Triumph Thruxton-tråden

Har lite olja på ena gaffelbenet som kommer tillbaka även om man torkar bort den så jag tänkte testa att rengöra packboxen med en sån här Seal Mate. Men jag lyckas inte ens få bort dammskyddet.

Måste man lossa det här plastskyddet för att kunna få upp dammskyddet?
Glömde du bilder?

Jag har inte behövt byta packboxarna än så jag har tyvärr inget att bidra med.

Glömde du bilder?

Jag har inte behövt byta packboxarna än så jag har tyvärr inget att bidra med.
Hade tyvärr ingen bild när jag postade men jag löste det idag så om någon annan undrar så: knacka loss plastskyddet med hammare och en träkloss så kommer man åt dammskyddet.

Bifogat

• IMG_2060.jpeg
    IMG_2060.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 23
Besiktigade hojen idag med blankt papper. Satte på originaldämparna innan och vilken skillnad det är på ljudet! Man glömmer fort.

Problemet med oljan på framgaffeln lyckades jag tyvärr inte lösa med Seal Mate. Gjorde två försök och varje gång när man hade pumpat gaffeln tyckte jag det såg bra ut, men efter provkörning var det ändå en tunn hinna med olja där.

Tog med en trasa och lite sprit och torkade bara av gaffelbenen innan, så nu kan man köra ett tag till men det kanske är dags att byta packboxar snart.

Last edited:
Jag bytte packboxarna på min andra året jag hade den , den började läcka från ena packboxen på vintern då hojen stod i garaget. Är man normalhändig och tar det lugnt är det ju ingen värre operation. kommer ihåg att man får vässa ett kvastskaft att hålla fast inne i gaffeln då man ska lossa skruven för att få isär den.

Kanske läge att då också fetta styrlagret då du ändå har loss gaffelbenen, jag misstänker att det är en sån sak som det nog fuskas med en del.

Jag bytte packboxarna på min andra året jag hade den , den började läcka från ena packboxen på vintern då hojen stod i garaget. Är man normalhändig och tar det lugnt är det ju ingen värre operation. kommer ihåg att man får vässa ett kvastskaft att hålla fast inne i gaffeln då man ska lossa skruven för att få isär den.

Kanske läge att då också fetta styrlagret då du ändå har loss gaffelbenen, jag misstänker att det är en sån sak som det nog fuskas med en del.
Ja jag har kikat lite videos på Youtube, och som du säger ser det inte så krångligt ut så jag skulle nog kunna lösa det. Tyvärr har jag ingen riktigt bra plats att meka på.

När det är dags ska jag kolla med Triumph vad dom tar och är det alltför blodigt kanske jag försöker mig på det själv.

Ja jag har kikat lite videos på Youtube, och som du säger ser det inte så krångligt ut så jag skulle nog kunna lösa det. Tyvärr har jag ingen riktigt bra plats att meka på.

När det är dags ska jag kolla med Triumph vad dom tar och är det alltför blodigt kanske jag försöker mig på det själv.
Eller så talar du med en fristående mindre verkstad. Det är inget svårt jobb för en mc-verkstad. Märkesverkstaden tar ju "märkesverkstadspris" per timma och du kommer säkerligen billigare undan på annat håll.

När jag bytte tillbaka till Norman Hyde-dämparna efter besiktningen så passade jag på att sätta på det här insuget till luftburken. Det är utskrivet med samma ritning som bosse-l länkade till i ett tidigare inlägg. Blir spännande att provköra!

IMG_2088.jpeg

Lite funderingar på salarna till Thruxton 900 och Bonneville. Är sadeln till Bonneville tjockare, bredare och rakare? Nån som vet om det samma botten i plast på de olika sadlarna eller skiljer dom sig med? Tänker på bredden och böjningen om man vill modda original sadeln.

Efter att kört ca 210 mil på Thruxtonen under fem dagar med en vilodag känns det ut som att jag hade velat ha en bättre sadel. Jag har redan moddat original sadeln med en geldyna och det är nog en förbättring men det är insidan av låren som är problemet och jag tror utan att hunda veta att detta beror att sadeln är smal och att sidorna av sadeln längst ner är stenhårda. Min tanke är att en bredare tjockare sadeln skulka vara bättre, alternativt bedda original sadeln och stoppa den så att även sidorna får stoppning längst ner men då måste jag låta sy nytt överdrag. Vad tror ni om detta?

Jag har en ny original sadel så att modda den nuvarande för touring åkning är inget problem. Dock gillar jag stuket på den raka Bonneville sadeln jämfört med Thruxton sadeln om man är utan kåpan över passargerardynnan på. Med kåpan på gillar jag utssendet på Thruxton sadeln bättre.

Nån som vet av en Bonneville sadel att hade varit fint att testa en sån.

Har inget konstruktivt att bidra med vad gäller din fråga om olika sadelkomfort på Bonnie/Thrux, annat än att jag instämmer i att originalsadeln på våra hojar inte är tillräckligt bra för längre turer.

Sadlarna sägs vara utbytbara modelelrna emellan (konstigt vore annars) så det kanske går att hitta en Bonnie-sadel till salu på nätet? Kanske någon kan låna ut en Bonnevillesadel så du kan testa?

På min hoj köpte jag för länge sedan Triumphs tillbehörssadel (minns inte vad den kallades, så det blir svårt att googla). Den är bekvämare än originalet.

Fast när jag ska ut på långresa funkar "bulan" dålig med väskor. Så då åker originalsadeln på igen, kompletterad med en Airhawk. På så vis blir sittkomforten ok. Inte kalasbra, men ok. En Airhawk är inte vacker, men ibland får funktion tillåtas vinna över flärd. :)

1785181748459.jpeg

Jag har ju fällt in en geldyna vilket nog gör skillnad men jag har känslan att det är kanterna nere som är problemet. Troligen skulle stoppning där samt att kanske runda av formen på sadeln göra skillnad?

Hade varit intressant med nån som kan detta hur kroppen belastas då man sitter och hur man ska tänka i detta fallet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D