Triumph Thruxton-tråden

Gärna gamla så man inte har tid att göra av med pengar på fritiden! Annat än på reservdelar då..

Hehe, reservdelar sög stora delar av min inkomst under gymnasiet (jobb + studiebidrag). Det blev visserligen lite över till kebab och annat, så jag led inte. ;) Nu har jag pengar men bor i en håla utan riktig kebab. :P

Trist. Tidigare kunde de väl ligga ute för 70 000-75 000 kr? Jag vet dock inte hur värdet har påverkats på våra "reliker" nu när de nya har poppat upp.

Det blir ju inte lättare att sälja om man ska sälja för under 70... då blir det nog bilen som ryker..

Bromsproblem...

Fick igår en väldigt obehaglig upplevelse - frambromsarna självbromsade o nöp. Tur i oturen - hustrun gick inte omkull. Hojen gick inte o rubba förrän efter en lång stund ca 30 min. Hämtade därefter en fast nyckel, "pumpade" upp lite tryck, öppnade nipplarna på bromsoken o släppte - kom ingen luft - bara bromsvätska. :va

Den här hojen har inte på detta forum att göra - det var inte en av mina Thruxar - dock vet jag att det finns ett stort teknikunnande i Tråden. Är det någon av er som har en eller flera alternativa förklaringar o förslag på relevanta åtgärder. :Bugar

(OK - byt den mot en Thrux är redan övervägt - det är dock inte ett alternativ för att klara körprovet i lågfart...):huvet

När bytte du bromsvätskan senast? Antagligen gammal vätska som har kokat. Anledningen till detta kan vara kärvande bromsok eller liknande.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Eller att returhålet i pumpen satt igen. Jag fick liknande upplevelser av det. Jättetrist. Men man ser lätt om trycket kommer i retur bara man öppnar locket på reservoaren.

Jag råkade ut för att bromsslangen genom innersta lagret och bildade en bula på slangen. Detta gjorde så att flödet bara gick ut i oket men inte tillbaka. Kan vara värt att kolla upp

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Kedjebrytare?

Mitt nya bakdäck kommer förhoppningsvis i veckan, så jag tänkte börja förbereda mig med att plocka bort hjulet idag. I samband med däcksbytet så skall jag även byta drivpaketet. Jag har lånat en sådan här kedjebrytare:
https://www.louis.de/en/artikel/cra...list=188272327&filter_article_number=10002556
Det står dock att den endast är för DID-kedjor och min nya är en EK. Vad som sitter på original har jag ingen susning om, men det kanske någon kan fylla i? Vad är det som kan göra att den endast skulle fungera med en DID-kedja? Det är över tio år sedan som jag bytte kedja/drivpaket senast, men då kan jag inte komma ihåg att jag tog någon hänsyn till vilken tillverkare som det var.

Mitt nya bakdäck kommer förhoppningsvis i veckan, så jag tänkte börja förbereda mig med att plocka bort hjulet idag. I samband med däcksbytet så skall jag även byta drivpaketet. Jag har lånat en sådan här kedjebrytare:
https://www.louis.de/en/artikel/cra...list=188272327&filter_article_number=10002556
Det står dock att den endast är för DID-kedjor och min nya är en EK. Vad som sitter på original har jag ingen susning om, men det kanske någon kan fylla i? Vad är det som kan göra att den endast skulle fungera med en DID-kedja? Det är över tio år sedan som jag bytte kedja/drivpaket senast, men då kan jag inte komma ihåg att jag tog någon hänsyn till vilken tillverkare som det var.
Gör inte det nu heller så kommer det gå bra!

Glöm inte slipa av nitskallarna innan du bryter!

Nä du behöver en vinkelslip annars tar det en hel dag för hand. Jag köpte Biltemas för några år sen och den duger gott till lite "hobbyslipning". Finns säkert motsvarande på Jula. Den gamla kedjan kan du ju också kapa med en stor bultsax så slipper du slipa.

Last edited:
Nä du behöver en vinkelslip annars tar det en hel dag för hand. Jag köpte Biltemas för några år sen och den duger gott till lite "hobbyslipning". Finns säkert motsvarande på Jula. Den gamla kedjan kan du ju också kapa med en stor bultsax så slipper du slipa.

Okej, Dremel verkar fungera också enligt en tråd på RAT-forumet. Jag saknar visst lite verktyg för det här jobbet, så jag får komplettera och nöja mig med att bara byta bakdäcket först.

Dremel funkar förstås..eller annat fabrikat, he he!! Bara det slipar/kapar!

Enklast att kapa kedjan så slipper du böka med kedjebrytarn..bara använda den att nita den nya kedjan/kedjelåset.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show