Två Stötdämpare till En.........

streetfighter

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gpz 1100 inj streetfighter
:confused: Jag behöver lite hjälp; Sitter just nu med en nedmonterad Kawasaki Gpz1100 inj från 1982.
Det mesta är nedplockat men jag har ett jätteproblem, hur ska jag konvertera från en sving med dubbla öhlinare bak till en med mono dämpare?

Steg 1: Vilken sving passar min hoj, vill såklart ha en aluminiumsving! Finns det några andra märken som passar förutom Kawasaki? Vet någon vettig själ om det finns någon annan Kawasaki hoj vars modell ha just monodämpare på och som passar?

Steg 2: Hur tillverkar jag fästet i ramen, hur bör jag tänka, finns det någon som vet hur jag ska svetsa ett fäste för att få dit dämparen? Finns det någon som vet vad för typ av monodämpare jag bör titta efter? Finns det någon som gjort en liknande konvertering.

Steg 3: Vad säger besiktiningen om detta, bör ramen röntgas efter detta ingrepp?


Jag är tacksam för svar omgående!
 
Leta på en sving som passar i ramen och montera på fästen för dubbla dämpare på svingen. Att montera singeldämpare på en sådan vette tusan om det är vettigt att göra. Dom håller knappt ihop där ändå. Väldigt veka bakre motorfästen.
 
Mats757 skrev:
Leta på en sving som passar i ramen och montera på fästen för dubbla dämpare på svingen. Att montera singeldämpare på en sådan vette tusan om det är vettigt att göra. Dom håller knappt ihop där ändå. Väldigt veka bakre motorfästen.

Vet inte om jag håller med...
Har gjort det på min Z1000J -82 och det funkar fint, att motorfästena är
veka kan jag hålla med om men det påverkar väl knappast en infästning av
monodämpare!? Möjligen kan orginal :banana svingen minska påfrestningar
i ramen/svinginfästningen men...

Jag har en ZXR750 -89/90 gaffel och sving på min..
Svingen fick jag smalna av lite så den passade in i ramen, göra nya genomföringar
i ramen för svingaxeln och lite grejs för dämparinfästningen.

Den vitala svetsningen bör vara gjord av fackman, och gärna någon som vet vad han
eller hon gör! Finns många svetsare, men en allt för stor del av dom duger knappt till annat
än skarva hängrännor! Jag lämnade bort min "vitala" svetsning efter jag hade punktat dit
som det skulle vara, resten gjorde jag själv trots att jag inte kan svetsa... :rolleyes:

Jag fick göra en reg.besiktning på min så du kan vara tvungen att blanda in
SFRO för att få den godkänd av bilprovningen. Hör efter med bilprovningen,
och få deras svar skriftligt! Det samt bevis på när jag börjat bygget räddade
mig undan SFRO. Röntgen eller så behövde jag inte visa upp något på, men
jag kollade dom ändå. Kollade en gång till efter några hundra mil..

Kan fixa lite fler bilder på min om du vill, sen om det är rätt eller fel vet f
men det funkar för mig... Skicka ett mail i såfall.

Lycka till!
/Danne
 

Bifogat

  • fäste.JPG
    fäste.JPG
    18.7 KB · Visningar: 89
Stort Tack Till Alla Som Svarat På Min Tråd!

Det finns alltså bra möjligheter för att få min teori om ett snyggt och framförallt cleant bygge där fantasin inte begränsar en. Ett stort Tack Bastarden som bevisat att inget är omöjligt för att ens hoj snart tillhör kategorin fornminne. Själv tycker jag att detta forum är KANON!

*Tack så mycket återigen till alla* :yoparty

streetfighter
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top