Tydlig vinkling i tidningen

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
...sesså.. låt det inte spåra ut till någon tråd om "vänstermaffian" och anda kommunist-konspirations-trådar..

Vill bara visa på en av de tydligaste exemplen på vinklade artiklar jag stött på denna vecka.
Läser på expressen.se och ser den bifogade bilden med tillhörande rubrik.
Blir självfallet upprörd eftersom det låter som en pappa misshandlat sin underåriga son och kommit undan... Går sedan in och läser artikeln och ser att en pappa friats för att han gav sin straffmyndiga dotter en örfil efter att hon spottat på honom.... plötsligt är min syn på det hela inte lika självklar.

Kika på bilden först.. sen kan ni följa länken och läsa artikeln:
http://expressen.se/index.jsp?a=195145
 

Bifogat

  • artikel.jpg
    artikel.jpg
    19.6 KB · Visningar: 182
Jo sådär är våra media idag. Allt handlar om att skapa rubriker och sälja. Utifall det är sannt eller ej skiter dom i. Det är så illa att aftonblaskan har popup reklam??? Hur kan man som seriöst bolag vilja ha det på sin hemsida. Har inte köpt en tidning på många år eftersom det bara står strunt och är konstiga vinklingar hela tiden, det intressanta och viktiga med nyheter har dom helt slopat.

Så mej har dom alla förlorat som kund, flera av mina bekanta köper inte heller några tidningar nu förtiden.
 
Qwerty skrev:
Så mej har dom alla förlorat som kund, flera av mina bekanta köper inte heller några tidningar nu förtiden.

Var oerhört länge sedan jag köpte en kvällstidning. Är däremot ett av tidsfördriven på dagarna att besöka dem.. men besöker iofs även DN, SVD och en del utlänska nyhetssajter.. Brukar försöka läsa iaf tre artiklar om samma ämne i hopp om att få en någorlunda rättvisande bild.

Men just dagens artikel om barnmisshandel var så tydlig. Bilden hade egentligen inget med artikeln att göra. För jag ser en tydlig skillnad mellan att slå ett underårigt barn, som det på bilden och att i vredesmod örfila ett barn som trots allt är straffmyndig och anses tillräckligt mogen för att ansvara för sina gärningar.
 
korvgubbe skrev:
...sesså.. låt det inte spåra ut till någon tråd om "vänstermaffian" och anda kommunist-konspirations-trådar..

Vill bara visa på en av de tydligaste exemplen på vinklade artiklar jag stött på denna vecka.
Läser på expressen.se och ser den bifogade bilden med tillhörande rubrik.
Blir självfallet upprörd eftersom det låter som en pappa misshandlat sin underåriga son och kommit undan... Går sedan in och läser artikeln och ser att en pappa friats för att han gav sin straffmyndiga dotter en örfil efter att hon spottat på honom.... plötsligt är min syn på det hela inte lika självklar.

Kika på bilden först.. sen kan ni följa länken och läsa artikeln:
http://expressen.se/index.jsp?a=195145

Nä, jag kan hålla med dig, min syn är inte heller självklar. Men jag kan tycka att en lavett är för mkt ändå. Jag kan tycka att i den situationen kan visst våld brukas. Dvs för att få in henne i bilen. Om man sen drar i armen eller örat, det har inte så stor betydelse. Reprisalier för loskan kan man ta i efterhand. Men det är väldigt lätt att vara efterklok. Även vuxna gör fel.

Däremot så kan ju inte allt stå rätt till om en sådan "familjesak" verkligen hamnar i rätten. Det känns lite absurt.
 
CorbenDallas skrev:
Däremot så kan ju inte allt stå rätt till om en sådan "familjesak" verkligen hamnar i rätten. Det känns lite absurt.

Läste om händelsen tidigare och tydligen var det en förbipasserande som gjort anmälan.

Jag har alltid varit konsekvent motståndare till barnaga men mina gränser börjar luddas..
Ett yngre barn ska självklart aldrig någonsin få ett slag av sina föräldrar. Men i det här fallet är jag kluven. Självklart borde inget slag utdelats här heller men när det väl inträffat kan jag inte bestämam mig för vad lämplig åtgärd borde bli.
 
CorbenDallas skrev:
Däremot så kan ju inte allt stå rätt till om en sådan "familjesak" verkligen hamnar i rätten. Det känns lite absurt.

Här är väll det största problemet. Hade en barndomskompis som växte upp med detta. Pappa å mamma drar på semester 2v utan att ge honom(16år tror han va) nyckel hem. Han har aldrig haft en egen nyckel hem. Killen knackar en ruta för att ha någon stans och bo, komma åt sina kläder mm. Pappa anmäler för inbrott. Målet lades ner eftersom du inte kan göra inbrott hemma hos dej själv :tungan . Men hela tiden pågick det något imellan dom, polis anmälningar hit och dit.
 
korvgubbe skrev:
Läste om händelsen tidigare och tydligen var det en förbipasserande som gjort anmälan.

Jag har alltid varit konsekvent motståndare till barnaga men mina gränser börjar luddas..
Ett yngre barn ska självklart aldrig någonsin få ett slag av sina föräldrar. Men i det här fallet är jag kluven. Självklart borde inget slag utdelats här heller men när det väl inträffat kan jag inte bestämam mig för vad lämplig åtgärd borde bli.

Tja, som tröst kan hon ju få DVD-filmen... :D
 
Qwerty skrev:
Här är väll det största problemet. Hade en barndomskompis som växte upp med detta. Pappa å mamma drar på semester 2v utan att ge honom(16år tror han va) nyckel hem.

Ingen nyckel hem i två veckor?! Fattar inte att de fick behålla vårdnaden..


Ibland blir man sugen på att införa "barn-kort" som körkort..
- lämplighetsbedömning
- teoriprov
- praktiskt prov..
(Föräldrarna måste klara att sköta en sån där "baby-docka" som har inbyggd intelligens för att simulera ett barns beteende..)

behöver kanske ställa för höga krav men de som "dödar" dockan kanske borde ses över..
 
Qwerty skrev:
Här är väll det största problemet. Hade en barndomskompis som växte upp med detta. Pappa å mamma drar på semester 2v utan att ge honom(16år tror han va) nyckel hem. Han har aldrig haft en egen nyckel hem. Killen knackar en ruta för att ha någon stans och bo, komma åt sina kläder mm. Pappa anmäler för inbrott. Målet lades ner eftersom du inte kan göra inbrott hemma hos dej själv :tungan . Men hela tiden pågick det något imellan dom, polis anmälningar hit och dit.

Ibland undrar man varför vissa människor skaffar barn. Vi måste ha körtkort för att köra bil, men vilken idiot som helst kan skaffa ungar. O gör det också tyvärr...
 
korvgubbe skrev:
Ingen nyckel hem i två veckor?! Fattar inte att de fick behålla vårdnaden..


Ibland blir man sugen på att införa "barn-kort" som körkort..
- lämplighetsbedömning
- teoriprov
- praktiskt prov..
(Föräldrarna måste klara att sköta en sån där "baby-docka" som har inbyggd intelligens för att simulera ett barns beteende..)

behöver kanske ställa för höga krav men de som "dödar" dockan kanske borde ses över..

I två veckor?? Nej detta gällde hela livet. Men oftast så fick han en nyckel när dom skulle bort längre än en helg. Men inte denna gång. Han kunde väll bo hos kompisar va svaret. :kocko Normala helger när föräldrarna var på landstället så va han nästan alltid utan nyckel, men då funkade det ju för då kunde han planera med kläder mm. Denna gång visste han inget och det va dag 3 eller 4 en fredag om jag inte minns fel som han knacka en liten ruta. för att komma åt kläder och annat.



Jo det där med försöks docka kanske skulle va nått.
 
Last edited:
Qwerty skrev:
I två veckor?? Nej detta gällde hela livet. Men oftast så fick han en nyckel när dom skulle bort. Men inte denna gång. Han kunde väll bo hos kompisar va svaret. :kocko
Jo det där med försöks docka kanske skulle va nått.

Hans föräldrar borde inte ens få äga en hund! :kocko

Lider med honom...
 
korvgubbe skrev:
..de som "dödar" dockan kanske borde ses över..

En sak som är intressant är att vilket tjackluder som helst får skaffa barn med hennes trailer trash kille men om man ska adoptera så är det hälsokontroller, social bakgrundskontroll, lönekontroll, all möjlig kontroll - jag förstår varför men tycker ändå det är lite skumt.
 
Markus skrev:
En sak som är intressant är att vilket tjackluder som helst får skaffa barn med hennes trailer trash kille men om man ska adoptera så är det hälsokontroller, social bakgrundskontroll, lönekontroll, all möjlig kontroll - jag förstår varför men tycker ändå det är lite skumt.


...kan ha varit det faktumet som fick mig att skriva inlägget däruppe där jag diskuterade möjligheten till ett "barn-kort" som motsvarighet till "körkort"..
 
korvgubbe skrev:
...sesså.. låt det inte spåra ut till någon tråd om "vänstermaffian" och anda kommunist-konspirations-trådar..

Vill bara visa på en av de tydligaste exemplen på vinklade artiklar jag stött på denna vecka.
Läser på expressen.se och ser den bifogade bilden med tillhörande rubrik.
Blir självfallet upprörd eftersom det låter som en pappa misshandlat sin underåriga son och kommit undan... Går sedan in och läser artikeln och ser att en pappa friats för att han gav sin straffmyndiga dotter en örfil efter att hon spottat på honom.... plötsligt är min syn på det hela inte lika självklar.

Kika på bilden först.. sen kan ni följa länken och läsa artikeln:
http://expressen.se/index.jsp?a=195145


Helt sjukt vinklat.
Helt rätt att ge ungjäveln en smäll.
 
Gixxer-Anders skrev:
Helt rätt att ge ungjäveln en smäll.

Jag tycker aldrig det är "helt rätt" att slå sitt barn oavsett ålder.

Däremot har jag förståelse för att det kan hända i ett fall som detta... Skulle inte klandra pappan för det. Bara för att jag inte anser det vara fel i detta fall så är det heller inte "rätt".
 
Gixxer-Anders skrev:
Helt sjukt vinklat.
Helt rätt att ge ungjäveln en smäll.

Om jag tycker att dina åsikter stinker får jag då ge dig en smäll?

Det finns massor med sätt att utdela bestraffning för ett barn om man nu vill det. Aga är det absolut sämsta.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top