TRX som av och till går på en cylinder?

Snabbfraga, om jag vill testa plusmatningen till spolarna, kan man bara skifta kablarna eller t.o.m. koppla direkt till batteriet, det borde vara konstant strom om tandningen ar paslagen oavsett sida, eller?
/Hasse

Det borde vara konstant spänning (strömmen beror ju på om kretsen är sluten till jord av CDI eller inte) men mät gärna det innan du börjar koppla. Och skyll för faaan inte på mig!

Robban_C skrev:
Det borde vara konstant spänning (strömmen beror ju på om kretsen är sluten till jord av CDI eller inte) men mät gärna det innan du börjar koppla. Och skyll för faaan inte på mig!
Kikade på kopplingsschemat, mätte och det såg ut som det skulle vara konstant spänning. Skiftade därför kablarna mellan spolarna, och hade inga problem på provturen... Har ju haft kablarna borta förut när jag skiftade spolar, så det borde inte berott på dålig kontakt. Möjligt att kabeln sitter lite annorlunda vikt nu. Får se om problemet kommer tillbaka, då får jag testa att lägga på en ny kabel. Kan oxå vara så att det blivit betydligt kallare, och att felet inte uppstår då... Segt att inte veta vad det är som felat, "hoppas" återigen att felet kommer tillbaka...

(Och skulle aldrig skylla på någon annan, råd lyssnar man till, men man behöver inte lyda dem... ;))

Last edited:
HansJ skrev:
...(Och skulle aldrig skylla på någon annan, råd lyssnar man till, men man behöver inte lyda dem... ;))
:tummenupp

Visst är det kul med fel som bara visar sig när man inte felsöker. :huvet

Hur har det gått?
Fightas med likande problem så det hade varit kul att veta om du kommit på nått!

matte_mannen skrev:
Hur har det gått?
Fightas med likande problem så det hade varit kul att veta om du kommit på nått!
Nja, felet kom gladeligen tillbaka i dag, hojen funkade klockrent igår kväll, och idag på morgonen. Under lunchen så börjades det igen. Hoppas att min swap av pluskablar till spolarna har fått den andra cylindern att sota i stället, då har jag naglat felet, men jag antar att jag inte har sån tur... Då har jag bara CDI-boxen/förgasarna kvar att skylla på. Det sista tror jag dessvärre inte så mycket på då allt sett OK ut och det inte var länge sen den justerades in. Men man vet aldrig...

HansJ skrev:
Nja, felet kom gladeligen tillbaka i dag, hojen funkade klockrent igår kväll, och idag på morgonen. Under lunchen så börjades det igen. Hoppas att min swap av pluskablar till spolarna har fått den andra cylindern att sota i stället, då har jag naglat felet, men jag antar att jag inte har sån tur... Då har jag bara CDI-boxen/förgasarna kvar att skylla på. Det sista tror jag dessvärre inte så mycket på då allt sett OK ut och det inte var länge sen den justerades in. Men man vet aldrig...

Tjena!

Jag har ju problem att hojen blir svårstartad när den är varm. Misständer när den kommit upp i arbets temp och dör om den får stå på tomgång i sådär 10 min. Har testat i princip allt utom cdi. Ska testa med en annan box på onsdag. Har du själv testat någon annans cdi?

Hoppas det löser sig!

/mattias

Lider med dig HansJ.....
Ett tipps i felsökningen är kontakten vid stödet. Prova att bygla bort den. Funkade på på gamla SRX/XT.

Hård&Kall skrev:
Lider med dig HansJ.....
Ett tipps i felsökningen är kontakten vid stödet. Prova att bygla bort den. Funkade på på gamla SRX/XT.
Men den bryter väl tändkretsen till båda cylindrarna.

Hård&Kall skrev:
Lider med dig HansJ.....
Tackar för medlidandet ;) Jag hänger inte läpp för mycket, det går fortfarande att köra hoj, även om det emellanåt inte är så njutbart. Det kunde ju vara dyrt kamaxelras i stället... Sjukt nog tycker jag det är lite kul med mystiska fel :kocko , ligga och grubbla och testa idéer. Bara det löser sig så småningom och inte blir för dyrt så är det OK.

Lord Melchet skrev:
Jo, så borde det vara. Får bara hoppas att det här med ena fel på cylindern inte är en följd av något som "borde" drabba båda, men att något annat litet fel samverkar och gör så att ena cylindern sotar så pass mycket mer....
/Hasse

matte_mannen skrev:
Tjena!

Jag har ju problem att hojen blir svårstartad när den är varm. Misständer när den kommit upp i arbets temp och dör om den får stå på tomgång i sådär 10 min. Har testat i princip allt utom cdi. Ska testa med en annan box på onsdag. Har du själv testat någon annans cdi?

Hoppas det löser sig!

/mattias

Hur ser stiften ut? Skiftat spolar? Har inte testat någon annan CDI-box ännu, men jag lutar mer och mer åt att det är något i den, typ nån lödning som inte vill vara med...
Håller tummarna för dig oxå!

HansJ skrev:
Hur ser stiften ut? Skiftat spolar? Har inte testat någon annan CDI-box ännu, men jag lutar mer och mer åt att det är något i den, typ nån lödning som inte vill vara med...
Håller tummarna för dig oxå!

Jag har mätt spolarna med en multimeter, ska vara ok enligt boken. Stiften ser likadana ut allihopa. Lite mörka men utan att vara sotiga eller så. Ska bli spännande att se hur det blir med en anna cdi box.
Tack för tummarna - behöver alla jag kan få :)

Lord Melchet skrev:
Jomenvisst. Tänkte encylindrigt.
Kan berätta om ett tvåcylindrigt tändningsproblem dårå. En GSX400E som gick som en kratta(ibland) under en Norgesemetser. Sysselsatte oss dagligen i en veckas tid. Jordning av tändpspolar kontrollerades, förgasare revs, gnistor kollades.... Sista dagen blev den okörbar. Då hittades felet. En kabelsko gått av inuti den lilla fräcka plasthylsan som sitter klämd runt :huvet Hur vi nu kunnat missa detta i en hel vecka. Fulmek i vägkanten och sen gick hojjen hela vägen till den nya lyckliga ägaren.

Problemet kvarstår på högra cylindern trots sidbyte av matarspänningskabeln till spolarna. Nu kan jag bara tänka mig CDI-boxen, impulsgivaren och något mysko fel på förgasaren som jag inte kan se vid "okulär" besiktning...

Om jag kikar i verkstadshandboken verkar det bara vara en kabel från impulsgivaren, dvs det sitter uppenbarligen två "givarpunkter" på veven? Mätning av den (motstånd) borde i så fall inte ge något?

HansJ skrev:
Problemet kvarstår på högra cylindern trots sidbyte av matarspänningskabeln till spolarna. Nu kan jag bara tänka mig CDI-boxen, impulsgivaren och något mysko fel på förgasaren som jag inte kan se vid "okulär" besiktning...

Om jag kikar i verkstadshandboken verkar det bara vara en kabel från impulsgivaren, dvs det sitter uppenbarligen två "givarpunkter" på veven? Mätning av den (motstånd) borde i så fall inte ge något?

Tjena hans!

Jag är också inne på att kolla upp det som kallas "signal generator", och där på ska sitta två stycken "pickup coils." Vad jag förstått som komunicerar dessa med cdi boxen och säger till när det är dags att tända. I min tråd var det någon som hade haft detta problem vilket löste sig när han bytte "pickup coils".
Är inte säker på att en resistansmätning av dessa avslöjar felet, men man kan ju testa. Antagligen inte jättesvårt att komma åt.

Värt att kolla upp i alla fall?

lycka till!

/mattias

Har nu mätt resistansen, och den låg inom intervallet. Frågan kvarstår dock, bara två kablar kommer ut, dvs verkar som det bara finns en givare på veven, men det borde vara två "triggers" (är det samma som "pick-up coils"???) eftersom vevtapparna är förskjutna 270 grader... Kan de gå sänder ö.h.t? Att givaren pajar kan jag förstå, men om det bara finns en så är inte det heller lösningen på problemet.

Redan på 80-talet gick många tillverkare över till en enda givare. CDI-boxen räknar sedan ut fördröjningen till nästa cylinder precis som den räknar ut varvtalsberoende tändförställninbg (det som förr kallades centrifugaltändförställning). Dom är luriga dom där små lådorna som räknar elektroner.
Givare och "pick-up coil" är samma sak.
Och ja, de kan gå sönder men eftersom du bara har en givare så är det knappast den som är felet.

Robban_C skrev:
Redan på 80-talet gick många tillverkare över till en enda givare. CDI-boxen räknar sedan ut fördröjningen till nästa cylinder precis som den räknar ut varvtalsberoende tändförställninbg (det som förr kallades centrifugaltändförställning). Dom är luriga dom där små lådorna som räknar elektroner.
Givare och "pick-up coil" är samma sak.
Och ja, de kan gå sönder men eftersom du bara har en givare så är det knappast den som är felet.
Ja dj-vlar vad de kan, japanerna... Man upphör inte att förvånas! Iofs hade väl Apollo raketerna ett arbetsminne på typ 64 kb och de lyckades räkna ut hur man kom till månen och tillbaka...
OK, ytterligare en sak man kan stryka alltså. Då kvarstår CDI-boxen och förgasarna.
Är det ens teoretsikt möjligt att CDI-boxen är paj så att det kan vara orsaken till mitt fel? Hur testar man en CDI-box? MCVaruhuset menar att Yamaha inte ens lämnar ut den infon till verkstäderna!?

Antar att de inte lämnar ut info pga att de räknar med att verkstäderna inte har tillräckligt mycket kunskap (eller utrustning) för att förstå i alla fall.
Man kan säga så här: Om jag ger en hammare till min mamma så är inte hon nån snickare för det.

Och ja, det är möjligt att CDI ger skumma fel. Kan räcka med en kallödning (dvs en lödning mot kortet som inte är helt ok och alltså ger kontakt ibland och ibland inte). Detta kan alltså variera med temp i CDI.
Testa kan man göra genom att omväxlande kyla och värma CDI. Lätt att gör aom CDI går att öppna men eftersom de flesta CDI är hopgjutna så föreslår jag ett dopp i frysen över en natt, ta ut, linda in i en handdduk så att kylan blir kvar i CDI, montera och provkör.
Eller lägg CDI nånstans en natt där det är lite varmare (typ 30-50 grader) och gör samma procedur.
Om du märker en förändring (ex vis att det tar längre tid innan trasslet uppstår) så har du troligen hittat felet. Metoden är inte 100%-ig men testa!

Tror mer och mer på CDI eftersom fuggarna är hela eller trasiga, ditt fel kommer ju och går.

Eftersom CDI är rätt dyrt så tycker jag att du ska kolla om du kan skifta CDI med nån ett par dar.

Tja!

Tycker ändå det verkar skumt. Hur sitter din CDI? sitter den nära motorn där det kan tänkas bli varmt? Mej veterligen så brukar dom inte göra det, men det är säkert olika. Naturligtvis kan boxen även bli varm då det går ström igenom. Men det kan inte var många grader mer. Eller? jag anser mig inte kunna det här utan bara funderar :)
Testa kan man alltid göra!

har du föresten kollat kompressionen? Det är ju lätt gjort menar jag. Om det är väldigt olika komp av nån anledning så kanske den ena börjar "halta" när den blir lite varm.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti