Turbo till hojen...

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
....någon som vet vem som gör detta bra och till rätt kostnad?

ta bort toppkåpan så blir det dragigt värre

Vänta nu.. Du klagade i en annan tråd på att du hade dåligt bottendrag. Vet du vad som händer när du moterar turbo? Du får INGET botten drag.

Edholm skrev:
Han lär ju ha kvar det han har iaf ;)

Nej, du får ett mycket sämre bottendrag med turbo pga av att turbon i sig skapar ett motstånd som inte jämnas ut förens turbon börjar ladda.

Kombinerat med en sänkning av kompressionen blir det som att åka 600 under 5000 varv, sen exploderar skiten i nävarna på en, Marklund kan iofs bygga turbo men jag behöver en lång provtur på en sån hoj innan nån kan övertyga mig om att turbo är bra för gatbruk. Nån som vill låna ut en hoj? :rolleyes:

Man får nog försöka vara nöjd ändå. Misstänker att det jag har idag räcker långt för tillfället så vidare inte jag ska ha lite mer tävlingsbruk...

Det e som gubbarna säger :fakta , men det finns ju alternativ för helsika :p

- Dynojet/Powercommander
- Justera tändkurvan
- Ökad komp
- Polera insuget
- KN-filter
- Porta topen
- 'Bättre' tändstift
- Starkare spole
- Grövre tändkablar
- Dreva ner !
- Bänka den(brukar göras samtidigt som Dynojep/PwrComm)

Jag är rätt ny så det finns säkert många andra som kan hjälpa dig bättre men här e ialla fall mina tips.

Lycka till :tummenupp

/n

Som sagt det beror ju på hur man bygger och vilka komponenter man använder. Det är nog inga problem att få körbarhet men det kostar slantar tyvärr.

Vem vill sitta och vänta till 29.800 varv innan man får denna enorma effekt som man skryter om.

Jag har också varit tveksam

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kombinerat med en sänkning av kompressionen blir det som att åka 600 under 5000 varv, sen exploderar skiten i nävarna på en, Marklund kan iofs bygga turbo men jag behöver en lång provtur på en sån hoj innan nån kan övertyga mig om att turbo är bra för gatbruk. Nån som vill låna ut en hoj? :rolleyes:

"Som en 600 under 5000varv" det håller jag inte med om, ni kan jämföra min gamla 1255cc med 1109ccTurbo.

Bromsbänks diagram GSXR 1255cc

Bromsbänks diagram GSXR 1109cc Turbo

Vid 4000varv är det ingen större skillnad men vid 5000varv börjar det bli skilja lite mer "bara 95-100hk".

No1 skrev:
Har haft ett flertal turbo moppar och kan bara säga att det inte finns ngt som slår det!!!

Körde över 1500mil med min 360hk+ Blackbird utan ett enda fel!!! :tummenupp

Dåligt botten drag EBS!!?? När min nya Hayabusa turbo kommer ner till Stockholm så kan jag bjuda dig på en tur så att du då kan avgöra OM det är dåligt bottendrag eller ej... ;)

No1...

:skrämd :skrämd :skrämd

edit: och det jag jämnförde med var att Marsipulami sa i en annan tråd att han tyckte att hans blackbird hade dåligt bottendrag, sänker du då kompet och monterar turbo så får du ju sämre bottendrag. men du kan ju aldrig få ett dåligt bottendrag ur en hoj på över 1 liter.

Last edited:
WestW skrev:
Som sagt det beror ju på hur man bygger och vilka komponenter man använder. Det är nog inga problem att få körbarhet men det kostar slantar tyvärr.

Vem vill sitta och vänta till 29.800 varv innan man får denna enorma effekt som man skryter om.

Nu behöver man ju inte montera på gigantturbon från 1975, utan en liten modern turbo som laddar redan vid låga varv. Turbotekniken har gått framåt extremt under 90-talet, och numer finns det små aggregat som enkelt laddar 350hk och gör det redan från låga varv, man får helt enkelt bra fart på snurran även fast gasflödet inte är så högt.
Jag har bara kört en gsxr-1100 med turbo 1992, den var mer åt det livsfarliga hållet, där inget laddades för att sedan explodera, men den tiden är förbi...

EBS skrev:
:skrämd :skrämd :skrämd

edit: och det jag jämnförde med var att Marsipulami sa i en annan tråd att han tyckte att hans blackbird hade dåligt bottendrag, sänker du då kompet och monterar turbo så får du ju sämre bottendrag. men du kan ju aldrig få ett dåligt bottendrag ur en hoj på över 1 liter.

Tja, får du turbon att ladda redan 3000rpm lär du inte märka mycket av kompsänket..

Jag hade nöjet att testa Erik Marklunds Gixxer 1000 turbo i somras och jag måste säja att alla mina förutfattade meningar om turbo kom på skam. Tack var en liten turbo så började den ladda redan vid 3500 varv och den var så snäll och fin att köra att jag inte fann några som helst problem. Det som var roligt var faktiskt avsaknad av fördröjning, vred man rullen en millimeter så fick man en millimeter effekt, vred man en centimeter så hjulade hojen, även på femman.
Det roligaste av allt var att ligga bara på vridmoment och hovra med framhjulet någon decimeter upp i luften över lååååånga sträckor. Den var både snäll som ett lamm och björnstark på samma gång, en fantastisk maskin. Tilläggas att jag körde den i "touringläge" på bana med "bara" 215 bakhjulshästar... det blir nog en turbo såsmåningom:-))))

NAckdelen med massor med tryck på låga varv är ju att det blir okörbart i tex regn, 150 nm vid 3000 varv är kanske inte nån lyckad kombination med blöt/kall vägbana. det är därför kompressorbyggen på hojar inte brukar funka bra. Men som sagt tidigare, låt mig prova en turbo-moppe så kanske jag ändrar mig!! Snälla ;)

Det är m turbo som med allt annat; gäller att välja en kompromiss som passar bra för vad man vill uppnå. Vald kompromiss på mcexpress' turbosatser är INTE brett register o snäll, stark motor, utan lutar mer åt prioritering av hög effekt. (T.ex. en viktig kompromiss är laddtryck mot kompression. Högt tryck ==> låg kompression ==> svag i 'oladdade' området.)
Mitt intryck är att erik marklund vet vad han sysslar med, så stuket på 'hans' turbomotorer är säkert resultatet av ett medvetet val. Men det går att gör andra val o avvägningar oxå.
/u
EDIT1: för långsam, tydligen. Sprutar inlägg under mitt skrivande.
Jo, turbona utvecklas, mindre, snabbare, större användbart område, ställbara. Rent generellt lättare att få kontroll på allting m datorstyrning av allt, fast hojarna har väl i orginal ecs:er utan möjlighet att styra nån turbo. Så långt har väl standardiseringen inte gått än.
EDIT2:
Niklasinorr: Den har ju relativt måttlig effekthöjning, en tänkbar förklaring till civiliserade beteendet.
Oljekyld: Förstår vad du menar (tror jag), men den spinner lika lätt (på samma växel) med x Nm vid 6000 som med x Nm vid 3000. Lösningen på det är antispinn. Kanske kommer på hojar så småningom. Precis som abs gör det nog mer nytta på hoj än bil. Skulle nog spara enoannan försäkringskrona.

Last edited:
Visst, klart det spinner vid 6000 med samma vrid, men poängen är ju att man har fått upp lite fart, blir jobbigt vid trafikljusen :D

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back