Triumph Thruxton-tråden.

Thruxton 2014

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Värnamo
Hoj
BMW R75/5,Triumpf Thruxton, Norton Commando
Stort tack för all info. Lutar åt clip-ons men vi får väl se hur tilldelningen av finansiella medel till Thruxtondepartementet blir i år. Nortondepartementet har en förmåga att spräcka budgetar i samma fina traditions som tidsplaner:huvet
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Stort tack för all info. Lutar åt clip-ons men vi får väl se hur tilldelningen av finansiella medel till Thruxtondepartementet blir i år. Nortondepartementet har en förmåga att spräcka budgetar i samma fina traditions som tidsplaner:huvet

Jag har säkert missat men vad är det för årsmodell på din Commando?

Specialbyggda i den meningen att hojen har kanat på dom och böjt upp dom ja! :D
Kanhända gubben raask menar 30mm högre än originalhandtagen?
Köpte dom för rätt många år sen, kanhända specen har ändrats..
Nu måste jag hem och mäta bara för det..
Innan jag vurpade var dom hursom rakt ut från styret, inga vinklar och sånt exter.

Då är det nog kört med Raasks. Får se vad han svarar men jag måste ha en vinkel som är väldigt likt original. Därav min tanke att använda original och flytta dem ovanför kronan.

Om jag lägger händerna på bordet framför mig. Armarna vinkelräta mot bordskanten och händerna knutna som om jag håller i styret. Startar jag då med handen vinkelrät mot bordsytan och tummen upp så känns ingen smärta. Vrider jag sen handlederna (armarna fortfarande vinkelrät mot bordskanten) så att tummarna kommer emot varandra och ner mot bordet så uppstår smärtan strax innan tummen når bordsskivan. Så mycket nedåtvinklat måste det vara för att det inte ska göra ont redan innan jag börjar köra. Dessutom måste det vara lite bakåtvinklat men där inbillar jag mig att det går att variera lite med ett clip on som inte har låspinne.

På tidigare hojar har jag haft provat styren som andra upplever som bekväma men jag kan inte ens sätta mig på hojen utan att det gör ont. Då får man inte stor aktionsradie att köra. Kanske finns något som är ställbart men hittade inte det nu.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Släng på ett bockstyre! Eller kör i ett par kortisonsprutor i armbågarna innan du ger dig ut på bjn raceway, annars får du väl sätta igång och besinningslöst aga dina elever som rehab?
;)
Annars har jag en gassvets med duschmunstycke, gör krökning av styren till en barnlek!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Har kollat på Woodcraft men hittar inget om hur mycket de lutar nedåt. Verkar heller inte gå att montera med original lykthållare. Nån som vet.



Har sett att det finns två varianter på Squaredeals. Den du har plus en Match Tour High som är högre. För denna säger de 5° "down angle" medan LSL påstår 2° "down angle". Just gradtalen säger mig inget men det får absolut inte luta mindre nedåt än original och här verkar det som de rätat på dem jämför med original och då är det kört. När det gäller den andra Offset High så anger LSL 5° och närmare föraren. Squaredeals säger också att man måste ha LSL lykthållare fast du har väl original kvar?



Raask har inte så mycket info på sidan men jag har skrivit och frågat om vissa av ovanstående. De ser ju ut att luta rätt mycket nedåt och som att pinnen bara flyttas uppåt. Varken framåt eller bakåt. Fast det står 30 mm rise. Har du specialbyggda?

Vad gäller LSL Offset-High som jag har kan jag bara säga att vinkel nedåt är ungefär samma som originalstyret (på min EFI hoj från 2008 - som alltså inte hade clip-ons från början!). Ett tips på TRAT var att behålla originalstyret kvar under monteringen så att man kan passa in clip-on's för samma vinkel, då kunde man också se att vinkel nedåt var samma. Så resultatet blev några cm längre fram och några cm lägre - men i övrigt samma vinklar som orignalstyret. Vad gäller lykthållare så måste du antingen skaffa alternativa sådana eller modifiera originalen. (Men detta gäller väl inte dig BJN då du har förgasarhoj med original clip-ons?) Jag modifierade i alla fall mina - det innebär att man måste såga av rören som går utanpå gaffelbenen lika mycket som LSL clip-ons behöver plats. En enkel match med en geringslåda och vanlig bågfil.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Släng på ett bockstyre! Eller kör i ett par kortisonsprutor i armbågarna innan du ger dig ut på bjn raceway, annars får du väl sätta igång och besinningslöst aga dina elever som rehab?
;)
Annars har jag en gassvets med duschmunstycke, gör krökning av styren till en barnlek!

BJN Raceway aka Valboryrsvägen har fått en ny beläggning av oljegrus (kanske inte heter så) så den får vila sig resten av säsongen. Ytan är fast till större delen nu men inte överallt och det är omöjligt att se från sadelplats var den inte är fast. Blir säkert jättebra efter en vinter men nu känns den osäker.

Gassvets med duschmunstycke???:D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vad gäller LSL Offset-High som jag har kan jag bara säga att vinkel nedåt är ungefär samma som originalstyret (på min EFI hoj från 2008 - som alltså inte hade clip-ons från början!). Ett tips på TRAT var att behålla originalstyret kvar under monteringen så att man kan passa in clip-on's för samma vinkel, då kunde man också se att vinkel nedåt var samma. Så resultatet blev några cm längre fram och några cm lägre - men i övrigt samma vinklar som orignalstyret. Vad gäller lykthållare så måste du antingen skaffa alternativa sådana eller modifiera originalen. (Men detta gäller väl inte dig BJN då du har förgasarhoj med original clip-ons?) Jag modifierade i alla fall mina - det innebär att man måste såga av rören som går utanpå gaffelbenen lika mycket som LSL clip-ons behöver plats. En enkel match med en geringslåda och vanlig bågfil.

Då tror jag det blir fel vinkel tyvärr. Tror allt att mina clip on är mer nedvinklade än styret. Tackar för tipset med att modda lykthållaren. I mitt fall kan det bli allt från att lägga i en distans till att såga av. Det blir skillnaden mellan mina clip on och det jag sätter dit. Sätter jag dem ovanpå har jag ett par distanser som passar. Thruxtonerich fixade!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Visst finns det alternativ till org. clipon..här en som jag själv satte på min numera sålda thrux..ställbara i alla riktningar..lite krånglig och dyr men fullt användbar..köp med distanserna..
http://www.telefix-products.de/category.php?id_category=76
http://www.telefix-products.de/category.php?id_category=266

Där fanns det ja. Går det att vinkla pinnen i höjdled på dessa?

Själv lyckades jag hitta dessa
http://www.apexmfg.com/all-products/apex-clip-ons
http://www.apexmfg.com/all-products/product/view/11/172#

Scrollar man längst ner på den andra länken visar ett litet clip hur det går att ändra.

Tack för alla tips. Nu har jag lite att fundera på och blir det sen fel kommer Twintorsk och rättar till allt med duschen. :)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Med distanserna kan du höja o sänka i 15 mm intervaller tror jag det var. Sen kan du ändra vinklar i höjden och "längs med hojen"..bara tanken/armarnas längd begränsar "längsled"! Jag körde nog med 2 distanser i höjd om jag minns rätt. Sen måste man fixa nytt fäste för bromsvätskebehållaren och styrändarna eftersom rören är ihåliga.
Apexen verkar bara finnas för 50 mm gaffelben?? Thruxen har ju 41mm.
 

Westergård

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2015
Ort
Skultuna
Hoj
Yamaha warrior 1700,Honda VTR 1000
Hej
Jag har ett par kromade Bc Predator dämpare till salu.
Köpte dom nya i våras till min Thruxton -04 men pga Tinnitus har dom bara blivit liggande.
Dämparna är i mycket bra skick,dock finns det lite repor.
Kollar ev intresse här först annars lägger jag ut dom på Tradera
Ev bud och frågor kan ni maila till: hakan_westergard@yahoo.se


20150816_190145.jpg
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har kollat på Woodcraft men hittar inget om hur mycket de lutar nedåt. Verkar heller inte gå att montera med original lykthållare. Nån som vet.

De är väldigt raka; du kan få se nästa sommar. ;) Man kan behålla original lykthållaren om man vill (jag ville inte), men då måste man kapa rören som sitter på gaffelbenen där den är monterad.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Stockholmstur, onsdag 2015-08-19, klockan 18 vid Brostugan

Jag, Middleton och bgojan har kommit överens om att ses vid Brostugan klockan sex på onsdag för att köra en runda ut på mälaröarna. Andra Thruxtons (samt Bonnies och Scrammies) som vill deltaga dyker med fördel upp där då. :)

Jag har inte hört något från iFKH eller Thruxton-Dude men hoppas att de har möjlighet att haka på också.
 

Thruxton900

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2015
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph Thruxton -14
Gomorron!

Ny triumphägare och ny på sporthoj. Just köpt en Thruxton -14 med rensad bak, lilla kåpan fram, Arrow 2-2, filter och mappning.
Det enda jag verkligen känner behöver ändras är att få dit gaffelbälgar. Nån som kan förklara för en oteknisk stackare hur man går till väga? Fixar man det själv eller ska man lämna in på verkstad?
Den bruna sadeln som sitter på Ace finns den att köpa som tillbehör?
Sett bild på nåns cykel här i forumet som har färgad kedja. Var hittar man en sån? Samma med tändkablar?

Fridens
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gomorron!

Ny triumphägare och ny på sporthoj. Just köpt en Thruxton -14 med rensad bak, lilla kåpan fram, Arrow 2-2, filter och mappning.
Det enda jag verkligen känner behöver ändras är att få dit gaffelbälgar. Nån som kan förklara för en oteknisk stackare hur man går till väga? Fixar man det själv eller ska man lämna in på verkstad?
Den bruna sadeln som sitter på Ace finns den att köpa som tillbehör?
Sett bild på nåns cykel här i forumet som har färgad kedja. Var hittar man en sån? Samma med tändkablar?

Fridens

Välkommen!
Bälgarna är lätta att byta själv men man måste kunna lyfta framändan. Ta av hjul och skärm och lossa sen ett gaffelben i taget. Om du är ovan ska du absolut ha en momentnyckel när du drar åt grejerna sen.

Gul kedja t.ex. har jag och jag har köpt drivpaketet här www.s-racing.se
Tändkablar kan du hitta lite varstans. Röda är vanligast om man inte vill ha svart. Här verkar dock fler färger finnas http://www.newbonneville.com/html/ngk_ignition_wires.html
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Salta bohuslänska gossar som BJN har momentnycklen inbyggd i armbågen, så är det bara!
När min armbågsled klickar har jag nått 40-50nm, när sen axeln klickar är jag uppe i 90nm.
När jag får nackspärr har antingen bulten, spärrskaftet eller hylsan spruckit. Då behövs bjn's magiska kunskaper för att räkna ut momentet - hur många nm blir det med en kroppsvikt på 95kg hänger sig på ett 2meter långt spärrskaft?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Salta bohuslänska gossar som BJN har momentnycklen inbyggd i armbågen, så är det bara!
När min armbågsled klickar har jag nått 40-50nm, när sen axeln klickar är jag uppe i 90nm.
När jag får nackspärr har antingen bulten, spärrskaftet eller hylsan spruckit. Då behövs bjn's magiska kunskaper för att räkna ut momentet - hur många nm blir det med en kroppsvikt på 95kg hänger sig på ett 2meter långt spärrskaft?

1870 (1865,8) Nm är ett medelvärde som gäller för hela landet. Eller ska du ha det mer specifikt vad som gäller för Göteborg? :)
 
Last edited:

Thruxton 2014

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Värnamo
Hoj
BMW R75/5,Triumpf Thruxton, Norton Commando
@BJN

En 71.a Roadster/Dunstall som var i ett halvfärdigt caféracer utförande. Håller på att färdigställa den till caféracer.
Ram o motor skall vara matching men resten är hpd.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
1870 (1865,8) Nm är ett medelvärde som gäller för hela landet. Eller ska du ha det mer specifikt vad som gäller för Göteborg? :)
Nä, det är nära nog tror jag.. :D
Har dock märkt att kalibreringen på armbågen blir lite 'off' vid kallt och fuktigt väder, ibland klickar den redan vid 20 newton, önskar att det fanns nån tabell man kunde använda för att kompensera..
 

Thruxton 2014

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Värnamo
Hoj
BMW R75/5,Triumpf Thruxton, Norton Commando
norpa.jpg

så här såg norpan ut vid ankomst!
Har fixat ny stomme till sadel m kuts i polerad aluminium + polerat tanken + oljetank.
Skall byta slangar mot stålspunna, fixa dit varvräknaren, reda upp i sladd trasslet, byta packningssats i framgaffeln och en framstänka. Samt sy upp en sadeldyna. Ev. nya ljuddämpare för jag tycker dom nuvarande ser ut som en vovusela.
:yoparty
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top