Trygg-Hansas nya system?

Mavve skrev:
Hej klappis.

Jag fick sänkt premie på min klass 7-hoj. förra året skulle de ha 24tusen+ nånting för hel/hel och i år ville de bara ha 11.400kr hel/hel.

Trafikförsäkringen på min 400 låg på runt 9tusen förra året, nu ligger en helförsäkring på 6tusen detta året. Så det blir till att äntligen köra lite säkrare i år ;)

Och just d, jag e ju knappa 20 fyllda än så jag e rätt nöjd :)

helförsäkrar du sånt där gammalt rappel?

TH har ngt fuffens för sig...

För en tiller -98 får jag pröjsa 19000 för hel/hel, kollade även upp en -00 och den ville dom ha 35000 för?!?!

Ska 2 år verkligen spela ngn roll? För hojjarna är juh likadana effektmässigt?? :huvet

Jag prata med dom om detta förra året och det har med att göra hur skadestatestiken slår mer eller mindre på samma hoj fast olika årsmodeller.
D.v.s. att om TH har haft mer skador på TLR av -00 är -98:ans modell så blir det automatiskt dyrare att försäkra en sån.

Grusbuse skrev:
Jag prata med dom om detta förra året och det har med att göra hur skadestatestiken slår mer eller mindre på samma hoj fast olika årsmodeller.
D.v.s. att om TH har haft mer skador på TLR av -00 är -98:ans modell så blir det automatiskt dyrare att försäkra en sån.

Ahh, ok .. så det kommer inte spela ngn roll om jag ringer tillbaka till TH och ber att få prata med den personen jag kollade upp -98an med alltså :D

Kjelle skrev:
Någon som har haft några konkreta erfarenheter av det nya försäkringsklass-system som TH skall ha infört, enligt nya MC-folket? Blev det dyrare eller billigare? Det påstods att det skulle bli billigare för "lite äldre" med klass 7-hoj. Är det så, är det så??

Ringde och kollade med TH nyss eftersom min premie sänktes på min -90 GSXR1100 från 3000 till 2500 Hel/Hel, jag frågade vad en -03 Gixxer 1000 skulle kosta Helår, Trafik 8, Halv 12 samt Hel 30 tusen :(
Det blir att harva runt med gamla bettan ett par år till.

/+40 År samt 22 skadefria

GSXR1100R skrev:
Ringde och kollade med TH nyss eftersom min premie sänktes på min -90 GSXR1100 från 3000 till 2500 Hel/Hel, jag frågade vad en -03 Gixxer 1000 skulle kosta Helår, Trafik 8, Halv 12 samt Hel 30 tusen :(

Varför kan du inte köra trafikförsäkrat då?

Det har jag gjort i 3 år.
När jag trillat har jag lagat det. Det som knäckts har jag skaffat fram från skroten billigare än billigt.

Min premie sjönk i alla fall på klass 7-hoj...

Jorå, minst en person fick en billigare premie hos TH i år. 10.500 hel/hel (årsförsäkring) på en -97 CBR1100xx (164+Hk) blev "bara" 7.900:- sedan omläggningen till 17 klasser istf 7 som innan.
Till saken hör att LänsFörs. fortfarande tar 6.600:- för samma båge men med 8.000 i självrisk (TH 6.000:-) också årsförsäkring. 33år/lappen i 5år/Lund

Visste Ni att man tagit bort nästan alla rabatter (tex SMC) på TH men kan få rabatt om man tillhör vissa fackföreningar samt om man har Statoil Guldkort?

Sålde f.ö. bågen idag, någon som har ngt kul att sälja för c:a 60.000:-?

Går med barnvagn och väntar på säsongsstart ...:banana

Mavve skrev:
Varför kan du inte köra trafikförsäkrat då?

Det har jag gjort i 3 år.
När jag trillat har jag lagat det. Det som knäckts har jag skaffat fram från skroten billigare än billigt.
Tänk om den blir stulen då :(

valmers skrev:
Lätt för dig att säga, som har 55 plus-försäkring; 500 kr/år, hel/hel.
30 papp Hel/Hel zon 4 med 22 år skadefritt samt +40, billigt njae inte riktigt va :va

25 år , gbg
Suz TL1000R -98
halv/hel: 12438:-
hel/hel : 19563:-

Suz TL1000R -00

halv/hel: 19698:-
hel/hel: 35108:-

:kocko :huvet :kocko :huvet

Tydligen diffar det mycket beroende på vilken årsmodell man har på sin klass 7 hoj, frågan är var den magiska gränsen går, man kanske skulle köpa en 00:a istället då :va

Jag har tröttnat på mitt gamla bojsänke och vill ha en RSV-R :kär

GSXR1100R skrev:
Tydligen diffar det mycket beroende på vilken årsmodell man har på sin klass 7 hoj, frågan är var den magiska gränsen går, man kanske skulle köpa en 00:a istället då :va

Jag har tröttnat på mitt gamla bojsänke och vill ha en RSV-R :kär
Han (handläggaren) förklarade att prisskillnaden är så stor pga att en tiller av årsmodell -00 är mer stöldbegärlig än en -98 :kocko

Dom ser likadana ut och har samma effekt ...

Jag blir galen känns det som... Snart psyket eller primalterapi som gäller för att få ut den aggression jag känner mot försäkringsbolagen :(

GSXR1100R skrev:

Att jämföra med en 00:a RSV-R som idag kostar 4.500 Halv/Hel resp 8.700 Hel/Hel.... sugen att slå till och tjacka en pastakvarn med halvförs :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Tänk om den blir stulen då :(

Då gör du som jag så minimerar du tjuvens stöldchans till kanske endast 6%

Köp DEFA-larm eller SPYBALL till hojen, ett mindre skivbromslås fram och det större till bakskivan.

ABUS klass 20(minst)-kätting som du trär jobbigt genom bakhjulet(kedja?) och genom en enorm ögla du gjutit fast med betong i golvet.

Till ditt garage köper du en säkerhetsdörr som det så fint heter och larmar skiten. Vill du ha numret till en firma som installerar bra larm så bara PMa.

Vill du vara overkill så finns det kameror att köpa i en butik här som faktiskt fungerar kalas :tummenupp

Över hojen kan du ha ett överdrag gjort i fina ståltrådar med mjukt plastöverdrag och den kan du låsa under hojen så skulle de ta sig förbi o tro att de ska snabbt sno hojen när de väl är inne så guess again ;) (den är förin i helvetes jävla dyr sånt överdrag och väger en del - kanske inte så bra ändå)

Sirénen till larmet på garaget seriekopplar du med ytterligare en sirén som är motordriven( se till att den alltid har bensin) och utvecklar 210dB :cool:
Om de kan jobba ostört med den igång är de STENDÖVA(från början)
Det kommer skaka som fan i kroppen på dem och att bryta upp lås med den igång hade jag betalat pengar för att se :lol

Tänk dock på att du kommer bli fälld i rätten för misshandel om de stämmer dig för sirénens verkan. MEN DET ÄR DET VÄRT, varenda krona. :fakta

Stjäl de din hoj när du har allt det där ska jag köpa en ny likadan till dig :)

PS. OT: Glöm inte att betala mitt första rejs detta året!!!

Ja, jävlar...pratade precis med TH...

Min premie för detta år blir 12000:- hel/hel, från att ha varit 30000:- hel/hel.
En halvförsäkring kostar mig 6000:-/år.

Min flytt till "landet" betalar sig...Nu tar jag en öl, det har jag råd med. :D

/A

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Att jämföra med en 00:a RSV-R som idag kostar 4.500 Halv/Hel resp 8.700 Hel/Hel.... sugen att slå till och tjacka en pastakvarn med halvförs :tummenupp
Nu pratar du :tummenupp
Kanske dax å göra samma här :va Fast undrar om de är lika välvilliga mot en 10 år yngre man i Götet :confused:
/F.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...