Tydlig vinkling i tidningen

Goodstuff skrev:
Om jag tycker att dina åsikter stinker får jag då ge dig en smäll?

Du hade säkert blivit friad i tingsrätten om du gav en kille i barne en smäll som just spottat dig i ansiktet. Om du gör det för att han är ful så klarar du dig sannolikt inte.
 
Goodstuff skrev:
Om jag tycker att dina åsikter stinker får jag då ge dig en smäll?

Det finns massor med sätt att utdela bestraffning för ett barn om man nu vill det. Aga är det absolut sämsta.
hmmmmm, vad vet du om det? Lite fakta tack, gärna en hel rapport!!!
 
Jag kan säga så här, föräldrar är inte perfekta, och samtidigt så påfrestas dom så jävla mycket av sina barn och får hela tiden söka vägar för kompromisser etc etc.
Det är tufft att ha barn och som i detta fallet så verkar han ha fullt sjå med sin styvdotter. Tror inte att örfilen hjälpte mer än att hon förmodligen hatar honom ännu mer nu, men kan samtidigt förstå att han förmodligen aldrig vart omtyckt av denna tjej och har haft ett helvete när han försökt att anpassa sig i hennes närvaro. Att sen stå där med en ny fru och att hennes barn hatar en av bara fan och ändå att välja att svälja hennes hat hela tiden bara för att man älskar sin fru, det är nog jobbigt som fan.
Att sen bli förnedrad av en liten 15 årig skitunge som inte visar någon som helst respekt för äldre och som spottar en i ansiktet som jag själv anser vara grovt förnedrande, utlöser en örfil har jag i detta fall full färståelse för. Dom skall fan vet hut jävla ungar och lära sig att det finns en GRÄNS för vad man kan och inte kan göra.
Hon verkar ju inte fatta bättre, och det var ju synd att hon inte förstog vad som gällde innan örfilen.
Lätt att skriva om att det är fan förbjudet, men ni får se så småningom att barn är svåra att tygla, ibland vill man fan ge dom en omgång med smisk, men man får hela tiden leta lösningar. Denna man har nog haft det förbannat jobbigt eftersom det utdelades en örfil.......ibland blir det så och jag tror nog att han ångrar sig mycket.

Vill bara säga att jag är emot aga, innan det pladdras vidare i detta ämne
 
Örfilar är inte ok, jag skulle aldrig kunna ge mitt barn någon (ifall jag hade barn vill säga).

Mitt ena öra brukade vara knallrött när jag var liten, sårigt och eländigt ibland med. T.o.m. lärare höll på med örfilar och det här var alltså så sent som på 80/90-talet. Skrämmande... Att vara förälder handlar förresten om att bygga upp en ömsesidig respekt, vilket är ett stort projekt. De som försummar sina barn totalt pga arbete/intressen och sedan slår ner uppror med fysiska metoder har inte tagit sitt ansvar.
 
Gixxer-Anders skrev:
Så vad är det då? Vad är din åsikt i detta specifika fall?

Min åsikt i detta specifika fall är att han gjorde fel men omständigheterna gör att jag inte klandrar honom eller anser det befogat med någon påföljd.
 
mb skrev:
Örfilar är inte ok, jag skulle aldrig kunna ge mitt barn någon (ifall jag hade barn vill säga).

Mitt ena öra brukade vara knallrött när jag var liten, sårigt och eländigt ibland med. T.o.m. lärare höll på med örfilar och det här var alltså så sent som på 80/90-talet. Skrämmande... Att vara förälder handlar förresten om att bygga upp en ömsesidig respekt, vilket är ett stort projekt. De som försummar sina barn totalt pga arbete/intressen och sedan slår ner uppror med fysiska metoder har inte tagit sitt ansvar.
så ett sårigt öra e ok?

Denna man handskas med sin styvdotter, dom har kanske inte kunnat bygga nån relation med ömsesidigt respekt.....

En örfil kan vara på många sätt, hur den var i detta fall vet jag inte, kanske hård kanske markerande....

Du måste samtidigt inse att vissa barn frustrerar sina föräldrar mycket mer än du kan ana, och samtidigt är denna frustration från den man älskar mest. Det är lätt att uttala sig innan man upplevt egna barn.
 
Last edited:
korvgubbe skrev:
Min åsikt i detta specifika fall är att han gjorde fel men omständigheterna gör att jag inte klandrar honom eller anser det befogat med någon påföljd.

Det verkar ju även vara så tingsrätten har tänkt sig det hela. Jag kan bara hålla med. Precis som Ravetrancer påpekar, det kan mkt väl finnas en bakgrund till det hela också och den måste man också ta hänsyn till när man "dömer".

Lika mkt som man aldrig får örfila sina ungar, lika lite borde ungarna få loska på sina föräldrar. Enkelt.
 
Ravetrancer skrev:
så ett sårigt öra e ok?
Nej, det är inte ok med våld alls. Det min fasta åsikt, örfilar är alltså inte ok.

Man kan inte räkna med att få sina barns respekt med ett brev på posten. Spottar ungarna sina föräldrar i ansiktet så är något galet från grunden. Det var ungefär det jag ville säga.
 
mb skrev:
Nej, det är inte ok med våld alls. Det min fasta åsikt, örfilar är alltså inte ok.

Man kan inte räkna med att få sina barns respekt med ett brev på posten. Spottar ungarna sina föräldrar i ansiktet så är något galet från grunden. Det var ungefär det jag ville säga.
Jo klart det e nåt som e galet, dessutom hela grejen med tånåren o pubertet. Dessutom så är detta hans styvdotter vilket verkar ha härsknat till relationen ännu värre.
Att våld inte är bra det håller jag med om, men i detta fall så förstår jag att det hände. Och jag klandrar int eheller han som gjorde det. Du måste förstå att det måste finnas gränser, och alla människor har gränser på hur mycket man kan pusha dom.

Tänk dig själv in i situationen, hur hade du gjort, vad hade du sagt?

Scenario: Precis som i artikeln, dock att ungen e riktigt riktigt djävulsk o jobbig, precis som jag tror det var.
Lägg sen på en hatisk person som inte ens vill ha dig i närheten av sig själv eller sin mamma, en som bara hatar dig hela tiden,en som ger dig sura miner, kommentarer hela tiden, under säg 2 års tid.

Förklara för mig vad du skulle gjort?
 
Ravetrancer skrev:
Scenario: Precis som i artikeln, dock att ungen e riktigt riktigt djävulsk o jobbig, precis som jag tror det var.
Lägg sen på en hatisk person som inte ens vill ha dig i närheten av sig själv eller sin mamma, en som bara hatar dig hela tiden,en som ger dig sura miner, kommentarer hela tiden, under säg 2 års tid.

Förklara för mig vad du skulle gjort?
Har väldigt svårt att tänka mig in i situationen eftersom jag tror att den aldrig skulle uppkomma. Jag skulle nog inte tumma på reglerna och gränsdragningarna varken åt ena eller andra hållet. Inte heller ta tll något våld. Det gäller ju att uppmuntra det positiva istället för att pracka ner på det negativa. Kanske skulle jag ifrågasätta hur mycket energi jag själv egentligen lägger ner på familjen, eftersom situationen uppkommit.
 
För en gång skull måste jag hålla med rejvis. Det finns tillfällen då man kokar över. Inte sagt för att försvara aga, jag är verkligen starkt emot det, men alla har en gräns när man tappar kontrollen.
 
Chris Ash skrev:
För en gång skull måste jag hålla med rejvis. Det finns tillfällen då man kokar över. Inte sagt för att försvara aga, jag är verkligen starkt emot det, men alla har en gräns när man tappar kontrollen.
Jo, självklart och ingen är felfri. Men det är skillnad på att ha förståelse för något och att säga att det är moraliskt riktigt.
 
mb skrev:
Har väldigt svårt att tänka mig in i situationen eftersom jag tror att den aldrig skulle uppkomma. Jag skulle nog inte tumma på reglerna och gränsdragningarna varken åt ena eller andra hållet. Inte heller ta tll något våld. Det gäller ju att uppmuntra det positiva istället för att pracka ner på det negativa. Kanske skulle jag ifrågasätta hur mycket energi jag själv egentligen lägger ner på familjen, eftersom situationen uppkommit.
om du inte klarar av att sätta dig i andra människors situationer, hur kan du då döma?
 
mb skrev:
Jo, självklart och ingen är felfri. Men det är skillnad på att ha förståelse för något och att säga att det är moraliskt riktigt.
alltså, du har inte upplevt barn.....vänta tills dess och vi får hoppas att du inte får ett damp barn eller liknande......och sen får vi hoppas att du vågar stå emot ditt barn när det kräver massor av dig.
 
Ravetrancer skrev:
om du inte klarar av att sätta dig i andra människors situationer, hur kan du då döma?
Jag har svårt att tro att det skulle hända mig bara. Klart jag kan sätta mig in i andra människors situationer. Scenariot som du målade upp har jag sett flera gånger i verkliga livet.
 
Ravetrancer skrev:
alltså, du har inte upplevt barn.....vänta tills dess och vi får hoppas att du inte får ett damp barn eller liknande......och sen får vi hoppas att du vågar stå emot ditt barn när det kräver massor av dig.
Det är sant, den dagen den sorgen ;)
 
mb skrev:
Jag har svårt att tro att det skulle hända mig bara. Klart jag kan sätta mig in i andra människors situationer. Scenariot som du målade upp har jag sett flera gånger i verkliga livet.
ja men , jag undrade ju hur du tror att du hade hanterat situationen då, efter allt jag beskrev.
Sätt dig in i situationen o tänk efter lite.

Vill ha ett svar för att ev kunna se andra utgångar än just en örfil:)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top