Turbobygge på en gammal gixxer.

Bara att gratulera. Ta det nu bara lilla lugna, vill inte se en turbobroder i diket.:tummenupp

Bara att gratulera. Ta det nu bara lilla lugna, vill inte se en turbobroder i diket.:tummenupp

Tack, tack, Jag skall försöka att inte lägga omkull den ännu :D

Beträffande "tvekandet" just i området där laddtryck kommer,, om jag hakar av wastgaten och fenonomenet kvarstår så måste det vara nålarna man skall justera på, jag har kört en total läckagetest (sprutat startgas över rörmokerijobben ) och det verkar vara tätt. Har snart tomt på ideer och har lusläst nästan varenda tråd här på SH.
Mvh Magnus

Hej !!
Har provat utan wg stång och den går likadant, dvs "segar" vid pådrag.
Dessutom ryker den ordentligt nu igen ??? Jag är fullkomligt övertygad om att turbon sitter ovan oljenivån, kanske jag behöver bygga ngn form av "skvalptank" eller det är snurran som är kass ??? :huvet
Hmm, mycket funderingar just nu :confused:
Mvh Magnus

Hoppas det ordnar sig, inte kul om du måste åka hela sommaren med en rökmaskin.

Kul att du åker ifrån polarens nya literhoj, måste kännas knäckande att ha pyntat ut 100 papp på en värstinghoj bara för att bli smiskad av en gammal 750... :D

//Anders

Hoppas det ordnar sig, inte kul om du måste åka hela sommaren med en rökmaskin.

Kul att du åker ifrån polarens nya literhoj, måste kännas knäckande att ha pyntat ut 100 papp på en värstinghoj bara för att bli smiskad av en gammal 750... :D

//Anders

:D :D Japp :D :D

Har kollat snurran nu och visst är det lite glapp i skiten men inte vad jag kan tycka är oroväckande :confused:
Ska iväg im och införskaffa en "ny" snurra och prova med, någon som har en ide om en "tank" till dräneringen ??
Mvh Magnus

Tyvärr så gick detta projekt åt helvete! Magnus kraschade ordentligt i fredags o ligger nu på intensiven.
Hoppas verkligen han repar sig snabbt o kommer på benen igen:kryckor

Tyvärr så gick detta projekt åt helvete! Magnus kraschade ordentligt i fredags o ligger nu på intensiven.
Hoppas verkligen han repar sig snabbt o kommer på benen igen:kryckor

Projekt finns det alltid. Hælsa endast en. Hoppas han repar sig utan sviter.
Smælde før 10 år sedan i en stenvægg. 3 år rehab.

Mvh Ramkvist (Soccabroder)

Det var mycket tråkiga besked.:(

Last edited:
Magnus kraschade ordentligt i fredags o ligger nu på intensiven.

Vafan, fan va ledsen man blir när man läser sånt!!

Har du någon form av bild av händelseförloppet samt statusrapport motsv..??

Hoppas Mange kryar på sig fort och får träffa många snygga :nurse på sjukan...

Vafan, fan va ledsen man blir när man läser sånt!!

Har du någon form av bild av händelseförloppet samt statusrapport motsv..??

Hoppas Mange kryar på sig fort och får träffa många snygga :nurse på sjukan...

Har inte pratat med Mange själv men de va väl ganska illa om jag fattat de rätt. Vill dock inte skriva här på forumet om hans skador utan hans tillåtelse.
Hoppas han kommer hem snart o själv kan berätta istället.

Riktigt, riktigt sorgligt! Hoppas verkligen det inte var för allvarligt och att du snart är på benen igen. Krya på dig Magnus!

Fan vad vidrigt. Skrev ju att han skulle ta det lite lungt, och så händer det. Känns inge bra. Hoppas du repar dig snabbt. Henrik

Usch vad hemskt... hoppas verkligen att du repar dig snabbt och kommer på benen snart igen, Magnus! Krya på dig.

//Lars

Fan så trist! Hoppas att du tillfrisknar 100% Magnus och inte får bestående men av smällen, efter att ha läst det här tänker då jag ta det lugnare än planerat med turbon i sommar. Det kan gå åt helvete fort...

//Anders

Har inte pratat med Mange själv men de va väl ganska illa om jag fattat de rätt. Vill dock inte skriva här på forumet om hans skador utan hans tillåtelse.
Hoppas han kommer hem snart o själv kan berätta istället.

Tjenare yates ock alla andra vänner här på forat !!

Som tidigare sagt så kraschade jag ganska ganska rejält på fredagen den 30 mars.
Jag rev upp hela vänster buksida ock tarmar o skit hängde utanför och tre revben som gick in och punkterade vänster lunga, jag krossade höger underarm fullständigt och har fått bygga upp den helt med titanskenor, skrruvar mm så nu är den någorlunda hel men 2cm kortare, samt en bruten tå.
Efter att ha legat på två olika sjukhus ett tag nu så är jag äntligen hemma.
jag går med en vakumpump inkopplad på vänster sida och har armbågen fixerad i minst två veckor till då även armbågen var krossad. mtp omständigheterna mår jag mycket bra och är uppe och går omkring men går på hyfsat shyssta doser med morfin :D så humöret är ju på topp.

Själva händelseförloppet i korthet, jag hade gjort de sista justeringarna på hojen och satt på en ljuddämpare, körde ut på en liten varmkörningsrunda, drog iväg hur lugnt som helst, ca 500m hemifrån så släpple jag gasen, kollade över mätarna, såg hastighetsmätaren gå ner under 70 och att det var undertryck på turbomäteren, lustigt att sådana små detaljer etsats fast, då jag märkte något fuktigt på vänster hand, jag kollade vad det var, förmodligen olja sedan vajersmörjning, torkade av mej på byxbenet och tittade upp uch var plötsligt ute i lösgruset vid vägkanten det var en sträng på ca: 40 cm lösgrus på asfalten,, jag försökte ett bromsa så gott det gick men jag bara kanade ner i diket och körde på/över en rejäl sten, voltade och duttade till en ledningsstolpe för att slutligen landa i en vindfälla. Jag var vaken hela tiden ända till ambulanspersonalen kom och han klippte upp min jacka och utbrast : Fy fan, jag undrade vad han menade men han sa att jag skulle få lite "syrgas, då jag hade lite svårt att andas" och jag fick en mask över ansiktet sedan minns jag inget mer förrän jag vaknade upp på hospitalet 4 dagar senare.
Men sedan i fredags är jag utskriven men det återstår många återbesök på hospitalet, jag gör omläggningar av sårskadan i vänster sida 2ggr i veckan och skall till malmö den 14e för sövning och ev borttag av "staketet" som fixerar min armbåga.
Men jag är på kraftigt tillfrisknande och tack alla för ert deltagande. tyvärr blir det nog inget hojande för mej denna säsongen :mad: .

Någon som är sugen på attt köpa en gixxermoter med turbo monterat, provat och klart, det verkar som om motorn klarat sej, endast ett tilltryckt tryckrör och avsaknad av wg, annars verkar allt ok med motorn men resten av hojen är skrot :näsblod

Mvh Magnus.

Last edited:
Riktigt tråkig läsning. Fy f-n vad fort allt går åt h-vete när man tappar uppmärksamheten ett par sekunder och oturen är framme :rolleyes:

Men jag är på kraftigt tillfrisknande och tack alla för ert deltagande. tyvärr blir det nog inget hojande för mej denna säsongen :mad:

Trist iofs, men det viktigaste är ju dock att du är kvar. Hojar finns det fler av, and there's always next season you know :)

Hoppas att allt flyter på för dig nu, och att rehaben går så smidigt den kan. Ta väl hand om dig nu killen, livet handlar om så mycket mer än hojar :pannkyss

Riktigt skönt att höra att du är på bättringsvägen och som det verkar av vad du skriver så är du även vid gott mod :tummenupp
Jag följde denna tråden med intresse och blev lite rädd när jag fick se att du åkt omkull men utan att veta om du blev invalidiserad eller ok.
Vi får hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

mvh Magnus

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...