Trygg-Hansas nya system?

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Någon som har haft några konkreta erfarenheter av det nya försäkringsklass-system som TH skall ha infört, enligt nya MC-folket? Blev det dyrare eller billigare? Det påstods att det skulle bli billigare för "lite äldre" med klass 7-hoj. Är det så, är det så??

Efter samtal med TH kan jag bara säga att för en snorhyvel som mig blir det DYRT. 14 000 halv och 34 000 hel... Inget att vinna på avställning eftersom det är en årsförsäkring som är dyrare på sommaren och billigare på vintern

Kjelle skrev:
Någon som har haft några konkreta erfarenheter av det nya försäkringsklass-system som TH skall ha infört, enligt nya MC-folket? Blev det dyrare eller billigare? Det påstods att det skulle bli billigare för "lite äldre" med klass 7-hoj. Är det så, är det så??

Kollade med Stygg Hansa i förra veckan, och på Mässan i torsdags. Är 39 år, zon 1, vtr -99 dvs klass 7, som jag ägt sedan -00, A-körkort i 22 år, och t.o.m med en "gammal bonusförsäkring" med 13 skadefria år liggande hos Holmia/Stygg Hansa. För helförsäkring vill dom ha 24.400 kr/år och för en halvförsäkring 11.500 kr! Känns inte som någon förbättring jämfört med att dom förra året ville ha 23.000 kr för en helförsäkring per år... :3freak Dom tröstade mig med att en nyare och motorstarkare/lättare hoj, typ R1, skulle vara ännu dyrare...

Gissar på att kanske kan bli billigare om man inte bor relativt centralt i storstad, varit kund hos TH i 20 år, fyllt 75 år osv osv... :huvet

/B

benkar skrev:
Kollade med Stygg Hansa i förra veckan, och på Mässan i torsdags. Är 39 år, zon 1, vtr -99 dvs klass 7, som jag ägt sedan -00, A-körkort i 22 år, och t.o.m med en "gammal bonusförsäkring" med 13 skadefria år liggande hos Holmia/Stygg Hansa. För helförsäkring vill dom ha 24.400 kr/år och för en halvförsäkring 11.500 kr! Känns inte som någon förbättring jämfört med att dom förra året ville ha 23.000 kr för en helförsäkring per år... :3freak Dom tröstade mig med att en nyare och motorstarkare/lättare hoj, typ R1, skulle vara ännu dyrare...

Gissar på att kanske kan bli billigare om man inte bor relativt centralt i storstad, varit kund hos TH i 20 år, fyllt 75 år osv osv... :huvet

/B

vore intresant att se hur din premie skulle sett ut om du bodde på bonnvischan...

erik skrev:
vore intresant att se hur din premie skulle sett ut om du bodde på bonnvischan...

Jäpp, tycker jag också, men dom kunde inte fejka bostadsort i systemet, så enda sättet är om någon som är i samma ålder, haft körkort rätt länge, men bor på någon mindre ort, frågar om en försäkring på TH med mitt reg.nr...

/B

benkar skrev:
Jäpp, tycker jag också, men dom kunde inte fejka bostadsort i systemet, så enda sättet är om någon som är i samma ålder, haft körkort rätt länge, men bor på någon mindre ort, frågar om en försäkring på TH med mitt reg.nr...

/B

pm:a regnr till Kjelle, ni är ungefär lika gamla. Visserligen mellanstor stad men mindre än Stockholm i alla fall...

Själv var jag med min pappa på mässan och han kollade försäkringar på Fazer600.

3500/år helförsäkrat på If länsförsäkringar.

Fy fan, jag vill också vara 55, ha 39 skadefria år och bo på vischan. :huvet

Edit: Och hos Trygghansa skulle samma hoj kosta 25000/år helförsäkrat. Och nya Honda CBF 600 skulle kosta 15000/år helförsäkrat. Han förstod inte logiken, inte jag heller för den delen... :fatta!

Last edited:
erik skrev:
pm:a regnr till Kjelle, ni är ungefär lika gamla. Visserligen mellanstor stad men mindre än Stockholm i alla fall...

OK, har PMat reg.nr. IOFS borde kjelles zx9a hamna på ungefär samma premie som VTRn, men har TH gjort en uppdelning av klass 7-hojarna, så får VTRn kanske en något lägre premie, och skulle hursomhelst vara intressant se hur stor roll zon spelar i THs nya system...

/B

Faan bara jag som fick känslan av att det skulle bli billgare asså?

Jag frågade T-H på premie på en TL1000s -98:a
24år fyller 25 iår
bor i Vallentuna (Zon 2?)
Haft A-kort sen -01

Hel/Hel 14300:- eller 1269:-/mån
Halv/Hel 7750:- eller 686:-/mån

Hoppas du sparade offerten :gnissla

Lartes skrev:
Faan bara jag som fick känslan av att det skulle bli billgare asså?

Jag frågade T-H på premie på en TL1000s -98:a
24år fyller 25 iår
bor i Vallentuna (Zon 2?)
Haft A-kort sen -01

Hel/Hel 14300:- eller 1269:-/mån
Halv/Hel 7750:- eller 686:-/mån

Hoppas du sparade offerten :gnissla

Det där verkar lite för billigt för att vara T-H, dvs normalt för att vara andra bolag. Hara bara fått fantasipriser när jag pratat med T-H annars.

De vill nog inte försäkra hojar. :död

ja fick en dom på ÖVER 34k så de e bara å leta vidare... billigaste e på 2k/månaden vilket inte vill betala heller... före nyår så ringde ja å hade nere den 1480kr/månad på if tror ja de va...

Nu har jag ringt och kollat med TH:
För min Kawa ZX-9R -98 vill dom ha 14125:- helförs resp 6547 halvförs/helår.
För Benkars VTR1000F -99 ville dom ha exakt samma.

//Kjelle

Kjelle skrev:
Nu har jag ringt och kollat med TH:
För min Kawa ZX-9R -98 vill dom ha 14125:- helförs resp 6547 halvförs/helår.
För Benkars VTR1000F -99 ville dom ha exakt samma.

//Kjelle

Intressant, ingen skillnad för att det är en viss effektskillnad mellan tex ZX-9R och VTR1000F, lika "farliga" hojar alltså... :tungan Men, 10.000 kr/år billigare för en helförsäkring i Örebro (Vilken zon?) än Tokholm, jisses, du har inte lust att äga en VTR också... :rolleyes: (Och undrar vad det skulle kosta på Gotland, som väl är zon 7.... :confused: )

Men, ett tips till dig (om du hunnit fylla 35) är att kolla Folksams +35 helårsförsäkring, tecknade en sådan i december och där betalar jag i Sthlm ungefär samma premie som du får göra på TH i Örebro, 7.500 kr/år för en HALVförsäkring, (Och skulle vara runt 14-15.000 kr för en HELförsäkring/år) borde kunna vara snorbilligt i Örebro? Premien på Folksams +35 helårsförsäkring är besynnerligt låg, borde således gå åt skogen efter den kommande säsongen, ungefär som det gjorde för SalusAnsvar för 1-2 år sedan....

Om man då jämför TH-försäkringen Örebro och Stockholm, vagnskadedelen är i Örebro cirka 7.600 kr, och i Sthlm ca 13.000 kr, besynnerligt stor skillnad, kraschar folk verkligen så mycket mer här än i tex Örebro? Kan förstå att tex stölddelen är dyrare i Sthlm än i Örebro, men tex en personskada måste ju vara lika dyr oavsett var man bor, och krokvägar (och banor) finns det ju över hela landet...

Ja, ja, försäkringsdiskussionerna lär fortsätta i evighet, och aldrig lär man sig förstå hur dom sätter premierna, tex varför en 110 hk VTR ska vara lika dyr försäkra som tex en nyare 160 hk -maskin.... :huvet

/B

Jag gillar det nya...

Min premie i folksam är just nu: 4361:-/år HALVförsäkring/helår.
Min nya premie i TH är 3632:-/år HELförsäkring sen 374:-/år till avställning om jag orkar....
739:- MINDRE om året och HEL istället för HALVförsäkring :banana :banana :banana

Trygg hansa :yoparty just nu.

Har haft kk i 2år varav 1år som kund tidigare hos TryggHansa har en Kwak ZXR-89

En ninja eller vtr kostar alltså halva priset jämfört med min r6:a om föraren veteranklassas...

kan tänka mig att vagnskadedelen är dyrare i en större stad eftersom det är mer trafik där. Mer trafik = större risk att krocka, det resonemanget borde ju även påverka trafikdelen samma sätt.

Jag blev riktigt glad idag när jag ringde till TryggHansa. I fjol ville de ha drygt 36 000 för en helförsäkring på samma hoj, så det fick bli en trafikförsäkring för 10999:-
Denna gången fick jag en helförsäkring till 11900:- riktigt ordentligt nöjd med den premien kan jag ju säga...

Edit:
Kan ju tillägga att haft kortet i 6 år nu i sommar, fyller 24 i år.
Inga krascher bokförda

Last edited:
Ringde TH i da o kolla på kul..
en Gixxer 1000 R -03 kostar för mig

hel 38.787 :-
halv 18.787:-

Aldrig en skada... mc kort sen -83 hua !!! :confused:

erik skrev:
kan tänka mig att vagnskadedelen är dyrare i en större stad eftersom det är mer trafik där. Mer trafik = större risk att krocka, det resonemanget borde ju även påverka trafikdelen samma sätt.

Har ingen lust ge mig ut i någon djupare diskussion kring premieskillnader mellan zoner/landsdelar, accepterar på något sätt att det är dyrare försäkring i zon 1 än andra zoner, men om jag tittar på bekanta och klubbpolare så sker en majoritet av skadorna på bana eller små krokvägar, inte inne i stan, dvs en majoritet av skadorna är oberoende av att vi bor/utgår från tex Tokholm, det är på "landet" vi kraschar... :tungan Däremot så kan jag smälta att tex stölddelen är dyrare här. Men, jag och mina bekanta/klubbpolare är antagligen inte representativa, sker nog rent allmänt mer olyckor i storstad, framförallt med bilar, och zonerna/premierna räknas antagligen ut utifrån tex bilars större skaderisk i storstad. Bara att bita i det sura äpplet av att bo i Tokholm, men är en trevlig stad annars.... ;)

Däremot, så skulle jag gärna vilja låna ett reg.nr på tex en R1 eller Gixxer från tex -01 för att hos TH jämföra om det skulle vara ÄNNU dyrare försäkra... dvs se om TH gör någon skillnad inom klass 7 som det ryktas om.

/B

benkar skrev:
Men, ett tips till dig (om du hunnit fylla 35) är att kolla Folksams +35 helårsförsäkring, tecknade en sådan i december och där betalar jag i Sthlm ungefär samma premie som du får göra på TH i Örebro, 7.500 kr/år för en HALVförsäkring, (Och skulle vara runt 14-15.000 kr för en HELförsäkring/år) borde kunna vara snorbilligt i Örebro? Premien på Folksams +35 helårsförsäkring är besynnerligt låg, borde således gå åt skogen efter den kommande säsongen, ungefär som det gjorde för SalusAnsvar för 1-2 år sedan....

Kollade bara för nyfikenhetens skull med Folkskam, och fick priserna helförs 12065:- resp halvförs 4825:- / helår med +35-försäkring. Således billigare än TH. Det löner sig att vara Gubbstöt ibland...

Förresten, vad betalar du för din R6:a, Erik?? :D :D :D

Kjelle skrev:
Kollade bara för nyfikenhetens skull med Folkskam, och fick priserna helförs 12065:- resp halvförs 4825:- / helår med +35-försäkring. Således billigare än TH. Det löner sig att vara Gubbstöt ibland...

Förresten, vad betalar du för din R6:a, Erik?? :D :D :D

I sommras betalade jag drygt 1100 kr/månad i halvförsäkring. Till sommaren kommer det att ligga på c:a 950-1000 kr/månad... Hel skulle kosta en bit över 2000...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti