Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kikade på kopplingsschemat, mätte och det såg ut som det skulle vara konstant spänning. Skiftade därför kablarna mellan spolarna, och hade inga problem på provturen... Har ju haft kablarna borta förut när jag skiftade spolar, så det borde inte berott på dålig kontakt. Möjligt att kabeln sitter lite annorlunda vikt nu. Får se om problemet kommer tillbaka, då får jag testa att lägga på en ny kabel. Kan oxå vara så att det blivit betydligt kallare, och att felet inte uppstår då... Segt att inte veta vad det är som felat, "hoppas" återigen att felet kommer tillbaka...Robban_C skrev:Det borde vara konstant spänning (strömmen beror ju på om kretsen är sluten till jord av CDI eller inte) men mät gärna det innan du börjar koppla. Och skyll för faaan inte på mig!
HansJ skrev:...(Och skulle aldrig skylla på någon annan, råd lyssnar man till, men man behöver inte lyda dem...)
Nja, felet kom gladeligen tillbaka i dag, hojen funkade klockrent igår kväll, och idag på morgonen. Under lunchen så börjades det igen. Hoppas att min swap av pluskablar till spolarna har fått den andra cylindern att sota i stället, då har jag naglat felet, men jag antar att jag inte har sån tur... Då har jag bara CDI-boxen/förgasarna kvar att skylla på. Det sista tror jag dessvärre inte så mycket på då allt sett OK ut och det inte var länge sen den justerades in. Men man vet aldrig...matte_mannen skrev:Hur har det gått?
Fightas med likande problem så det hade varit kul att veta om du kommit på nått!
HansJ skrev:Nja, felet kom gladeligen tillbaka i dag, hojen funkade klockrent igår kväll, och idag på morgonen. Under lunchen så börjades det igen. Hoppas att min swap av pluskablar till spolarna har fått den andra cylindern att sota i stället, då har jag naglat felet, men jag antar att jag inte har sån tur... Då har jag bara CDI-boxen/förgasarna kvar att skylla på. Det sista tror jag dessvärre inte så mycket på då allt sett OK ut och det inte var länge sen den justerades in. Men man vet aldrig...
Men den bryter väl tändkretsen till båda cylindrarna.Hård&Kall skrev:Lider med dig HansJ.....
Ett tipps i felsökningen är kontakten vid stödet. Prova att bygla bort den. Funkade på på gamla SRX/XT.
Tackar för medlidandetHård&Kall skrev:Lider med dig HansJ.....
Ett tipps i felsökningen är kontakten vid stödet. Prova att bygla bort den. Funkade på på gamla SRX/XT.
Jo, så borde det vara. Får bara hoppas att det här med ena fel på cylindern inte är en följd av något som "borde" drabba båda, men att något annat litet fel samverkar och gör så att ena cylindern sotar så pass mycket mer....Lord Melchet skrev:Men den bryter väl tändkretsen till båda cylindrarna.
matte_mannen skrev:Tjena!
Jag har ju problem att hojen blir svårstartad när den är varm. Misständer när den kommit upp i arbets temp och dör om den får stå på tomgång i sådär 10 min. Har testat i princip allt utom cdi. Ska testa med en annan box på onsdag. Har du själv testat någon annans cdi?
Hoppas det löser sig!
/mattias
HansJ skrev:Hur ser stiften ut? Skiftat spolar? Har inte testat någon annan CDI-box ännu, men jag lutar mer och mer åt att det är något i den, typ nån lödning som inte vill vara med...
Håller tummarna för dig oxå!
Jomenvisst. Tänkte encylindrigt.Lord Melchet skrev:Men den bryter väl tändkretsen till båda cylindrarna.
HansJ skrev:Problemet kvarstår på högra cylindern trots sidbyte av matarspänningskabeln till spolarna. Nu kan jag bara tänka mig CDI-boxen, impulsgivaren och något mysko fel på förgasaren som jag inte kan se vid "okulär" besiktning...
Om jag kikar i verkstadshandboken verkar det bara vara en kabel från impulsgivaren, dvs det sitter uppenbarligen två "givarpunkter" på veven? Mätning av den (motstånd) borde i så fall inte ge något?
Ja dj-vlar vad de kan, japanerna... Man upphör inte att förvånas! Iofs hade väl Apollo raketerna ett arbetsminne på typ 64 kb och de lyckades räkna ut hur man kom till månen och tillbaka...Robban_C skrev:Redan på 80-talet gick många tillverkare över till en enda givare. CDI-boxen räknar sedan ut fördröjningen till nästa cylinder precis som den räknar ut varvtalsberoende tändförställninbg (det som förr kallades centrifugaltändförställning). Dom är luriga dom där små lådorna som räknar elektroner.
Givare och "pick-up coil" är samma sak.
Och ja, de kan gå sönder men eftersom du bara har en givare så är det knappast den som är felet.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |