Två växelpedaler?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Skulle man, under några omständigheter, kunna tänka sig att det var en fördel att ha två växelpedaler på en hoj, på samma vis som den här tvåtaktsdieseln från USA?

Jag tänker speciellt på momentet när man använder båda samtidigt. :D

http://www.youtube.com/watch?v=E0o1o5W_f6o#t=2m40s

Bifogat

• screenshot_01.jpg
    screenshot_01.jpg
    67.2 KB · Visningar: 239
  • screenshot_02.jpg
    screenshot_02.jpg
    51.9 KB · Visningar: 219
Last edited:
Krävs säkert en hel del övning innan man ger sig ut på en tur med den där :P

Knepigt när man ska hålla koll på vägen och körningen i övrigt, sen samtidigt lirka omkring med handen och peta runt 2 växelspakar :P

Inte samma koncept, men jag har funderat på varför man inte ha en förlängning av växelpedalen bakåt som på vissa gammla hojar, så man kan växla upp (ned med raceväxel då) utan att sätta tån under pedalen, blir det för konstig vinkel på foten eller?
(sorry om det är för OT)

Hmm, hur får du överhuvudtaget ihop det där klippet till något i hojrelterat:confused:

Öhm, ta och läs det han skrev i post #1 :tummenupp

Sen tycker jag det verkar smart med dubbelpedal a la fs1 :P

Som svar då, Nej det finns ingen fördel o ha en växellåda på en mc där man delar upp växlarna.Fördelen med det finns bara på fordon som drar last.

snacka om omständigt... snubben hade ju växlat både enklare o snabbare med bara 1 spak :D

så nej jag ser inte heller nån fördel med två växelspakar på en hoj. det enda som kan vara bättre är en låda utan koppling på hoj (a la motoGP).

ni andra som är FÖR idén kan ju utveckla varför för en ickekunnig.

Som svar då, Nej det finns ingen fördel o ha en växellåda på en mc där man delar upp växlarna.Fördelen med det finns bara på fordon som drar last.

Är väl inte ditt beslut om det är vettigt att diskutera eller inte :va

Hela grejjen me moppepedalen va ett sidospår sen post #3 eller nått

Inte samma koncept, men jag har funderat på varför man inte ha en förlängning av växelpedalen bakåt som på vissa gammla hojar, så man kan växla upp (ned med raceväxel då) utan att sätta tån under pedalen, blir det för konstig vinkel på foten eller?
(sorry om det är för OT)

blir lite svårt att hajja din ide utan bild. min tolkning......

Bifogat

• doublepedal.jpg
    doublepedal.jpg
    51.1 KB · Visningar: 52
Är väl inte ditt beslut om det är vettigt att diskutera eller inte :va

Hela grejjen me moppepedalen va ett sidospår sen post #3 eller nått

Är du på riktigt eller?
var skrev jag att det är mitt beslut om det ska diskuteras eller inte:va

Btw så har jag en gammal moppe som växlas som visas på bilderna ovan:D
O jag fattar fortfarande inte vad det har o göra med Ts fråga?

Last edited:
Enda gången två växelpetare är att rekommendera är när du har två växellådor.
Ser inte riktigt nyttan av en splitlåda på hoj dock

Enda gången två växelpetare är att rekommendera är när du har två växellådor.
Ser inte riktigt nyttan av en splitlåda på hoj dock

Ja ser en fördel, men inte som split då, utan ha "stunt" drevat kombinerat med "touring" drevat.

Lite som en höglåda då alltså.:D

poängen är väl hel och halv växlar? Som på, antar jag, dom flesta lastbilar? Dom jag kört har iaf haft både hel och halv växlar.
Inte lika omständigt som med två spakar dock utan bara en knapp och det är ett jävla växlande när totalen blir typ 20 växlar. Men det är bra att ha när man drar tungt.

Ser dock ingen poäng på en hoj som utan större problem drar ordentligt på alla växlar och fortfarande har utväxling för höga hastigheter?

Vi har en racemotor som vi kan sätta växelspaken på höger sida. Används ifall föraren skadar vänsterfoten och ändå kan genomföra ett race genom att växla med högerfoten istället för att kunna ta viktiga poäng.

Skulle kunna använda både höger och vänster fot samtidigt till att växla om man vill. Men då måste vi sätta dit en tumbroms istället då man måsta ha dubbla av varandra oberoende bromssystem.

Är du på riktigt eller?
var skrev jag att det är mitt beslut om det ska diskuteras eller inte:va

Nej, men det sättet du skriver på...

"Nej det finns ingen fördel o ha en växellåda på en mc där man delar upp växlarna."

Som att du har svar på allt.

Orkar inte bry mig i stolpskott :brinnerup

Det var en kul låda som jag inte har kört, ser ur som en 3petad med split på ingående axel (främre spaken). Undrar om inte det här kan vara något hembygge, det var ju vanligt med 3petade lådor i truckar när detroit byggde sina tvåtaktsdeislar. tyvärr har dessa motorer dåligt vrid men bra effekt på höga varv så man måste varva dem och bla bla bla...

För att svara på din fråga! Jag kan komma på en anledning till att ha två spakar (eller en range/split låda)! en mc låda (constant mesh) tappar iofs en del i mekaisk verkningsgrad men jag har inte hört någon som har brytt sig om 4% lägre bränsleförbrukning på hojjen.
Jmf att du har idag en 6petad låda som du lägger på en split på dvs 12 växlar men med samma tophastighet på högsta växeln, dvs du skulle bli tvungen att växla dubbelt så ofta.

En bra tumregel, sportiga fordon har få växellägen och är snabbväxlade (dogbox, constant mesh osv). Ju tyngre fordon ju fler växlar 12 växlat är vanligt från 20 ton 16v växlar över 80 ton och värstigen jag sett hade 48 (jo förtioåtta) växlar och drog tågvikter över 200ton.

dvs att växla är dåligt för prestandan, men en tungdragarhojj med släp... tex en guldvinge kanske det här med splitlåda och dubbla spakar kan vara nåt :D

Jag har haft en såndäringa mountainbike med 2 växelspakar när man va liten

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...