Triumph Thruxton-tråden

Väg 63 i Sverige?

Någon här som jag uttala sig om väg 63 mellan Kopparberg och Karlstad? Enligt mina mc-kartor från Liber så skall det vara en bra mc-väg (den är röd), men jag är lite skeptisk eftersom det är en tvåsiffrig väg (jag har dock haft fel förr, och kartorna också för den delen).

Edit: Det är bara sträckan mellan Filipstad och Kopparberg som är markerad som mc-väg och det verkar stämma överens med Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksväg_63.
 
Last edited:
Haha, ja man kanske inte ska bygga en allt för jävla snygg hoj så man blir med barn..!? Rolig annons :)
 
Någon här som jag uttala sig om väg 63 mellan Kopparberg och Karlstad? Enligt mina mc-kartor från Liber så skall det vara en bra mc-väg (den är röd), men jag är lite skeptisk eftersom det är en tvåsiffrig väg (jag har dock haft fel förr, och kartorna också för den delen).

Edit: Det är bara sträckan mellan Filipstad och Kopparberg som är markerad som mc-väg och det verkar stämma överens med Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksväg_63.

Jag har kört Filipstad - K-d men kan inte komma ihåg att den bjöd på så väldigt aktiv körning. Dock ganska trevlig natur har jag för mig om man gillar sånt. Jag bar iofs lite blöt och rätt fokuserad på att komma fram..
 
Jag har kört Filipstad - K-d men kan inte komma ihåg att den bjöd på så väldigt aktiv körning. Dock ganska trevlig natur har jag för mig om man gillar sånt. Jag bar iofs lite blöt och rätt fokuserad på att komma fram..

Okej. Som sagt, det verkar bara vara mellan Filipstad och Kopparberg som den är smalare och /mer/ kurvig. Natur brukar man bli ganska mätt på. :P Garmin BaseCamp vill dra in mig på lite andra vägar istället, den tycker att 63an är för stor, så jag chansar nog på det istället. En sträcka är grus enligt min mc-karta, men den är daterad 2010 så jag hoppas på att den senaste kartan från Garmin är mer aktuell, annars är det bara att vända och ta 63an; jag är så långsam på grus. ;P Och om det inte är grus längre så brukar det innebära ny asfalt och gokart-bana. En sådan väg har jag hittat tidigare. ^^

Så... Om vädret inte blir skit så ställer jag kosan mot Forshaga imorgon, där jag har en kompis från KTH-tiden, sedan blir det en dag att skrämma (och förhoppningsvis missa) älg i de Värmländska skogarna och sedan en dag för hemresa. Det känns som ett bra avslut på semestern. 8)
 
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. Han hittar med säkerhet alla roliga vägar som finns. Å årsmodellen efter 2010 är dessutom väldigt säker på att undvika grusväg.:):yoparty
 
En sån skulle jag haft idag. Tro fan att jag prickade av varenda nyss snabellagad skitväg i hela halland.. blev inget nötande av fegränder där..
 
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. .....
Äsch - han fuskar ju jämt... Läser kartan i förväg, kollar Ducceklubbens rekommendationer, använder ibland TomToms körprogram för kurviga vägar, provkör sträckor på lediga stunder å sånt. Rent fusk, alltså! ;)


EDIT: by the way så åker jag till Norge på torsdag. Fyra dagar med kurviga vägar kring fjäll och fjordar! Mums! :yoparty
Fast inte på min Thruxton. Tar Sprint 955:an. Helkåpa, vindruta och värmehandtag är bra att ha när man kör över de ofta rätt kalla passen över fjället.

11013249_960444414001213_9209939090878276368_n.jpg
 
Last edited:
Hur går det med ditt sjätte snabelgrus-sinne då? Själv får jag plocka småsten i veckor efter detta fiasko..
 
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. Han hittar med säkerhet alla roliga vägar som finns. Å årsmodellen efter 2010 är dessutom väldigt säker på att undvika grusväg.:):yoparty

Finns det en nyare modell av TMax500? Trodde den gamla var unik ..
 
Alikzus och iFKH. Jag vet inte vad ni har för kartor och navigator men ett tips, skaffa er en TMax 500. Han hittar med säkerhet alla roliga vägar som finns. Å årsmodellen efter 2010 är dessutom väldigt säker på att undvika grusväg.:):yoparty

Han är så dyr i drift; skall ha både mat, öl och bensin. :P
 
Nä åk inte dit det är görfult ser du ju på bilden och hemskt arbetsamt att svänga hela tiden på såna där terpentin vägar!
Såg en gul Thruxton med passagerare och full packning där förra året. Verkade inte jättebekvämt!
 
Att köra till Norge med passagerare verkar jobbigt, Twintorsk, men att ha packning funkar ju hyfsat. Våra hojar är ju inga komfortmonster och inte särskilt praktiska (inga verktygsfack å sånt). Men det går rätt bra ändå. Jag har varit i Norge på tre stycken fyradagarsturer med min Thruxton. Hojen passar finfint på de norska krokvägarna där hastigheten inte blir så hög. Sk*tkul, helt enkelt! :)

Transportsträckan till Norge får man se till att anpassa så att man slipper långa sträckor på stora, snabba vägar, typ E6, som är för trista och där det mest är blåsigt och jobbigt.

Fotot, Alikzus, är från Lysebotn och dit borde du köra! Kalasvägar i de trakterna. Rena julafton.
 
Last edited:
Jodå jag brukar ju jobbpendla på trajjan till norge, dock utan passagerare! :D Den är verkligen hemsk att skjutsa på..
 
Twintorsk: Flyget är ganska bekvämt annars, har jag hört. :P Men då blir man aldrig lika snabb som TMax och BJN. ;)

Jag kan inte ens skjutsa på min längre. Sambon har inget intresse av det; hon vill köra själva. Så jag försöker lite försiktigt pusha henne att ta A-kort. :P

Sitter i Filipstad och har precis käkat en pizza. 63an var okej precis efter Kopparberg, sedan var den urtrist. 233an har varit finast och roligast hitintills idag och tack vare den så har jag varit och vänt i Dalarna för första gången i mitt liv.

Tre gånger har Garmin försökt att få in mig på grusvägar -- Thruxton, inte Tiger för fasen. Mina mc-kartor är alltså mer tillförlitliga. Oväntat. Inte. :P
 
Twintorsk: Flyget är ganska bekvämt annars, har jag hört. Men då blir man aldrig lika snabb som TMax och BJN. ;)

Jag kan inte ens skjutsa på min längre. Sambon har inget intresse av det; hon vill köra själva. Så jag försöker lite försiktigt pusha henne att ta A-kort.

Sitter i Filipstad och har precis käkat en pizza. 63an var okej precis efter Kopparberg, sedan var den urtrist. 233an har varit finast och roligast hitintills idag och tack vare den så har jag varit och vänt i Dalarna för första gången i mitt liv.

Tre gånger har Garmin försökt att få in mig på grusvägar -- Thruxton, inte Tiger för fasen. Mina mc-kartor är alltså mer tillförlitliga. Oväntat. Inte.
Ja, ska jag över hardangervidda på vintern tar jag flyg eller tåg. Norska nattåg är finfina!
 
EDIT: by the way så åker jag till Norge på torsdag. Fyra dagar med kurviga vägar kring fjäll och fjordar! Mums! :yoparty
Fast inte på min Thruxton. Tar Sprint 955:an. Helkåpa, vindruta och värmehandtag är bra att ha när man kör över de ofta rätt kalla passen över fjället.

View attachment 422675

Det där är Lysebotn längst in i Lysefjorden. Var där 2009. Truxen gick som en demon uppför serpentinvägen. Behöver ni någonstans att bo i Forsand vid fjordmynningen så snacka med Kjell Magnar Stangeland. Vi hyrde bottenvåningen i hans hus mitt emot affären i Forsand. Tror bror hans driver butiken. Kjell Magnar är skeppare på snabbåten som går mellan Stavanger och Lysebotn.
 
Yes, Ahoff, kan intyga det du skriver. En Thruxton går som en dröm på den typen av vägar. Ren underhållning. Nästan som sex. Ja, kanske inte då... men ni fattar! :-) Jag har varit i Lysebotn två eller tre gånger. Eller tre? Minns inte just nu. Åker gärna tillbaka till de trakterna.

Och som alltid, så skall man köra uppför. Inte nedför (en massa bromsande).

Kommande helg blir det vare sig Lysebotn eller Geiranger. Men väl Atlanterhavsvägen (premiär för mig) och Trollstigen. Och en del annat "gôtt".

Nog om Norge för nu från min sida - detta är ju en Thruxtontråd och inte en Norgetråd! :-)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top