Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Gärna gamla så man inte har tid att göra av med pengar på fritiden! Annat än på reservdelar då..

Hehe, reservdelar sög stora delar av min inkomst under gymnasiet (jobb + studiebidrag). Det blev visserligen lite över till kebab och annat, så jag led inte. ;) Nu har jag pengar men bor i en håla utan riktig kebab. :p
 

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Trist. Tidigare kunde de väl ligga ute för 70 000-75 000 kr? Jag vet dock inte hur värdet har påverkats på våra "reliker" nu när de nya har poppat upp.

Det blir ju inte lättare att sälja om man ska sälja för under 70... då blir det nog bilen som ryker..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Alikzus, Hasse D, iFKH, thruxtonerich, yonsson, 1014 - ni har PM! (om BJNs begravning)
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Bromsproblem...

Fick igår en väldigt obehaglig upplevelse - frambromsarna självbromsade o nöp. Tur i oturen - hustrun gick inte omkull. Hojen gick inte o rubba förrän efter en lång stund ca 30 min. Hämtade därefter en fast nyckel, "pumpade" upp lite tryck, öppnade nipplarna på bromsoken o släppte - kom ingen luft - bara bromsvätska. :va

Den här hojen har inte på detta forum att göra - det var inte en av mina Thruxar - dock vet jag att det finns ett stort teknikunnande i Tråden. Är det någon av er som har en eller flera alternativa förklaringar o förslag på relevanta åtgärder. :Bugar

(OK - byt den mot en Thrux är redan övervägt - det är dock inte ett alternativ för att klara körprovet i lågfart...):huvet
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
När bytte du bromsvätskan senast? Antagligen gammal vätska som har kokat. Anledningen till detta kan vara kärvande bromsok eller liknande.



Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Eller att returhålet i pumpen satt igen. Jag fick liknande upplevelser av det. Jättetrist. Men man ser lätt om trycket kommer i retur bara man öppnar locket på reservoaren.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag råkade ut för att bromsslangen genom innersta lagret och bildade en bula på slangen. Detta gjorde så att flödet bara gick ut i oket men inte tillbaka. Kan vara värt att kolla upp

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kedjebrytare?

Mitt nya bakdäck kommer förhoppningsvis i veckan, så jag tänkte börja förbereda mig med att plocka bort hjulet idag. I samband med däcksbytet så skall jag även byta drivpaketet. Jag har lånat en sådan här kedjebrytare:
https://www.louis.de/en/artikel/cra...list=188272327&filter_article_number=10002556
Det står dock att den endast är för DID-kedjor och min nya är en EK. Vad som sitter på original har jag ingen susning om, men det kanske någon kan fylla i? Vad är det som kan göra att den endast skulle fungera med en DID-kedja? Det är över tio år sedan som jag bytte kedja/drivpaket senast, men då kan jag inte komma ihåg att jag tog någon hänsyn till vilken tillverkare som det var.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mitt nya bakdäck kommer förhoppningsvis i veckan, så jag tänkte börja förbereda mig med att plocka bort hjulet idag. I samband med däcksbytet så skall jag även byta drivpaketet. Jag har lånat en sådan här kedjebrytare:
https://www.louis.de/en/artikel/cra...list=188272327&filter_article_number=10002556
Det står dock att den endast är för DID-kedjor och min nya är en EK. Vad som sitter på original har jag ingen susning om, men det kanske någon kan fylla i? Vad är det som kan göra att den endast skulle fungera med en DID-kedja? Det är över tio år sedan som jag bytte kedja/drivpaket senast, men då kan jag inte komma ihåg att jag tog någon hänsyn till vilken tillverkare som det var.
Gör inte det nu heller så kommer det gå bra!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Mitt nya bakdäck kommer förhoppningsvis i veckan, så jag tänkte börja förbereda mig med att plocka bort hjulet idag. I samband med däcksbytet så skall jag även byta drivpaketet. Jag har lånat en sådan här kedjebrytare:
https://www.louis.de/en/artikel/cra...list=188272327&filter_article_number=10002556
Det står dock att den endast är för DID-kedjor och min nya är en EK. Vad som sitter på original har jag ingen susning om, men det kanske någon kan fylla i? Vad är det som kan göra att den endast skulle fungera med en DID-kedja? Det är över tio år sedan som jag bytte kedja/drivpaket senast, men då kan jag inte komma ihåg att jag tog någon hänsyn till vilken tillverkare som det var.

Glöm inte slipa av nitskallarna innan du bryter!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nä du behöver en vinkelslip annars tar det en hel dag för hand. Jag köpte Biltemas för några år sen och den duger gott till lite "hobbyslipning". Finns säkert motsvarande på Jula. Den gamla kedjan kan du ju också kapa med en stor bultsax så slipper du slipa.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nä du behöver en vinkelslip annars tar det en hel dag för hand. Jag köpte Biltemas för några år sen och den duger gott till lite "hobbyslipning". Finns säkert motsvarande på Jula. Den gamla kedjan kan du ju också kapa med en stor bultsax så slipper du slipa.

Okej, Dremel verkar fungera också enligt en tråd på RAT-forumet. Jag saknar visst lite verktyg för det här jobbet, så jag får komplettera och nöja mig med att bara byta bakdäcket först.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Dremel funkar förstås..eller annat fabrikat, he he!! Bara det slipar/kapar!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Enklast att kapa kedjan så slipper du böka med kedjebrytarn..bara använda den att nita den nya kedjan/kedjelåset.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top