Trygg-Hansas nya system?

benkar skrev:
Tror jag kommit på lösningen på att det kan bli så olika premier, både inom tex TH, och även hos andra bolag. Det så kallade "Försäkringslotteriet" vi alla diskuterat och hört om, samt drabbats av. Av en händelse kom jag över den skraplott som just Stygg Hansa använder sig av... :rolleyes:

/B

Klockrent! :yoparty
Skicka det till det jäkla skämtföretaget :mattias

Jag har inte fått den nya premien från T-H däremot en kompis som har en FZR1000 -87:a han gick från 2700:- i hel/hel till 1700:- i hel/hel. Yeeaa oldtimers rocks. :fakta

Fick brevet idag ifrån TH, kallsvettig så öppnar man brevet med darrande händer....

En sänkning från 3000:- ner till 2500:- Hel/Helår på Gixxern :tummenupp
Nu kanske man äntligen kan skaffa en nyare hoj till vettig premie.

/+40

Lite tar försäkringsbolagen tillbaka...

I dagen Metro , (sthlmsupplagan.. www.metro.se) sid 22, finns en del som moppefuckona bör beakta - minst sagt...:hihi

TokJohan skrev:
Han har haft kortet i 2 år ingen vurpa på papper när TH-kärringen säger att dem vill ha 55 000 kr för hel/hel :skrämd och 35 000 för halv/hel :skrämd och 23 000 för trafik :skrämd...
Jag tänkte gå runt disken å trycka in fanskapet i datan å kasta ut skiten från mässan...
JÄVLA IDIOTER !! // TOK :fyllisar

Jag tycker det låter väldigt knepigt eftersom dom gått ut och sagt att maxpremie på motorcyklar 2004 skall vara 45 000 hel/hel :va

Kahobe skrev:
I dagen Metro , (sthlmsupplagan.. www.metro.se) sid 22, finns en del som moppefuckona bör beakta - minst sagt...:hihi

Och för er som inte orkar leta efter artikeln eller vänta på att pdf:en ska ladda ner så innehåller den följande:

Trimmad moped
är inte försäkrad

Ingen ersättning om mopeden
är trimmad. Det har flera
försäkringsbolag infört som
regel på sistone. Senast
i raden är Folksam.
Tidigare har bland annat
Länsförsäkringar och Trygg-
Hansa gjort samma sak.
Folksam motiverar sitt
beslut med att förare, föräldrar
och mopedverkstäder
ska förstå vilken stor skaderisk
trimmade mopeder
innebär för såväl föraren
som för andra trafikanter.
Tidigare policy gjorde gällande
att endast 75 procent
av ersättningen betalades
ut om mopeden var trimmad,
men det gäller alltså
inte längre.
– Från och med nu kommer
villkoren att tillämpas
strikt, om mopeden är trimmad
blir det inga pengar,
säger Bertil Garpland, central
skadechef på Folksam, i
ett pressmeddelande.
Men det gäller bara skador
på mopeden. För personskador
utgår fortfarande
full ersättning, så länge
det inte är frågan om grov
vårdslöshet eller rattfylleri.
70 procent trimmade
Enligt undersökningar
gjorda av NTF, Nationalföreningen
för trafiksäkerhetens
främjande, är ungefär
70 procent av alla mopeder
i Sverige trimmade.
En tredjedel går så
snabbt som 80 kilometer i
timmen. Dessutom visade
det sig att en tredjedel av
mopedhandlarna antingen
trimmar, säljer trimdelar
eller förklarar för kunden
hur man trimmar mopeden.
Antalet mopedolyckor i
Sverige har ökat kraftigt
sedan 1998. Det var då den
så kallade EU-mopeden
kom till Sverige. Den högsta
tillåtna hastigheten för
dem är 45 kilometer i timmen.
Martin Almskog

GSXR1100R skrev:
Fick brevet idag ifrån TH, kallsvettig så öppnar man brevet med darrande händer....

En sänkning från 3000:- ner till 2500:- Hel/Helår på Gixxern :tummenupp
Nu kanske man äntligen kan skaffa en nyare hoj till vettig premie.

/+40

Jag tror att du får hög premie på en ny hoj precis som Ambulans och Benkar fick när de kollade upp min hoj. Att gammelgixxern är billig beror på att den ligger i klass 6. Jag tvekar på att klass 7-förare kan få sänkt premie hos TH oavsett ålder.

Lartes skrev:
Faan bara jag som fick känslan av att det skulle bli billgare asså?

Jag frågade T-H på premie på en TL1000s -98:a
24år fyller 25 iår
bor i Vallentuna (Zon 2?)
Haft A-kort sen -01

Hel/Hel 14300:- eller 1269:-/mån
Halv/Hel 7750:- eller 686:-/mån

Hoppas du sparade offerten :gnissla

Varför vill dom då ha 23000:- för halv/hel för min 996a mer vikt och mindre hästar, har jag är 28 haf kortet sen -99 och bor i Nynäshamn?. Dom e tamefaan dumma i huvudet!. :mad:

Jag blev glad när jag pratade med T-H,
innan jul ville dom ha 44000 hel/hel
men nu blev det 11000 hel/hel
men med tanke på att min hoj är så gammal så tog jag bara halv
för 6500/år

ålder 29
bor upplands väsby
hoj Cbr 900rr -93
kort sedan 2002

Då kan ju jag säga att jag som är yngre (23) och inte har ett skadefritt år hos TH, skulle få betala 44000 hel/hel... bor centralt i jkpg iofs.. men borde inte åldern spela mer roll?

//jaG

benkar skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden så kollade jag på att försäkra VTRn hos Stygg Hansa: Jag är 39 år, zon 1, vtr -99 dvs klass 7, som jag ägt sedan -00, A-körkort i 22 år, årsförsäkring HEL vill dom ha 24.400 kr/år och för en årsförsäkring HALV 11.500 kr! -Och om det var illa nog så... kunde det faktiskt bli värre...

En vänlig själ, närmare bestämt OLJEKYLD GSXR, bidrog med reg.nr till sin GSXR 1000 -03, så jag kollade vad det skulle kosta för mig att försäkra den...
Säljaren på Stygg var vänlig nog fråga mig om jag satt ner innan han berättade vad premien skulle bli... :rolleyes:

GSXR 1000 -03, För årsförsäkring HEL vill dom ha 52.700 kr :skrämd och årsförsäkring HALV landar på 32.700 kr.... :huvet

Billigt å bra... fortsätter med VTR-tröskverket en säsong till, minst...

/B

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag tror att du får hög premie på en ny hoj precis som Ambulans och Benkar fick när de kollade upp min hoj. Att gammelgixxern är billig beror på att den ligger i klass 6. Jag tvekar på att klass 7-förare kan få sänkt premie hos TH oavsett ålder.

Förra året ville TH ha 27500:- hel/hel för min fzr1000 -91. I år blev det 9400:- hel/hel. Blir dock en halvförsäkring för 4300:-/hel

Citat:
Inskickat av benkar
Som jag skrev tidigare i tråden så kollade jag på att försäkra VTRn hos Stygg Hansa: Jag är 39 år, zon 1, vtr -99 dvs klass 7, som jag ägt sedan -00, A-körkort i 22 år, årsförsäkring HEL vill dom ha 24.400 kr/år och för en årsförsäkring HALV 11.500 kr! -Och om det var illa nog så... kunde det faktiskt bli värre...

En vänlig själ, närmare bestämt OLJEKYLD GSXR, bidrog med reg.nr till sin GSXR 1000 -03, så jag kollade vad det skulle kosta för mig att försäkra den...
Säljaren på Stygg var vänlig nog fråga mig om jag satt ner innan han berättade vad premien skulle bli...

GSXR 1000 -03, För årsförsäkring HEL vill dom ha 52.700 kr och årsförsäkring HALV landar på 32.700 kr....

Billigt å bra... fortsätter med VTR-tröskverket en säsong till, minst...

/B

Zeb_Macahan skrev:
Då kan ju jag säga att jag som är yngre (23) och inte har ett skadefritt år hos TH, skulle få betala 44000 hel/hel... bor centralt i jkpg iofs.. men borde inte åldern spela mer roll?

//jaG

Vilken zon är Jönköping? Blir en kombination av zon och ålder, bodde jag i jkpg så skulle premien antagligen vara lägre för mig, och du i Tokholm så skulle du också få 52.700 kr, var tydligen någon maxgräns...

Vad det gäller mig och VTRn (24.000 kr/år) så var den premien i praktiken +/- 0 jämfört med TH gamla system. En bekant som passerat 50 och har en ZX9 fick däremot en hyfsad sänkning, så 50 är kanske en magisk åldersgräns att se fram mot... :va åtminstone försäkringsmässigt... :rolleyes:

Verkar dock som om zon spelar större roll nu än tidigare, om man ska tro ditt och andras svar.

/B

Min fazer kostade förra året 16000kr hel/helår hos Th.
Ringde på skoj på en gixxer 1000-03, i Göteborg.
42000kr för hel/helår. :kocko
22000kr för halv/helår.

44år ung,28år med kk.

Vem kommer att ha råd att köpa klass 7 hojar i framtiden?, hur kommer beg.marknaden att bli?
Det blir väl många som anmäler dom stulna för att dom inte går att sälja.

Last edited:
Fan, hur bra som helst ju! På trafikpremien är dom 6000:- billigare än andra bolag! :fyllisar
Härligt att ägare av äldre hojar inte behöver betala sprittnyttklubbens kostnader längre.
Nu byter jag bolag till TH :tummenupp :Bugar

9477:- Hel/hel på T-H :tummenupp
Påtal om garageförsäkringar så tjänade jag 2500:- på att byta bolag.Länsförsäkringar skulle ha 3000:- år och IF skulle bara ha 500:- år.Så det verkar att skilja rätt mkt på den försäkringstypen med...

Trygg Hansa har i mina ögon totalt tappat trovärdighet. Detta efter att jag och en två kompisar kollat lite försäkringar på olika hojjar med Trygg-Hansa.

Exempel:

Förare: 34 år, bosatt i Västerås:

TH --> 1998 GSXR750 hel/hel
(enl regbevis 72kw i ursprungseffekt) 28.800 kr

TH --> 1995 ZX6R hel/hel
(enl regbevis 77kw i ursprungseffekt) 9.565 kr

Orsaken till skillnaden skall enl. TH vara att Suzukin är nyare, och dessutom säger dom att dom går på ursprungseffekten, 96kw. Att det på registreringsbeviset inte någonstans står 96kw struntar man fullständigt i (motorcykeln är en tysk-import). Vid en kontroll med IF så bekräftar man att kan försäkrar på 72 kw eftersom det är den enda uppgift man har, förutom den strypta effekten 25kw som man ignorerar.

Sammantaget är alltså det alltså skillnaden i kw (19) samt åldern på hojjarna (3år) som ger en skillnad på 19.300 i försäkringspremie (enligt TH vid samtal med dom).

Vettigt? Inte i min mening. Grattis till ZX6R-förare med hojjar på -95.

Vid en kontroll med IF så blir premien för helförsäkring helår 22.500 ungefär på båda maskinerna.

Exempel 2
Förare, 36 år, bosatt i Västerås
TH --> 2003 Kawasaki Z1000 hel/hel : 25.000

Intressant premie för en nakenhoj, speciellt som TH säger sig ska titta mer på användandet nu än förut.

Näe, Trygg-Hansa verkar ha totalt missat målet med sin genomgång, i alla fall vad jag kan uppfatta. Dom får fortsätta att försäkra kromslädar (och ZX6R från 95 med förare i västerås)

TH hel/hel 9200. Synd bara att sommarmånaderna är dyrare... :(
Men va fan, detta visste vi ju alla när vi köpte sporthoj. Funderar på att köra halförsäkrat ibland för att spara lite.

5436:-/helår/trafik (9883 halv)

Måste väl vara en kanonpremie?

23 år, kk i 3
V.Frölunda (zon1, den dyraste va?)
Kawasaki ZXR750 -93, premien beräknad på 90kw=121Hk, klass 7 med god marginal

Och detta på TH :tummenupp De har sänkt premien otroligt mycket för äldre hojar, i sommras fick jag 30000:- halv för en -91:a :fyllisar

OLJEKYLD GSXR skrev:

Hej klappis.

Jag fick sänkt premie på min klass 7-hoj. förra året skulle de ha 24tusen+ nånting för hel/hel och i år ville de bara ha 11.400kr hel/hel.

Trafikförsäkringen på min 400 låg på runt 9tusen förra året, nu ligger en helförsäkring på 6tusen detta året. Så det blir till att äntligen köra lite säkrare i år ;)

Och just d, jag e ju knappa 20 fyllda än så jag e rätt nöjd :)

Gift er!!!

Jag kollade med länsförsäkringar om en R1 -04, zon 1, kk 7år (skadefria), 26 år gammal. Det skulle kosta 50000 hel/hel och 23000 halv/hel.

Kollade sen samma hoj på min tjej. Hon e 25 år och har haft kk i 4 år.
Hon fick: 21000 hel/hel samt runt 16000 halv/hel.

Bolagen kan krångla om nåt händer och hojen e ställd på farsan eller liknande. Dom kan dock inte säga ett skit om man kör sin frus fordon. Hur många par finns det inte som har endast en bil tex? den måste ju vara skriven på en av personerna. Detsamma gäller hoj!

Jag gifter mig i Juli.... :yoparty

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...