Det var en kul låda som jag inte har kört, ser ur som en 3petad med split på ingående axel (främre spaken). Undrar om inte det här kan vara något hembygge, det var ju vanligt med 3petade lådor i truckar när detroit byggde sina tvåtaktsdeislar. tyvärr har dessa motorer dåligt vrid men bra effekt på höga varv så man måste varva dem och bla bla bla...
Nu vet jag inte hur mycket du är och petar på saker o ting... men den primära växellådan (på bilen i youtube klippet) är 4-växlad och den sekundära (splitlådan) är 2-växlad.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=E0o1o5W_f6o[/url] skrev:
PLEASE READ!
Transmissions are a 4 speed Muncie 465 and a 2-speed aux obtained from Advance Adaptors unknown model.
www.AdvanceAdaptors.com . Engine is 212 cubic inch 170HP at 2500rpm 400lb torque at 1800rpm. Gets about 19 miles per gallon, weighs 6,720 pounds. I did not do the conversion so I am sorry that I cannot answer many questions regarding that.
Man skulle kunna omformulera grundfrågan enligt följande: "Skulle man ha nytta av att ha fler växlar på en motorcykel?"
Åtminstone enligt min tolkning av innebörden av frågan.
Alternativa tolkningar skulle kunna vara (om man vill ha fler delar för sakens skull)
"Kan man inte blinga till hojen mer?"
Eller om man är inne på Axxexs spår
"Kan man handikappanpassa hojen så att även de som bara har högerben/fot kan växla?"
Om man kommer fram till att fler växlar skulle vara bra att ha så kan man ju sen fundera på om vilket som är mest fördelaktigt, att enbart ha en växellåda, men med fler växlar, eller att dela upp det på två växellådor.
Kanske en eller två extra växlar räcker och då kanske det är bättre att ha alla i en och samma låda.
Vill man ha lika många växlar som i en mountainbike så är antagligen två lådor bättre.
Eller varför inte 3st 6-växlade lådor på rad... då blir bara att hålla reda på växlingskombinationerna lika komplicerat som att spela schack mot någon som är bra på det.
Om du har 3st 6-växlade lådor på rad (seriellt kopplade) och du vill kunna öka hastigheten med minst 2.0km/h innan du byter till nästa växel. Hur hög blir minsta topphastigheten hojen måste ha för att använda alla växlar (växelkombinationer) ?
Om någon verkligen har för mycket tid att döda så kan de ju få räkna på vilket som skulle bli optimala utväxlingen per växellåda också.
Inte samma koncept, men jag har funderat på varför man inte ha en förlängning av växelpedalen bakåt som på vissa gammla hojar, så man kan växla upp (ned med raceväxel då) utan att sätta tån under pedalen, blir det för konstig vinkel på foten eller?
(sorry om det är för OT)
Det är ju inte någon svår lösning rent tekniskt, växellådan märker inte av någon skillnad.
Så får du bara till en design av växelpedalen som du är nöjd med så skulle det gå bra.