Så jag föredrar Motorolja.
Men vill Senior Biker ha något som inte kastas av är det väl enklast att inte smörja kedjan alls ?
vem fan är så korkad att man smörjar kedjan varje kväll :dummer:dummer
tyckar det fungarar bra med klister smörja o inte fan fastnar sten o grus på kedjan, vart fick du det ifrån..
facebok :va
det fortfarrande inte så jävla noga va medlet heter, det lika dumt som att påstå att biltemas olja är skit
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag smörjer med motorolja för
1) Det är enligt Suzukis instruktion till GSX1300R
2) En engelsk tidning hade intervjuat ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000 i jobbet.
Han smorde kedjan på kvällen efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Hojen rullade fortfarande med Suzukis Originalkedja efter 60000 miles, eller 10000 mil.
Det som behövs är bakre depåstöd, oljekanna och tidningar att lägga under hojen för att ta upp överflödig olja som rinner av kedjan.
Använder Biltemas SAE50 som har ungefär samma viskositet som växellådsolja 75W-90 och dessutom duger fylla på med (tror jag) om hojen dragit olja mellan oljebytena. Men den drar inte olja mellan oljebytena.
På resor Biltema Racing olja. Men Biltema Racing är mycket jobbigare torka av bakfälgen.
Så jag föredrar Motorolja.
Men vill Senior Biker ha något som inte kastas av är det väl enklast att inte smörja kedjan alls ?
Så om man smörjer kedjan rätt så töjs inte kedjan och dreven får inte hajtänder? Sån olja vill jag också ha!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
vem fan är så korkad att man smörjar kedjan varje kväll :dummer:dummer
tyckar det fungarar bra med klister smörja o inte fan fastnar sten o grus på kedjan, vart fick du det ifrån..
facebok :va
det fortfarrande inte så jävla noga va medlet heter, det lika dumt som att påstå att biltemas olja är skit

Nån som är så jävla dum att vederbörande använder en Gixxer 1000 som bud-hoj. Luktar tidnings-anka lång väg det där.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Smörjer när jag kommer på att det var nog ett tag sedan dock motvilligt, vita fälgar är snyggt när de är vita. Använt både vax och olja, klarat det länge ändå kan jag tycka. Bytte drev och kedja vid 4000 mil och dags nu igen vid 8000 mil.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så om man smörjer kedjan rätt så töjs inte kedjan och dreven får inte hajtänder? Sån olja vill jag också ha!
När jag sålde Sprint RS hade den rullat 3000 mil med drivpaket från Addemoto. Jag tänkte att det är väl dags för kedjebyte men vid kontroll hade kedjan sträckt sig 0,4% (Haynes gräns 1,1%) och det fanns inte ett spår av Hajtand på främre kedjedrev. Men jag kör kanske lugnt ?
Så det blev inget drivpaketbyte.
Men kedjesmörjning är bara för hojar utan kardan så du behöver ingen sådan olja.....Bra va !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nån som är så jävla dum att vederbörande använder en Gixxer 1000 som bud-hoj. Luktar tidnings-anka lång väg det där.
Ungefär som att köra en BMW735 till och från jobbet. Jag vet en man som gjort det.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Själv tycker jag en fjösdutt Silkolene för att hålla ringarna hala då och då funkar bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vem fan är så korkad att man smörjar kedjan varje kväll :dummer:dummer
tyckar det fungarar bra med klister smörja o inte fan fastnar sten o grus på kedjan, vart fick du det ifrån..
facebok :va
det fortfarrande inte så jävla noga va medlet heter, det lika dumt som att påstå att biltemas olja är skit
Vem fan är så korkad att han måste jobba varje dag ?
Citat: på kvällen efter varje arbetsdag
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finns en del trådar om detta om du söker, den här t.e.x
Jag testade att sluta med kedjesmörjning efter att ha läst det där.
Körde två säsonger med min Tenere, 2800mil, då var framdrevet slut, och jag bytte drivpaket.
Men smorde faktiskt med någon vanlig smörjolja som jag hade hemma, typ motorolja, inför vinterförvaringen för att förhindra ytrost.
Så jag fortsätter med det konceptet, det blir för många whiskeykvällar i garaget annars.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad använder ni för medel att smörja kedjan med. Vad jag förstår så smörjer man bara ”utanpå” kedjan, mellan drev och kedja s.a.s. eftersom det sitter O-ring eller X-ring som tätar inuti länkarna som är permanent smorda.
Då villl man ju ha något som klistrar fast på kedjan och inte kastas av. Själv använder jag en gammal burk Castrols kedjevax, finns det något bättre idag? Det verkar finnas mycket, men vilket är bäst, ni som kör mycket?
Det finns kedjespray av olika sort och i princip samma skit oavsett märke, biltema duger bra.
Smörj kedjan när du kommer efter en körning när kedjan är varm.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag testade att sluta med kedjesmörjning efter att ha läst det där.
Körde två säsonger med min Tenere, 2800mil, då var framdrevet slut, och jag bytte drivpaket.
Men smorde faktiskt med någon vanlig smörjolja som jag hade hemma, typ motorolja, inför vinterförvaringen för att förhindra ytrost.
Så jag fortsätter med det konceptet, det blir för många whiskeykvällar i garaget annars.
Kör på samma sätt förutom att jag inte oljar inför vinterförvaringen (varmgarage). :yoparty
Mer tid till öl och whisky i garaget om man inte behöver pyssla med tråkigt underhåll. :fyllisar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kör på samma sätt förutom att jag inte oljar inför vinterförvaringen (varmgarage). :yoparty
Mer tid till öl och whisky i garaget om man inte behöver pyssla med tråkigt underhåll. :fyllisar
Jag tycker om att underhålla mina motorcyklar... :rodnar

Det är inte tråkigt och jag kan ta en kopp te eller en öl ändå efter att jag smort kedjan.
??????:tomten
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top