Turbobygge på en gammal gixxer.

Grattis som fan!

Av det lilla jag hann känna så är 0.5 bar fullt tillräckligt för att orsaka kalsongbyte när man inte är beredd på vad som ska hända...:D

//Anders

sen är det bara det lilla problemet med att få plats med allt innanför kåperna :D
sedan skall vägarna få :tummenupp
Mvh Magnus

Grattis! Låter kanonkul! :tummenupp

Men ursäkta måhända en dum fråga. Går det inte att vrida blåset ca 180 grader så att öppningen är uppåt? Då skulle du kunna dra röret ca 90 grader åt höger (i färdriktningen), nästan rakt på mynningen på turbinen och slippa rörmokeriet nedåt/åt sidan som tar plats. :va

Turboflin å fartränder i grenen....vad kan man mer begära! Grattis.

Tack, Tack, sitter nu med en välbehövlig pilsner i handen och som sagt, bara flinar och darrar, har inte rktigt samlat mej ännu, kan knappt tänka mej hur Lahi o grabbarna kände det när dom lafsade iväg me dubbla laddtrycket :D
Man jag är imponerad me det lilla jag har, djupt imponerad :D
trodde faktiskt inte att det skulle bära iväg så med bara 0,5 i ladd och jag tror ärligt talat att jag inte ens hade det :D Men det är pulver i maskin, inte tu tal om annat,,
Ska bara få ordning på tomgången och fundera ut varför den surade/flödade sen är det bara det lilla problemet med att få plats med allt innanför kåperna :D
sedan skall vägarna få :tummenupp
Mvh Magnus

Hade samma problem med att den surade och flödade över med min cykel när jag startade upp. Men det var bara till att justera bränsletrycket nedåt sen var lyckan gjord. :)

Grattis som fan!

Av det lilla jag hann känna så är 0.5 bar fullt tillräckligt för att orsaka kalsongbyte när man inte är beredd på vad som ska hända...:D

//Anders
Tacka !!
Jo, det skall bli spännande att prova den fullt ut, är övertygad att jag inte ens var uppe på 0,5 bar, går den lika brutalt efter injustering och torr väderlek så gäller det nog att ha en extra packe kallingar i ryggan, har inte hört ett så härligt knatter sedan vi sålde dragstern :D
Mvh Magnus

Grattis! Låter kanonkul! :tummenupp

Men ursäkta måhända en dum fråga. Går det inte att vrida blåset ca 180 grader så att öppningen är uppåt? Då skulle du kunna dra röret ca 90 grader åt höger (i färdriktningen), nästan rakt på mynningen på turbinen och slippa rörmokeriet nedåt/åt sidan som tar plats. :va

Tjenare och tack !!
Jag provade att vrida det uppåt först men det blev katastrofalt trångt mot grenrören så jag tog en genväg :D Får höra sedan vad turbogudarna här inne säger men det får sitta så till o börja med.
Lita på att det var kul :D

Pirrar i hela kroppen när jag läser om första turen. Fan vad mysigt:tummenupp :tummenupp

Hej o tack, lita på att det pirrade i kroppen igårkväll efter provkörningen :D Fick sitta en ansenlig stund i bastun igår för att kunna slappna av :D

Last edited:
Turboflin å fartränder i grenen....vad kan man mer begära! Grattis.

Tackar !! Jo det är till att åka ner på Maxi och köpa kallingar i storpack nu :D
Kan bara tänka mej hur Lahi och pojkarna kände det första gången :D de stora grabbarna kör ju med mer än dubbla trycket jämfölrt med mej:yoparty

Hade samma problem med att den surade och flödade över med min cykel när jag startade upp. Men det var bara till att justera bränsletrycket nedåt sen var lyckan gjord. :)

Tackar,, jag skall kapa fjädern på BTR när jag har jobbat klart, fan vad tiden går långsamt på jobbet idag :D

Var ute litet senare på kvällen igår och drog igång den och då rök den ingenting, väldigt konstigt, trodde att jag satt turbon för lågt men det verkar som om det klarar sej ändå men det verkar vara på håret.
Mvh Magnus

Last edited:
Även fast turbon sitter över oljenivån så är det egentligen ingen garanti för att slippa oljeryk. Varje gång du gör en lite kraftigare inbromsning kommer ju oljan i tråget och returslangen pressas upp mot turbon vilket gör det svårt att få en bra evakuering just då.

Vad har du för modell på bränsleregulatorn? Låter lite skumt att man måste börja såga i grejorna för att få det att funka...:va

På den som Marklund säljer finns det en gängad stång, går det justera bränsletrycket med den? Kan vara bra att veta ifall jag får samma krångel på tomgång som du.

Du har inte möjlighet att filma en snutt nästa gång du rastar hojen? Det vore skoj att se!

//Anders

Vad har du för modell på bränsleregulatorn? Låter lite skumt att man måste börja såga i grejorna för att få det att funka...:va

På den som Marklund säljer finns det en gängad stång, går det justera bränsletrycket med den? Kan vara bra att veta ifall jag får samma krångel på tomgång som du.

Du har inte möjlighet att filma en snutt nästa gång du rastar hojen? Det vore skoj att se!

//Anders

Hej !!
Min BTR är den som Marklund säljer med två utgångar till förgasare, jag har släppt på skruven max men den flödade ändå, har läst någonstans att de gärna ger runt 0,4 men jag vet inte, har ingen soppatrycksmätare så jag bara smällde ihop prylarna. Jag skall hem om en stund (Ska fan till och sitta på jobbet nu :D ) och plocka sönder BTR och kapa denna fjäder som det pratas om.
Jag lovar att det kommer en film så småningom, har ingen videokamera men skall försöka låna en senare, men en liten snutt från mobilen skall jag försöka få till.
Mvh Magnus

:D Fyförinihelvetesatansjäklarimejochallahelgons avsvedda rövar vad det går :D

Gratulerar! :tummenupp Skitkul att du fått ihop hojen och är nöjd med draget :D Hehe. Erkänn att du inte kan sluta flina. Det kan du nog inte göra på några veckor :) Laddtryck är hemskt kul, och bra med effekt verkar den lämna! Skoj! Och värmen kommer väl till helgen verkar det som. Gött! Hoppas du hinner skruva på allt till dess och hinner få rätt på tomgången så du kan sticka ut och gasa.

Som bromsklossen skriver så kan det börja ryka efter hårda inbromsningar. Om jag fyller på olja till översta markeringen och kör en runda och tvärnitar så får jag också dimma... Men nu kör jag med olja till strax under mitten av glaset, och det funkar kanon.

Gratulerar! :tummenupp Skitkul att du fått ihop hojen och är nöjd med draget :D Hehe. Erkänn att du inte kan sluta flina. Det kan du nog inte göra på några veckor :) Laddtryck är hemskt kul, och bra med effekt verkar den lämna! Skoj! Och värmen kommer väl till helgen verkar det som. Gött! Hoppas du hinner skruva på allt till dess och hinner få rätt på tomgången så du kan sticka ut och gasa.

Som bromsklossen skriver så kan det börja ryka efter hårda inbromsningar. Om jag fyller på olja till översta markeringen och kör en runda och tvärnitar så får jag också dimma... Men nu kör jag med olja till strax under mitten av glaset, och det funkar kanon.

Tjenare !!
Tack för alla lyckönskningar, men man ska ju inte ropa tjej förrän man är i bäckenet, eller hur det nu var :D
Jo, tomgången, pillade hela kvällen igår med olika saker och det som slog mej var att det spelade i princip ingen roll hur hårt jag satte BTR, den gick lika dant, måste få tag på en mätare. Annars verkar det att fungera, gången när den är varm är oerhört rå och brutal men den går hyfsat upp i registret och verkar inte att tveka när ladd kommer, har inte vågat testa så mycket på de högre växlarna då jag förtfarande är osäker på bestyckningen. Beträffande ryket så har det slutat, fråga mej inte varför :gnissla

!!! Brinken !!! Jag har satt nålarna på max utan brickor under, kan detta bli för snålt ?? eller det kan vara en orsak till orolig tomgång ??
Hoppas denna dagen går fort så man får hem till garaget igen och pula, som Lahi sade: det blir fint väder i helgen och det skall gasas lite med eller utan tomgång :yoparty

filmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilm!!!!!!!!!:yoparty

filmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilm!!!!!!!!!:yoparty

Dröjer ett tag :mad:
Något har hänt, ställde in soppatrycket för en stund sedan, exakt 0,15 som förespråkas men när jag satte ihop den, startade och varmkörde så började den gå tyngre och tyngre mao surade. Jag stängde av bulan och såg att det flödade etanol överallt, det formligen rinner genom hela motorn och det spelar ingen roll om jag justerar ner BTR. Jag måste riva fuggarna och se vad fan som står på för det verkar som om det är öppet rakt igenom. Defenitivt något vajs med nålventilerna :mad:
Fan, det skulle ju bli vackert väder imorron, tänkte kasta på det sista och glida en runda, nu får man sitta i ett mörkt garage och skruva fuggar :gnissla
Men men,, på det så det blöder och blöder det inte så på det igen har alltid varit mitt motto :D

Hmmm, fullt med goja i fuggarna, det verkar som om nålventilerna inte tål etanol, de är alldeles "sunkiga", mycket skumt detta.
Nåväl, iväg och handla nya pryttlar.
Rapport kommer.
Mvh Magnus

..metallen bör klara det..kanske värre med plast? ...membran, flottör, fugge lock...skit i tanken? Bensin filter efter/innan pump från tanken?

Hartser (avlagringar från tidigare tankad bensin) i bränslesystemet kan lösas upp av etanolen och skapa "klet" i systemet, dock bara att rensa..oh rensa igen tills allt tillslut är rent.

Last edited:
..metallen bör klara det..kanske värre med plast? ...membran, flottör, fugge lock...skit i tanken? Bensin filter efter/innan pump från tanken?

Hartser (avlagringar från tidigare tankad bensin) i bränslesystemet kan lösas upp av etanolen och skapa "klet" i systemet, dock bara att rensa..oh rensa igen tills allt tillslut är rent.

Jo , nog hade du rätt verkar det som, har haft gasarna isär och rengjort allting, satt dit två extra filter och fick igång härken.
Drog ut en liten runda på vägen och fläskade på lite grann, Huga, det bär iväg ordentligt, har en liten tvekan precis ina trycket kommer vid 6000 varv men sedan bär det iväg ordentligt, man får parera lite med gasen upp till 5:e växeln annars risk för slangande :D
Har ställt trycket på 0,5 nu och den sticker spikrakt mätaren ut, vågade inte hålla mer än ett par sekunder på topp men från 100 till 280 (mätarfart) gick ruskigt fort och det var en mycket skön känsla att fullkomligt äga polarens gixxer 1000, han har inte en chans :D
Tyvärr så körde jag soppatorsk och det lär jag ju få höra :huvet Bara att putta hem.
Sorgligt nog så hände någet på garageuppfarten senare, det började spruta olja och jag har inte hittat felet ännu, nu ska jag ta lördag i vilket fall som helst :D
Mvh Magnus

Kul att den går såpass bra med "endast" 0.5 bar laddtryck! Hoppas gatorna där nere är sopade så du slipper sand och grus i kurvorna...

Hur många hästar är motorn på i originalskick?

//Anders

Kul att den går såpass bra med "endast" 0.5 bar laddtryck! Hoppas gatorna där nere är sopade så du slipper sand och grus i kurvorna...

Hur många hästar är motorn på i originalskick?

//Anders
Tjenare !!
Min spis skall ge runt 115hk orginal, Så en liten effektökning kan man ju hoppas på :D
Vägarna här nere är hyfsat torra men fulla med grus och skit så det blir till att inte stå på allt för jäkligt.
BTW,,, jag vet nu var all olja kom ifrån :huvet När jag släppte gasen så rusade oljan fram och upp i turbon varpå dumpen släppte ut allt över mej och hojen :huvet
blir nog till att fixa till någon form av kärl vid avrinningen.

Mmmmm !!

Är nu hemkommen efter en runda på ca:5mil, kan konstatera förljande:
1. Den ryker vid inbromsning, samt dumpar ut oljemöget över mej efter häftigare gaspådrag.
2. Har lite bekymmer med tomgången, går inte att ställa ner under 3000 varv. Det konstiga är att den inte vill ha choke vid kallstart, bara dutta på soppapumpen och starta, låta den ljumma till sej lite och "pysa" iväg.
3. En viss "tvekan" just vid 6500-7000 varv, ungefär där trycket kommer.
4. Bänkning.

Slutsats: när dessa små malörer är åtgärdade är det ett synnerligen underhållande åkdon :D Testade en riktigt rå repa från 120-280 sedan slog varvstoppen i !!! på 6:an :tummenupp Den bara matar på rakt in i varvstopp, skall jag vara ärlig så var jag inte riktigt med och slog av på gasen, det var så underbart att det bara sköt på hela tiden:D Fy fan vad det går. har bytt wastegaten till T3:ans då jag märkte att trycket kröp iväg, nu ligger det konstant på 0,5 Bar och det är fullt tillräckligt :D
Mao, när dessa små malörer är tillfixade så har jag en ytterst trevlig hoj för en mycket rimlig kostnad och det var mycket trevligt att rasta skiten av kompisens 100 000kronors hoj :D
Mvh Magnus

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2