Triumph Thruxton-tråden.

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Bra inlägg Twintorsk! Allt för många har glömt bort hur svårt det var innan tekniken infann sig. De senaste har varit helt utan problem och gått fort men det tog några däck innan det gick bra. Något i början gick riktigt bra utan att jag fattade varför och då lär man sig inget. De senaste har gått bra och nu vet jag varför.

Till bgojan:

Om du tänker kränga dina egna däck (och kanske andras) i fortsättningen så skaffa då lite grejer och testa. Om du inte tänker det så lämna in.

Tack BJN och Twintorsk för råden - jag låter nog bli att kränga däck själv! Har hört att andra hojåkare har bra erfarenhet av Bil & Mc På Kungsholmen som bara är 5min hemifrån!
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black

Mycket intressant! Har funderat på att uppgradera gaffeln till vintern och tänkte först på RaceTech GoldValve emulators - Kumlins kan fixa dessa för totalt 2800kr inkl. fjädrar och montering. Med ett pris på 360 Euro från Carpimoto för Matris kittet så är ju skillnaden i pris inte så stor - och kanske att Matris i det läget är mer prisvärt? Sen har jag ju själv inte mekat gaffel förut så antingen får man lära sig eller lämna in till någon kompetent mek för montering. Ett annat alternativ är ju Andreani - NCCR säljer ju dessa inkl. montering för 5500kr. Någon som kan bedömma skillnaden mellan Matris och Andreani? Verkar ju rätt lika om man bara läser specifikationerna.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Mycket intressant! Har funderat på att uppgradera gaffeln till vintern och tänkte först på RaceTech GoldValve emulators - Kumlins kan fixa dessa för totalt 2800kr inkl. fjädrar och montering. Med ett pris på 360 Euro från Carpimoto för Matris kittet så är ju skillnaden i pris inte så stor - och kanske att Matris i det läget är mer prisvärt? Sen har jag ju själv inte mekat gaffel förut så antingen får man lära sig eller lämna in till någon kompetent mek för montering. Ett annat alternativ är ju Andreani - NCCR säljer ju dessa inkl. montering för 5500kr. Någon som kan bedömma skillnaden mellan Matris och Andreani? Verkar ju rätt lika om man bara läser specifikationerna.

Kollade lite närmare och då upptäckte jag att det finns 2 olika Matris kits:
F15T106K för 522 Euro - det är dessa som diskuteras i inlägget Thructonerich länkade till
FT106SE för 360 Euro - verkar vara lite enklare utförande.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Mycket intressant! Har funderat på att uppgradera gaffeln till vintern och tänkte först på RaceTech GoldValve emulators - Kumlins kan fixa dessa för totalt 2800kr inkl. fjädrar och montering. Med ett pris på 360 Euro från Carpimoto för Matris kittet så är ju skillnaden i pris inte så stor - och kanske att Matris i det läget är mer prisvärt? Sen har jag ju själv inte mekat gaffel förut så antingen får man lära sig eller lämna in till någon kompetent mek för montering. Ett annat alternativ är ju Andreani - NCCR säljer ju dessa inkl. montering för 5500kr. Någon som kan bedömma skillnaden mellan Matris och Andreani? Verkar ju rätt lika om man bara läser specifikationerna.

Matris har jag ingen erfarenhet av, men jag har haft både RT:s emulator och Andreani och där "vinner" Andreani överlägset..ett riktigt cartridgesystem är alltid bättre än andra "system". Andreani är avstämt för lite sportigare körning och kan upplevas som lite stötigt i lägre hastigheter, viktigt att få rätt fjädrar för din vikt. Andreani tog ju fram detta kitet för racing, Italienska Thruxton Cup.
Jag tror att Matris är väl så bra som Andreani, kanske till o med lite bättre avstämt för landsvägåka.
Nackdelen med båda systemen, så vitt jag vet, är att man inte kan shimsa om cartridgen. Oavsett vilket man väljer så får man en bättre gaffel än original!!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kollade lite närmare och då upptäckte jag att det finns 2 olika Matris kits:
F15T106K för 522 Euro - det är dessa som diskuteras i inlägget Thructonerich länkade till
FT106SE för 360 Euro - verkar vara lite enklare utförande.

Det "billiga" kitet har bara fjäderförspänning..det "dyra" har "allt"!! Förspänning, kompression och retur.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Matris har jag ingen erfarenhet av, men jag har haft både RT:s emulator och Andreani och där "vinner" Andreani överlägset..ett riktigt cartridgesystem är alltid bättre än andra "system". Andreani är avstämt för lite sportigare körning och kan upplevas som lite stötigt i lägre hastigheter, viktigt att få rätt fjädrar för din vikt. Andreani tog ju fram detta kitet för racing, Italienska Thruxton Cup.
Jag tror att Matris är väl så bra som Andreani, kanske till o med lite bättre avstämt för landsvägåka.
Nackdelen med båda systemen, så vitt jag vet, är att man inte kan shimsa om cartridgen. Oavsett vilket man väljer så får man en bättre gaffel än original!!

Att en cartridgegaffel rent tekniskt är bättre än originalgaffeln på en Thruxton säger jag inte emot. Dock måste jag säga att just ditt kit ( ja det har ju suttit i din framgaffel) med RT emulators och dina fjädrar funkar utmärkt på de dåliga vägar jag ofta kör på. Jag är helnöjd! Det funkar bra och ger betydligt mindre bromsdive än originalgaffeln men hårdare får det inte bli. Nu är ju allt som jag pratar om lägre hastigheter (jag kör inte väldigt fort) men jag har ändå svårt att tro att det som upplevs som hårt och stötigt på de här vägarna upplevs mindre stötigt i högre fart på samma väg.

1014 har varit hygglig och jag har fått provköra hans Andreani och det blir för hårt för mig. Säkerligen kanon för att kunna bromsa sent och ha bra fart genom kurvorna när vägen är slät. Det är den dock inte alltid här tyvärr. Problemen jag skrev om tidigare med mina armbågar blir ju än värre om gaffeln är stötig för då är det riktigt svårt att göra det rätta och hålla lätt i handtagen.

Hoppas att någon köper Matris och någon annan Bitubo och lämnar recension här.

Thruxton är jag för närvarande rätt nöjd med men SV1000 har jag en tanke om att modifiera gaffeln på så att den också blir körbar på annat än slät väg.

EDIT: Körde en tur ihop med en kompis som i stort sett enbart kör bana nu. Om inte jag bjuder honom på en Thruxtontur vill säga. Det kan han inte motstå. :)Kan ju vara skönt för en som får hålla till godo med en 1199 Panigale Tricolore att få köra en gul Thruxton ibland.:rolleyes: Även om han är snabb som fan vill han att jag kör först när vi kör mina hojar.

Hans kommentarer!

Om SV'n: Ser att du har en del problem fram men bakhjulet ligger klistrat mot vägen hur ojämnt det än är. (Fin Öhlinare bak)

Om Thruxton (som han körde): Inga problem fram men bak inte riktigt lika bra. (Fina Öhlinare bak sitter det faktiskt). Underbar frambroms när man behöver den. (ISR)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har kommit fram till att jag inte kommer bli lika snabb som T-max även om jag installerar fancy framgaffeluppgraderingar, så jag fokuserar nog på grundläggande service och fortsätter kasta pengar på alla andra fordon.
Nu när hojen går som den ska saknar jag faktiskt ingenting!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men hallå, jag moddar också helt vilt. Senast fixade jag en trilskande blinkerslampa. Hojen kändes mycket snabbare efter det! :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men hallå, jag moddar också helt vilt. Senast fixade jag en trilskande blinkerslampa. Hojen kändes mycket snabbare efter det! :)
Ah du hade också det problemet!
Hur löste du det? Jag körde in förpackningen blinkerslampan kom i i huset.. tjänade säkert 1.2 förgasarhästar på det.
Satt förresten sist jag körde och funderade lite.
Kan man verkligen kalla vacuumförgasarhästar för förgasarhästar?
Känns som att riktiga förgasarhästar kommer från mekaniska förgasare medan vacuumvarianten mer är som nåt slags dressyrhästar?
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Någon som har beställt ett par PREDATOR EXHAUST från British Customs? Klarade ni er från tull och om inte vad låg den på?
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Någon som har beställt ett par PREDATOR EXHAUST från British Customs? Klarade ni er från tull och om inte vad låg den på?

Ett alternativ är ju att handla inom EU så slipper du tullen. Kolla tex solotriumph.com och cafetwin.com som säljer BCs prylar (finns säkert många fler).
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo de finna lite brittiska å så. Men dollarn ligger billigare så tråkigt å åka på tullen.

Om du handlar från USA får du räkna med frakt plus ca 30% mer på priset för att kompensera för tull o moms. Ibland slinker paketen igenom utan moms o tull men det blir nog mer o mer sällan. Jag har alltid fått betala moms o tull.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo de finna lite brittiska å så. Men dollarn ligger billigare så tråkigt å åka på tullen.
Be dom skicka grejerna som beggat, eller skriva ner värdet på varorna.
Det är ju tyvärr kriminellt, så jag tror ingen kommer göra det för dig..
Jag har lyckats nån gång med nån mindre seriös handlare i usa.
Men jag har också åkt på importskatt på skrotdelar så det jämnar ut sig! :D
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Be dom skicka grejerna som beggat, eller skriva ner värdet på varorna.
Det är ju tyvärr kriminellt, så jag tror ingen kommer göra det för dig..
Jag har lyckats nån gång med nån mindre seriös handlare i usa.
Men jag har också åkt på importskatt på skrotdelar så det jämnar ut sig! :D

Ja det är en möjlighet som jag också har lyckats med en gång av en seriös handlare, nämligen D&D som tillverkar ljuddämpare..och blivit nekad av andra ..men ber man snällt och förklarar varför kan det lyckas!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Om du handlar från USA får du räkna med frakt plus ca 30% mer på priset för att kompensera för tull o moms. Ibland slinker paketen igenom utan moms o tull men det blir nog mer o mer sällan. Jag har alltid fått betala moms o tull.

De missade mina grejer från Maund och D9.

Bortsett från frakten så behöver det inte bli så mycket dyrare att beställa från staterna. Köper man inom EU så får man ju betala skatt och importörens pålägg ändå. Så jag förstår inte riktigt folks rädsla för det. Men som nämnt, det finns flera ställen inom unionen som säljer BCs prylar.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top