Projekt Resto-mod GS1000E

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Svetsat lite mer förstärkningar samt gjort nya styrstoppar som matchar nya gaffelkronorna.

Påminnelse till mig själv nästa gång jag gör styrstoppar: Kolla vad det är för kvalité på metallbiten jag använder.

Denna gång gjorde jag det enkelt för mig och tog en slumpmässig metallbit ur skrotbingen vid stora plåtsaxen på jobbet (jobbar på SSAB). 10mm tjockt, perfekt att kapa ut två klackar av och svetsa fast tänkte jag. Jo tjena...

Troligen lyckades jag hitta något väldigt höghållfast stål, så pass hårt att bågfilen hade problem att såga ut två små 15x10mm bitar. Svetsbarheten är hur bra som helst dock så att få dom på plats var inga problem. Däremot när jag skulle få lite roligare form på dom med en lamelltrissa på vinkelslipen... mja... blev lite jobbigare då.

styrstopp 2.jpg

Att slipa klackarna runda dödade en helt ny trissa på vinkelslipen. Tror aldrig jag kapat i något som varit så hårt, fast samtidigt vet jag att man ibland på jobbet hittar tunna flagor av stål som stänkt på olika platser runt om i fabriken. En flaga på några tiondelar är ibland så hård att man knappt orkar böja dom på mitten... :näsblod

Nåja, det gick i alla fall och stopparna gör sitt jobb.

Svetsade även två förstärkningar vid svinginfästningen klart. Inga konstigheter alls där.

förstärkning 2.jpg

förstärkning 3.jpg

förstärkning 4.jpg

Lyckades bränna hål i ramröret under ena förstärkningen när jag skulle svetsa inne i vecket under den. Svetsade ifrån dålig vinkel så att jag knappt såg vad jag gjorde så jag får skylla mig själv. Lyckades lappa ihop det dock när jag inte svetsade under-upp uppochner som en idiot så ingen skada skedd. :tummenupp

Ska svetsa insidan av förstärkningarna vid styrhuvudet idag tänkte jag samt svetsa ett profilrör tvärs mellan ramrören där luftboxen suttit tidigare, bilder på detta dyker nog upp i afton.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gamla ramar brukar vara betydligt rostigare och fulare på insidan så att du brände hål kanske inte nödvändigtvis är ett misstag av dig då det kan vara tunt med gods utan att man märker det förrän det är för sent.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gamla ramar brukar vara betydligt rostigare och fulare på insidan så att du brände hål kanske inte nödvändigtvis är ett misstag av dig då det kan vara tunt med gods utan att man märker det förrän det är för sent.

Ja, sett massor med bilder från folk som kapat upp delar av ramar som varit extremt rostiga invändigt. Nu tror jag det mest var jag som slarvade med svetsjobbet. Kombination av dålig arbetsställning samt för mycket ström. Går bra att mata på med 75 ampere om man har bra hastighet på svetsandet, men är man inne och meckar i ett trångt veck där man knappt ser vad man gör? Nja... :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Limmade ihop lite mer saker med svetsen. Förstyvning mellan ramrören där batterilådan sitter. Ska kapa ur det bakre fästet (till höger i bild) och svetsa in en lite kraftigare profil där också med ett nytt fäste för lite ökad styvhet i bakramen.

förstärkning 5.jpg

Ska försöka svetsa det sista på ramen idag sen kanske prångla in motorn i ramen imorn.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev klar med att svetsa förstärkningarna samt göra fästen för innerskärmen tidigare idag innan jag åkte till jobbet. Inga utstickande konstiga fästen eller vassa kanter utan rent och snyggt.

Riktigt nöjd med resultatet.

134708999_801606183752524_6814331291228747883_n.jpg

135121885_2902494673408534_7416968124841687449_n.jpg

134581551_155015502752880_5850405602816118383_n.jpg

134659999_766759823929128_7771946568593336584_n.jpg

134619649_224783545841248_1377180189290614528_n.jpg

Ska se om jag hinner / orkar börja böka med att lyfta in motorn i helgen eller om det blir nästa vecka.

Gott nytt år på er också! :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Pillade vidare med ytterligare småtjafs ikväll: få ordning på fotpinnarna så jag har en fungerande bakbroms. :crash

Redan när jag köpte Raask fotpinnarna visste jag att det inte skulle vara en "straight fit" på hojen i dess nuvarande konfiguration med annan sving. Då svingen är bredare nu så tar den upp den lediga plats där gamla staget till bromspumpen var, så en ny lösning krävdes. Dessutom skulle originalfästena för fotpinnarna kapas bort för att rensa upp. Lite modifiering av fotpinnarna skulle med andra ord krävas.

Letade fram en bromscylinder från några Harris fotpinnar jag haft liggande sedan tidigare projekt. Plockade isär och rengjorde den då bromscylindern legat och torkat ihop i några år men alla tätningar var fräscha så det räckte med lite WD40 och infettning så var bromscylindern som ny igen.

Med det ur världen var det bara börja klura på lite vinklar, både var foten vilar bekvämt på bromspedalen, att den är lätt att komma åt samt var den faktiskt kommer ge utslag. Hittade en något så när bra position på bromscylindern så jag borrade två hål igenom fotpinnsplattan. Hittade tyvärr ingen planförsänkare så att jag kunde få distanserna jag tänkt använda på plats men det gick rätt bra ändå att få en uppskattning.

Konstaterade i detta skede att örat på själva bromspedalen var i fel vinkel samt höjd och arbetade alltså inte linjärt med bromscylindern. Det blev mer brytning i tryckstången snarare än tryck.

Sågade av örat på bromspedalen, filade, slipade och måttade lite med hjälp av farsgubben. Till slut hittade vi en vinkel och position som vi tyckte verkade vettig så jag svetsade fast örat igen på pedalen.

Blev rätt bra faktiskt. :)

fotpinnar 1.jpg

fotpinnar 2.jpg

fotpinnar 3.jpg

Finns möjlighet för lite justering upp / ner och tillgång till fullt slag på cylindern om man trampar på pedalen (vilket inte behövs när vätska är fyllt och systemet luftat men hellre mycket än för lite) så allt fungerar som det är tänkt.

Lite metallarbete kvar på själva fotpinnsplattan. Behöver runda av och snygga till lite kanter där jag fick slipa bort material för att cylindern skulle rymmas (syns inte märkbart i bilderna). Ska införskaffa en planförsänkare imorn sen tänkte jag nog försöka snickra till en liten "skyddsplåt" att dölja cylindern bakom, får se hur det blir och om jag gillar idén då också.

Mer bilder kommer nån dag senare i veckan. :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Blir inte ramens undersida hyfsat parallell med marken...? I så fall ser bromspedalen ut att sitta ganska lågt...?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir inte ramens undersida hyfsat parallell med marken...? I så fall ser bromspedalen ut att sitta ganska lågt...?

Jo, den är rätt låg, men som jag sitter på hojen med min stora och felbyggda kropp så är det ganska rätt faktiskt. Här har du bild på vars fotpinnarna hamnar höjdmässigt och vinkeln på bromspedalen jag har är ganska lik växelpedalen i bilden.

NP7L4896.jpg

Gjorde klart modifieringen av fotpinnarna idag.

Hittade ingen planförsänkare hemma med styrpinne och Laitis ville ha astronomiska summor för någon form av slipstift. Istället letade farsan fram en träfräs som jag körde väldigt försiktigt med i borrmaskinen. Fungerade utmärkt. Med försänkningarna klara för själva distanserna så försänkte jag för insexskruvarna på baksidan av fotpinnsplattan också.

fotpinnar 6.jpg

fotpinnar 5.jpg

fotpinnar 4.jpg

Med allt hopskruvat och monterat på plats så känns det som att det blev en gedigen lösning. Snyggade till lite grader och kanter där jag hade slipat igår också samt att jag slipade bort stämplarna på bromscylindern. Ser lite renare ut nu.

Tänkte pyssla med att snygga till gaffelkronorna och gaffelbenen imorn. Rätt mycket fula gjutningar och märken som finns att slipa bort. Ska även ta och beställa tätningar, packboxar, etc. till gaffeln också så man kan serva och göra den klart den efter jag fått den blästrad och målad.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte så mycket att säga annat än det ser snyggt ut:)

En fråga som jag inte tänkt på tidigare är att rent spontant känns det ju dumt ut med två bultar till huvudcylindern så den monteras utan att kunna röra sig i förhållande till bromspedalen men man räknar kanske att det är så liten rörelse att i sidled att det inte spelar nån roll.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dom flesta mastercylindrar har väl någon form av led mellan inkommande pushrod och kolv...?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom flesta mastercylindrar har väl någon form av led mellan inkommande pushrod och kolv...?

Det kanske dom har låter i alla fall logiskt om man har huvudcylindern fast monterad. Har bara haft isär och renoverat en i mitt liv och tänkte inte på det då men ska så småningom ge mig på nr 2.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har inte så mycket att säga annat än det ser snyggt ut:)

En fråga som jag inte tänkt på tidigare är att rent spontant känns det ju dumt ut med två bultar till huvudcylindern så den monteras utan att kunna röra sig i förhållande till bromspedalen men man räknar kanske att det är så liten rörelse att i sidled att det inte spelar nån roll.

Dom flesta mastercylindrar har väl någon form av led mellan inkommande pushrod och kolv...?

Det kanske dom har låter i alla fall logiskt om man har huvudcylindern fast monterad. Har bara haft isär och renoverat en i mitt liv och tänkte inte på det då men ska så småningom ge mig på nr 2.

Tack! :)

Vad gäller bromscylindern så är det som Alatalo säger. Tryckstången har en kula i ändan som går in i bromspumpen och på själva kolven är en motsvarande skål. Allt hålls kvar inne i cylindern med en tätad bricka samt en segersäkring. Man kan vispa runt tryckstången rätt ordentligt så den klarar alla möjliga vinklar, fast för att pumpen ska göra det den ska, alltså flytta kolven linjärt i cylindern, så måste rörelsen när man trampar på pedalen också vara linjär med pumpen. Det var anledningen till att jag fick flytta om örat på fotpedalen, vinkeln var för tight så den bröt effektivt bara tryckstången nedåt istället för att trycka den in i cylindern.

Det går säkert att konstruera (eller finns redan) någon sorts "flytande bromscylinder" med en stum trycksång men den här modellen är väl typ standard på alla tvåhjulingar med hydraulisk bakbroms.

Tja, d blir bra d där :tummenupp
Jag tycker att du ska fundera på att lacka bromspumpen svart, som fotpinnsbryggan och ramen. Jag tror det skulle bli bra. Nu är den självlysande :D

Du är helt inne på samma spår som mig. Fotpedalen och fotpinnen blir nog silver men bromspumpen ska helt klart vara svart. :tummenupp

Skriver åt dig eller slår dig en pling inom en snar framtid då jag samlat på mig nog med metallbitar som behöver få sig en omgång i blästern.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ja just ja, passade även på att låna vattenblästern för att ge Brembo bromsskivorna lite bättre lyster när jag var och handlade delar.

View attachment 456857

Om ni undrar vem eller vad den håriga heffaklumpen är så är det undertecknad.

Behöver ni få bra puts på lite aluminiumdetaljer (typ motorblock, cylindrar, toppar, motorkåpor) så rekommenderar jag starkt Bålsta Vattenpolering. Slå en pling till Jörgen så hjälper han nog er med det mesta. :tummenupp




Vattenpolering/våtblästring kan jag hjälpa till med här på hemmaplan i Piteå :tummenupp
Några exempel:
 

Bifogat

  • Screenshot_20201126-102051_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-102051_Gallery.jpg
    1.3 MB · Visningar: 37
  • Screenshot_20201126-100703_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-100703_Gallery.jpg
    1.1 MB · Visningar: 30
  • Screenshot_20201126-101648_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-101648_Gallery.jpg
    1.3 MB · Visningar: 32
  • Screenshot_20201126-103056_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-103056_Gallery.jpg
    1.1 MB · Visningar: 29
  • Screenshot_20201126-103117_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-103117_Gallery.jpg
    1 MB · Visningar: 28
  • Screenshot_20201126-101835_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-101835_Gallery.jpg
    1 MB · Visningar: 28
  • Screenshot_20201126-101502_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-101502_Gallery.jpg
    1.1 MB · Visningar: 27
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jaha det finns någon här uppe också som håller på. :tummenupp

Jopp, har hållit på i några år för för mina egna projekt.
Byggde mig ett prototypskåp 2016 och har kört med det sen dess.
Just byggt mig ett nytt stort skåp från scratch med de idéer jag fått med mig från prototypen, så nu kan jag köra stora prylar som tex. växellådshus och motorblock till bilar om det skulle behövas :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vet någon av er vad som gäller för pulverlack i våra trakter nuförtiden...? Är det fortfarande Lule Industrilack som gäller...? Har behov av att lägga blanksvart pulver på två boggieskenor till ett skoterprojekt, men känner mig inte trygg med att vänta tills ett lokalt alternativ kan köra svart om några månader.

Kan också rekommendera ångblästring, aluminium verkar bli väldigt ”OEM” och inte lika gnistrande silver som med vissa andra alternativ.
2dd4732f80de85cd4fcb940aa2b5cfb8.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jopp, har hållit på i några år för för mina egna projekt.
Byggde mig ett prototypskåp 2016 och har kört med det sen dess.
Just byggt mig ett nytt stort skåp från scratch med de idéer jag fått med mig från prototypen, så nu kan jag köra stora prylar som tex. växellådshus och motorblock till bilar om det skulle behövas :)

OK! Kör du mest på hobbynivå då eller?

Vet någon av er vad som gäller för pulverlack i våra trakter nuförtiden...? Är det fortfarande Lule Industrilack som gäller...? Har behov av att lägga blanksvart pulver på två boggieskenor till ett skoterprojekt, men känner mig inte trygg med att vänta tills ett lokalt alternativ kan köra svart om några månader.

Kan också rekommendera ångblästring, aluminium verkar bli väldigt ”OEM” och inte lika gnistrande silver som med vissa andra alternativ.

Har använt mig av Pite Kök & Sprutmåleri för pulverlack med gott resultat, men det är rätt många år sedan sist.

https://www.hitta.se/pitekök+och+sprutmåleri+ab/piteå/amgvvvil

Pulverlack så har jag också lämnat hos Pite Kök & Sprutmåleri i alla år. Supertrevlig kille som jobbar där och brukar vara klar med jobbet väldigt fort. Kommer lämna ram, fälgar, osv. från detta projekt där för lack.

Finns även ett ställe i Öjebyn som både blästrar och pulverlackar.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top